Začínáme se silniční cyklistikou I – vybíráme silniční kolo

Začínáme se silniční cyklistikou I – vybíráme silniční kolo

Datum vydání: 20.05.2013

Pokud vás zlákaly krásy silniční cyklistika a potřebujete se trochu zorientovat ve vybavení pro tento sport, potom si určitě nenechte ujít náš trojdílný seriál. V prvním díle vám poradíme jak na výběr vhodného silničního kola.

Správná velikost rámu

Ještě před vlastní volbou vhodného modelu kola si řekněme, jak vybrat správnou rámovou velikost. Ta je totiž velmi důležitým parametrem, protože ani to nejlepší a pro vás nejvhodnější kolo  nesplní vaše očekávání a nepřinese vám kýžený cyklistický zážitek, pokud nebude ve správné rámové velikosti.
 
Velikost rámů určuje délka sedlové trubky a na rozdíl od horských kol se udává v centimetrech. Rámy se běžně pohybují ve velikostech 49 – 61centimetrů. Výrobci silničních kol obvykle vydávají doporučení vhodné rámové velikosti jejich kol pro výšku postavy jezdce.
 
Hodně orientačně vám může posloužit následující tabulka:
 

Velikost rámu (cm) Výška postavy (cm)
49 152 - 165
52 165 - 173
54 173 - 178
56 178 - 183
58 183 - 191
61 191 - 198
 
Pro důkladné určení správné rámové velikosti je dobré si kolo vyzkoušet. To platí zvlášť pro ty, jejichž výška postavy odpovídá pomezí dvou rámových velikostí. Roli zde pak hraje poměr délky nohou a rukou vůči trupu a další detaily.
 
Dnes naštěstí většina lepších prodejců nabízí možnost vybrané kolo otestovat, čehož určitě využijte. Skvělé jsou i různé testovací akce a víkendy, kde je k dispozici více modelů kol a člověk si může během jednoho dne zkusit více kol.


Kategorie silničního kola

Silniční kola se dělí na několik kategorií, a to jednak podle výkonnostní úrovně jezdce, a dále kvality povrchu či disciplíny, pro niž je silniční kolo určeno.
 
Podle výkonnosti tak dělíme „silničky“ na rekreační, sportovní a závodní. Podle použití v terénu se pak silniční kola dělí na modely určené čistě na silnici a kvalitní asfalt, stroje na silnice horší kvality se zaměřením na větší jízdní pohodlí, cyklokrosové speciály, které zvládnou i polní a lesní cesty a v neposlední řadě na triatlonové a časovkové bicykly.


Rekreační silniční kola

Jedná se o modely pro jezdce, kteří se občas rádi projedou na rychlém silničním kole, ale nejezdí na výkon, nebojují s časem a neřeší nějaký ten gram kola navíc.
 
Tato kola bývají postavena na hliníkových rámech a jejich komponenty jsou navrženy tak, aby dobře fungovaly při menší frekvenci zatížení. Jejich geometrie umožňuje pohodlnější vzpřímenější posed.
 
Do této kategorie patří například kola Specialized Allez, Trek 1 Series nebo Cannondale CAAD 8.
 
 

Sportovní silniční kola

Do kategorie sportovních silničních kol spadají už velmi výkonné stroje, které umožňují špičkové výkony, ale zároveň je u nich pamatováno i na jízdní pohodlí. Postaveny jsou na hliníkových i karbonových rámech. Geometrie umožňuje vzpřímenější posed, nežli závodní modely, ale zároveň už umožňuje velmi efektivní šlapání. 
 
Často bývají vybavena prvky pro tlumení vibrací, jako jsou různé elastomerové vložky v rámu a podobně. Příkladem mohou být silničky Specialized Roubaix, Trek Domane či Cannondale Synapse.
 
Tato kategorie se shoduje s koly určenými na horší silnice, kočičí hlavy apod. Právě tato kola se používají na tzv. klasiky, čili tradiční jednorázové závody, kde se jezdci často setkávají s ne právě ideálními povrchy. Příkladem za všechny může být slavný závod Paříž – Roubaix.
 
 

Závodní silniční kola

Kola nekompromisně zaměřená na výkon bez ohledu na jízdní pohodlí. Mají geometrii s velmi položeným posedem, nejlehčí a nejtužší rámy většinou z karbonu a velmi odolné a kvalitní komponenty.
 
Do kategorie závodních silničních kol spadají špičkové modely, které známe ze závodů Pro Tour, například Cannondale SuperSix, Trek Madone nebo Specialized Tarmac.  Patří sem i kola s aerodynamickým rámem jako je Specialized Venge.
 
Tato kategorie je v podstatě shodná s koly určenými čistě na silnici a kvalitní asfalt.
 

Kola na cyklokros

Odolná kola, která nabízejí hlavní atributy silničních kol, tedy nízkou hmotnost, zaměření na rychlost a výkon, ale zároveň jsou dost odolná na to, aby zvládla jízdu po polních či lesních cestách a v lehkém terénu. Používají širší pláště a často i kotoučové brzdy. Příkladem jsou modely Specialized Crux, Trek Cronus a Cannondale SuperX.


Časovkové a triatlonové speciály

Jedná se o nejrychlejší kola s aerodynamickým tvarováním rámu, u nichž díky předpokládané kratší době strávené v sedle zcela potlačují pohodlí ve prospěch výkonu. Časovkářská kola podléhají svou konstrukcí přísnějším pravidlům mezinárodní cyklistické unie UCI. Spadají sem například modely Specialized Shiv nebo Shiv TT (splňuje pravidla UCI).


