Když je kolo dopravním prostředkem

Když je kolo dopravním prostředkem

Datum vydání: 12. 9. 2016

Spousta z nás kolo nepoužívá jen na sportovní či relaxační vyjížďky, ale má ho za dopravní prostředek, díky kterému se dostane do práce, školy či k​amkoli jinam v dosahu svých sil. Takové dojíždění má dlouhou řadu výhod, ale samozřejmě ne vše je ideální.

Začneme-li výhodami, tak na individuální úrovni jsou to, jak jsme mohli zjistit již v minulém článku, zdravotní benefity, včetně duševní pohody. Z environmentálního hlediska pak cyklisté při jízdě nespalují žádná fosilní paliva, i když je nutno přiznat, že ve fázi produkce bicyklu dochází ke spalování neobnovitelných zdrojů a nejsme zatím schopni ani efektivní recyklace, když určité části kol končí na skládkách (tématu se budeme věnovat ve speciálním článku).

Tím, že nebudeme používat jiné metody dopravy, ale spolehneme se na vlastní síly a naše kolo, se také dá ušetřit spousta peněz, i přesto, že část z nich nutně budete muset investovat do údržby kola. Finanční výhodnost je dokonce empiricky prokazatelná ekonomickými indikátory odvozenými z dopravní ekonomie. Tedy namísto finančních ztrát za dopravní zácpy, výstavbu parkovišť, spotřebu paliv, rizika havárií a škodlivých emisí můžeme v případě dojíždění na kole počítat s pozitivním celospolečenským promítnutím tohoto faktu do celkové redukce bariér a nákladů dopravy.

Například ve Spojených státech podle odhadů žije polovina populace (zhruba 160 milionů lidí) ve vzdálenosti do osmi kilometrů od místa zaměstnání. Kdyby každý z nich jel alespoň jednou za týden do práce na kole, silnice by byly ‘lehčí‘ o milion automobilů. Navíc je známým faktem, že auta na kratších tratích potřebují čas na zahřátí a „žerou“ nejvíc. Nicméně přesto ‘za velkou louží‘ dojíždí do práce pouhá jedna setina obyvatelstva.

Cyklisté to totiž, nejen v Americe, nemají vůbec jednoduché. Hlavně větší města jsou s vysokou koncentrací výfukových plynů, zácpami, nepřímou návazností či neexistencí stezek pro cyklistu spíše denním bojem o přežití. To okraje měst a příměstské oblasti jsou často vnímány jako bezpečnější. Odrazujícím faktorem pro řadu lidí může být, a také často je, počasí. Je tedy nutné se na svou cestu do práce připravit předem. Ideální je mít na pracovišti věci na převlečení.

Zajímavé a poněkud úsměvné je sledovat rady britských dojíždějících cyklistů a jejich nizozemských kolegů. V Británii totiž podle řady článků a internetových fór lidé velice dbají na důkladnou přípravu, oblečení, přilbu, větší počet osvětlení, reflexní vesty apod., zatímco v Nizozemsku prakticky ani nepotkáte člověka s přilbou. Nejčastějším obrazem všedního rána na cyklistické stezce v Nizozemsku je žena v šatech s dlouhými rozevlátými ještě mokrými vlasy, či elegantní muž v obleku bojující proti větru mezi kapkami deště.

Nicméně málokde na světě je infrastruktura a celá společnost tak příznivě cyklisticky naladěná jako v zemi tulipánů. Našinec by tak měl, kromě naplánování si trasy před první jízdou do práce, věnovat pozornost i kondici svého bicyklu. Na rozdíl od prakticky rovného Holandska s desítky tisíc kilometrů hustou sítí cyklostezek, totiž v Čechách můžeme narazit na kopce i velmi nekvalitní terén.

A na závěr nezapomeňte na věc, která se hodí všude na světě – kvalitní zámek!


Podobné články:


 

Použité zdroje:

http://environment.nationalgeographic.com/environment/green-guide/buying-guides/bikes/environmental-impact/ 
Litman, T. (2016). Evaluating Active Transport Benefits and Costs. Victoria Transport Policy Institute.
Michael, R., Stuart, A. and Dagne, G. (2016). Predicting impacts of commute mode and route on exposures to traffic-related air pollution. University of South Florida.
Wahlgren, L. (2011). Studies on Bikeability in a Metropolitan Area Using the Active Commuting Route Environment Scale. Orebro University.
Piatkowski, D., Bronson, R., Marshall, W. and Krizek, K. (2015). Measuring the Impacts of Bike-to-Work Day Events and Identifying Barriers to Increased Commuter Cycling. J. Urban Plann. Dev., 141(4), p.04014034.
Chowdhury, M. (2015). Bicycling and Weather: The effect of weather related factors on bicycle commuters in Stavanger, Norway. University of Stavanger.


