Bojujte proti únavě nohou!

Bojujte proti únavě nohou!

Datum vydání: 25. 7. 2017

Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (angl. brached chain amino acids – BCAA) patří mezi esenciální – nepostradatelné aminokyseliny, které si lidský organismus nedokáže sám syntetizovat. Pro zajištění jejich příjmu jsme odkázáni na stravu.

Do skupiny větvených aminokyselin náleží leucin, izoleucin a valin. Jejich největším přirozeným zdrojem jsou potraviny živočišného původu. Mnohem vyšší množství BCAA se nachází ve vybraných potravinových doplňcích.

Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (angl. brached chain amino acids – 
BCAA) patří mezi esenciální – nepostradatelné aminokyseliny, které si lidský organismus nedokáže sám syntetizovat. Pro zajištění jejich příjmu jsme odkázáni na stravu. Do skupiny větvených aminokyselin náleží leucin, izoleucin a valin.

Jejich největším přirozeným zdrojem jsou potraviny živočišného původu. Mnohem vyšší množství BCAA se nachází ve vybraných potravinových doplňcích. Výborným zdrojem větvených aminokyselin (spolu s ostatními esenciálními AK) jsou syrovátkové proteinové koncentráty. Vysoký obsah BCAA se nachází v aminokyselinových směsích v podobě tabletové, práškové či tekuté. Nejvyšší množství větvených AK nalezneme v přípravcích, které obsahují pouze tyto tři aminokyseliny. Ve svém názvu nosí „BCAA“.

Při intenzivním a dlouhotrvajícím fyzickém výkonu dochází k vysoké spotřebě energetických zdrojů – glukózy, mastných kyselin, ale též aminokyselin. S narůstající délkou činnosti klesají zásoby svalového a jaterního glykogenu – pohotových zdrojů glukózy. V pokročilých stádiích tréninku či závodu vzrůstá nebezpečí propadu hladiny krevního cukru, jehož následkem je značný pokles výkonnosti až vznik hypoglykemického stavu – „hlaďáku“. Chceme-li se této nepříjemné události vyhnout, je třeba vstupovat do plánovaného výkonu s maximálně naplněnými glykogenovými zásobami a v průběhu vlastní činnosti využívat traťovek (sacharidové nápoje, sacharidové gely, tyčinky, ovoce). Snížit tlak na glykogenové zásoby, udržet dostatečnou glykemii, zabránit nadměrnému katabolismu vlastní svalové tkáně (další zdroj glukózy) dokážou vedle těchto přímých sacharidových zdrojů také větvené aminokyseliny.

Užití specializovaných doplňků stravy s obsahem 
BCAA před, při a po fyzické aktivitě přináší všem vytrvalostním sportovcům nesporný prospěch. Výhodou těchto přípravků je, že BCAA se nachází v čisté formě (na rozdíl od klasické stravy nepřichází do těla žádné další zbytečné substance – tuk, cholesterol, puriny, vláknina…), nemusí se náročně štěpit a velmi rychle se dostávají do krevního oběhu.
 
Specifikem větvených aminokyselin je, že jejich konečné zpracování (na rozdíl od ostatních AK) probíhá přímo ve svalové tkáni, čímž odpadá náročný proces jejich metabolizace v játrech. Takto se BCAA stávají velmi rychlým zdrojem energie pro pracující svalovinu. Vedle ochrany vlastní svalové tkáně a glykogenových rezerv, přináší „bécéáčka“ další pozitiva. Vyšší množství větvených aminokyselin ve svalových buňkách snižuje v průběhu chodu látkové výměny v anaerobních podmínkách tvorbu kyseliny mléčné – nedochází k výraznému nárůstu laktátu v krvi. Nepřímým způsobem větvené AK také podporují obranyschopnost organismu. Podaří-li se (díky suplementaci) i při náročné fyzické aktivitě udržet dostatečné hladiny BCAA, nedochází k vysoké spotřebě glutaminu – aminokyseliny, která zásadním způsobem přispívá k výživě buněk tenkého střeva – významné části imunitního systému těla.

