Spalování tuku na kole

Spalování tuku na kole

Datum vydání: 15. 6. 2017

Hlavní zásady při spalování tuku na kole? Pojďme na to ale zajímavým porovnáním.

Dva pánové ve věku kolem 45 let se domluví na společném výletě na kole. Naplánují si trasu o délce 35 km. Muž A, zaměstnán jako bankovní úředník, chodí 3x týdně cvičit do fitness centra, k tomu si 2-3x týdně přidává aerobní aktivity (plavání, jogging, kolo, v zimě běžky). Muž B, jeho kolega, nevykonává žádnou pravidelnou fyzickou aktivitu.

Je krásné sobotní odpoledne a naši účastníci cyklistického výletu vyráží na trať. Oba jsou 2 a půl hodiny od oběda, mají ideální podmínky pro zahájení aktivity. Trasa probíhá v mírně zvlněné krajině, nečekají je žádná nepříjemná stoupání. První minuty jízdy při průměrné rychlostí 20 km za hodinu jim nečiní žádné problémy. Během této části cesty využívají jejich pracující svaly jako zdroj energie glukózu uloženou ve svalových buňkách v podobě glykogenu a glukózu, která volně koluje v krvi.

Asi po 20-30 minutách souvislé jízdy však dochází u trénovaného pána A k jisté změně. Jeho organismus rychle pochopil, že se jedná o další tréninkovou zátěž. Z dlouhodobých zkušeností očekává, že tato jízda nebude pouhou projížďkou na kole, že zvýšené nároky na dodávku energie potrvají delší čas. Jelikož zásoby cukrů - „benzínu“ (glykogen v játrech a svalech) jsou omezené, přechází již nyní na daleko výhodnější „naftový“ – tukový pohon, který mu šetří potřebné sacharidové rezervy. O tuky se bát nemusí. Těch má v těle dobrých 12 kg (15% celkové hmotnosti), s těmi by teoreticky mohl ujet minimálně 1500 km. V tucích problém není.

Zato cukry, pokud by s nimi nešetřil, by mohly jistě brzy dojít a to by znamenalo konec příjemné vyjížďky. Je tomu tak proto, že k dokonalému zužitkování tuků, vždy potřebujeme jisté množství sacharidů (glukózy) v těle. Glukóza představuje jakousi zápalnou jiskru pro dokonalou oxidaci mastných kyselin. To trénovaný organismus dobře ví a podvědomě si s cukry šetří. Mnohem dříve a ve větší míře začne při fyzické aktivitě využívat jako zdroj energie lipidy (tuky = glycerol+mastné kyseliny) uložené v tukových buňkách.

Tohle však tělo netrénovaného kolegy B neví a vesele si i po 10. kilometru spotřebovává značné množství sacharidů. Naši výletníci míjí metu 20. kilometru a organismus muže B zjišťuje, že zásoby cukrů jsou značně vyčerpané. Jelikož na glukóze jsou některé buňky v těle životně závislé, nesmí tělo dopustit, aby její množství nekleslo příliš nízko. Proto i on, po zhruba 60 minutách jízdy, „najíždí“ daleko více na tuky (jisté množství sacharidů je však pro svalovou činnost, pro podporu hoření tuků stále potřeba). Pán B však se sacharidy neumí správně šetřit, a proto se mu zásoby glukózy rychle tenčí. Stále však k dispozici jsou a dostatečně to, i na 25. km, stačí pro výživu mozku, oční sítnice, červených krvinek… a spalování tuků. Přece jenom však čidla kontrolující množství glukózy v krvi signalizují znatelný pokles glykémie a to přinutí muže B „ubrat na plynu“.
 
Čím pomaleji pojede, tím menší nároky na cukry bude klást a má větší šanci, že do cíle zvládne dojet. Každé další, třebaže nenáročné stoupání mu činí větší a větší obtíže. Průměrná rychlost jízdy klesá na 18-17-15 km/hod. Muž A se začíná pomalou jízdou nudit, ale je to kamarád a kolegovi přece neujede. Netrénovaný pan B má za hodinu a půl, po nějakých 27 km již značné problémy. Ačkoli má v těle 30 kg energeticky nadupaných tuků, které tvoří 35% celkové tělesné hmotnosti, dochází mu „šťáva“. Drahocenné, naprosto nezbytné cukry si jeho organismus „netakticky“ předčasně vyplácal a je zle. Má zpomalené reakce, rozmazané vidění, slabé nohy i ruce, prožívá typickou hypoglykemickou krizi. Kolegovi však chce dokázat, že není bábovka a zbývajících „pouhých“ 8 km již dojede. Jenže těchto posledních osm kilometrů jsou pro něj utrpením. S vypětím všech sil zvládne dojet k nejbližší „občerstvovací stanici“ – a v podobě sladké limonády doplní vyprázdněné cukerné zásoby. Nakonec vše dobře dopadne a oba dojedou ke svým domovům.