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

 



Aktuální novinky a videa

Fotogalerie: Brno - Velká Bíteš - Brno
19. 4. 2021 | Kategorie: silniční

Konečně se domácí cyklistika v letošní sezoně dočkala. První závod silniční sezony uspořádal TJ Favorit Brno v rámci ŠKODA CUPU na trati Brno - Velká Bíteš - Brno.

Kukrle z Elkov Kasper vyhrál jarní klasiku Brno - Velká Bíteš - Brno
18. 4. 2021 | Kategorie: silniční
Vítězstvím Michaela Kukrleho ze stáje Elkov Kasper skončil úvodní podnik Českého poháru - ŠKODA Cupu 2021 Brno - Velká Bíteš - Brno.
Co Čech, to cyklista. Poptávka po kolech stoupla o polovinu
16. 4. 2021 | Kategorie: ostatní
První rozvolňování v kombinaci s dlouho očekávanými jarními teplotami způsobilo, že se české luhy a háje plní nadšenými cyklisty.
Silniční cyklistická sezona startuje v sobotu tradiční Bíteší
14. 4. 2021 | Kategorie: silniční
S mírným zpožděním odstartuje v sobotu 17. dubna domácí silniční sezona. Prvním závodem bude úvodní podnik ŠKODA Cupu - česká jarní klasika Brno - Velká Bíteš – Brno, která se pojede již po pětačtyřicáté.
Z centra Prahy na hlavní třídy Manhattanu
14. 4. 2021 | Kategorie: ostatní, silniční
Cyklistické pop-up akce organizované během pandemie COVID-19 komunitním cyklistickým sdružením Rubber N’ Road pomohly značce FESTKA dostat se na newyorský trh.
Biker Cink v Nalles čtvrtý, juniorka Novotná sedmá
10. 4. 2021 | Kategorie: MTB
Italská série pokračovala třetím závodem v Nalles, kde se na závodě Sunhine Race zařazeném v kategorii HC sešla téměř kompletní biková špička.
MONTONE: Převezte své kolo bezpečně
8. 4. 2021 | Kategorie: ostatní
Kolo již dávno ​není jen pouhý dopravní prostředek, díky němuž se dopravíme z bodu A do budu B.
Tréninková poradna: Spánek v průběhu extrémních sportovních výkonů
5. 4. 2021 | Kategorie: ostatní
Dotaz: „Věnuji se extrémním vytrvaleckým závodům a závodům typu ultra no support jako je např. Trans Continental Race, Trans Atlantic Race, North Cup 4000, atd. Nemám úplně vyřešenou problematiku spánku. Dá se toto nějak natrénovat?“
Pozvánka: cyklistický kemp Singltrek
1. 4. 2021 | Kategorie: MTB, ostatní
Po úspěšném cyklistickém kempu  v minulém roce pořádá cyklistický oddíl Eleven Head Cyklolive opět kemp pro děti!
Nejnašlapanější modely mezi elektrokoly Crussis pro rok 2021
30. 3. 2021 | Kategorie: MTB, ostatní
Hledáte to nejlepší elektrokolo, v jehož​ sedle se budete cítit jako ryba ve vodě, vyrazíte odhodlaně a s radostí vstříc dobrodružství, nekonečným dálkám i malebným výhledům?
Prvními mistry v e-cyklistice se stali Sáblíková a Turek
26. 3. 2021 | Kategorie: ostatní
Historicky první Mistrovství ČR v e-cyklistice zná své vítěze! Jsou jimi Martina Sáblíková (KRS Svratka-CSMV), Daniel Turek (Team Felbermayr - Simplon Wels) a v kategorii juniorů Štěpán Telecký (Favorit Brno)!
SP horských kol v NMNM 2021 – další jízda ve stínu korony?
24. 3. 2021 | Kategorie: MTB
Jaro se hlásí o slovo a s ním i tradiční „svěťák“ horských kol v Novém Městě na Moravě.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►