Vyladění posedu

Kromě správné velikosti rámu je na silničním kole velmi důležité sladit i ostatní komponenty tak, aby jezdec mohl podat co nejlepší výkon a zároveň jízda na kole neměla negativní dopad na jeho zdraví a byla pohodlná.
 
Při nastavení optimálního posedu se řeší například šířka řídítek, délka a sklon představce, poloha a sklon sedla, nebo poloha nohy na pedálu.
 
Pokud to myslíte se silniční cyklistikou vážně, lze určitě doporučit využit nabídky specializovaných center, kde vám posed odborně nastaví.  Asi nejdále je v oblasti ladění optimálního posedu na kole firma Specialized se svým systémem BG Fit. V jeho rámci probíhá nejprve důkladné vyšetření jezdce s přihlédnutí k jeho sportovní minulosti i ambicím, měření jeho tělesných proporcí i případných abnormalit, a dále vyhodnocení pohybu při šlapání s pomocí záznamu boční i čelní kamery. Na základě těchto vstupních dat pak vyškolený BG fitter nastaví posed přímo na míru daného cyklisty. Podobně funguje i nový systém Scott Retül.


Osazení

Velmi důležitým a mezi cyklisty často probíraným atributem kola je osazení komponentovou sadou. Podrobnosti o jednotlivých sadách přesahují možnosti tohoto článku, ale dá se říci, že čím lepší sada, tím nižší hmotnost a hladší funkce. Vhodné použití nejčastěji používaných sad najdete v tabulce níže.
 
Za zmínku stojí také elektronické řazení, které si poslední dobou získává stále větší oblibu. K jeho přednostem patří rychlost a pohodlné ovládání, přesné řazení i při jízdě do kopce a také ve špatných klimatických podmínkách.
 

Použití Sada řazení
Rekreační
Shimano Sora
SRAM Apex
Campagnolo Veloce
Sportovní Shimano 105
SRAM Riva
Campagnolo Centaur
Campagnolo Athena
Závodní Shimano Ultegra
Shimano Dura Ace
SRAM Red
SRAM Force
Campagnolo Chorus
Campagnolo Record
 
 

Jak vybrat tretry a pedály na silniční kolo

Kategorie: silniční
Druhý díl miniseriálu o výběru silničního kola bude pojednávat o velice důležité součásti výbavy pro silniční cyklistiku – o tretrách a nášlapných pedálech, které vám umožní využít naplno vlastností, pro které si silniční kolo pořizujete.
Jak vybrat tretry a pedály na silniční kolo
 
 
 
 
 
 
 
  


Jak vybrat helmu a oblečení na silniční kolo

Kategorie: MTB, cyklokros, dráhová, silniční
Třetí díl miniseriálu o výběru silničního kola se zaměří na výběr cyklistické helmy, bez níž byste optimálně neměli vyjíždět, a povíme si také něco o vhodném oblečení pro silniční cyklistiku.
Jak vybrat helmu a oblečení na silniční kolo
 
 
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 
Reklama ► 
Reklama ► 



Reklama 


Aktuální novinky a videa

Francouzský cyklista chtěl překonat rekord, místo toho skončil ve vězení v Rusku
17.10.2025 | Kategorie: ostatní
Francouzský ultracyklista Sofiane Sehili se pokusil překonat rekord v jízdě napříč Eurasií, ale jeho ambiciózní výprava skončila dramaticky.
Štybar, Vakoč a Zemanová draží podepsané dresy na podporu Alex Borské
17.10.2025 | Kategorie: ostatní
Zdeněk Štybar, Petr Vakoč a Kristýna Zemanová spojily síly, aby pomohly mladé sportovkyni Alex Borské.
Tadej Pogačar poražen. Ve vlastní výzvě dojel za britským amatérem
14.10.2025 | Kategorie: silniční
V letošní sezoně vyhrál téměř všechno, co mohl. V jejím závěru však slovinský cyklista Tadej Pogačar zažil pocit, který už dlouho nepoznal, do cíle totiž nedojel jako první.
Julia Kopecký šestá na MS v gravelu. Pomohla týmové kolegyni k titulu
13.10.2025 | Kategorie: gravel
Fantastický výkon a nejlepší český výsledek v historii světového šampionátu v gravelu.
Pogačar má na příští rok velké plány. Vrátí se na Giro a vynechá Paříž Roubaix
13.10.2025 | Kategorie: silniční
Slovinec údajně zvažuje, že na jaře 2026 zvolí o něco mírnější program než letos.
14. ročník Cyklistického loučení s létem v Buzicích 11. října
08.10.2025 | Kategorie: ostatní
Zveme vás na Cyklistické loučení s létem, které se koná v sobotu 11. října 2025 v Buzicích u Blatné.
ATT Investments končí sezonu jako světová kontinentální jednička
07.10.2025 | Kategorie: silniční
Tým ATT Investments má za sebou historicky nejlepší sezonu.
Czech Tour povyšuje do UCI ProSeries a chce se zařadit mezi závody WorldTour
06.10.2025 | Kategorie: silniční

Czech Tour čeká velký krok vpřed. Od roku 2026 bude český etapový závod součástí kalendáře UCI ProSeries.

Israel Premier Tech se přejmenuje kvůli protestům a tlaku sponzorů
06.10.2025 | Kategorie: ostatní
Cyklistická stáj Israel Premier Tech se od příští sezony představí pod novým názvem.
Nezastavitelný Tadej Pogačar. Po světovém zlatu vybojoval i evropský titul, Češi v cíli chyběli
05.10.2025 | Kategorie: silniční
Slovinec Tadej Pogačar potvrdil pozici fenoména současné cyklistiky. 
» více novinek a videí