Bojujte proti únavě nohou!

Bojujte proti únavě nohou!

Datum vydání: 25. 7. 2017

Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (angl. brached chain amino acids – BCAA) patří mezi esenciální – nepostradatelné aminokyseliny, které si lidský organismus nedokáže sám syntetizovat. Pro zajištění jejich příjmu jsme odkázáni na stravu.

Do skupiny větvených aminokyselin náleží leucin, izoleucin a valin. Jejich největším přirozeným zdrojem jsou potraviny živočišného původu. Mnohem vyšší množství BCAA se nachází ve vybraných potravinových doplňcích.

Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (angl. brached chain amino acids – 
BCAA) patří mezi esenciální – nepostradatelné aminokyseliny, které si lidský organismus nedokáže sám syntetizovat. Pro zajištění jejich příjmu jsme odkázáni na stravu. Do skupiny větvených aminokyselin náleží leucin, izoleucin a valin.

Jejich největším přirozeným zdrojem jsou potraviny živočišného původu. Mnohem vyšší množství BCAA se nachází ve vybraných potravinových doplňcích. Výborným zdrojem větvených aminokyselin (spolu s ostatními esenciálními AK) jsou syrovátkové proteinové koncentráty. Vysoký obsah BCAA se nachází v aminokyselinových směsích v podobě tabletové, práškové či tekuté. Nejvyšší množství větvených AK nalezneme v přípravcích, které obsahují pouze tyto tři aminokyseliny. Ve svém názvu nosí „BCAA“.

Při intenzivním a dlouhotrvajícím fyzickém výkonu dochází k vysoké spotřebě energetických zdrojů – glukózy, mastných kyselin, ale též aminokyselin. S narůstající délkou činnosti klesají zásoby svalového a jaterního glykogenu – pohotových zdrojů glukózy. V pokročilých stádiích tréninku či závodu vzrůstá nebezpečí propadu hladiny krevního cukru, jehož následkem je značný pokles výkonnosti až vznik hypoglykemického stavu – „hlaďáku“. Chceme-li se této nepříjemné události vyhnout, je třeba vstupovat do plánovaného výkonu s maximálně naplněnými glykogenovými zásobami a v průběhu vlastní činnosti využívat traťovek (sacharidové nápoje, sacharidové gely, tyčinky, ovoce). Snížit tlak na glykogenové zásoby, udržet dostatečnou glykemii, zabránit nadměrnému katabolismu vlastní svalové tkáně (další zdroj glukózy) dokážou vedle těchto přímých sacharidových zdrojů také větvené aminokyseliny.

Užití specializovaných doplňků stravy s obsahem 
BCAA před, při a po fyzické aktivitě přináší všem vytrvalostním sportovcům nesporný prospěch. Výhodou těchto přípravků je, že BCAA se nachází v čisté formě (na rozdíl od klasické stravy nepřichází do těla žádné další zbytečné substance – tuk, cholesterol, puriny, vláknina…), nemusí se náročně štěpit a velmi rychle se dostávají do krevního oběhu.
 
Specifikem větvených aminokyselin je, že jejich konečné zpracování (na rozdíl od ostatních AK) probíhá přímo ve svalové tkáni, čímž odpadá náročný proces jejich metabolizace v játrech. Takto se BCAA stávají velmi rychlým zdrojem energie pro pracující svalovinu. Vedle ochrany vlastní svalové tkáně a glykogenových rezerv, přináší „bécéáčka“ další pozitiva. Vyšší množství větvených aminokyselin ve svalových buňkách snižuje v průběhu chodu látkové výměny v anaerobních podmínkách tvorbu kyseliny mléčné – nedochází k výraznému nárůstu laktátu v krvi. Nepřímým způsobem větvené AK také podporují obranyschopnost organismu. Podaří-li se (díky suplementaci) i při náročné fyzické aktivitě udržet dostatečné hladiny BCAA, nedochází k vysoké spotřebě glutaminu – aminokyseliny, která zásadním způsobem přispívá k výživě buněk tenkého střeva – významné části imunitního systému těla.

Větvené aminokyseliny tvoří asi 1/3 všech aminokyselin obsažených v kosterní svalovině. Při náročných fyzických výkonech, dietách, redukčních režimech a nedostatečném příjmu sacharidů dochází k jejich značné spotřebě. Zvláště v těchto situacích je výhodné zvýšit příjem 
BCAA stravou a potravinovými doplňky. Jelikož nejdůležitější z trojice větvených aminokyselin je leucin, měl by v suplementech s obsahem BCAA panovat optimální poměr leucinu, valinu, izoleucinu – 2:1:1.

