Bojujte proti únavě nohou!

Bojujte proti únavě nohou!

Datum vydání: 25. 7. 2017

Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (angl. brached chain amino acids – BCAA) patří mezi esenciální – nepostradatelné aminokyseliny, které si lidský organismus nedokáže sám syntetizovat. Pro zajištění jejich příjmu jsme odkázáni na stravu.

Do skupiny větvených aminokyselin náleží leucin, izoleucin a valin. Jejich největším přirozeným zdrojem jsou potraviny živočišného původu. Mnohem vyšší množství BCAA se nachází ve vybraných potravinových doplňcích.

Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (angl. brached chain amino acids – 
BCAA) patří mezi esenciální – nepostradatelné aminokyseliny, které si lidský organismus nedokáže sám syntetizovat. Pro zajištění jejich příjmu jsme odkázáni na stravu. Do skupiny větvených aminokyselin náleží leucin, izoleucin a valin.

Jejich největším přirozeným zdrojem jsou potraviny živočišného původu. Mnohem vyšší množství BCAA se nachází ve vybraných potravinových doplňcích. Výborným zdrojem větvených aminokyselin (spolu s ostatními esenciálními AK) jsou syrovátkové proteinové koncentráty. Vysoký obsah BCAA se nachází v aminokyselinových směsích v podobě tabletové, práškové či tekuté. Nejvyšší množství větvených AK nalezneme v přípravcích, které obsahují pouze tyto tři aminokyseliny. Ve svém názvu nosí „BCAA“.

Při intenzivním a dlouhotrvajícím fyzickém výkonu dochází k vysoké spotřebě energetických zdrojů – glukózy, mastných kyselin, ale též aminokyselin. S narůstající délkou činnosti klesají zásoby svalového a jaterního glykogenu – pohotových zdrojů glukózy. V pokročilých stádiích tréninku či závodu vzrůstá nebezpečí propadu hladiny krevního cukru, jehož následkem je značný pokles výkonnosti až vznik hypoglykemického stavu – „hlaďáku“. Chceme-li se této nepříjemné události vyhnout, je třeba vstupovat do plánovaného výkonu s maximálně naplněnými glykogenovými zásobami a v průběhu vlastní činnosti využívat traťovek (sacharidové nápoje, sacharidové gely, tyčinky, ovoce). Snížit tlak na glykogenové zásoby, udržet dostatečnou glykemii, zabránit nadměrnému katabolismu vlastní svalové tkáně (další zdroj glukózy) dokážou vedle těchto přímých sacharidových zdrojů také větvené aminokyseliny.

Užití specializovaných doplňků stravy s obsahem 
BCAA před, při a po fyzické aktivitě přináší všem vytrvalostním sportovcům nesporný prospěch. Výhodou těchto přípravků je, že BCAA se nachází v čisté formě (na rozdíl od klasické stravy nepřichází do těla žádné další zbytečné substance – tuk, cholesterol, puriny, vláknina…), nemusí se náročně štěpit a velmi rychle se dostávají do krevního oběhu.
 
Specifikem větvených aminokyselin je, že jejich konečné zpracování (na rozdíl od ostatních AK) probíhá přímo ve svalové tkáni, čímž odpadá náročný proces jejich metabolizace v játrech. Takto se BCAA stávají velmi rychlým zdrojem energie pro pracující svalovinu. Vedle ochrany vlastní svalové tkáně a glykogenových rezerv, přináší „bécéáčka“ další pozitiva. Vyšší množství větvených aminokyselin ve svalových buňkách snižuje v průběhu chodu látkové výměny v anaerobních podmínkách tvorbu kyseliny mléčné – nedochází k výraznému nárůstu laktátu v krvi. Nepřímým způsobem větvené AK také podporují obranyschopnost organismu. Podaří-li se (díky suplementaci) i při náročné fyzické aktivitě udržet dostatečné hladiny BCAA, nedochází k vysoké spotřebě glutaminu – aminokyseliny, která zásadním způsobem přispívá k výživě buněk tenkého střeva – významné části imunitního systému těla.

Větvené aminokyseliny tvoří asi 1/3 všech aminokyselin obsažených v kosterní svalovině. Při náročných fyzických výkonech, dietách, redukčních režimech a nedostatečném příjmu sacharidů dochází k jejich značné spotřebě. Zvláště v těchto situacích je výhodné zvýšit příjem 
BCAA stravou a potravinovými doplňky. Jelikož nejdůležitější z trojice větvených aminokyselin je leucin, měl by v suplementech s obsahem BCAA panovat optimální poměr leucinu, valinu, izoleucinu – 2:1:1.

