Jak správně používat kofein?

Jak správně používat kofein?

Datum vydání: 1. 2. 2018

Alkaloid 1,3,7​ trimethylxanthin je nejvíce užívaným stimulantem na světě.

Ve své čisté podobě se jedná o bílý krystalický prášek s velmi hořkou chutí. Kofeinu, který byl po prvé izolován v roce 1820. Jeho nejvýznamnějším zdrojem je káva. V pražené arabice se nachází 0,7-1,4% a v robustě 2,2-2,4% kofeinu. Dalšími zdroji kofeinu jsou lístky čajovníku, bobule guarany, kolové oříšky a kakao.

Kofein je obsažen také v colových nápojích a čokoládových výrobcích. Kofein je přidáván do mnoha energetických, sportovních nápojů a přípravků podporující redukci nadváhy.

Obliba kávy a dalších nápojů obsahující kofein je způsobena jeho ergogenními („energetizujícími“) účinky na lidský organismus. Šálek kávy většinou přináší fyzické i mentální vzpružení a pro milovníky kávového aroma též příjemný chuťový zážitek.

Jaký je mechanismus účinku kofeinu v našem těle?

Kofein sám o sobě nedokáže zvýšit tvorbu energie. Jeho stimulační účinek spočívá v tom, že brání uklidnění centrální nervové soustavy. Pod jeho vlivem dochází k aktivaci sympatiku a ke zvýšení koncentrací adrenalinu v krvi. Touto cestou se zrychluje srdeční činnost, zvyšuje krevní tlak a hladina krevního cukru, zintenzivňují se kontrakce srdeční a kosterní svaloviny, mírně se prohlubuje a zrychluje dýchání. Podpora fyzického výkonu kofeinem se nejvýrazněji projevuje u aerobních aktivit s delší dobou trvání.

Pod vlivem kofeinu dochází ke navýšení oxidace tuků. Zvýšená lipolýza pomáhá šetřit zásoby jaterního a svalového glykogenu. Výsledkem je delší udržení sacharidových zásob – vytrvalostní aktivity dokážeme provádět ve vysoké intenzitě po delší dobu. Je třeba zdůraznit, že tento tuky spalující a glykogen šetřící účinek kofeinu se výrazněji projevuje u aerobních činností s minimální délkou trvání přes 40 min. Oproti placebu bylo potvrzeno 12% zvýšení vytrvalostních výkonů.

Kofein je však přínosný i v rychlostních a technických disciplínách - snižuje reakční čas, zvyšuje postřeh a bdělost. Zajímavé je zjištění, že sportující jedinci užívající kofein, zaznamenávají nižší bolesti svalů po absolvování tréninkové jednotky než jejich „bezkofeinoví“ kolegové.

Kofein ovlivňuje také mentální činnost. Pod jeho vlivem dochází k aktivaci centrálního nervového systému, zlepšují se kognitivní funkce a krátkodobá paměť. Díky vazodilataci cév přinášejících krev do mozku dochází k úlevě při bolestech hlavy.

Teofylin – metabolit kofeinu způsobuje relaxaci bronchů a napomáhá pacientům s astmatem. Kofein svým vlivem na metabolismus snižuje riziko rozvoje diabetu 2. typu. Po příjmu kofeinu dochází k zvýšenému vylučování žaludečních a žlučových šťáv. Mezi nepříjemné a negativní účinky kofeinu patří močopudnost a následné ztráty tělesné vody. Aktivačních a lipolytických účinků kofeinu se využívá v potravinových doplňcích určených pro redukci nadváhy. Vedle podpory oxidace mastných kyselin, je významné rovněž zvýšení termogeneze (produkce a výdej tepla jsou další významné ztráty energie) a potlačení chutě k jídlu, oddálení pocitu hladu.
 
 
Pro podporu fyzického výkonu se jako nejoptimálnější dávka uvádí množství 3-5 mg na 1 kg tělesné hmotnosti, tj. 200-350 mg kofeinu užitého 20 až 40 min před počátkem tréninku. Již 150 mg dávka u většiny jedinců přináší citelné účinky. Pro představu šálek středně silné kávy poskytne 80 až 130 mg, 3 dcl Coly necelých 50 mg, 2 dcl čaje 40 mg čistého kofeinu.

Upozornit je třeba na nadměrný příjem kofeinu přesahující 6 mg/kg hmotnosti. Při těchto dávkách se dostavuje nervosvalová předrážděnost, neklid, úzkost, třes, poruchy trávení, průjem, tachykardie, arytmie, palpitace a nespavost. Pro zajímavost, smrt dospělého člověka nastane při jednorázovém užití 10 gramů čistého kofeinu (cca 100 šálků kávy).

