Když je kolo dopravním prostředkem

Když je kolo dopravním prostředkem

Datum vydání: 12.09.2016

Spousta z nás kolo nepoužívá jen na sportovní či relaxační vyjížďky, ale má ho za dopravní prostředek, díky kterému se dostane do práce, školy či k​amkoli jinam v dosahu svých sil. Takové dojíždění má dlouhou řadu výhod, ale samozřejmě ne vše je ideální.

Začneme-li výhodami, tak na individuální úrovni jsou to, jak jsme mohli zjistit již v minulém článku, zdravotní benefity, včetně duševní pohody. Z environmentálního hlediska pak cyklisté při jízdě nespalují žádná fosilní paliva, i když je nutno přiznat, že ve fázi produkce bicyklu dochází ke spalování neobnovitelných zdrojů a nejsme zatím schopni ani efektivní recyklace, když určité části kol končí na skládkách (tématu se budeme věnovat ve speciálním článku).

Tím, že nebudeme používat jiné metody dopravy, ale spolehneme se na vlastní síly a naše kolo, se také dá ušetřit spousta peněz, i přesto, že část z nich nutně budete muset investovat do údržby kola. Finanční výhodnost je dokonce empiricky prokazatelná ekonomickými indikátory odvozenými z dopravní ekonomie. Tedy namísto finančních ztrát za dopravní zácpy, výstavbu parkovišť, spotřebu paliv, rizika havárií a škodlivých emisí můžeme v případě dojíždění na kole počítat s pozitivním celospolečenským promítnutím tohoto faktu do celkové redukce bariér a nákladů dopravy.

Například ve Spojených státech podle odhadů žije polovina populace (zhruba 160 milionů lidí) ve vzdálenosti do osmi kilometrů od místa zaměstnání. Kdyby každý z nich jel alespoň jednou za týden do práce na kole, silnice by byly ‘lehčí‘ o milion automobilů. Navíc je známým faktem, že auta na kratších tratích potřebují čas na zahřátí a „žerou“ nejvíc. Nicméně přesto ‘za velkou louží‘ dojíždí do práce pouhá jedna setina obyvatelstva.

Cyklisté to totiž, nejen v Americe, nemají vůbec jednoduché. Hlavně větší města jsou s vysokou koncentrací výfukových plynů, zácpami, nepřímou návazností či neexistencí stezek pro cyklistu spíše denním bojem o přežití. To okraje měst a příměstské oblasti jsou často vnímány jako bezpečnější. Odrazujícím faktorem pro řadu lidí může být, a také často je, počasí. Je tedy nutné se na svou cestu do práce připravit předem. Ideální je mít na pracovišti věci na převlečení.

Zajímavé a poněkud úsměvné je sledovat rady britských dojíždějících cyklistů a jejich nizozemských kolegů. V Británii totiž podle řady článků a internetových fór lidé velice dbají na důkladnou přípravu, oblečení, přilbu, větší počet osvětlení, reflexní vesty apod., zatímco v Nizozemsku prakticky ani nepotkáte člověka s přilbou. Nejčastějším obrazem všedního rána na cyklistické stezce v Nizozemsku je žena v šatech s dlouhými rozevlátými ještě mokrými vlasy, či elegantní muž v obleku bojující proti větru mezi kapkami deště.

Nicméně málokde na světě je infrastruktura a celá společnost tak příznivě cyklisticky naladěná jako v zemi tulipánů. Našinec by tak měl, kromě naplánování si trasy před první jízdou do práce, věnovat pozornost i kondici svého bicyklu. Na rozdíl od prakticky rovného Holandska s desítky tisíc kilometrů hustou sítí cyklostezek, totiž v Čechách můžeme narazit na kopce i velmi nekvalitní terén.

A na závěr nezapomeňte na věc, která se hodí všude na světě – kvalitní zámek!


Podobné články:


 

Použité zdroje:

http://environment.nationalgeographic.com/environment/green-guide/buying-guides/bikes/environmental-impact/ 
Litman, T. (2016). Evaluating Active Transport Benefits and Costs. Victoria Transport Policy Institute.
Michael, R., Stuart, A. and Dagne, G. (2016). Predicting impacts of commute mode and route on exposures to traffic-related air pollution. University of South Florida.
Wahlgren, L. (2011). Studies on Bikeability in a Metropolitan Area Using the Active Commuting Route Environment Scale. Orebro University.
Piatkowski, D., Bronson, R., Marshall, W. and Krizek, K. (2015). Measuring the Impacts of Bike-to-Work Day Events and Identifying Barriers to Increased Commuter Cycling. J. Urban Plann. Dev., 141(4), p.04014034.
Chowdhury, M. (2015). Bicycling and Weather: The effect of weather related factors on bicycle commuters in Stavanger, Norway. University of Stavanger.


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

Reklama ► 
Reklama ► 



Reklama 


Aktuální novinky a videa

Vuelta 2025 - Výsledky 4. etapy
26.08.2025 | Kategorie: silniční
Britský cyklista Ben Turner zaskočil všechny elitní sprintery a senzačně vyhrál 4. etapu Vuelty a España.
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (25. 8. - 31. 8. 2025)
25.08.2025 | Kategorie: ostatní, akce týdne
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
David Gaudu překvapil na Vueltě a v cíli obral Pedersena o vítězství
25.08.2025 | Kategorie: silniční
Třetí etapa Vuelty z italského San Maurizio Canavese do Ceres přinesla nečekané drama.
Vuelta 2025 - Výsledky 3. etapy
25.08.2025 | Kategorie: silniční
Stáj Visma-Lease a Bike vykradena na Vueltě. Tým přišel o většinu kol
25.08.2025 | Kategorie: silniční
Nizozemský tým Visma-Lease a Bike přišel po noční krádeži o téměř všechna závodní kola Cervélo.
Jonas Vingegaard po pádu slaví vítězství ve druhé etapě Vuelty
24.08.2025 | Kategorie: silniční
Dramatická druhá etapa Vuelty nabídla nejen déšť a pády, ale také napínavý finiš do stoupání v Limone Piemonte.
Vuelta 2025 - Výsledky 2. etapy
24.08.2025 | Kategorie: silniční
Mladý talent Iván Meléndez Luque zahynul při závodě ve Španělsku
24.08.2025 | Kategorie: silniční
Mladý španělský jezdec Iván Meléndez Luque z týmu Tenerife-Cabberty podlehl vážným zraněním po hromadném pádu
Vuelta odstartovala v Itálii, Philipsen bere vítězství i červený dres
23.08.2025 | Kategorie: silniční
Jasper Philipsen odstartoval jubilejní 80. ročník Vuelty ve velkém stylu.
Vuelta 2025 - Výsledky 1. etapy
23.08.2025 | Kategorie: silniční
» více novinek a videí