Větvené aminokyseliny tvoří asi 1/3 všech aminokyselin obsažených v kosterní svalovině. Při náročných fyzických výkonech, dietách, redukčních režimech a nedostatečném příjmu sacharidů dochází k jejich značné spotřebě. Zvláště v těchto situacích je výhodné zvýšit příjem 
BCAA stravou a potravinovými doplňky. Jelikož nejdůležitější z trojice větvených aminokyselin je leucin, měl by v suplementech s obsahem BCAA panovat optimální poměr leucinu, valinu, izoleucinu – 2:1:1.

Racionální způsob užití větvených aminokyselin má následující schéma. V období 30 až 60 minut před plánovaným výkonem užijte 3 až 5 gramů BCAA spolu s předtréninkovým nápojem. Trvá-li aktivita déle než 1,5-2 hodiny, vyplatí se použít další 2 až 4 gramy 
BCAA (přimícháno do sacharidové nápoje, obsaženo v gelech či tyčinkách) přímo v jejím průběhu. K nejsilnějším katabolickým stavům dochází na konci tréninkové jednotky. Pro jejich zastavení je třeba v krátkém období po ukončení aktivity dostat do těla sacharidy s vyšším glykemickým indexem kombinované s aminokyselinami. Optimální je vypít za 5-15 minut po skončení tréninku 5 až 10% sacharidový roztok (glukóza, sacharóza, maltodextrin) s malým množstvím „rychlých“ bílkovin (syrovátkový protein). K tomuto nápoji přidejte 3-5 gramů BCAA. Rychlý vzrůst glykémie a následné vyplavení inzulínu do krevního oběhu podpoří restauraci glykogenových zásob, zastaví katabolismus svalové tkáně a zahájí proces celkové regenerace organismu.

Věřte, že větvené aminokyseliny nejsou jen pro kulturisty. Naopak. Vytrvalci (běžci, cyklisté, triatlonisti, dálkoví plavci, běžci na lyžích…) z nich mají mnohem vyšší užitek než sportovci silových a rychlostních disciplín.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 




Aktuální novinky a videa

Trénuj s repre MTB - Ondřej Cink
29. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu „Trénuj s repre MTB!“ je Ondřej Cink – „Cimbál“!
Na kole v době koronavirové
29. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Trail Hunter na kole v době koronavirové.
Trénuj s repre MTB - Jaroslav Kulhavý
28. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu "Trénuj s repre MTB!" je Jaroslav Kulhavý - "Jaro".
Biker Hynek představuje plán B: Rozvoz polévek zaměstnancům odběrových míst v rámci tréninku
27. 3. 2020 | Kategorie: MTB, ostatní
V současné situaci pomáhá každý, kdo může, a nejinak je tomu i u sportovců.
Trénuj s repre MTB - Jitka Čábelická
27. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu Trénuj s repre MTB! je Jitka Čábelická - "Jíťa".
Děti Velo Akademie cvičí už 10. den!!!
26. 3. 2020 | Kategorie: ostatní
Každý den nové cvičení na blogu Velo Akademie.
Trénuj s repre MTB - Jan Vastl
26. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu Trénuj s repre MTB! je Jan Vastl - "Vastlík".
Olympijské hry v Tokiu se posouvají na rok 2021
25. 3. 2020 | Kategorie: ostatní
Olympijské hry v Tokiu se posouvají na rok 2021 Mezinárodní olympijský výbor oznámil přesunutí olympijských her v Tokiu na rok 2021. Dohodli se na tom prezident MOV Thomas Bach a japonský premiér Šinzo Abé.
Trénuj s repre MTB - Jana Czeczinkarová
25. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu „Trénuj s repre MTB!“ je nejmladší členka elitní formace Reprezentace MTB, Jana Czeczinkarová - „Čičina“.
Pusťte si on-line semináři o adaptaci a růstu výkonnosti
24. 3. 2020 | Kategorie: ostatní
Chcete vědět, jak posunout svou výkonnost? Pusťte si on-line seminář od specialistů na sportovní výživu pro vytrvalce.
Trénuj s repre MTB – Jan Škarnitzl
24. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Dnešním hostem projektu Trénuj s repre MTB je Honza Škarnitzl alias "Škarna"!
Trénuj s repre MTB – Karla Štěpánová
23. 3. 2020 | Kategorie: MTB
Úvodním hostem projektu Trénuj s repre MTB je Karla Štěpánová.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►