Co se děje v těle po fyzické aktivitě

Co se děje v těle po fyzické aktivitě

Datum vydání: 11. 10. 2015

V tomto článku s​i popíšeme, co se s našimi výletníky dělo dále, po ukončení 35 km projížďky na kole. Viz článek: Spalování tuku na kole.

Muž A – trénovaný pětačtyřicátník po absolvování trasy se cítil docel svěže a bral tuto událost jako další běžný trénink svého srdečně cévního systému, při kterém si spálil dobrých 1500 kilokalorií pocházejících především z tuků. Stejně starý, netrénovaný muž B, vyčerpán padl do křesla a do konce dne byl k nepoužití. Co se však odehrávalo uvnitř jejich těl, na úrovni látkové výměny?

Po ukončení delší a intenzivnější pohybové aktivity dochází k postupnému návratu všech fyziologických funkcí ke klidovému stavu. Tento návrat však není okamžitý, ale trvá delší dobu. Ještě několik hodin po zátěži běží metabolismus ve vyšších otáčkách a i v klidových podmínkách spotřebováváme tělo více energie než je tomu v situaci, kdy žádný trénink není.

Oba naši muži si cyklovýletem skvěle nastartovali metabolismus a po dobu několika následujících hodin spalují zvýšené množství kalorií. Jejich vyčerpané glykogenové zásoby vyžadují doplnění. K tomu jsou třeba sacharidy z potravin (pečivo, cereálie, rýže, těstoviny, brambory, ovoce, sladké pokrmy) a další energie nezbytné pro syntézu glykogenu. Čím déle a intenzivněji člověk cvičí, tím více a déle je třeba pro regeneraci dodávat kalorií. Ty se berou nejenom z jídla, ale také z vnitřních tukových rezerv.

Odměnou za ušlapání 35 km nejsou jen spálené kilojouly přímo během jízdy, ale i kilojouly spálené zadarmo - po tréninku, v klidových podmínkách. Nespalujeme jenom když cvičíme, ale i po skončení zátěže. Ukázkou může být následující případ. V rámci experimentální studie byl u definované skupiny lidí změřen jejich klidový energetický výdej. Každý člověk má v klidu vzhledem ke genetickému nastavení, pohlaví, věku, stresu, činnosti žláz s vnitřní sekrecí, momentální stravě a množství pohybu jinou spotřebu kalorií. Po té účastníci studie vykonali 1 hodinu těžké fyzické práce v podobě intenzivního cvičení ve fitness centru. Po ukončení zátěže byl každému z nich v pravidelných intervalech měřen jeho klidový energetický výdej. V této studii bylo zjištěno, že ještě po 48 hodinách po absolvování intenzivní fyzické aktivity byl klidový výdej vyšší než tomu bylo před cvičením. Jedna hodina práce měla v podobě navýšení klidového metabolismu efekt ještě po 48 hodinách! To přece stojí za to.

Důvodem pro větší spotřebu kalorií po ukončení aktivity je přetrvávající zvýšená tělesná teplota, intenzivní činnosti kardiovaskulárního a respiračního systému a všech funkcí těla, které se spolupodílí na regeneračních procesech organismu. V krvi zůstávají zvýšené koncentrace „stresových“ hormonů – adrenalinu, noradrenalinu, tyroxinu, glukokortikoidů, které rovněž zrychlují chod látkové výměny. Resyntéza glykogenových zásob je též energeticky náročnou činností. Při intenzivním sportovním výkonu tedy dochází k vysoké spotřebě energie nejen při samotné aktivitě, ale také po jejím ukončení, v rámci zotavení a regenerace organismu. Tento „fenomén“ bývá označován zkratkou EPOC (excess postexercise oxygen consumption – zvýšená spotřeba kyslíku po cvičení).