Racionální způsob užití větvených aminokyselin má následující schéma. V období 30 až 60 minut před plánovaným výkonem užijte 3 až 5 gramů BCAA spolu s předtréninkovým nápojem. Trvá-li aktivita déle než 1,5-2 hodiny, vyplatí se použít další 2 až 4 gramy 
BCAA (přimícháno do sacharidové nápoje, obsaženo v gelech či tyčinkách) přímo v jejím průběhu. K nejsilnějším katabolickým stavům dochází na konci tréninkové jednotky. Pro jejich zastavení je třeba v krátkém období po ukončení aktivity dostat do těla sacharidy s vyšším glykemickým indexem kombinované s aminokyselinami. Optimální je vypít za 5-15 minut po skončení tréninku 5 až 10% sacharidový roztok (glukóza, sacharóza, maltodextrin) s malým množstvím „rychlých“ bílkovin (syrovátkový protein). K tomuto nápoji přidejte 3-5 gramů BCAA. Rychlý vzrůst glykémie a následné vyplavení inzulínu do krevního oběhu podpoří restauraci glykogenových zásob, zastaví katabolismus svalové tkáně a zahájí proces celkové regenerace organismu.

Věřte, že větvené aminokyseliny nejsou jen pro kulturisty. Naopak. Vytrvalci (běžci, cyklisté, triatlonisti, dálkoví plavci, běžci na lyžích…) z nich mají mnohem vyšší užitek než sportovci silových a rychlostních disciplín.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 


   


Aktuální novinky a videa

Danny MacAskill je nejlepší hlídač dětí na světě!
21. 5. 2019 | Kategorie: MTB, ostatní
Video, které musíte vidět! Brit Danny MacAskill je taková ta normální chůva pro vaše děti.
SP Albstadt: Čábelická devatenáctá, Škarnitzl dvaadvacátý
19. 5. 2019 | Kategorie: MTB
Česká reprezentantka Jitka Čábelická na úvodním závodě Světového poháru horských kol v německém Albstadtu skončila na devatenáctém místě.
SP Albstadt: Mišoňová desátá, Zatloukal jedenáctý
18. 5. 2019 | Kategorie: MTB
Sobotní dopoledne v německém Albstadtu patřilo juniorských kategoriím, jež se do programu světového poháru vrátily po šesti letech.
Začíná SP horských kol v Albstadtu a Novém Městě i s juniory!
17. 5. 2019 | Kategorie: MTB
Začíná SP horských kol v Albstadtu a Novém Městě i s juniory! Německý Albstadt hostí úvodní podnik seriálu horských kol v olympijském cross country.
SP Albstadt: Cink v short tracku 11., Čábelická 17.
17. 5. 2019 | Kategorie: MTB
Úvodní díl světového poháru horských kol odstartoval podvečerním short trackem v německém Albstadtu.
Šlápněte s Aimtecem do pedálů! Za sportem i zábavou do Plzně ke sv. Jiří
17. 5. 2019 | Kategorie: MTB
Jedenáctý ročník sportovní akce určené pro širokou veřejnost Aimtec Open Race se uskuteční 18. května v Plzni-Doubravce u kostela sv. Jiří. Připraven je celodenní program plný sportu a zábavy pro celou rodinu.
Aero novinky na Giru 2019
16. 5. 2019 | Kategorie: silniční
Prohlédněte si nové aero vychytávky, které se objevily na italském Giru.
Výživa na kole
15. 5. 2019 | Kategorie: ostatní
Poslechněte si dobré rady ohledně výživy na kole.
Adel obhájil vítězství na HEAD Stolové hory
14. 5. 2019 | Kategorie: MTB
Filip Adel ovládl po sólové jízdě závod HEAD Stolové hory, který se uskutečnil v neděli 12. května v Machově. Mezi ženami slavila vítězství Barbora Průdková.
Nové Cervélo P5
14. 5. 2019 | Kategorie: silniční
Prohlédněte si kolo Toma Dumoulina Cervélo P5.
Program třetího semináře Cycling University!
13. 5. 2019 | Kategorie: ostatní
V pořadí třetí seminář vzdělávacího programu Českého svazu cyklistiky se uskuteční v úterý 18. června v kongresovém sále olomouckého Nutrend Worldu.
Velodrom pro amatéry a veřejnost
13. 5. 2019 | Kategorie: ostatní
Amatérská cyklistika se po letech vrací na betonový ovál na Třebešíně, již 25.5. se koná první UAC dráhový pohár.
» více novinek a videí

 
Reklama