Racionální způsob užití větvených aminokyselin má následující schéma. V období 30 až 60 minut před plánovaným výkonem užijte 3 až 5 gramů BCAA spolu s předtréninkovým nápojem. Trvá-li aktivita déle než 1,5-2 hodiny, vyplatí se použít další 2 až 4 gramy 
BCAA (přimícháno do sacharidové nápoje, obsaženo v gelech či tyčinkách) přímo v jejím průběhu. K nejsilnějším katabolickým stavům dochází na konci tréninkové jednotky. Pro jejich zastavení je třeba v krátkém období po ukončení aktivity dostat do těla sacharidy s vyšším glykemickým indexem kombinované s aminokyselinami. Optimální je vypít za 5-15 minut po skončení tréninku 5 až 10% sacharidový roztok (glukóza, sacharóza, maltodextrin) s malým množstvím „rychlých“ bílkovin (syrovátkový protein). K tomuto nápoji přidejte 3-5 gramů BCAA. Rychlý vzrůst glykémie a následné vyplavení inzulínu do krevního oběhu podpoří restauraci glykogenových zásob, zastaví katabolismus svalové tkáně a zahájí proces celkové regenerace organismu.

Věřte, že větvené aminokyseliny nejsou jen pro kulturisty. Naopak. Vytrvalci (běžci, cyklisté, triatlonisti, dálkoví plavci, běžci na lyžích…) z nich mají mnohem vyšší užitek než sportovci silových a rychlostních disciplín.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 




Aktuální novinky a videa

KoloFogo: Jedna stopa rovná se mnohem víc legrace
11. 9. 2019 | Kategorie: ostatní
S ideou jednostopého vozíku za kolo přišel v roce 2001 německý rámař Florian Weismann.
V Libuši a na Zličíně se rozhodovalo o celkových vítězích TOMKET Pražského MTB poháru 2019!
10. 9. 2019 | Kategorie: MTB
Pořadatelé TOMKET Pražského MTB poháru se před pořádáním finálových závodů netajili svým záměrem, učinit závěr celoroční soutěže v XCO pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů netradiční a zajímavý.
Zlínská 50 zůstává v lesích nad Zlínem
9. 9. 2019 | Kategorie: MTB
V neděli 29. září v pravé poledne odstartuje ve Zlíně 11. ročník závodu na horských kolech Zlínská 50.
Bábek míří do Tokia s Flowmonem
4. 9. 2019 | Kategorie: dráha
Flowmon Networks prodlužuje spolupráci s cyklistou Tomášem Bábkem.
To nejlepší z Krkonoš! NOVA CUP v Harrachově startuje 14. září
3. 9. 2019 | Kategorie: MTB
Šestá zastávka seriálu NOVA CUP se uskuteční v Harrachově a účastníci se mají opravdu na co těšit!
Finálové závody TOMKET Pražského MTB poháru 2019 v Libuši a na Zličíně!
3. 9. 2019 | Kategorie: MTB
Významný víkend čeká bikery, kteří bojují o celkové umístění a unikátní pohár s pražskou dlažební kostkou v TOMKET Pražském MTB poháru 2019.
Cink na MS v Kanadě šestý, Čábelická dvacátá!
1. 9. 2019 | Kategorie: MTB
Čtvrtý den světového šampionátu v kanadském Mont Sainte-Anne pokračoval závodem žen U23 a elitními kategoriemi žen a mužů.
Stevens Jura ES: I po letech jedinečný univerzál
31. 8. 2019 | Kategorie:
Stevens Jura si v naší kotlině za těch pár let své existence vypracoval pověst dokonalého univerzála, který zvládne náročný maraton i příkrý trail. Doba ale běží a s ní přichází i nové nároky. Jak je na tom letošní verze ES?
Dramatický závod mužů kategorie U23!
31. 8. 2019 | Kategorie: MTB
Český reprezentant David Zadák vybojoval na světovém šampionátu v kanadském Mont Sainte-Anne 37. místo v závodě mužů kategorie U23.
Brněnský rok sportu pokračuje
30. 8. 2019 | Kategorie: ostatní, silniční
III. ČESKOSLOVENSKÉ VŠECYKLISTICKÉ HRY jako pocta 150. výročí prvních cyklistických závodů.
Junior Zatloukal 10. na MS v Kanadě
30. 8. 2019 | Kategorie: MTB
Elitní desítku na světovém šampionátu horských kol vybojoval v juniorské kategorii Jan Zatloukal.
Kulhavý na MS v E-Bike pátý!
29. 8. 2019 | Kategorie: MTB
Český reprezentant Jaroslav Kulhavý vybojoval v premiérovém závodě E-Bike na mistrovství světa v kanadském Mont Sainte-Anne páté místo.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►