Jak efektivně spalovat tuky na kole?

Jak efektivně spalovat tuky na kole?

Datum vydání: 09.01.2018

Tr​énujte, trénujte, trénujte. Postupně budete schopni více a dokonaleji spalovat tuky při fyzické práci.

Vše si uvedeme na zajímavém příkladu:

Dva pánové ve věku kolem 45 let se domluví na společném výletě na kole. Naplánují si trasu o délce 35 km. Muž A, zaměstnán jako bankovní úředník, chodí 3x týdně cvičit do fitness centra, k tomu si 2-3x týdně přidává aerobní aktivity (plavání, jogging, kolo, v zimě běžky). Muž B, jeho kolega, nevykonává žádnou pravidelnou fyzickou aktivitu.

Je krásné sobotní odpoledne a naši účastníci cyklistického výletu vyráží na trať. Oba jsou 2 a půl hodiny od oběda, mají ideální podmínky pro zahájení aktivity. Trasa probíhá v mírně zvlněné krajině, nečekají je žádná nepříjemná stoupání. První minuty jízdy při průměrné rychlostí 20 km za hodinu jim nečiní žádné problémy. Během této části cesty využívají jejich pracující svaly jako zdroj energie glukózu uloženou ve svalových buňkách v podobě glykogenu a glukózu, která volně koluje v krvi.

Asi po 20-30 minutách souvislé jízdy však dochází u trénovaného pána A k jisté změně. Jeho organismus rychle pochopil, že se jedná o další tréninkovou zátěž. Z dlouhodobých zkušeností očekává, že tato jízda nebude pouhou projížďkou na kole, že zvýšené nároky na dodávku energie potrvají delší čas. Jelikož zásoby cukrů - „benzínu“ (glykogen v játrech a svalech) jsou omezené, přechází již nyní na daleko výhodnější „naftový“ – tukový pohon, který mu šetří potřebné sacharidové rezervy. O tuky se bát nemusí. Těch má v těle dobrých 12 kg (15% celkové hmotnosti), s těmi by teoreticky mohl ujet minimálně 1500 km. V tucích problém není. Zato cukry, pokud by s nimi nešetřil, by mohly jistě brzy dojít a to by znamenalo konec příjemné vyjížďky.

Je tomu tak proto, že k dokonalému zužitkování tuků, vždy potřebujeme jisté množství sacharidů (glukózy) v těle. Glukóza představuje jakousi zápalnou jiskru pro dokonalou oxidaci mastných kyselin. To trénovaný organismus dobře ví a podvědomě si s cukry šetří. Mnohem dříve a ve větší míře začne při fyzické aktivitě využívat jako zdroj energie lipidy (tuky = glycerol+mastné kyseliny) uložené v tukových buňkách.
 
 
Tohle však tělo netrénovaného kolegy B neví a vesele si i po 10. kilometru spotřebovává značné množství sacharidů. Naši výletníci míjí metu 20. kilometru a organismus muže B zjišťuje, že zásoby cukrů jsou značně vyčerpané. Jelikož na glukóze jsou některé buňky v těle životně závislé, nesmí tělo dopustit, aby její množství nekleslo příliš nízko. Proto i on, po zhruba 60 minutách jízdy, „najíždí“ daleko více na tuky (jisté množství sacharidů je však pro svalovou činnost, pro podporu hoření tuků stále potřeba).

Pán B však se sacharidy neumí správně šetřit, a proto se mu zásoby glukózy rychle tenčí. Stále však k dispozici jsou a dostatečně to, i na 25. km, stačí pro výživu mozku, oční sítnice, červených krvinek… a spalování tuků. Přece jenom však čidla kontrolující množství glukózy v krvi signalizují znatelný pokles glykémie a to přinutí muže B „ubrat na plynu“.
 
Čím pomaleji pojede, tím menší nároky na cukry bude klást a má větší šanci, že do cíle zvládne dojet. Každé další, třebaže nenáročné stoupání mu činí větší a větší obtíže. Průměrná rychlost jízdy klesá na 18-17-15 km/hod.

