Kolo a životní prostředí

Kolo a životní prostředí

Datum vydání: 21. 9. 2016

Z předeš​lých článků je již jasné, že jízda na kole je skvělým způsobem, jak zlepšit své fyzické a duševní zdraví, ušetřit peníze a snížit množství emisí zplodin (které by jinak vyprodukoval motorový dopravní prostředek) a tím i zpříjemnit životní prostředí celé společnosti.

V tomto článku se ještě jednou vrátíme k poslednímu zmíněnému aspektu, budeme se tedy bavit o environmentální zátěži produkce a užívání kola (tzv. životní cyklus).

Jedním z environmentálně a ekonomicky nejnákladnějších fází je samotná těžba surovin na výrobu kola. Ta by však probíhala i bez poptávky po bicyklech. Pojďme tedy k fázi produkce.

Podle americké studie (Dave, 2010) je v průběhu výrobní fáze průměrného kola (autorem studie oceněno v přepočtu na 6400 korun) uvolněno zhruba 240 kilogramů skleníkových plynů. Pyšníte-li se pak karbonovým rámem tak vězte, že na výrobu jednoho kilogramu materiálu z karbonového vlákna padne zhruba 2000 litrů vody.

Obecně se dá říci, že většina rámů je vyrobena v Číně a Tchaj-wanu, podstatná část pak také ve Vietnamu a Kambodži. Údaje jsou ale těžko dohledatelné, neboť výrobci zpravidla údaje typu energetické náročnosti výroby a původu komponentů neradi zveřejňují. Další části vašeho stroje mohou pocházet z Evropy či USA, ale poté přesto bývají poslány lodí do výše zmíněných asijských zemí ke smontování.

Zde se však nabízí otázka, co je finančně výhodnější a pro životní prostředí příznivější - posílání jednotlivých částí mezi státy v rámci kontinentu kamiony, nebo hromadně lodí.

Jedno je však jisté. Jediným mechanismem pohybu, který má menší tzv. ekologickou stopu než bicykl je… Jsou to vaše nohy! Pouze chůzí totiž dosáhneme nulového dopadu na životní prostředí. Kolo je zatím tedy jako speciální prostředek dopravy prostě to nejlepší, co lidstvo má.

V porovnání s ostatními způsoby dopravy se totiž může pyšnit cyklistika vcelku zanedbatelnými negativními externalitami. Dle zmiňované studie má po referenční dobu 15 let a ujetí stejného počtu kilometrů (3200) průměrné osobní auto celkovou uhlíkovou stopu desetkrát větší než kolo. Cyklista navíc vydechuje pouze asi 13 gramů oxidu uhličitého na kilometr, zatímco automobil emituje přibližně 350 gramů.

Masivní je tento rozdíl také za užití indikátoru energetické stopy: cyklista spotřebuje na jeden kilometr pouhých 40 kilojoulů, zatímco řidič s jeho vozem 2500 kilojoulů! Nesmíme však opomenout ani fázi údržby, kdy je kolo šestnáctkrát "čistějším" prostředkem, než automobil, co se týče emisí karbonu při výrobě prostředků na údržbu atd. Dokonce i při tvorbě infrastruktury v podobě cyklostezek (separátních, nikoliv pouze vyznačených již na existující komunikaci) je vyprodukováno čtyřikrát méně skleníkových plynů než při stavbě motorové komunikace.

Vrátíme-li se pak k fázi produkce kola, energetické břímě v podobě uhlíkového dluhu, který vám vznikne vůči životnímu prostředí nákupem vašeho miláčka (dle výše zmíněné studie) splatíte ujetím už zhruba prvních 600 kilometrů, které byste jinak absolvovali jiným způsobem.

Přesto je nutné přiznat, že co se týče energetické náročnosti, tak výroba kol může být stále daleko šetrnější a skromnější. Třeba za použití obnovitelného a zcela přírodního materiálu – bambusu! Ten má pro cyklistiku ideální vlastnosti – nízkou váhu a odolnost! O tom ale zas někdy příště.

Na závěr jedna zajímavá a pro některé možná trochu úsměvná úvaha. Karl Ulrich z Pensylvánské Univerzity přišel před několika lety s pojmem cyklistický paradox, podle kterého má cyklistika přeci jen jeden velmi seriózní negativní dopad na naši planetu. Cyklisté totiž díky zdravějšímu životnímu stylu mohou žít průměrně déle a zkonzumují tak za svůj život o to více zdrojů!