„Nastartujte“ se tímto způsobem (jakoukoliv fyzickou činností) pravidelně každý den (stačí však i obden) a budete permanentně 24 hodin ve vyšších otáčkách. Dokonce se dá říct, že ještě významnější ztráty kalorií ze cvičení jsou ty, které jsou spáleny po cvičení! Ne ty, které jsme spálili při samotné aktivitě. Samozřejmě, že za hodinu intenzivního tréninku spálíme třeba 8x více energie, než proti klidovým podmínkám. Jenže to zvládneme jenom jednu hodinu. Díky urychlení látkové výměny cvičením, však po následujících několik hodin spalujeme v klidu více energie. Když se pak tyto kalorie sečtou, jejich suma dá vyšší hodnotu než jedna hodina cvičení. Pravidelně sportující lidé spalují více energie nejenom proto, že se více pohybují, ale také proto, že si stimulují chod svého metabolismu předešlým cvičením.

Zpět k našim cyklistům. Oba po skočení zátěže v následujících hodinách spotřebovávají více kalorií. Trénovaný muž A má při podobné celkové tělesné hmotnosti více svalové hmoty než muž B. Svalová tkáň spotřebovává energii dokonce i v klidových podmínkách, kdy není aktivně zatížená. Čím více vlastníme svalů, tím více spalujeme, i v klidu. Příkladem mohou být atleti-sprinteři. Jak vypadají jejich postavy? Jsou to sportovci s vyvinutou svalovinou s minimem podkožního tuku. Jejich trénink spočívá v krátkodobé, vysoce intenzivní, výbušné činnosti v podobě sprinterských rovinek a cvičení v posilovně. Naprosto minimálně se věnují aerobním aktivitám (běh na delší vzdálenost, cyklistika, plavání, běžky, bruslení, všechny déle trvající aktivity), které jsou přece optimální pro spalování tuků. Přestože jsou aerobní sporty pro ně tabu, udržují si nízké procento tělesného tuku. Svoji roli zde samozřejmě hraje také správný jídelníček, při kterém těžko tuky přiberou. Co je však před tloustnutím rovněž chrání, je jejich vyvinutá muskulatura, která i ve fázi odpočinku spotřebovává významný počet kalorií.

Systém je dokonalý. Cvičme, vybudujme si tím více svalové hmoty. Ta nám spálí více kalorií při cvičení (jak anaerobním-posilování, tak aerobním-kolo, rotoped, plavání…) a rovněž tak v klidových podmínkách. Cvičme intenzivně – výrazněji a na delší dobu nastartujeme metabolismus. Čím intenzivněji budeme cvičit (proti většímu odporu), tím větší svaly budeme mít…

Velice příjemná zpráva je, že kosterní svalovina, která je v klidu, odebírá jako zdroj energie především tuky. Muž A má více svalové hmoty. Díky tomu během čtyřiceti kilometrů spálil více kalorií (díky své trénovanosti především tukových) a i po skončení výletu v klidových podmínkách spotřebovávají jeho svalové buňky více tuků než u muže B. Tipněte si který z nich mám kaloricky bohatší jídelníček? Ano, je to trénovaný muž A. Jeho tělo denně spálí více energie (nejen díky cvičení), může více jíst a přitom netloustne.

Sportující jedinec využívá své trénovanosti pro dokonalejší spalování tuků při aerobní zátěži a následně i v klidových podmínkách. Sportující jedinec má díky pravidelnému pohybu rychlejší metabolismus, může více jíst. Čím více jí, tím rychlejší má metabolismus. Čím více jí, tím déle a tvrději může trénovat...

