5 přírodních doplňků stravy pro zvýšení energie

5 přírodních doplňků stravy pro zvýšení energie

Datum vydání: 10. 5. 2018

Asi každého z nás občas přepadne den, kdy se cítíme unavení, skleslí a vůbec se nám nechce pohybovat, natož pak vyrazit na trénink.

Tím prvním, po čem v takových chvílích saháme, bývá obvykle káva či energetické nápoje. Existují však i potraviny, které vám přirozeně dodají energii a zároveň vás zásobí důležitými živinami. Které to jsou?

1. Chia semí​nka

Možná byste to do nich neřekli, ale chia semínka mají na organismus podobný vliv jako iontové nápoje - tento účinek potvrdila i studie z roku 2011. Její účastníci se rozdělili do dvou skupin, z nichž první pila pouze nápoj Gatorade, zatímco druhá jej dostala jen v polovičním množství s tím, že zbytek tvořil nápoj z chia semínek. Obě skupiny pak absolvovaly devadesátiminutový trénink a ve finále dosáhly stejných výsledků jen s tím rozdílem, že “chia” skupina do těla dostala mnohem méně cukru.

Za těmito účinky stojí zejména esenciální mastné kyseliny omega-3, které organismu pomáhají s tvorbou energetických zásob. V dlouhodobém měřítku také zvyšují kvalitu spánku a léčí zánět, což udržuje tělo zdravé a svěží. K tomu všemu jsou chia semínka skvělým zdrojem vlákniny, jež zajišťuje pomalý a rovnoměrný výdej energie. Semínka mají široké možnosti využití, můžete si je například přidat do smoothie či ovesné kaše nebo jimi posypat již hotové jídlo.

2. Kustovnice čínská (Goji)

S plody goji se pro jejich zdravotní benefity pojí velmi dlouhá historie a mezi ně patří i zvýšení energie. Jelikož jsou plné antioxidantů, podporují duševní výkonnost a bdělost a pomáhají snižovat pocity únavy. Stejně jako chia obsahují spoustu vlákniny, která zpomaluje trávení a reguluje energetický výdej, čímž předchází náhlým pocitům nedostatku energie. Kustovnice se prodává ve formě šťávy nebo sušených plodů, které mají lahodnou sladkou chuť, takže představují ideální svačinku před tréninkem.

3. Ed​amame

Už jste někdy slyšeli o edamame? Jedná se o mladé sójové boby, se kterými jste se mohli sekat především v sushi barech. Prodávají se jak v luscích, tak i vyloupané a připravují se podobně jako zelené fazolky, tedy v osolené vroucí vodě nebo v páře. I když mají poměrně málo kalorií, obsahují spoustu bílkovin, sacharidů a vlákniny - což má stejně jako případě předchozích potravin obrovský vliv na využívání energie.
Energetické účinky edamame se však nevážou pouze na jejich obsah makronutrientů, ale také na některé mikronutrienty. Konkrétně disponují vysokým obsahem kyseliny listové. Ta podporuje produkci serotoninu a zajišťuje správné vstřebávání železa, jehož nedostatek se projevuje právě úbytkem energie a celkovou únavou. Mimo to edamame obsahují spoustu molybdenu, který stimuluje uvolňování železa z jater a dále pomáhá také s přeměnou živin na energii.

4. Mandle

Mandle, ostatně jako další ořechy, se skládají zejména z bílkovin, sacharidů a zdravých tuků, které se starají o postupný výdej energie během celého dne. S chia semínky mají společné to, že obsahují bohaté množství mastných kyselin omega-3. Tím pádem zajišťují zásoby energie a chrání tělo před vznikem zánětu. V hojném množství v nich najdeme i řadu vitaminů a minerálů, jako například manganu, železa, vitaminu E a vitaminů skupiny B, které podporují produkci energie a bojují s únavou.

5. Zele​ný čaj

Za povzbudivé účinky zeleného čaje můžeme částečně vděčit obsaženému kofeinu. Ve srovnání s kávou v něm ale najdete pouze třetinové nebo dokonce ještě menší množství. Díky tomu to se zeleným čajem tak snadno nepřeženete a vyvarujete se nežádoucím pocitům nervozity. V roce 2005 proběhla v Japonsku studie, které se zúčastnili baseballoví hráči, jež v jejím rámci popíjeli čtyři šálky zeleného čaje denně. Po dvanácti týdnech se zjistilo, že se jejich průměrná výdrž zvýšila o 8 - 24 %.