Jak na tom byl v průběhu trasy muž A? Pro trénovaného kolegu patřil tento výlet do kategorie lehkých aktivit. Jeho trénované tělo zvyklé na pravidelnou zátěž zavčas přepnulo na tukový pohon. Sacharidové zásoby vydržely bez problému až do 35. kilometru. Kdyby chtěl, mohl si dát tento okruh klidně ještě jednou a to by ho zajel třeba i o půl hodiny rychleji. Ačkoli oba ujeli stejnou vzdálenost, muž A spálil větší množství tuků než muž B. On totiž jako hlavní energetický zdroj více používal tuky.

Co si redukující jedinec může odnést z tohoto příběhu? Trénujte, trénujte, trénujte. Postupně budete schopni více, dříve a dokonaleji při fyzické práci spalovat tuky. A to nejen při ní, ale dokonce i v klidu. Jak je to možné? Odpověď naleznete v článku Co se děje v těle po fyzické aktivitě.

článek Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz.


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

 


Aktuální novinky a videa

ATT Investments: Tři umístění v desítce nejlepších celkového pořadí
29. 5. 2023 | Kategorie: silniční
Další úspěšný týden mají za sebou cyklisté ATT Investments. Ze dvou etapových závodů vytěžili dohromady 105 UCI bodů. Většinu z Tour of Estonia, ale velmi slušný výkon i výsledek předvedli také ve Francii při Tour de la Mirabelle.
Jak vybrat dětské kolo?"
25. 5. 2023 | Kategorie: ostatní
V písecké prodejně CykloŠvec vám poradí, jak vybrat dětské kolo.
Jsi biker? Tak nesmíš chybět na závodě Škoda Auto Dolní Morava
23. 5. 2023 | Kategorie: MTB
Seriál Prima CUP míří na Dolní Moravu, kde si pro účastníky připravil své letošní čtvrté klání pod Králickým Sněžníkem.
Úspěšný začátek sezóny 2023 Galaxy CykloŠvec Stevens teamu
23. 5. 2023 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
V prvním cyklistickém závodě sezóny na veletrhu For bikes 2023 v Praze Letňanech v závodě gravel biků zvítězil Jiří Reeh na Stevens Prestige. Andrea Drengubáková ve svém prvním závodě sezóny Blinduro Lipno skončila třetí.
Petruš zkompletoval na Opavsku vítězný hattrick
23. 5. 2023 | Kategorie: MTB
Dalším dílem seriálu Prima CUP byl 23. ročník partnerského závodu Silesia Bike Marathon, spadajícího do Škoda Auto Český pohár horských kol v maratonu.
ATT Investments: Třetí místo Diny v Lucembursku a výborný výkon Štočka při Rund um Köln
22. 5. 2023 | Kategorie: silniční
Jedna skupina závodníků ATT Investments zápolila od středy do neděle na etapovém závodě Fléche du Sud v Lucembursku, druhá se v neděli zúčastnila jednorázového závodu Rund um Köln. 
500+1 kolo - Velká cena Zemako 2023
22. 5. 2023 | Kategorie: dráha
56. ročník etapového bodovacího závodu na dráze Velká cena Zemako 500+1 kolo se letos uskutečnil opět s velkou mezinárodní účastí.
Biková klasika, kde nesmíš chybět! To je 10. června ČEZ Sázava
16. 5. 2023 | Kategorie: MTB
10. června se ve středočeské Sázavě sejde několik stovek bikerů, kteří společně odstartují 23. ročník závodu ČEZ Sázava.
ŠKODA CUP v Kyjově ovládl Michael Boroš!
15. 5. 2023 | Kategorie: silniční
Čtvrtý díl ​seriálu ŠKODA Cup - Kyjovské Slovácko vyhrál dnes za celodenního vytrvalého deště Michael Boroš z týmu Elkov Kasper, který přijel do cíle v Kyjově společně se svým týmovým kolegou Matějem Zahálkou. V průběžném hodnocení seriálu je pořadí opačné.
Málokterý tým se při Tour de Hongrie zviditelnil tak jako ATT Investments
15. 5. 2023 | Kategorie: silniční
ATT Investments se při Tour de Hongrie v konkurenci devíti týmů z úrovně World a stejného počtu z úrovně ProTeams zviditelnil tak, že se mu v tomto ohledu mohl rovnat málokterý z týmů. Matúš Štoček získal po úvodní etapě vrchařský dres, ten následně vyměnil za dres nejlepšího v bodovací soutěži.
Čábelická v short tracku devatenáctá, želízko Cink nestartoval
12. 5. 2023 | Kategorie: MTB
Pátečním short trackem pro elitní kategorie pokračoval Světový pohár horských kol v Novém Městě na Moravě.
Holubová sedmá v úvodním závodě SP v short tracku, Zatloukal třináctý
11. 5. 2023 | Kategorie:
Program Světového poháru horských kol v olympijském cross country v Novém Městě na Moravě odstartoval čtvrtečními short tracky pro kategorie do třiadvaceti let.
» více novinek a videí
 
Reklama 
►