Zdroje:
Dave, S. (2010) Life Cycle Assessment of Transportation Options for Commuterse. Massachusetts Institute of Technology (MIT). Johnson, B., Kodama A., Willensky, R., Bainbridge, B. (n.d.) The Complete Impact of Bicycle Use. Duke Nicholas School of the Environment. McCamy, L. (2015). How Green is Your Bike?. [online] Momentum Mag. Available at: https://momentummag.com/how-green-is-your-bicycle-manufacturing/ [Accessed 19 Sep. 2016]. Palmer, B. (2016). How soon does a bike pay back its initial carbon footprint?. [online] Slate Magazine. Available at: http://www.slate.com/articles/health_and_science/the_green_lantern/2011/08/two_wheels_vs_four.html [Accessed 19 Sep. 2016]. the Guardian. (2012). Examining the lifecycle of a bike – and its green credentials | Kat Austen. [online] Available at: https://www.theguardian.com/environment/bike-blog/2012/mar/15/lifecycle-carbon-footprint-bike-blog [Accessed 19 Sep. 2016]. Ulrich, K. (2006). The Environmental Paradox of Bicycling. SSRN Electronic Journal.


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 






Aktuální novinky a videa

NUTREND SPECIALIZED Racing opět kompletní a vítězný!
17. 9. 2020 | Kategorie: MTB
V kompletní sestavě i s uzdraveným juniorem Janem Zatloukalem  se představili jezdci týmu NUTREND SPECIALIZED Racing na finálovém víkendu ŠKODA TOMKET Pražského MTB poháru v pražské Libuši.
Finálové závody v Libuši rozhodly o vítězích ŠKODA TOMKET Pražského MTB poháru 2020!
16. 9. 2020 | Kategorie: MTB
ŠKODA TOMKET Pražský MTB pohár zná celkové vítěze pro rok 2020. Rozhodly o tom dva finálové závody v Praze Libuši.
Pozvánka: Zlínská 50
16. 9. 2020 | Kategorie: MTB
Zlínská 50 je tradiční závod horských kol ve Zlíně. Můžete se těšit na dvě trasy, a to na kratší méně náročnou na 15 km, a delší hlavní na 42 km.
Závodní neděle ve znamení elektrokol
15. 9. 2020 | Kategorie: MTB
V neděli 13.9.2020 se v rámci Amulet Cycology poháru konal v areálu Kemp Tanvaldský Špičák přidružený závod elektrokol pod názvem Cycology Race eBike XC v Tanvaldské kotlině.
Akademickými Mistry České republiky jsou Sásková a Průdek!
14. 9. 2020 | Kategorie: MTB
Akademickými Mistry České republiky v olympijském cross country se pro rok 2020 stali jezdci Tereza Sásková a Matěj Průdek!
Přijeďte „jako Jára“, žádají pořadatelé ŠKODA TOMKET Pražského MTB poháru v Libuši!
10. 9. 2020 | Kategorie: MTB
V sobotu a v neděli 12. a 13. září 2020 se v pražské Libuši uskuteční finálové závody  ŠKODA TOMKET Pražského MTB poháru 2020.
Tlamka vyhrál další závod Poháru Drahanské vrchoviny!
8. 9. 2020 | Kategorie: MTB
Jezdec týmu NUTREND SPECIALIZED Racing Tomáš Tlamka zvítězil v dalším díle Poháru Drahanské vrchoviny, který se v uplynulém víkendu uskutečnil v obci Velenov.
Milčovo kolečko 2020
8. 9. 2020 | Kategorie: ostatní, silniční
Každoročně se schází početný peloton špičkových cyklistů k uctění památky legendárního bosonožského cyklisty Miloše Hrazdíry.
Tour de Serbie: Závodníci týmu Topforex Lapierre nezklamali
4. 9. 2020 | Kategorie: silniční
Část týmu Topforex Lapierre absolvovala v posledních dnech tříetapový závod Tour de Serbie. Balkánská mise dopadla dle odhadů týmové formy slušně, kapitán Jiří Petruš obsadil v celkovém pořadí šesté místo a Vojtěch Řepa byl v kategorii U23 dokonce stříbrný.
SP v NMNM pouze pro 3000 diváků
4. 9. 2020 | Kategorie: MTB, ostatní
Novoměstský svěťák se blíží, závodníci jsou nažhavení a pořadatelé nachystaní. Jaké jsou horké novinky z Nového Města? Představme si je popořadě.
Registrace na finálové závody ŠKODA TOMKET Pražského MTB poháru SPUŠTĚNA!
4. 9. 2020 | Kategorie: MTB
Registrace na finálový pátý a šestý závod volnočasového seriálu horských kol v olympijském cross country ŠKODA TOMKET Pražského MTB poháru 2020 a Akademického Mistrovství České republiky horských kol 2020 byla spuštěna.
V Mikulově 3. října nesmíš chybět! Přihlas se již nyní!
1. 9. 2020 | Kategorie: MTB
Kde jinde si zpříjemnit cyklistickou sezonu než na jihu Moravy a to přímo v Mikulově na závodě seriálu NOVA CUP.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►