Když je kolo dopravním prostředkem

Když je kolo dopravním prostředkem

Datum vydání: 12.09.2016

Spousta z nás kolo nepoužívá jen na sportovní či relaxační vyjížďky, ale má ho za dopravní prostředek, díky kterému se dostane do práce, školy či k​amkoli jinam v dosahu svých sil. Takové dojíždění má dlouhou řadu výhod, ale samozřejmě ne vše je ideální.

Začneme-li výhodami, tak na individuální úrovni jsou to, jak jsme mohli zjistit již v minulém článku, zdravotní benefity, včetně duševní pohody. Z environmentálního hlediska pak cyklisté při jízdě nespalují žádná fosilní paliva, i když je nutno přiznat, že ve fázi produkce bicyklu dochází ke spalování neobnovitelných zdrojů a nejsme zatím schopni ani efektivní recyklace, když určité části kol končí na skládkách (tématu se budeme věnovat ve speciálním článku).

Tím, že nebudeme používat jiné metody dopravy, ale spolehneme se na vlastní síly a naše kolo, se také dá ušetřit spousta peněz, i přesto, že část z nich nutně budete muset investovat do údržby kola. Finanční výhodnost je dokonce empiricky prokazatelná ekonomickými indikátory odvozenými z dopravní ekonomie. Tedy namísto finančních ztrát za dopravní zácpy, výstavbu parkovišť, spotřebu paliv, rizika havárií a škodlivých emisí můžeme v případě dojíždění na kole počítat s pozitivním celospolečenským promítnutím tohoto faktu do celkové redukce bariér a nákladů dopravy.

Například ve Spojených státech podle odhadů žije polovina populace (zhruba 160 milionů lidí) ve vzdálenosti do osmi kilometrů od místa zaměstnání. Kdyby každý z nich jel alespoň jednou za týden do práce na kole, silnice by byly ‘lehčí‘ o milion automobilů. Navíc je známým faktem, že auta na kratších tratích potřebují čas na zahřátí a „žerou“ nejvíc. Nicméně přesto ‘za velkou louží‘ dojíždí do práce pouhá jedna setina obyvatelstva.

Cyklisté to totiž, nejen v Americe, nemají vůbec jednoduché. Hlavně větší města jsou s vysokou koncentrací výfukových plynů, zácpami, nepřímou návazností či neexistencí stezek pro cyklistu spíše denním bojem o přežití. To okraje měst a příměstské oblasti jsou často vnímány jako bezpečnější. Odrazujícím faktorem pro řadu lidí může být, a také často je, počasí. Je tedy nutné se na svou cestu do práce připravit předem. Ideální je mít na pracovišti věci na převlečení.

Zajímavé a poněkud úsměvné je sledovat rady britských dojíždějících cyklistů a jejich nizozemských kolegů. V Británii totiž podle řady článků a internetových fór lidé velice dbají na důkladnou přípravu, oblečení, přilbu, větší počet osvětlení, reflexní vesty apod., zatímco v Nizozemsku prakticky ani nepotkáte člověka s přilbou. Nejčastějším obrazem všedního rána na cyklistické stezce v Nizozemsku je žena v šatech s dlouhými rozevlátými ještě mokrými vlasy, či elegantní muž v obleku bojující proti větru mezi kapkami deště.

Nicméně málokde na světě je infrastruktura a celá společnost tak příznivě cyklisticky naladěná jako v zemi tulipánů. Našinec by tak měl, kromě naplánování si trasy před první jízdou do práce, věnovat pozornost i kondici svého bicyklu. Na rozdíl od prakticky rovného Holandska s desítky tisíc kilometrů hustou sítí cyklostezek, totiž v Čechách můžeme narazit na kopce i velmi nekvalitní terén.

A na závěr nezapomeňte na věc, která se hodí všude na světě – kvalitní zámek!


Podobné články:


 

Použité zdroje:

http://environment.nationalgeographic.com/environment/green-guide/buying-guides/bikes/environmental-impact/ 
Litman, T. (2016). Evaluating Active Transport Benefits and Costs. Victoria Transport Policy Institute.
Michael, R., Stuart, A. and Dagne, G. (2016). Predicting impacts of commute mode and route on exposures to traffic-related air pollution. University of South Florida.
Wahlgren, L. (2011). Studies on Bikeability in a Metropolitan Area Using the Active Commuting Route Environment Scale. Orebro University.
Piatkowski, D., Bronson, R., Marshall, W. and Krizek, K. (2015). Measuring the Impacts of Bike-to-Work Day Events and Identifying Barriers to Increased Commuter Cycling. J. Urban Plann. Dev., 141(4), p.04014034.
Chowdhury, M. (2015). Bicycling and Weather: The effect of weather related factors on bicycle commuters in Stavanger, Norway. University of Stavanger.


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 



Reklama 

Reklama 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Skvělá cyklistika a tombola o kolo. To je závod Merida Stolové hory
23.04.2024 | Kategorie: MTB
V neděli 26. května ožije malebná oblast Machova na Náchodsku třetím závodem cyklistického seriálu Prima CUP.
Stevens E-inception AM 8.7.1 GTF pro all mountain dobrodružství
23.04.2024 | Kategorie: MTB
Do kopce i z kopce s maximálním výkonem: to je možné s kolem STEVENS E-Inception AM 8.7.1 GTF s pohonem Bosch s plnou integrací pomocí smart systému.
SP MTB v Araxá: Andreassen a Battenová vládnou horským kolům, čeští závodníci sbírají body pro OH
22.04.2024 | Kategorie: MTB

Závod Světového poháru v cross country horských kol poprvé startoval v brazilském Araxá a přinesl s sebou dramatické momenty a zajímavé výkony. vítězství si odvezli Simon Andreassen a Haley Batten.

 
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (22.4-28.4.2024)
21.04.2024 | Kategorie: ostatní, akce týdne
V novém týdnu Vám opět přinášíme svěží dávku výhod a jedinečných příležitostí! Pojďte s námi objevovat nejnovější a nejatraktivnější nabídky týdne. 
DT Swiss představil nový Ratchet DEG Freehub s vůbec nejnižším záběrovým úhlem
19.04.2024 | Kategorie: ostatní
DT Swiss, světový lídr v oblasti cyklistických komponentů, představil svůj nejnovější produkt - Ratchet DEG freehub. Tento freehub je výsledkem dlouhých let vývoje a inovací, které DT Swiss přináší do světa cyklistiky.
» více novinek a videí