Kreatin = hvězda výživy!

Kreatin = hvězda výživy!

Datum vydání: 6. 10. 2014

Kreatin patří mezi výkonnostními i rekreačními sportovci mezi nejpopulárnější doplňky stravy.

Mechanismus podpory fyzického výkonu je jednoduchý. Kreatin je stavební látkou při syntéze sloučeniny kreatinfosfátu (CrP). V situaci nedostatku adenosintrifosfátu (ATP) – základního energetického zdroje buňky, dochází ke štěpení kreatinfosfátu - uvolněná molekula fosfátu se váže s ADP, jejichž spojením vzniká molekula ATP.

ATP může v těle vznikat také z cukrů, bílkovin a tuků, resp. glukózy, aminokyselin, mastných kyselin, glycerolu. Tvorba ATP z těchto sloučenin je však velmi pomalá a v případě tuků vyžaduje přítomnost značného množství kyslíku.
Největší přínos ze suplementace kreatinem mají sportovci rychlostních a silových disciplín. Jejich výkony se odehrávají v krátkém čase, při kterém se v anaerobních podmínkách spotřebuje velmi vysoké množství energie. V průběhu delších aktivit převažují procesy aerobní, které zajistí dostatečnou produkci adenosintrifosfátu štěpením glukózy a mastných kyselin. Vytrvalostní sportovci se však také setkává s náročnějšími úseky, v rámci kterých je nezbytné dodat energii pracujícím svalům podstatně rychleji. V těchto okamžicích aerobní produkce ATP „nestíhá“ a k resyntéze molekul ATP musí být přizván systém anaerobní. Kreatinfosfát stojí na prvním místě v rychlosti tvorby ATP v buňce.

Cyklista s vyšší zásobou CP ve svých svalech, má při spurtech, ve finiši, při úniku větší množství „agresivní“ energie. Stejně je tomu u běžců, plavců, fotbalistů, hokejistů…, kteří v určitých okamžicích závodu či utkání potřebují velmi rychlou dodávku energie.

Kreatin je tělu vlastní sloučenina, kterou si denně syntetizujeme z aminokyselin argininu, glycinu a methioninu v játrech a ledvinách. Krví se dostává do svalových buněk, ve kterých je uskladněno 95% veškerého kreatinu lidského těla. Základní stavební částice pro tvorbu kreatinu, ale i samotný kreatin získáváme z živočišných potravin. Mezi nejbohatší zdroje kreatinu patří ryby a maso – tedy kosterní svalovina zvířat. Množství kreatinu v těchto potravinách se pohybují od 200 do 800 mg/100 g.

Pro navýšení množství kreatinu, resp. kratinfosfátu ve svalových buňkách lze využít potravinových doplňků. Koncentrace kreatinu v těchto výrobcích je několika násobně vyšší než v potravinách. Velmi snadno lze tedy pomocí suplementů saturovat svaly vyšším množstvím kreatinu. Například pro denní příjem 5 g čistého kreatinu lze využít 2 čajových lžiček práškové formy kreatinu z doplňku stravy nebo 1,25 kg hovězího masa. Tento objem masa se nedokáže řádně strávit, velmi zatíží zažívací trakt a navíc přinese obrovskou nálož bílkovin, tuků, cholesterolu, purinů, které nejsme schopni využít. Pokud je naší snahou efektivně navýšit zásoby CP ve svalech, bez suplementace kreatinem ji těžko dosáhneme.

Užívání kreatinových přípravků má jistá pravidla. Nejčastěji se kreatin dávkuje v podobě dvou fází. První fázi označujeme jako „ládovací“. Při ní dochází k výraznému zvyšování koncentrace kreatinu ve svalových buňkách. Období „plnění“ trvá 4 až 6 dnů. Za tuto dobu dojde k maximálnímu nasycení svalů kreatinem. Po té se užívají 2 až 3 týdny již jen udržovací dávky. V plnící fázi se celkový denní příjem rozdělí do 3 až 4 dávek po 5 gramech. V udržovací fázi stačí přijímat kreatin 2x denně (1x před a 1x po tréninku) v celkové sumě do 5 g (platí pro běžného jedince o hmotnosti 70-80 kg). Následkem vysokého příjmu kreatinu „z venku“ (z doplňků stravy) však dochází ke snížení jeho syntézy tělem. Z důvodů „oživení“ vlastní tvorby kreatinu játry a ledvinami je třeba užívání kreatinových doplňků na 1-2 měsíce vysadit a po té se vrátit k novému cyklu sycení a udržování. Zvýšené koncentrace kreatinu ve svalech však první měsíc po ukončení užívání suplementu nadále zůstávají. Proto sportovec nezaznamená výrazný pokles úbytku energie.

