Jak poskládat stravu v průběhu dne? Je třeba dodržovat pravidelný režim!

Jak poskládat stravu v průběhu dne? Je třeba dodržovat pravidelný režim!

Datum vydání: 26.02.2017

Pro podporu fyzické výkonnosti, při redukci nadváhy i udržení setrvalého hmotnostního stavu je třeba dodržovat pravidelný stravovací režim.

Vytvořte si svůj individuální plán, kdy a co budete jíst. První zásada, ze které budete vycházet, je rozložení příjmu energie a jednotlivých živin do více menších dávek.

Důležité je respektovat fyziologické pochody v těle, ale stejně tak i váš denní režim. Záleží na tom, kdy ráno vstáváte, na kolikátou musíte do práce, jaké jsou možnosti stravování v zaměstnání, způsob trávení volného času, rodinné záležitosti, domácnost, v kolik se uložíte ke spánku... Dle vašich možností si vytvořte takový systém, který vám bude vyhovovat a budete ho moci dlouhodobě praktikovat.

Optimální je za celý den zvládnout 4-5 jídel. Při takovémto rozložení stravy nedochází k poklesu klidového energetického výdeje, tělo nemá potřebu šetřit, protože ví, že každé 2-4 hodiny dostane nový přísun kalorií. Pokud dlouho nehladovíme, je mnohem menší riziko, že by nám při redukčním procesu vedle tuků ubývala i svalová hmota. Pokud nejsou příliš dlouhé pauzy mezi jídly, nevzniká příliš velký hlad. Pro ukojení hladu toho nemusíme příliš mnoho sníst - do těla nepřijde nadbytek kalorií. Přijaté množství energie se dokáže optimálně zužitkovat pro aktuální provoz a nehrozí riziko ukládání "do zásob".

Právě naopak je tomu, když se stravujeme chaoticky, nepravidelně a nárazově. Během delšího období bez jídla počne organismus přiškrcovat rychlost metabolismu. Z důvodů ušetření palivových rezerv (tělo očekává, že může být ještě hůře) omezí spotřebu energie zabezpečující chod základních vitálních funkcí - přepne do "režimu nouze". Velkým nebezpečím je i možnost úbytku kosterní svaloviny. Při delší době bez jídla si začne tělo vytvářet energii z vlastních svalových bílkovin. Ztráta svalové hmoty je to poslední, co bychom si při hubnutí nebo udržení vysoké fyzické výkonnosti měli přát. Čím menší množství svaloviny máme, tím nižší jsou schopnosti těla pálit tuky.

Takže pozor - tělo má výborného „pamatováka“, všechno si píše. Pokud mu v první polovině dne dodáme méně energie než jsme spotřebovali, donutí nás v odpoledních a večerních hodinách tento deficit vyrovnat. Po příchodu z práce domů nevíme, co dřív sníst a doplňování energetických zásob se často protahuje až do pozdních večerních hodin. Tělo si říká: „musím si uložit něco navíc, stejně se bude zítra podobně nepříznivá situace opakovat znovu...“

Energii bychom měli přijímat především tehdy, kdy ji nejvíce potřebujeme. To je přes den a ne až ve večerních hodinách. Již první jídlo dne je velmi důležité. Po nočním lačnění se významně spotřebovaly jaterní glykogenové zásoby. Tuto pohotovou zásobárnu energie je třeba co nejdříve doplnit. Neznamená to, že bychom museli 5 minut po probuzení okamžitě zasednout ke snídani. Stačí, když první porce živin přijde do jedné hodiny od okamžiku, kdy jsem vstali. Obnovíme tím rychlost látkové výměny a vytvoříme energetické zásoby, které budeme přes celý den potřebovat.

Dle velikosti snídaně, časového intervalu mezi snídaní a obědem se rozhodnete, zda-li zařadit dopolední svačinu a co si k ní vzít. Je-li rozptyl mezi snídaní a obědem krátký (snídaně 8:30 → oběd 11:30) není třeba svačinu zařazovat. Proběhne-li první jídlo dne např. v 6:30 a oběd je naplánován na 12:30, je nezbytné tuto dlouhou periodu proložit malou svačinkou, v tomto příkladě ideálně v 10 hod.

