Když je kolo dopravním prostředkem

Když je kolo dopravním prostředkem

Datum vydání: 12. 9. 2016

Spousta z nás kolo nepoužívá jen na sportovní či relaxační vyjížďky, ale má ho za dopravní prostředek, díky kterému se dostane do práce, školy či k​amkoli jinam v dosahu svých sil. Takové dojíždění má dlouhou řadu výhod, ale samozřejmě ne vše je ideální.

Začneme-li výhodami, tak na individuální úrovni jsou to, jak jsme mohli zjistit již v minulém článku, zdravotní benefity, včetně duševní pohody. Z environmentálního hlediska pak cyklisté při jízdě nespalují žádná fosilní paliva, i když je nutno přiznat, že ve fázi produkce bicyklu dochází ke spalování neobnovitelných zdrojů a nejsme zatím schopni ani efektivní recyklace, když určité části kol končí na skládkách (tématu se budeme věnovat ve speciálním článku).

Tím, že nebudeme používat jiné metody dopravy, ale spolehneme se na vlastní síly a naše kolo, se také dá ušetřit spousta peněz, i přesto, že část z nich nutně budete muset investovat do údržby kola. Finanční výhodnost je dokonce empiricky prokazatelná ekonomickými indikátory odvozenými z dopravní ekonomie. Tedy namísto finančních ztrát za dopravní zácpy, výstavbu parkovišť, spotřebu paliv, rizika havárií a škodlivých emisí můžeme v případě dojíždění na kole počítat s pozitivním celospolečenským promítnutím tohoto faktu do celkové redukce bariér a nákladů dopravy.

Například ve Spojených státech podle odhadů žije polovina populace (zhruba 160 milionů lidí) ve vzdálenosti do osmi kilometrů od místa zaměstnání. Kdyby každý z nich jel alespoň jednou za týden do práce na kole, silnice by byly ‘lehčí‘ o milion automobilů. Navíc je známým faktem, že auta na kratších tratích potřebují čas na zahřátí a „žerou“ nejvíc. Nicméně přesto ‘za velkou louží‘ dojíždí do práce pouhá jedna setina obyvatelstva.

Cyklisté to totiž, nejen v Americe, nemají vůbec jednoduché. Hlavně větší města jsou s vysokou koncentrací výfukových plynů, zácpami, nepřímou návazností či neexistencí stezek pro cyklistu spíše denním bojem o přežití. To okraje měst a příměstské oblasti jsou často vnímány jako bezpečnější. Odrazujícím faktorem pro řadu lidí může být, a také často je, počasí. Je tedy nutné se na svou cestu do práce připravit předem. Ideální je mít na pracovišti věci na převlečení.

Zajímavé a poněkud úsměvné je sledovat rady britských dojíždějících cyklistů a jejich nizozemských kolegů. V Británii totiž podle řady článků a internetových fór lidé velice dbají na důkladnou přípravu, oblečení, přilbu, větší počet osvětlení, reflexní vesty apod., zatímco v Nizozemsku prakticky ani nepotkáte člověka s přilbou. Nejčastějším obrazem všedního rána na cyklistické stezce v Nizozemsku je žena v šatech s dlouhými rozevlátými ještě mokrými vlasy, či elegantní muž v obleku bojující proti větru mezi kapkami deště.

Nicméně málokde na světě je infrastruktura a celá společnost tak příznivě cyklisticky naladěná jako v zemi tulipánů. Našinec by tak měl, kromě naplánování si trasy před první jízdou do práce, věnovat pozornost i kondici svého bicyklu. Na rozdíl od prakticky rovného Holandska s desítky tisíc kilometrů hustou sítí cyklostezek, totiž v Čechách můžeme narazit na kopce i velmi nekvalitní terén.

A na závěr nezapomeňte na věc, která se hodí všude na světě – kvalitní zámek!


