Jsou sojové výrobky pro sportovce výhodou?

Jsou sojové výrobky pro sportovce výhodou?

Datum vydání: 12. 8. 2017

Sojové výrobky mohou​ být vítaným zpestřením jídelníčku sportovce.

Nápoje připravované ze sojových bobů mají v oblastech východní Asie již více než dvou tisíciletou tradici. V posledních 20 letech se vyskytují také na českém trhu. U mnohých spotřebitelů se staly trvalou součástí jídelníčku. Patří mezi ně především příznivci některých alternativních výživových směrů a pacienti, kteří nemohou konzumovat kravské mléko – lidé s intolerancí laktózy, kaseinu či sérových mléčných bílkovin.

V 90. letech 20. století byly sojové nápoje prodávány pod názvem „sojové mléko“. Toto označení je dnes nepřípustné. Podle potravinářské terminologie můžeme jako mléko označovat pouze produkt mléčné žlázy savců. Určitá část populace milně považovala (považuje) sojové nápoje za rovnocennou náhražku kravského mléka.

Nutričním složením se však od sebe poměrně výrazně liší. Z pohledu lidské výživy mají sojové nápoje vůči mléku určitá pozitiva, ale také celou řadu negativ. Pro výše zmíněné pacienty s poruchami trávení mléka je výhodná nepřítomnost mléčných bílkovin a mléčného cukru (laktózy). Sojové nápoje mají (většinou) příznivější spektrum mastných kyselin a neobsahují cholesterol, čímž na rozdíl od mléka snižují riziko aterosklerózy. V některých sojových nápojích se však nachází poměrně vysoké množství trans-nenasycených mastných kyselin (původ mají ze ztužených tuků, které výrobci do sojových nápojů přidávají) i nasycených mastných kyselin (pochází z kokosového či palmojádrového tuku), které vykazují silný pro-aterogenní potenciál. Nutričně pozitivní je u sojových nápojů vyšší obsah vitamínu E, lecitinu, isoflavonů. Isoflavony snižují riziko osteoporózy a kardiovaskulárních onemocnění. Sojové nápoje jsou chudé na vápník. Většina nápojů ze sóje obsahuje kolem 25 mg vápníku na 100 ml výrobku (kravské mléko cca 120 mg/100 ml).
 

Výjimkou jsou výrobky, které jsou dodatečně obohacovány o vápník. Absolutní hodnoty kalcia, které je využitelné pro organismus je v případě sojových nápojů dále snižováno nízkou vstřebatelností přítomného vápníku (vápník obsažený v kravském mléce se vstřebává z 30%, vápník přítomný v sojových nápojích maximálně z 10%).

Odlišné je také spektrum aminokyselin mezi mlékem a sojovými nápoji, přičemž celkové množství bílkovin bývá podobné. Množství sacharidů se u sojových výrobků pohybuje v rozmezí 3 až 6 g/100 ml. Tuků se v sojových nápojích vyskytuje 1,5 až 2,5 g/100 ml. Na základě zastoupení hlavních živin dosahuje celková energetická hodnota nápojů ze sóje v rozmezí 45 - 55 kcal / 190 – 230 kJ. Díky základní surovině – sojovým bobům, obsahují sojové nápoje řadu antinutričních látek, které mírně snižují finální dostupnost živin pro lidský organismus.

Sojové výrobky mohou být vítaným zpestřením našeho jídelníčku. Některé produkty se však svým složením mohou poměrně výrazně lišit. Při jejich výběru je dobré studovat surovinové zastoupení a nutriční hodnoty uvedené na obalech. Preferovat je třeba ty, které vykazují minimální množství trans-nenasycených mastných kyselin a nízký podíl nasycených mastných kyselin. Naopak ve výhodě jsou výrobky s vyšším obsahem mono- a polynenasycených mastných kyselin.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz, Foto: Etixx - Quick-Step

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 




Aktuální novinky a videa

Trénuj s repre MTB - Ondřej Cink
29. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu „Trénuj s repre MTB!“ je Ondřej Cink – „Cimbál“!
Na kole v době koronavirové
29. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Trail Hunter na kole v době koronavirové.
Trénuj s repre MTB - Jaroslav Kulhavý
28. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu "Trénuj s repre MTB!" je Jaroslav Kulhavý - "Jaro".
Biker Hynek představuje plán B: Rozvoz polévek zaměstnancům odběrových míst v rámci tréninku
27. 3. 2020 | Kategorie: MTB, ostatní
V současné situaci pomáhá každý, kdo může, a nejinak je tomu i u sportovců.
Trénuj s repre MTB - Jitka Čábelická
27. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu Trénuj s repre MTB! je Jitka Čábelická - "Jíťa".
Děti Velo Akademie cvičí už 10. den!!!
26. 3. 2020 | Kategorie: ostatní
Každý den nové cvičení na blogu Velo Akademie.
Trénuj s repre MTB - Jan Vastl
26. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu Trénuj s repre MTB! je Jan Vastl - "Vastlík".
Olympijské hry v Tokiu se posouvají na rok 2021
25. 3. 2020 | Kategorie: ostatní
Olympijské hry v Tokiu se posouvají na rok 2021 Mezinárodní olympijský výbor oznámil přesunutí olympijských her v Tokiu na rok 2021. Dohodli se na tom prezident MOV Thomas Bach a japonský premiér Šinzo Abé.
Trénuj s repre MTB - Jana Czeczinkarová
25. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu „Trénuj s repre MTB!“ je nejmladší členka elitní formace Reprezentace MTB, Jana Czeczinkarová - „Čičina“.
Pusťte si on-line semináři o adaptaci a růstu výkonnosti
24. 3. 2020 | Kategorie: ostatní
Chcete vědět, jak posunout svou výkonnost? Pusťte si on-line seminář od specialistů na sportovní výživu pro vytrvalce.
Trénuj s repre MTB – Jan Škarnitzl
24. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu Trénuj s repre MTB je Honza Škarnitzl alias "Škarna"!
Trénuj s repre MTB – Karla Štěpánová
23. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Úvodním hostem projektu Trénuj s repre MTB je Karla Štěpánová.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►