Nutriční příprava na maraton - část I.

Nutriční příprava na maraton - část I.

Datum vydání: 23.02.2016

Pro podání maximálního výkonu ve vytrvalostních sportech je vedle trénovanosti, právě nutriční stav zásadním faktorem rozhodujícím o jeho kvalitě.

Bohužel stále mnozí vytrvalci podceňují úlohu výživy v přípravě na závody, plně nevyužívají občerstvení při samotném výkonu a nevhodným jídelníčkem zneefektivňují regenerační procesy po ukončení zátěže. Je to škoda, protože se okrádají o možnost dalšího růstu výkonnosti.

Hlavním energetickým zdrojem zabezpečujícím činnost kosterní svaloviny jsou aerobní cestou oxidované sacharidy a tuky. V případě nárazového zvýšení rychlosti – trhák, špurt, finiš nebo nástup do kopce výrazně vzrůstají požadavky těla na dodávku energie. V těchto situacích je aerobní tvorba energie příliš pomalá a nezbytně dochází ke štěpení energetických substrátů také bez dostatečného přívodu kyslíku. Znamená to, že je třeba mít k dispozici dostatek nejen pomalých, ale také rychlých palivových zdrojů, které energeticky zabezpečí všechny pasáže tratě.

Než se pustíme do popisu výživy při samotném výkonu, bude dobré zmínit se také o ne méně důležité části jídelníčku – o stravování před závodem. Můžete mít sebedokonalejší občerstvování na trati, ale pokud do závodu vstupujete ve špatném výživovém stavu, traťovkami již nedoženete to, o co jste se měli postarat předem. Výkon provozovaný s vysokou intenzitou je z největší míry energeticky krytý sacharidy.

Glukóza (hroznový cukr) je hlavní palivo, které poskytuje molekuly ATP potřebné pro kontrakci kosterní svaloviny. Glukóza se v lidském těle nachází v několika podobách. Malé množství glukózy je obsaženo přímo v krvi – její koncentraci označujeme jako glykémii. Je-li cukru (glukózy) v krvi málo, hovoříme o hypoglykemie (<3 mmol/l). Je-li jí naopak více než normál – jde o hyperglykemii (>7 mmol/l).

Největší množství glukózy se nachází ve formě vázané, v podobě glykogenu uloženého v jaterních a svalových buňkách. Bohužel kapacita svalových a jaterních buněk pro skladování glykogenu je omezená. Průměrný člověk dokáže uložit 100-150 g glukózy v podobě jaterních glykogenu a 300-400 g (záleží na velikosti svalové hmoty) glukózy v podobě svalového glykogenu. Trénovaní lidé však zvládají ukládat do svalových buněk glykogenu více. Způsobeno je to pravidelnou fyzickou aktivitou, kdy se tělo snaží střádat více sacharidových zdrojů, pro potřeby příští tělesné zátěže. Existuje možnost, jak vlivem vhodné kombinace stravy a tréninku zvýšit hodnoty svalového glykogenu na vyšší úroveň, než je pro daného jedince obvyklé.

Jedná se o, pro vytrvalostní sportovce dobře známý, postup sacharidové superkompenzace (SSK). Za předpokladu, že během jedné hodiny intenzivní jízdy lze spálit 250-300 g glukózy, nemohou nám vlastní glykogenové zásoby vydržet příliš dlouho. Každý gram glykogenu, který se podaří navýšit vůči běžnému stavu, prodlužuje schopnost svalů pracovat ve vysokých intenzitách. 
 
Princip sacharidové superkompenzace spočívá v tom, že po počátečním, velmi výrazném vyčerpání glykogenových rezerv pomocí stravy chudé na sacharidy a velkého objemu tréninků (1. fáze – den 1. až 2. -3.), dojde ve 2. fázi (den 3. -4. až 5. -6.) sacharidové superkompenzace k možnosti navýšení glykogenových rezerv na vyšší – „supranormální“ úroveň. V druhé polovině SSK se snažíme o pravý opak 1. periody – konzumujeme maximum sacharidových potravin s nízkým podílem bílkovin a tuků. Tréninkové aktivity jsou značně omezeny. Jde o princip „houby“. Čím více ji vymáčkneme, tím více se dokáže nasát. Nestačí tedy před závody použít jenom druhé - „ládovací“ fáze nutriční přípravy. Mnohem účinnější je nejdříve glykogen vyčerpat a po té jej doplnit, doslova přeplnit.
 
Sacharidovou superkompenzaci je však nutné nejdříve vyzkoušet v běžném tréninkovém procesu a až získáte zkušenosti, lze ji využít před důležitými závody. Špatně provedená superkompenzace může naopak způsobit zhoršení výkonnosti. Sacharidová superkompenzace je velmi přínosná pro závody s dlouhou délkou trati. Nemá žádný smysl používat ji před na 30 či 40 km závody, při kterých nedochází k zásadnímu vyčerpání svalového glykogenu.

Pokračování - Nutriční příprava na maraton část II.


Článek Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

Závodní gravel raketa. To je nový Cannondale SuperX!
12.02.2025 | Kategorie:
Od předchozího modelu, SuperSix EVO SE, se liší v mnoha ohledech, ale především ve váze.
Jackson Goldstone ovládl Red Bull Hardline v Tasmánii
10.02.2025 | Kategorie: MTB
Red Bull Hardline opět opustila svůj domovský terén ve Walesu a zamířila do Tasmánie.
Karel Vacek končí s profesionální cyklistikou
08.02.2025 | Kategorie: silniční
Bývalí profesionální cyklista o ukončení kariéry psal na svém instagramovém profilu.
Totem Youin Barcelona 20"
07.02.2025 | Kategorie: ostatní
Skládací elektrokolo Totem Youin Barcelona 20“ je ideální volba pro městské i víkendové výlety!
Nová šelma na trailích: Pivot Trailcat SL a LT ve dvojím provedení
06.02.2025 | Kategorie: MTB
Nový Trailcat je díky své univerzální geometrii a nastavení je ideální pro širokou škálu jezdců
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (3.2-9.2.2025)
03.02.2025 | Kategorie: ostatní
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
MS Liévin 2025: výsledky
02.02.2025 | Kategorie:
Mistrovství světa v cyklokrosu: Mathieu van der Poel opět králem, Bukovská veze stříbro!
02.02.2025 | Kategorie: cyklokros
Mistrovství světa v cyklokrosu ve francouzském Liévin přineslo napínavé souboje a skvělé úspěchy českých jezdců.
Kristýna Zemanová přestupuje do ženského týmu VIF Cycling
30.01.2025 | Kategorie: ostatní
Čtyřnásobná česká šampionka po šesti letech opouští Brilon Racing a stává se součástí ženského týmu VIF Cycling.
Česká amatérská cyklistka Kateřina Rusá překonala další rekord: za rok najela 55 555 kilometrů
29.01.2025 | Kategorie: ostatní
Amatérská vytrvalostní cyklistka Kateřina Rusá totiž najela za loňský rok jen těžko uvěřitelných 55 555 kilometrů.
» více novinek a videí