Muž A se začíná pomalou jízdou nudit, ale je to kamarád a kolegovi přece neujede. Netrénovaný pan B má za hodinu a půl, po nějakých 27 km již značné problémy. Ačkoli má v těle 30 kg energeticky nadupaných tuků, které tvoří 35% celkové tělesné hmotnosti, dochází mu „šťáva“. Drahocenné, naprosto nezbytné cukry si jeho organismus „netakticky“ předčasně vyplácal a je zle. Má zpomalené reakce, rozmazané vidění, slabé nohy i ruce, prožívá typickou hypoglykemickou krizi.

Kolegovi však chce dokázat, že není bábovka a zbývajících „pouhých“ 8 km již dojede. Jenže těchto posledních osm kilometrů jsou pro něj utrpením. S vypětím všech sil zvládne dojet k nejbližší „občerstvovací stanici“ – a v podobě sladké limonády doplní vyprázdněné cukerné zásoby. Nakonec vše dobře dopadne a oba dojedou ke svým domovům.

Jak na tom byl v průběhu trasy muž A? Pro trénovaného kolegu patřil tento výlet do kategorie lehkých aktivit. Jeho trénované tělo zvyklé na pravidelnou zátěž zavčas přepnulo na tukový pohon. Sacharidové zásoby vydržely bez problému až do 35. kilometru. Kdyby chtěl, mohl si dát tento okruh klidně ještě jednou a to by ho zajel třeba i o půl hodiny rychleji. Ačkoli oba ujeli stejnou vzdálenost, muž A spálil větší množství tuků než muž B. On totiž jako hlavní energetický zdroj více používal tuky.

Co si redukující jedinec může odnést z tohoto příběhu? Trénujte, trénujte, trénujte. Postupně budete schopni více, dříve a dokonaleji při fyzické práci spalovat tuky. A to nejen při ní, ale dokonce i v klidu. Jak je to možné? Odpověď naleznete v dalším článku "Co se děje v těle po fyzické aktivitě".

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 
Reklama ► 
Reklama ► 



Reklama 


Aktuální novinky a videa

EU zvažuje zpřísnění pravidel pro elektrokola a povinný řidičský průkaz
04.10.2025 | Kategorie: ostatní
Evropská unie proto zvažuje, že některé modely by mohly nově spadat pod přísnější regulaci, včetně povinné registrace, pojištění a možná i řidičského průkazu.
Daniela Hezinová přestupuje do WorldTour. Česká juniorka podepsala dvouletou smlouvu s Picnic PostNL
03.10.2025 | Kategorie: silniční

Jedna z nejnadějnějších českých cyklistek Daniela Hezinová udělá obrovský krok ve své kariéře.

Generální partner českého cyklokrosu odstartoval seriál HSF SYSTEM CUP. Vrcholem bude domácí šampionát v Ostravě
03.10.2025 | Kategorie: cyklokros
Společnost HSF System, generální partner českého cyklokrosu, oficiálně představila nový ročník domácího seriálu HSF SYSTEM CUP na tiskové konferenci v Praze.
Tour de France v Praze možná už v roce 2026. Politika otřásá cyklistikou
03.10.2025 | Kategorie: silniční
Praha se může dočkat prestižního startu Tour de France mnohem dříve, než se původně očekávalo.
SRAM 1987 - Limitovaná edice Eagle Transmission
02.10.2025 | Kategorie: MTB

ME Individuální časovka mužů | highlights
02.10.2025 | Kategorie: silniční
Evenepoel a Reusserová kralovali časovce na ME. Vacek dojel sedmý
02.10.2025 | Kategorie: silniční
Individuální časovka na mistrovství Evropy nabídla očekávané triumfy favoritů i solidní výkon české naděje Mathiase Vacka.
Český cyklokros má před sebou novou sezonu. O víkendu ji zahájí závod v Uničově
30.09.2025 | Kategorie: cyklokros
Fanoušci cyklokrosu se po několika měsících dočkali.
„Ve Francii chci atakovat top 10, v hlavě ale mířím na top 5,“ říká Vacek před ME
30.09.2025 | Kategorie: silniční
Evropský šampionát v silniční cyklistice hostí začátkem října francouzský region Drôme Ardèche.
Israel-Premier Tech vyloučen z Giro d'Emilia kvůli bezpečnostním obavám
30.09.2025 | Kategorie: silniční
Rozhodnutí organizátorů závodu Giro d'Emilia vyvolalo v cyklistickém světě bouřlivé reakce.
» více novinek a videí