Profíci a odpad – spojení, o kterém by se mělo mluvit víc

Profíci a odpad – spojení, o kterém by se mělo mluvit víc

Datum vydání: 07.09.2016

Čím dál častěji jsou vyzdvihovány fyzické a morální přístupy cyklistů v porovnání s fotbalisty. Nezřídka totiž cyklisté bojují nejen se soupeři ale i s více či méně těžkými zraněními, s kterými dokončují závody a to zpravidla bez dětinského pláče a teatrálních gest.

Ve vrcholové cyklistice jsou fyziologické a výkonnostní rozdíly mezi sportovci tak malé, že je to často schopnost snést víc bolesti než ostatní, co rozhoduje. Nicméně ani cyklisté bohužel zatím nejsou a nemohou být reklamou na dokonalé sportovce, protože jejich chování v určitých směrech není hodné obdivu. Řeč je o odpadu, který profíci (a bohužel také nepochopitelně i někteří amatéři, kteří se v tomto chování zhlédli) vyprodukují a následně se ho zbaví prostým zahozením během cyklistického závodu. Obaly od energetických gelů, tyčinek, sendvičů a bidony pak ještě dlouho signalizují, kudy že to závod vedl.

Lovci suvenýrů z řad fanoušků totiž jen těžko mohou vysbírat všechny plastové láhve, kterých jediný borec zahodí průměrně dvě za hodinu závodu! A to nemluvíme o případech, kdy bidony končí na úpatích horských srázů či jiných nepřístupných místech. Stačí si pustit jakýkoliv silniční závod pro získání přehledu o možných nalezištích kusu plastu i se sponzorem jeho bývalého majitele – v horších případech to jsou přírodní rezervace, v těch lepších jen příkopy. Pravdou je, že se v poslední době vozí bidony z polyetylenu, které se údajně do pěti let v přírodě rozloží, ale i tak je spotřebována spousta energie na jejich výrobu, než aby po pár doušcích skončily v kopřivách.

V minulých letech se dokonce skupiny fanoušků a také environmentalistů tímto fenoménem tolik pobouřily, že na závodníky podaly hromadnou žalobu (Valonský šíp 2010 či Lutych – Bastogne – Lutych 2013). Jedním z posledních incidentů pak byly pokuty týmům ze strany tamních pořadatelů na loňském etapáku Kolem Ománu.
 

 
Mezinárodní cyklistická unie (UCI) totiž ve svých směrnicích (2.2.025 a 2.3.026) přikazuje závodníkům zbavovat se odpadků jedině v organizátory pro tento účel speciálně vytyčených zónách. UCI jim (ovšem pouze) doporučuje stanovit tyto zóny před začátkem a za koncem bufetu a taktéž v dostatečné míře před bannerem ʹ20 kilometrů do cíleʹ. Navíc UCI chce podporovat traťové komisaře v pokutování jezdců, kteří se proti tomuto pravidlu provinili.

Dobře, ale co mají cyklisté v rychlosti padesáti kilometrů za hodinu dělat s prázdným bidonem, když nemají místo na nový? To je samozřejmě velice palčivá otázka. K odpovědi na ni by nás mohla přiblížit strategie, která se už v menší míře začala uplatňovat v boji proti odhazování výše zmíněných plastových obalů od jídla. Některé týmy pro tento účel jednoduše nechaly na dres přišít speciální kapsu. Je totiž velká hloupost a ignorance nejvyššího stupně říci, že by prázdný obal od energetického gelu závodníka příliš zatěžoval ve stoupání. A kolik váží prázdný bidon? O moc víc to nebude, ale u něj je samozřejmě problém s objemem. Kdyby však byla použita speciální kapsa alespoň na čas, než jezdec dojede k vhodnějšímu, či dokonce speciálně určenému místu, hodně by to pomohlo.

Cyklistika přitahuje díky svému kouzlu celosvětově čím dál tím více lidí, z nichž nezanedbatelné množství sleduje přenosy z cyklistických závodů. Právě pro takový dosah má tento sport úžasný potenciál v tom poukázat na palčivé problémy tohoto světa, jakými jsou i nadměrná tvorba odpadu a tím znečištění životního prostředí. Kdyby třeba Chris Froome, Peter Sagan či Alberto Contador měli kapsy plné obalů od tyčinek, jen hlupák by se pohoršoval, naopak. Když se postaví k tomuto problému se stejnou zodpovědností, jako ke své práci, získají si obdiv i z řad lidí možná dosud cyklistikou nepolíbených a hlavně půjdou skvělým příkladem pro ostatní.

Podobné články:


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

Reklama ► 
Reklama ► 



Reklama 


Aktuální novinky a videa

Jonas Vingegaard po pádu slaví vítězství ve druhé etapě Vuelty
24.08.2025 | Kategorie: silniční
Dramatická druhá etapa Vuelty nabídla nejen déšť a pády, ale také napínavý finiš do stoupání v Limone Piemonte.
Vuelta 2025 - Výsledky 2. etapy
24.08.2025 | Kategorie: silniční
Mladý talent Iván Meléndez Luque zahynul při závodě ve Španělsku
24.08.2025 | Kategorie: silniční
Mladý španělský jezdec Iván Meléndez Luque z týmu Tenerife-Cabberty podlehl vážným zraněním po hromadném pádu
Vuelta odstartovala v Itálii, Philipsen bere vítězství i červený dres
23.08.2025 | Kategorie: silniční
Jasper Philipsen odstartoval jubilejní 80. ročník Vuelty ve velkém stylu.
Vuelta 2025 - Výsledky 1. etapy
23.08.2025 | Kategorie: silniční
Finále cyklistické sezóny: Škoda Auto Mikulov
23.08.2025 | Kategorie: MTB, ostatní
Jižní Morava se stane dějištěm velkolepého finále cyklistické sezóny. V sobotu 4. října 2025 se v malebném prostředí Mikulova uskuteční závod Škoda Auto Mikulov, který tradičně uzavírá seriál Prima CUP.
Vyrazte na Švejkovu sobotu v Písku! Poznejte Písecko z pěší i cyklistické trasy
22.08.2025 | Kategorie: ostatní
V sobotu 30.srpna 2025 se v Písku uskuteční turistický pochod a cyklojízda Švejkova sobota, který nabízí možnost bližšího poznání Písecka.
Czech Tour 2025 ukázala potenciál. Pomůže vyšší licence k účasti top týmů?
22.08.2025 | Kategorie: silniční
Přinese vyšší licence start ještě většího počtu hvězd z World Tour?
Norco představuje nový XC full Revolver: lehčí rám, více zdvihu a moderní geometrie
21.08.2025 | Kategorie:
Po šesti letech přichází kanadská značka Norco s novou generací svého závodního XC modelu Revolver. 
Debut Otruby a návrat Hirta. Na startu Vuelty se představí dva Češi
21.08.2025 | Kategorie: silniční
Česká cyklistika bude mít na letošní Vueltě dvojí zastoupení.
» více novinek a videí