Protože oběd bývá nejbohatším jídlem dne, pauza mezi ním a dalším chodem by měla být nejdelší. Dejme čas zažívacímu traktu dokonale natrávit vše, co jsme si k obědu dopřáli. Obyčejně by odpolední svačina mohla přijít za 3,5-4 hod. Protože v odpoledních a podvečerních hodinách většina sportovců provozuje své aktivity, musíme při plánování svačiny přihlédnout také k tomuto faktoru. Nemůžeme do náročného tréninku vstupovat vyhladovělí nebo naopak těsně po vydatné svačině. Příkladem optimálního časování odpolední svačiny může být: oběd 12:00-12:20 → 16:00-16:10 svačina → 18:00-19:00 fyzická aktivita.

Je tu poslední jídlo dne. Večeře je velmi důležitá z pohledu po tréninkového jídla a také z pohledu zásobení organismu energií, živinami v nočních hodinách. Špatná skladba večerního jídla může zhatit regeneraci organismu po zátěži, znemožnit resyntézu jaterního a svalového glykogenu, proteoanabolické pochody nebo naopak znemožnit noční spalování tukových zásob (je-li žádoucí).

Vhodné je, aby večeře byla zkonzumována asi 2 až 3 hodiny před usnutím. V ojedinělých případech – sportovci ve věku „teenage“, velmi štíhlí lidé, jedinci usilující o nárůst svalové hmoty, při náročném tréninkovém či závodním programu, je třeba zařadit též druhou večeři. Jedná se o malé jídlo, nejčastěji v podobě proteino-sacharidového či proteinového koktejlu – užitého 0,5 až 1 hod před ulehnutím.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 

Reklama ► 

Reklama 



Reklama ► 


Reklama 


Reklama ► 



Aktuální novinky a videa

Pogačar dává přednost monumentům před Tour. Cílí na San Remo a Roubaix
16.12.2025 | Kategorie: silniční
Slovinský cyklista Tadej Pogačar naznačil, že jeho priority pro nadcházející sezonu se částečně mění.
Tour of Norway zrušena kvůli výpadku státní podpory. Organizátoři věří v návrat
12.12.2025 | Kategorie: silniční
Etapový závod Tour of Norway se v roce 2026 neuskuteční.
Elkov Kasper půjde do nové sezony pod novým názvem Kasper Crypto4Me
11.12.2025 | Kategorie: silniční
Cyklistický tým Elkov Kasper se před sezonou 2026 představuje v nové podobě a oznamuje zásadní změny, které mají posunout celé zázemí i sportovní ambice ještě dál.
Revoluce v MTB: SRAM vyvíjí zcela bezdrátový brzdový systém
10.12.2025 | Kategorie: MTB
Společnost SRAM pracuje na plně bezdrátovém brzdovém systému, který zcela odstraní kabely z kokpitu a jednotku schová do rámu.
Van der Poel jen těsně unikl pádu během neplánovaného sprintu s amatérem ve Španělsku
07.12.2025 | Kategorie: silniční
Francouzský amatér Anatole Leboucher zažil trénink, na který rozhodně nezapomene.
Alpecin-Deceuninck získává nového titulárního partnera. Tým se mění na Alpecin-Premier Tech
06.12.2025 | Kategorie: silniční
Kanadská společnost Premier Tech se stává druhým titulárním sponzorem.
Red Bull-Bora-Hansgrohe uzavírá soupisku pro rok 2026. Posledním podpisem je Arne Marit
05.12.2025 | Kategorie: silniční
Tým Red Bull-Bora-Hansgrohe finalizoval soupisku pro sezónu 2026 a jako posledního nového jezdce přivádí šestadvacetiletého Arneho Marita.
Česko je cycling paradise, říká Štybar. Kde ztrácíme mladé talenty?
03.12.2025 | Kategorie: silniční
Zdeněk Štybar v podcastu Přes Příkop otevřeně promluvil o budoucnosti české cyklistiky.
Vítězové ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 převzali unikátní poháry
30.11.2025 | Kategorie: MTB
Nejlepší závodnice a závodníci celkového pořadí ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 převzali, v již tradičně zcela zaplněném sále Lidového domu Kbely, unikátní poháry s pražskou dlažební kostkou.
MS v cyklistice v Abú Zabí může změnit umělý kopec. Pořadatelé chystají až 11% stoupání
28.11.2025 | Kategorie: silniční
Mistrovství světa v silniční cyklistice 2028 v Abú Zabí nakonec nemusí být rovinatou záležitostí, jak mnozí předpokládali.
» více novinek a videí