Pro podporu vstřebávání kreatinu je výhodné doplňovat kreatinové přípravky o sacharidy s vysokým glykemickým indexem. Po užití sacharidů rychle stoupne hladina krevního cukru. V reakci na to se ze slinivky břišní uvolní do krevního oběhu značné množství inzulínu. Inzulín „otevře“ buňky a všechny živiny spolu s kreatinem putují v maximálním množství do svalů. Za účelem vyvolání hyperglykemie a následné hyperinzulinémie přidejte do kreatinového přípravku 20-30 g glukózy či maltodextrinu + 20-30 g proteino-sacharidového koncentrátu. Tento postup platí pro užití kreatinu po tréninku (10-20 min po ukončení zátěže). Před výkonem (cca 1 hodinu) jej s glukózou neužívejte - po rychlém zvýšení koncentrace krevního cukru hrozí její prudký propad, který negativně ovlivní fyzický výkon. V tomto případě použijte pro podporu využití kreatinu jenom gainer nebo sladký nápoj.

Vedle zvýšení „rychlých“ energetických zásob ve svalových buňkách, dochází při užívání kreatinových přípravků také dalšímu viditelnému efektu. Tím je volumizace – plnění svalů vodou. Musíte počítat s tím, že vaše svaly budou při užívání kreatinu vypadat opticky objemnější. Pro kulturistu je to skvělé. Pro vytrvalostní sportovce již tolik ne. Musí s sebou tahat nadbytečné dekagramy hmotnosti navíc. Přesto se to vyplatí. Dobře hydratovaná svalová buňka podává lepší výkon a po ukončení zátěže také dochází k účinnější proteosyntéze – obnově svalové tkáně. Protože kreatin „táhne“ vodu do buněk, je nezbytné adekvátně zvýšit celkový přísun tekutin.

V průběhu látkové přeměny kreatinu vzniká jeho odpadní produkt kreatinin, který se z těla vylučuje močí ven. Následné zatížení ledvin kreatininem, vedlo k obavám, že užíváním kreatinových přípravků bude docházet k narušení funkce ledvin. Dlouhodobé studie věnující se suplementaci kreatinem tyto obavy vyloučili. U některých jedinců se však mohou při užívání kreatinu vyskytnout lehké nežádoucí účinky v podobě žaludečních nevolností a nadýmání. Nové formy kreatinu (kre-alkyn, kreatin ethyl ester, kreatin ethyl ester-malát) však možnosti dráždění trávicího traktu minimalizují.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 




Aktuální novinky a videa

Trénujte chytře s Inpeak Powercrank
25. 2. 2020 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
Významný rozvoj technologií prospívá i cyklistice, která díky inovacím uhání dopředu a burcuje profesionály k dosažení jejich maxima.
Startuje kyperský Sunshine Epic, včetně kompletní české špičky!
25. 2. 2020 | Kategorie: MTB
Populární kyperský Sunshine Cup se v letošním roce pojede v novém formátu atraktivního závodu dvojic pod názvem Sunshine Epic, podobně jako například Cape Epic a Brasil Ride.
TOMKET Pražský MTB pohár se rozšíří o kategorii SUPERMASTERS!
21. 2. 2020 | Kategorie: MTB
Od letošního roku bude​ TOMKET Pražský MTB pohár v olympijském cross country rozšířen o další soutěžní kategorii, která ponese název SUPERMASTERS.
Topforex Lapierre startuje sezonu, na první závody míří do Poreče
21. 2. 2020 | Kategorie: silniční
Kontinentální cyklistický tým čeká po dvoutýdenním soustředění ve Španělsku finálních 14 dní přípravy.
Největší zbytečnost na kole
20. 2. 2020 | Kategorie: ostatní
Pavel Tion vás seznámí se zbytečnostmi na kole.
Jan Škarnitzl je po operaci!
18. 2. 2020 | Kategorie: MTB
Český reprezentant a olympionik Jan Škarnitzl v pondělí absolvoval plánované vyšetření zlomeniny.
Škarnitzl je zraněný, na Kypru ho vystřídá Vastl
16. 2. 2020 | Kategorie: MTB
Zkušeného českého reprezentanta a olympionika Jana Škarnitzla dělilo v závodě horských kol Salamina Epic v Řecku od celkového vítězství jen několik stovek metrů.
Handbiker Patrik Jahoda vyhrál úvodní závod EP na Lanzarote!
16. 2. 2020 | Kategorie: ostatní
Nejúspěšnější český handbiker, jezdec týmu NUTREND SPECIALIZED Racing, Patrik Jahoda ovládnul úvodní podnik Evropského poháru handbike na Lanzarote.
5 důležitých tipů pro co nejlepší výkon v závodě
14. 2. 2020 | Kategorie: ostatní
Výživa je při vytrvalostním sportu nesmírně důležitá. Na co si dát pozor, aby vaše tělo bylo perfektně připravené na závod, nedošla vám energie na trati a regenerace přinesla vyčerpanému organizmu vše potřebné pro zotavení? Enervit má pro vás 5 základních pravidel.
CosmoBike Show navštíví Danny MacAskill a první šampionát v elektro cyklokrosu
10. 2. 2020 | Kategorie: ostatní
Již 5. ročník veletrhu CosmoBike Show otevře své brány 15. a 16. února na výstavišti v italské Veroně.
Čeští bikeři odstartovali v Řecku
9. 2. 2020 | Kategorie: MTB
Na sérii řeckých závodů Salamina Epic MTB Cup vyrazili čeští reprezentanti.
Gravel bike: Zkušenosti z praxe, od silnice po trail
7. 2. 2020 | Kategorie: ostatní
Trail Hunter o zkušenostech z Gravel biku.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►