Podobné články:


 

Použité zdroje:

http://environment.nationalgeographic.com/environment/green-guide/buying-guides/bikes/environmental-impact/ 
Litman, T. (2016). Evaluating Active Transport Benefits and Costs. Victoria Transport Policy Institute.
Michael, R., Stuart, A. and Dagne, G. (2016). Predicting impacts of commute mode and route on exposures to traffic-related air pollution. University of South Florida.
Wahlgren, L. (2011). Studies on Bikeability in a Metropolitan Area Using the Active Commuting Route Environment Scale. Orebro University.
Piatkowski, D., Bronson, R., Marshall, W. and Krizek, K. (2015). Measuring the Impacts of Bike-to-Work Day Events and Identifying Barriers to Increased Commuter Cycling. J. Urban Plann. Dev., 141(4), p.04014034.
Chowdhury, M. (2015). Bicycling and Weather: The effect of weather related factors on bicycle commuters in Stavanger, Norway. University of Stavanger.


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

 



Aktuální novinky a videa

Nejoblíbenější kola Festka v roce 2020 mezi fanoušky značky na Instagramu
26. 1. 2021 | Kategorie: silniční
Česká technologická firma Festka, která se specializuje na zakázkovou výrobu silničních kol a rámů nejvyšší kvality, zaznamenala v minulém roce zvýšený zájem o svá kola, a to nejenom v počtu vyrobených kol, ale také v zájmu o značku na sociálních sítích a v médiích.
GoPro: Top 10 Mountain Bike
26. 1. 2021 | Kategorie: MTB
Výběr TOP 10 od GoPro.
Reprezentace MTB juniorů a U23 v plné přípravě na Mallorce
23. 1. 2021 | Kategorie: MTB, silniční
Navzdory mnoha logistickým problémům a koronavirovým komplikacím odcestoval tým Reprezentace MTB kategorií junior a U23 na společné soustředění na Mallorce.
Dohoda s UCI rozšiřuje v roce 2021 cyklistickou nabídku Eurosportu
20. 1. 2021 | Kategorie: ostatní, silniční
Eurosport pokračuje v upevňování svého postavení tzv. Domova cyklistiky a pro rok 2021 si od Evropské vysílací unie (EBU) zajistil řadu práv na vysílání světových akcí Mezinárodní cyklistické unie (UCI).
Legendární Jiří Ježek vstoupil do Síně slávy ŠKODA Pražského MTB poháru!
18. 1. 2021 | Kategorie: MTB, silniční
Světová pandemie zabránila pořadatelům ŠKODA Pražského MTB poháru uskutečnit závěrečný slavnostní večer roku 2020.
Favorit Brno se chystá na soustředění ve Španělsku
17. 1. 2021 | Kategorie: silniční
Tým mužů Favoritu Brno opět na kolech Stevens doplněný o tři juniory vyrazí zanedlouho na úvodní tréninkový kemp v novém roce do španělské Estepony, kde před sezónou najíždí kilometry už několik let.
Lednová výzva Do práce na kole odstartuje už v pondělí
17. 1. 2021 | Kategorie:
Kolo, koloběžka, chůze, ale třeba i běžky. To všechno jsou způsoby, jak se zapojit do Lednové výzvy Do práce na kole. Už potřetí ji pořádá spolek AutoMat. Zatím se přihlásilo přes 1 200 odvážlivců, ale registrace zdarma běží až do pondělí.
VITAR Sport posiluje: k Enervitu přibral i Royal Bay
13. 1. 2021 | Kategorie: MTB, cyklokros, ostatní
VITAR Sport je už řadu let oficiálním českým distributorem italské sportovní výživy Enervit. Na konci roku k ní přidal i českou značku sportovního kompresního oblečení – Royal Bay.
Pirelli uvádí zimní plášť pro kola CYCL-E WT
11. 1. 2021 | Kategorie: ostatní
Na základě zkušeností z automobilového průmyslu přichází věhlasný italský výrobce pneumatik Pirelli nově se specifickým zimním pláštěm vhodným pro městská a elektrická kola. Přináší inovativní řešení, které vyhoví zimním podmínkám ve městech a zaručí vysokou bezpečnost.
Pod novým jménem a ještě silnější, Topforex ATT Investments představil nový tým
7. 1. 2021 | Kategorie: silniční
S novým titulárním partnerem zahájil tým Topforex sezónu 2021.
Zemřel olympionik Slavoj Černý
4. 1. 2021 | Kategorie: ostatní
Ve věku 83 let zemřel poslední den loňského roku Slavoj Černý.
Reflexní oblečení od LEMAC Marketing
29. 12. 2020 | Kategorie: ostatní
LEMAC marketing se zabývá výrobou a prodejem reflexního oblečení, potisku a výšivek.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►