Při dlouhodobém příjmu kofeinu dochází ke vzniku tolerance - pro vyvolání stejné intenzity účinků je třeba přijímat stále vyšší dávky. Pijete-li kávu velmi často a chcete účinkem kofeinu podpořit svoji fyzickou výkonnost, vysaďte její konzumaci na 2 dny. Za tuto dobu abstinování dojde k obnovení citlivosti organismu. Následné užití kofeinu před tréninkem a závodem pak mnohem lépe „zabere“.

Pozor na vznik závislosti na kofeinu. Díky velmi rozšířené konzumaci kávy a colových nápojů není vůbec vzácná. Kdo nemůže fungovat bez ranní kávy, kdo potřebuje více šálků za den, může mít oprávněné podezření na kofeinismus. Při nedodání kofeinu se tělo stává přehnaně citlivé k neurotransmiteru adenosinu – následuje pokles TK, bolesti hlavy, únava, nauzea, podrážděnost, úzkost, citlivost, napětí až deprese. Abstinenční syndrom je však většinou slabý a snadno se překoná.

Jako přiměřená a bezpečná dávka kofeinu u dospělého člověka je uváděno celkové množství 150-200 mg kofeinu na den. Stačí dva hrnky černého či zeleného čaje, jeden až dva šálky kávy a povolený denní limit je naplněn.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz

 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 


Aktuální novinky a videa

První cyklistické informační centrum v Písku!
20. 10. 2021 | Kategorie: ostatní
V pondělí 25. října 2021 v 16 hodin bude slavnostně otevřeno v nové prodejně CYKLOŠVEC v Písku, U Hřebčince 2509 1. Cyklistické informační centrum jižních Čech a Šumavy.
Jak vybrat to nejlepší dámské nebo pánské elektrokolo?
18. 10. 2021 | Kategorie: MTB, ostatní
Elektrokolo se stalo v posledních letech velmi žádaným zbožím. Dnes už jej má prakticky skoro každý, ostatně vám umožní užít si naplno projížďky krajinou, i když na to zrovna nemáte sílu nebo zdraví úplně neslouží.
Závod Alpa Hradec Králové uzavřel cyklistickou sezónu
18. 10. 2021 | Kategorie: MTB
Podzimní podnik Alpa Hradec Králové uzavřel dvanácti dílný seriál Prima CUP, který se uskutečnil 16. října v Hradci Králové.
Galaxy Stevens série: Tour de Brdy vyhrál Tomáš Kalojíros
11. 10. 2021 | Kategorie: silniční
Dramatický závod okolo Brd se rozhodoval ve spurtu mezi Tomášem Kalojírosem a loňským amatérským vítězem Michalem Kollertem na bruslařské dráze ve sportovním areálu Strašice.
Singltrek pod Smrkem: ukázka trailů
10. 10. 2021 | Kategorie: MTB
Trail Hunter vás provede po Singltreku pod Smrkem, rájem milovníků stezek pro horská kola.
Termíny Pražského MTB poháru 2022!
8. 10. 2021 | Kategorie: MTB
Pořadatelé Pražského MTB poháru zveřejnili termíny soutěže v olympijském cross country horských kol pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů včetně cyklistů s handicapem.
Alpa Hradec Králové zakončí cyklistickou sezónu 16. října!
6. 10. 2021 | Kategorie: MTB
Buď součástí závěrečného cyklistického závodu seriálu Prima CUP, kterým je třetí říjnový víkend Alpa Hradec Králové. Připraveny jsou tři trasy.
Věhlasný World Games of Mountainbiking je zpět! Saalbach-Hinterglemm hostil již 22. ročník
6. 10. 2021 | Kategorie: MTB, ostatní
Od 9. do 12. září 2021 se v rakouském sportovním středisku Saalbach-Hinterglemm odehrála po roční pauze věhlasná čtyřdenní cyklistická akce zvaná World Games of Mountainbiking.
Soutěž týmů Pražského MTB poháru obhájil Kolín!
5. 10. 2021 | Kategorie: MTB
Expres CZ Tufo Team Kolín obhájil prvenství v soutěži týmů ŠKODA Pražského MTB poháru 2021. Kolínští závodníci porazili o jediný bod tým pořadatele soutěže, NUTREND Specialized Racing.
Galaxy Stevens série 2021: Tour de Brdy již tuto sobotu!
5. 10. 2021 | Kategorie:
Trasa 15. ročníku Tour de Brdy je připravená.
Prima CUP v Mikulově si užila řada hvězd! Vítězem závodu Bubílek
5. 10. 2021 | Kategorie:
Několik slavných osobností si užilo předposlední závod seriálu Prima CUP, kterým byl ZP 211 Mikulov.
Pražský MTB pohár zná celkové vítěze pro rok 2021!
30. 9. 2021 | Kategorie: MTB
Finálové závody ŠKODA Pražského MTB poháru ve Kbelích a Libuši rozhodly o držitelích unikátních trofejí s pražskou dlažební kostkou pro rok 2021.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►