Nejlepší cesta ke kvalitnímu a trvalému zhubnutí vede přes kombinaci vhodné stravy (kaloricky slabší, objemově bohaté) s aerobními aktivitami a přiměřeným silovým tréninkem.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 


Aktuální novinky a videa

Závod Segafredo Sahara Race nebyl jen o kávě
8. 8. 2022 | Kategorie: MTB
Pískový lom Marokánka u Hradce Králové patřil v pátek a sobotu osmému dílu seriálu Prima CUP, kterým byl závod Segafredo Sahara Race.
Patrik Jahoda bronzový ve Světovém poháru v Kanadě!
7. 8. 2022 | Kategorie: ostatní
Handbiker Patrik Jahoda, jezdec týmu NUTREND SPECIALIZED Racing má vynikající bronz z časovky Světového poháru handicapovaných cyklistů v kanadském Quebecku.
Početná výprava českých cyklistů na ME do Mnichova
5. 8. 2022 | Kategorie: MTB, silniční
Velká výprava českých cyklistů se chystá na mistrovství Evropy do Mnichova, který v rámci velkého sportovního svátku bude hostit kontinentální šampionáty nejen cyklistických, ale i řady dalších sportovních odvětví.
CYKLOŠVEC: Jak vybrat zadní tlumič na kolo
4. 8. 2022 | Kategorie: MTB
Radí vám odborník Jirka Karfík zástupce CYKLOŠVEC - dovozce a autorizovaný servis odpružení FOX a Marzocchi.
Regionem Orlicka 2022
3. 8. 2022 | Kategorie: silniční
Video z etapového závodu Regionem Orlicka 2022.
Prima CUP v Harrachově odstartuje 3. září!
31. 7. 2022 | Kategorie: MTB
Již po druhé v roce, po Českém poháru v cross country, zavítá česká biková špička do Harrachova. 3. září se uskuteční závod Kross Harrachov, kterého se můžou zúčastnit amatéři i ostřílení bikeři.
Nutrend Specialized Racing: Jahoda a Zatloukal Mistři republiky, Konečný má bronz!
27. 7. 2022 | Kategorie:
Jan Zatloukal a Filip Konečný dokázali ovládnout mistrovský závod horských kol v kategorii U23 ve Stupně. Jan Zatloukal vybojoval mistrovský dres a Filip Konečný dokončil závod na třetím místě.
Bikovými mistry republiky Cink a Czeczinkarová
24. 7. 2022 | Kategorie: MTB
Mistrovství České republiky v olympijském cross country, zároveň předposlední podnik seriálu Českého poháru - IZOMAT Cupu, přinesl již šestý titul pro Ondřeje Cinka a premiérový pro Janu Czeczinkarovou
MČR horských kol již tento víkend! Novopečený otec Ondřej Cink bude usilovat o šestý domácí titul
22. 7. 2022 | Kategorie: MTB
Biker Ondřej Cink bude na „domácí trati“ v západočeském Stupně o nadcházejícím víkendu útočit už na svůj šestý titul českého šampiona v cross country horských kol. Poprvé o něj bude bojovat v jiné roli, protože v úterý přivedla jeho manželka Pavlína na svět dceru Nelu.
Tip na léto: cyklovíkend ve Zlíně a v Luhačovicích
22. 7. 2022 | Kategorie: ostatní
Jestli ještě nemáte místo, kam si pojedete v létě odpočinout, máme pro vás jeden speciální tip. Sbalte kolo nebo elektrokolo a vydejte se na východ Moravy do Zlína a Luhačovic.
Závěrečný den ME a další zlato pro ČR! Milan Kadlec a Matyáš Koblížek mistry ME v madisonu!
20. 7. 2022 | Kategorie: dráha
Skvělé vystoupení českých mladých dráhařů na evropském šampionátu juniorských a kategorií U23 v portugalské Anadii završili dnes již pátým zlatem naší reprezentace junioři Milan Kadlec a Matyáš Koblížek, kteří kralovali v madisonu.
Sestry Jaborníkovy na ME vybojovaly zlato a stříbro!
19. 7. 2022 | Kategorie: dráha
Pátý den evropského dráhového šampionátu juniorských kategorií a kategorií U23 v portugalské Anadii byl pro české barvy znovu velmi úspěšný a nesl se ve znamení sester Jaborníkových.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►