Datum vydání: 08.01.2017
Souhrnná data za loňský rok ještě nejsou k dispozici, pojďme se tedy podívat na to, co k dispozici je.
Ve statistické ročence nehodovosti na území České republiky za rok 2015 Policie ČR předkládá poměrně zajímavá data, která jsou relevantní pro všechny účastníky provozu (nejen) na veřejných komunikacích - tedy i pro nás cyklisty. Jak již bylo řečeno, ročenka 2016 ještě není k dispozici a tak jsme pro vás vytáhli nejaktuálnější data, která byla dostupná.
Dvě velká pozitiva roku 2016 jsou však jasná už nyní.
Zaprvé - v období od ledna do listopadu padlo za obět dopravním nehodám nejméně lidí od počátku sledování tohoto trendu - tedy od roku 1980. Na silnicích zemřelo 504 lidí, přičemž o rok předtím (včetně prosince) to bylo 660 lidí - z toho tvořil zhruba každou desátou oběť cyklista (68 usmrcených).
Zadruhé - od ledna do listopadu (prosincová data ještě nebyla uveřejněna) zemřelo "jen" 37 cyklistů - tedy pouze o něco více než polovina čísla z roku 2015!
Více do podrobna se můžeme věnovat už pouze roku 2015. Nejtragičtějším měsícem tehdy bylo září, kdy zemřelo 19 cyklistů - což představovalo přibližně tolik úmrtí, kolik policisté napočítali za předchozí tři letní měsíce dohromady. Jednalo se v tomto ohledu o nejhorší období od roku 2008.
Mimochodem, poněkud zvláštní je, že policie v příčinách nehod cyklistů nikde neudává srážku s automobilem. Užity jsou pouze klasifikace různých selhání samotného cyklisty. Tak například tabulka "pořadí deseti nejčetnějších příčin nehod cyklistů" obsahuje jen níže uvedené údaje a člověku se nechce věřit, že právě srážka s automobilem by se co do četnosti případů nekvalifikovala do "top ten" (vozidlo rozuměj kolo, čísla značí počet nehod, pozn. red.):
1. nezvládnutí řízení vozidla 697
2. řidič se plně nevěnoval řízení vozidla 539
3. nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky 196
4. jiný druh nesprávné jízdy 177
5. nedání přednosti při vjíždění na silnici 128
6. nedání přednosti upravené dopravní značkou "DEJ PŘEDNOST V JÍZDĚ!" 121
7. vjetí do protisměru 115
8. nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky 73
9. vyhýbání bez dostatečného bočního odstupu 50
10. nepřizpůsobení rychlosti vlastnostem vozidla a nákladu 47
Celkový počet nehod zaviněných cyklistou v roce 2015 dosáhl čísla 2438 (alkohol byl na vině zhruba ve třetině případů!), o 3 % méně než rok předtím.
Děti na kolech zavinily 211 nehod (o 53 méně než v roce 2014), žádnou fatální.
Zajímavé je také porovnání nehodovosti na cyklostezkách, kde nejvíce karambolů (24) bylo evidováno v Olomouckém kraji, nejméně pak v kraji Vysočina - žádný, kde je nicméně druhá nejřidčí síť cyklostezek v zemi.
Na toto by si asi podle policie měli dát pozor hlavně cyklisté!
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí