Jak podpořit spalování tuků - část I.

Jak podpořit spalování tuků - část I.

Datum vydání: 2. 1. 2017

Štíhlá, zdravě vy​padající postava je přáním téměř každého člověka.

Bohužel ne každému nadělila příroda super rychlý metabolismus, který by zajistil přirozenou štíhlost bez potřeby pravidelné fyzické aktivity a nízkokalorického jídelníčku.

Úspěch ve vytrvalostních sportech je ovlivněn celou řadou faktorů. Rekreační i výkonnostní běžci, cyklisté, běžci na lyžích profitují především z vysoké úrovně trénovanosti kardio-respiračního ústrojí. Jednoduchým ukazatelem výkonnosti srdečně-dýchacího systému je maximální spotřeba kyslíku - VO2max. Můžeme ji vyjadřovat v absolutních hodnotách, tj. v ml spotřebovaného kyslíku za 1 minutu, ale také v podobě relativní - přepočtem na 1 kg tělesné hmotnosti (ml 02/min/kg) či konce na 1 kg hmotnosti aktivní tělesné hmoty (ml 02/min/kg FFM).

Těžko srovnávat urostlého, svalnatého dráhového sprintera, s lehkým silničářem-vrchařem. V absolutních hodnotách naměříme maximální spotřebu kyslíku u robustnějšího závodníka zřejmě vyšší. Podělíme-li však hodnotu VO2max tělesnou hmotností, s velkou pravděpodobností vypočteme relativně vyšší spotřebu kyslíku u drobnějšího jedince. Ještě větší rozdíl můžeme zaznamenat při přepočtu VO2max na „čistou“ tělesnou hmotnost. Každý dekagram tuku navíc snižuje hodnotu tohoto důležitého ukazatele a zhoršuje potenciál výkonnosti.

Problematiku nadbytečných tukových zásob jsme naťukli z pohledu aktivních závodníků. Obyčejnému hobíkovi je znalost hodnoty VO2max úplně šumafuk. On jen ví, že bude-li lehčí, podaří se mu snáze a rychleji vyšlápnout (vyběhnout) většinu kopců, které potká při své vyjížďce či joggingu. Celková váha těla je utvářena součtem hmotností kostry, svalů, vnitřních orgánů, kůže a všech ostatních tkání. Jednou z nich je také tkáň tuková. Určité, zásadně nezbytné, množství tuku organismus potřebuje k zajištění důležitých fyziologických procesů. Hovoříme o tzv. esenciálním tuku, pod který se, chceme-li zůstat živi a zdrávi, nemůžeme dostat.

Odborná literatura uvádí minimální množství tuku na úrovni 3% z celkové tělesné hmotnosti u mužů a 8% u žen. Někteří, geneticky zvláště „vybavení“ vytrvalostní sportovci se k těmto hranicím vskutku přibližují. Mnohem větší část sportující (a ještě více nesportující) populace si o těchto hodnotách množství tělesného tuku může nechat jenom zdát. V každém případě se všem vyplatí jezdit na kole bez nadbytečných tukových zásob.
 

Jak zařídit, aby se ručička na váze (či jiném diagnostickém přístroji) pohnula na nižší „tukovou“ hodnotu? Úbytek tělesné hmoty zajistí jedině a pouze negativní energetická bilance, kdy aktuální kalorická spotřeba je větší než příjem. Nejefektivnější je vytvářet zápornou energetickou bilanci kombinací částečného snížení příjmu, za současného navýšení výdeje. Takový postup s mnohem větší pravděpodobností zajistí kvalitu redukčního procesu a také trvalost dosažených výsledků.

Popišme si nejdůležitější mechanismy podporující úbytek tukové tkáně u člověka. Detailněji se zaměříme na některé specifické oblasti výživy a tělesné zátěže, které jsou velmi významné v procesu odbourávání tělesných tukových zásob.

Míra schopnosti oxidace tuků, resp. mastných kyselin je z velké míry ovlivněna geneticky daným nastavením látkové výměny. Mezi námi existují jedinci, kteří mají od přírody dar spalovat tuky ve vyšší míře, ale také jedinci, jejichž schopnost využívat tuky, co by energetického zdroje, je nižší - v celkovém mixu energetických dodavatelů „jedou“ více na sacharidy. Přestože preference využívání jednotlivých živin k energetickým účelům v klidu a při pohybu je z velké míry dědičně přednastavena, stále máme možnost určitého „zásahu“ vlivem působení faktorů vnějšího prostředí – výživou a fyzickou aktivitou.





 
Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 




Aktuální novinky a videa

Petr Leták: Z 10% Sportovcem
31. 3. 2020 | Kategorie: ostatní
Často se mě lidé ptají „Chodíš ty vůbec do práce?“, „Vidím tě pořád jen na kole, kde pracuješ, že máš tolik volného času?“. Pravdou je, že stejně jako většina lidí trávím každý den 7-10 hodin prací. Jak stíhat tréninky, české závody, závody světového poháru a zároveň chodit do práce?
Trénuj s repre - Kristýna Burlová
31. 3. 2020 | Kategorie: dráha
Dnešním hostem projektu „Trénuj s repre!“ je Kristýna Burlová – „Kiki“.
Trénuj s repre - Jiří Ježek
30. 3. 2020 | Kategorie: dráha, ostatní, silniční
Dnešním hostem projektu „Trénuj s repre!“ je Jiří Ježek – „Ježura“.
Trénuj s repre MTB - Ondřej Cink
29. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu „Trénuj s repre MTB!“ je Ondřej Cink – „Cimbál“!
Na kole v době koronavirové
29. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Trail Hunter na kole v době koronavirové.
Trénuj s repre MTB - Jaroslav Kulhavý
28. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu "Trénuj s repre MTB!" je Jaroslav Kulhavý - "Jaro".
Biker Hynek představuje plán B: Rozvoz polévek zaměstnancům odběrových míst v rámci tréninku
27. 3. 2020 | Kategorie: MTB, ostatní
V současné situaci pomáhá každý, kdo může, a nejinak je tomu i u sportovců.
Trénuj s repre MTB - Jitka Čábelická
27. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu Trénuj s repre MTB! je Jitka Čábelická - "Jíťa".
Děti Velo Akademie cvičí už 10. den!!!
26. 3. 2020 | Kategorie: ostatní
Každý den nové cvičení na blogu Velo Akademie.
Trénuj s repre MTB - Jan Vastl
26. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu Trénuj s repre MTB! je Jan Vastl - "Vastlík".
Olympijské hry v Tokiu se posouvají na rok 2021
25. 3. 2020 | Kategorie: ostatní
Olympijské hry v Tokiu se posouvají na rok 2021 Mezinárodní olympijský výbor oznámil přesunutí olympijských her v Tokiu na rok 2021. Dohodli se na tom prezident MOV Thomas Bach a japonský premiér Šinzo Abé.
Trénuj s repre MTB - Jana Czeczinkarová
25. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu „Trénuj s repre MTB!“ je nejmladší členka elitní formace Reprezentace MTB, Jana Czeczinkarová - „Čičina“.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►