Kdo jí a pije, ten jede

Kdo jí a pije, ten jede

Datum vydání: 16.04.2017

Doplňování karbohydrátů a tekutin se netýká jen profíků. 

Jízda na kole kultivuje tělo, to je známá věc. Ale ani trénovaný cyklista není perpetum mobile, natož rekreační cyklista. Proto i na kole jezte a pijte (do polosyta). Dojedete daleko a na kolo se budete o to raději zase vracet. 

Pokud ovšem plánujete kratší jízdu trvající do 1 hodiny, tělu postačí zásoby, které si utvořilo ze stravy před započetím jízdy. Bohatě vám tak postačí bidon s vodou. Na delší a náročnější výšlapy si už do kapsy přibalte něco na zub. A to něco by nemělo postrádat klíčovou složku: karbohydráty

Karbohydráty jsou koncetrovány ve svalech ve fromě glykogenu a jsou tedy zásadní v procesu udržování hladiny glukózy v krvi, tedy v tvorbě energie. Chemická struktura karbohydrátů má na rozdíl od proteinů a tuků jednu obrovskou výhodu, rychle se štěpí (na glukózu). Právě rychlost je klíčová, glukózu tělo může z proteinů a tuků získat také. Proces ale trvá příliš dlouho a je neefektivní. 

Pokud tedy v průběhu jízdy např. zhltneme na proteiny bohatou tyčinku, je pravděpodobně, že jí tělo nestráví dřív, než se vrátíme domů a při jízdě nám moc nepomůže. Důležité je ale nepřehánět to ani se samotnými karbohydráty. Konzumace nadměrného množství může přivodit pocit plnosti až nevolnosti. Přebytečné množství se navíc v těle uloží jako (velice často) nežádoucí tuk (to však platí i u proteinů). 

Kolik je tedy tak akorát? Odborníci se v zásadě shodují na doporučeném množstvím 30 až 60 gramů karbohydrátů potřebných na hodinu jízdy, protože i naše tělo není schopno zpracovat více jak 1 gram karbohydrátů za minutu. 

Jak často jíst? Opět záleží na individuálním cyklistovi, ale při delší jízdě je důležité jíst minimálně jednou za hodinu anebo častěji a po menším množství. Zlaté pravidlo však zní: jezte než budete mít hlad a pijte, než dostanete žízeň. Pak už totiž bývá pozdě. Velmi doporučované jsou elektrolytické nápoje, které samotné obsahují určité množství karbohydrátů. V druhém bidonu by neměla chybět voda na "spláchnutí" energetických gelů a tyčinek. Pokud jste příznivci poněkud přirozenějších zdrojů stravy, přibalte si do kapsy banán, sušené fíky, datle či rozinky. A nebo si dejte želatinové bonbóny, jako to dělají mistři světa :).

Pokud chcete jít střední cestou, i v oblasti stravování je to, zdá se, cesta zlatá. Ideální je totiž tyto položky mixovat. Kombinací stravy obsahující glukózu a fruktózu dosáhneme efektivnější dodávky energie tam, kde je potřeba. 

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama Reklama ► 
Reklama ► 



Reklama 


Aktuální novinky a videa

Tour de France - 8. etapa
12.07.2025 | Kategorie: silniční
Tour de France 2025 - výsledky 8. etapy
12.07.2025 | Kategorie: silniční
Fotogalerie: Mistrovství světa NMNM 2025
11.07.2025 | Kategorie:
Kdo vydělává nejvíc na Tour de France?
11.07.2025 | Kategorie: silniční
Týmové rozpočty dosahují desítek milionů eur a někteří jezdci se dostávají na úroveň hvězd světového sportu.
Tour de France 2025 - výsledky 7. etapy
11.07.2025 | Kategorie: silniční
Tour de France 2025 - výsledky 6. etapy
10.07.2025 | Kategorie: silniční
Tom Pidcock se vrací do akce - již tento víkend na startu SP v Pal Arinsal
10.07.2025 | Kategorie: MTB
Pětadvacetiletý olympijský šampion v cross-country cyklistice Tom Pidcock ohlásil návrat k horské cyklistice.
Tour de France 2025 - výsledky 5. etapy
09.07.2025 | Kategorie: silniční
Remco Evenepoel věří v triumf v časovce a návrat do boje o žlutý dres
09.07.2025 | Kategorie: silniční
Po náročné čtvrté etapě Tour de France 2025 ztrácí Remco Evenepoel na Tadeje Pogačara už 58 sekund.
Tour de France 2025 - výsledky 4. etapy
08.07.2025 | Kategorie: silniční
» více novinek a videí