Když si nevystačíme s kolem, aneb jak (ne)žít sobecky

Když si nevystačíme s kolem, aneb jak (ne)žít sobecky

Datum vydání: 12.10.2017

V určité chvíli si cyklista se svým oblíbeným dopravním prostředkem prostě nevystačí a někdy je zapotřebí přemýšlet nad automobilem. Má smysl se tomu bránit?

Že to už jenom s kolem nepůjde, nám bylo jasné, když jsme letos měli možnost strávit aktivní dovolenou v Rakousku, ale neměli se tam jak dopravit. Nakonec jsme se rozhodli využít služeb autopůjčovny RENORENT sídlící v Olomouci. K naší potěše byly skvělé recenze na internetu podloženy skutečností a díky přátelskému a zároveň profesionálnímu jednání ze strany společnosti a spolehlivému autu jsme získali svobodu a možnost poznávání míst nám jinak zapovězených. Aniž bychom si auto museli sami pořizovat. 
  
Někdy však bývá vlastnictví vozu nezbytné, protože se jiné alternativy provozování auta prostě nevyplatí. I když je možností v poslední době čím dál tím více. Auto můžete provozovat na operativní leasing, samozřejmě si ho můžete půjčit a ze západu k nám míří i novinka v podobě sdílení vozu s jinými lidmi, popř. členy určitého klubu. Až na operativní leasing je to vlastně podobné jako s bicyklem. 

 
Co se týče půjčování aut, výhodou obecně bývá to, že jsou auta v lepším technickém stavu a díky vysoké vytíženosti jsou efektivně využita. Lidé s nimi vyjedou, protože není jiné zbytí. Např. ve Velké Británii navíc půjčovny zpravidla nabízí i nízko-emisní automobily, či vozy s elektropohonem, čemuž zatím v tuzemsku legislativa příliš nepřeje. Pro člověka, který se ve většině životních situací obejde s kolem či veřejnými dopravními prostředky, se pravděpodobně celkem vyplatí i operativní leasing. Ten ze své podstaty zvýhodňuje ty, kteří toho najezdí méně a tím nutí člověka přemýšlet, zda je startovat auto vůbec nutné.
 
Hlavně mladší generace lidí nejen ze západních zemí nově inklinuje daleko více ke sdílení, případně půjčení si, než vlastnictví. Jedna z amerických studií z počátku nového milenia např. dokazuje, že více než čtvrtina lidí, kteří se stali součástí (auto)klubů, v rámci nichž sdíleli automobily s dalšími členy, následně prodala svůj vlastní automobil. Většina z dotazovaných respondentů pak začala častěji chodit pěšky, jezdit na kole a využívat veřejných dopravních prostředků.



Tento trend přitáhnul jako magnet pozornost vědců, kteří se zajímají o podstatu této nové motivace. Je založená na menší sobeckosti, skromnosti, či ohleduplnosti k životnímu prostředí, nebo se jedná o kalkulovanou strategii čistě ve vlastním zájmu?

Nuže, podle vědců se takto lidé chovají převážně ze dvou posledně jmenovaných důvodů. Roli tedy hraje spíše prospěchářství, než altruismus. Ač jako motivaci často zmiňujeme environmentální problémy či odpor ke konzumnímu stylu života, jde zpravidla o snižování nákladů a větší pohodlí. 

V sebereflexi mohu kriticky uznat, že jsem se i já zachoval spíše sobecky, když jsem využil možnosti pohodlně cestovat automobilem, který nám dal svobodu. Mohli jsme jet do Rakouska rovnou na kole a svobodu bychom měli ještě větší! Úskalí života však spočívá v tom, že bych musel šlapat sám. Přítelkyně by mně dala košem...

Martin Pirkl

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Canyon představuje zcela nový Sender CFR s high pivot konstrukcí
06.05.2025 | Kategorie: MTB

Canyon si dal za cíl postavit nejrychlejší sjezdové kolo na světě. Kolo, které bude vyhrávat závody Světového poháru. A přesně to se stalo…

Víme, kdo je budoucností české cyklistiky!
02.05.2025 | Kategorie: ostatní
Česká cyklistika má za sebou éru slavných jmen, jako byli Jaroslav Kulhavý, Roman Kreuziger nebo Zdeněk Štybar, nyní se ale dere kupředu nová generace mladých závodníků.
ŠKODA Pražský MTB pohár pokračuje závodem ve Kbelích!
29.04.2025 | Kategorie: MTB
Pět dílů má letošní seriál ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 v olympijském cross-country pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů, včetně cyklistů s handicapem. V pořadí třetí závod se uskuteční ve čtvrtek 1.5. v Lesoparku Letňany – Kbely pod názvem „Velká cena Prahy 19 – Kbely“.
Jarní klasiky 2025: Pogačarova dominance a české stopy
28.04.2025 | Kategorie: silniční
Jarní cyklistické klasiky roku 2025 přinesly očekávané triumfy i překvapení.
19. ročník Tour de Brdy startuje 1. května
27.04.2025 | Kategorie: ostatní, silniční
První závod Galaxy série 2025 Tour de Brdy - Velká cena Strašic startuje 1. května 2025 ve 12:00 hodin ve Strašicích u Rokycan.
Nejkrásnější závod seriálu Prima CUP už 11. května!
23.04.2025 | Kategorie: MTB
Přijďte si vychutnat jeden z nejmalebnějších závodů seriálu Prima CUP, který se uskuteční v neděli 11. května v kouzelné krajině Stolových hor. Druhý podnik letošní série slibuje jedinečné cyklistické zážitky v nádherném prostředí.
Remco Evenepoel zpět ve světové špičce!
19.04.2025 | Kategorie: silniční
Remco Evenepoel se po dlouhé rekonvalescenci z těžkého zranění vrátil mezi absolutní cyklistickou elitu.
Finiš Remca Evenepoela na Brabantse Pijl Final 2025 KM's
18.04.2025 | Kategorie:
Prague Bike Fest 2025: Adrenalin, technologie a zábava pro celou rodinu
18.04.2025 | Kategorie: ostatní
Třetí ročník největšího cyklistického svátku u nás Prague Bike Fest se uskuteční 26. a 27. dubna 2025.
Colnago V5Rs nastavuje nový standard závodních kol
17.04.2025 | Kategorie: silniční
Colnago V5Rs je nejnovější závodní silniční kolo z dílny legendární italské značky, které vzniklo ve spolupráci s týmem UAE Team Emirates.
» více novinek a videí