Nemůžeme ale všechny zásluhy připisovat jen kofeinu. Zelený čaj je totiž jediným zdrojem aminokyseliny zvané L-theanin, která podporuje dobrou náladu a zvyšuje soustředěnost. Touto cestou zmírňuje negativní účinky kofeinu a současně urychluje spalování tuků. Také stimuluje produkci noradrenalinu, tedy hormonu, který krátkodobě vyvolává zvýšenou aktivitu organismu.

K větším zásobám energie si můžete pomoci různými cestami. Kromě těch zmíněných se lidem osvědčilo také popíjení zeleninových šťáv, dodržování pitného režimu nebo doplňování vitaminu B12. Naprosto základním faktorem je ale samozřejmě kvalitní spánek, jenž vychází zejména z dlouhodobého a ustáleného režimu. Nezapomínejte však ani na to, že čím více energie ze sebe vydáte, tím více jí pak zase vyprodukujete. Takže se únavou nenechte odradit a naopak raději sedněte na kolo a dejte si alespoň chvíli pořádného pohybu. Uvidíte, že už po pár minutách pocítíte obrovský rozdíl.

Další informace o zdravých potravinách najdete v magazínu www.bezhladoveni.cz.


Zdroj a foto: Bezhladoveni.cz, Depositphotos.com
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

   


Aktuální novinky a videa

Cyprus Sunshine Cup odstartuje opět s českou bikovou špičkou
20. 2. 2019 | Kategorie: MTB
Jedenáct českých bikerů odstartuje sezónu na tradičním kyperském závodě Cyprus Sunshine Cup.
Continental je jedním z hlavních partnerů Tour de France
20. 2. 2019 | Kategorie: silniční
Letošní slavnostní zahájení závodu Tour de France je plánované na 6. července v Bruselu. Continental bude jedním z pěti hlavních partnerů - spo​lečně se společnostmi LCL, E. Leclerc, Krys a Škoda.
Jak seřídit přehazovačku na kole
20. 2. 2019 | Kategorie: MTB
Trail Hunter poradí, jak seřídit přehazovačku na kole.
Získej podepsaný dres své cyklistické hvězdy a přispěj zároveň na dobrou věc
19. 2. 2019 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
Charitativní dražba podepsaných cyklistických dresů Sagana, Kulhavého, Kreuzigera a Cinka, jejíž výtěžek půjde na dobrou věc. 
John Degenkolb pomohl zachránit Paříž - Roubaix juniorů
19. 2. 2019 | Kategorie: silniční
Vítěz elitního závodu z roku 2015 vytvořil veřejnou sbírku a sám finančně přispěl na závod, který byl v existenciálním ohrožení kvůli odchodu sponzorů.
Topforex-Lapierre a Elkov-Author na soustředění v Calpé a Benidormu
17. 2. 2019 | Kategorie: silniční
Od poloviny ledna jsou závodníci týmu Topforex-Lapierre i Elkov-Author ve španělském Calpé.
Stáj Deceuninck-Quick Step dominuje i v roce 2019
17. 2. 2019 | Kategorie: silniční
Po loňském rekordním počtu 73 vítězství má už v polovině února belgický tým na svém kontě dalších 8 zářezů.
Šlapání o vysoké kadenci je nevhodné pro amatéry
16. 2. 2019 | Kategorie: ostatní, silniční
Nejnovější studie vědců z prestižní britské univerzity King's College London svými výsledky nedoporučuje amatérským cyklistům šlapání o vysoké kadenci.
Co pít a jíst během sportovní aktivity?
16. 2. 2019 | Kategorie: ostatní
Vytvořili jsme pro ​vás základní přehled výživy, na níž by měl dbát jak amatérský sportovec, tak profesionál.
Šestidenní kolumbijský etapák přilákal kromě Frooma i čtyři Čechy
15. 2. 2019 | Kategorie: silniční
Závod Okolo Kolumbie v těchto dnes absolvují i čtyři Češi včetně teprve osmnáctiletého Karla Vacka.​
Petr Hampl: Mám za sebou nejlepší sezónu kariéry
14. 2. 2019 | Kategorie: silniční
Petr Hampl má za sebou nejlepší sezónu kariéry a věří, že ta nadcházející bude minimálně stejně dobrá.
Registrace Cycling University otevřena!
13. 2. 2019 | Kategorie: MTB, dráha, silniční
Český svaz cyklistiky otevřel informační server svého projektu Cycling University, kde je zároveň možnost se registrovat k jednotlivým seminářům.
» více novinek a videí

 
Reklama