Cyklistický trénink v kostce aneb od začátečníka k profesionálovi

Cyklistický trénink v kostce aneb od začátečníka k profesionálovi

Datum vydání: 13. 10. 2017

Nově jsme pro vás převzali rubriku „Tréninková poradna“ ze stránek SKC Praha. Ty nejzajímavější články, jejichž autorem je Viktor Zapletal, vám budeme nově publikovat na našem webu. Nyní jsme se zaměřili na téma Sport jako životní filozofie.

1. Trénink začátečníka

Pokud jste nakoupili kolo, cyklistické oblečení a odpovídající výbavu, nic nebrání vašemu tréninku. Pokud má mít trénink nějaký smysl a efekt jsou důležité následující skutečnosti, které byste měli při svém tréninku dodržovat:

– zařadit cyklistický trénink jako nedílnou součást svého životního stylu
– trénovat minimálně 2-3x týdně a nastavený trénink dodržet
– průměrný tréninkový čas: 1-2 hodiny
– jezdit na lehký převod převážně po rovinatých cestách
– zařadit jízdu v členitém terénu pro získání potřebných zkušeností a techniky
– zátěž postupně zvyšovat

Pro cyklistu začátečníka obecně platí:

– jezděte na kole pravidelně a často
– dodržujte pravidelnost tréninku
– nepřeceňujte své síly
– jezděte v klidu, zvyšujte svou kondici postupně, rozhodně trénink nepojímejte jako závod, jinými slovy – jet každý trénink na maximum je velikou chybou všech začátečníků

Pokud tento tréninkový rytmus dodržíte, výsledky vaší píle se začnou projevovat po několika měsících. Zhubnete a budete se těšit z nárůstu vaší kondice. Po přibližně půlročním tréninku se pak můžete považovat za středně pokročilého cyklistu.

2. Středně pokročilý cyklista

Pokud jste v sobě našli potřebnou sílu a motivaci pro zahájení cyklistického tréninku a prošli jste úspěšně výše popsaným bodem 1, můžete se, po zhruba půlročním tréninku, považovat za pokročilého cyklistu. Kolo se stalo vaším životním stylem a trénink na něm je nedílnou součástí vašeho týdenního biorytmu. Pokročilý cyklista je schopen zvládnout podstatně větší tréninkové dávky než začátečník, daleko lépe ovládá své kolo a může přikročit k rozšíření svého tréninku a začít uvažovat o absolvování některého ze závodů pro širokou veřejnost.
 
Pokročilý cyklista se může směle pustit do specializovanějšího tréninku jako je například trénink v kopcích, trénink náročnějších sjezdů či trénink rychlosti.

Středně pokročilým cyklistům doporučuji trénovat následovně:

– trénink 3-4x týdně
– průměrný tréninkový čas 1,5-3 hodiny
– jednou až dvakrát týdně zařadit jízdu v kopcích
– kombinovat jízdu na silnici s tréninkem v terénu
– začít absolvovat závody pro širokou veřejnost (např. Nova Cup)
 
Opět platí, že pokud toto dodržíte, posunete se výkonnostně dál a můžete se směle považovat za pokročilého cyklistu – amatérského závodníka.

3. Pokročilý cyklista – amatérský závodník

Trénink pokročilého cyklisty se od předchozích modelů odlišuje tím, že je specializovaný. Závodník se během roku pohybuje v několika obdobích, které můžeme obecně definovat jako přípravné tréninkové období, přípravné závodní období, závodní období a regenerační období. Stručně a jasně řečeno, cyklista se připravuje celoročně na závodní sezónu s cílem podat v ní co nejlepší výsledky.

Obecné schéma:

– přípravné tréninkové období začíná na podzim a pokračuje přes celou zimu (v tomto období cyklista najíždí v nízkých tepových frekvencích poměrně značné množství kilometrů v tréninkovém cyklu 6 dní tréninku a jeden den volna)
– přípravné závodní období, jarní měsíce (trénink se postupně zkracuje, závodník přechází do specializovaného tréninku síly a rychlosti, postupně se dostává do závodního rytmu)

Týdenní tréninkový rytmus, zpočátku 6 dní tréninku a den volna, postupně přecházíme na systém 5 dní tréninku a den volna v cyklu: 0-1-1-0-1-1-1.

– závodní období: cyklista pravidelně o víkendu závodí, tréninkový cyklus je následující: 0-1-1-0-1-závod-1
– regenerační období: nastává po ukončení závodní sezóny. Doporučuji dát si 10 až 14 denní volno, zregenerovat fyzicky i psychicky a poté začít postupně pracovat v přípravě na další sezónu.
 
Amatérským závodníkům doporučuji pravidelně absolvovat zátěžové testy na specializovaném pracovišti. Výsledky vám poskytnou celou řadu cenných informací nejenom o vašem aktuálním stupni trénovanosti, ale i pro váš další trénink.

Nedílnou součástí tréninku cyklisty je v dnešní době cyklistický wattmetr. A právě výstupy ze zátěžových testů jsou důležité pro práci s tímto zařízením. Cyklistický wattmetr nebo sporttester nás informuje o aktuální tepové frekvenci a umožňuje tak větší efektivitu tréninku v aerobních a anaerobních tepových pásmech, což rozvíjí především vytrvalostní, rychlostní a rychlostně vytrvalostní schopnosti cyklisty.

4. Profesionál

Pro ilustraci uvádím i trénink profesionálního cyklisty. Trénink profesionála vychází z obecných zásad cyklistického tréninku a od tréninku amatérského závodníka se odlišuje především tím, že je mnohem více náročný (pro srovnání: silničář Jiří Ježek absolvuje ročně kolem 30 tisíc tréninkových kilometrů, biker Jaroslav Kulhavý pak 22 – 24 tisíc kilometrů) a velmi individuální, připravený dle zkušeností a potřeb profesionálního závodníka.
 
Profesionál se připravuje cíleně k určitému závodu, k určitému vrcholu sezóny. Tyto hlavní závody, které považuje za důležité má za sezónu 2 až 3. Víc jich většinou není a všechny závody další, slouží spíše jako součást přípravy pro tyto vrcholy sezóny. Díky takto konkrétní přípravě se dá lidský organismus postupně „naladit“, fyzicky i psychicky tak, že v určitý den je pak závodník schopen podat opravdu výjimečný výkon. 
 
Samozřejmě, že jde o ideální souhru více faktorů a platí zde několik důležitých zásad. Z nich pak nade všechny vyčnívá skutečnost, že hlavním koordinátorem tréninku je především sám závodník a jeho schopnost, intuice a znalost orientovat se sám v sobě, ve fyziologii svého těla. On musí poznat jak na tom v dané chvíli jeho organismus je, jaké tréninkové dávky si může naordinovat, kdy přejít z jedné specializované fáze tréninku do druhé. Trenér má na této úrovni spíše funkci poradní a psychologickou, může pomoci se svým názorem, radou, ale hlavním strůjcem úspěchu je závodník sám.

Pokud tento důležitý fakt závodník nepochopí, nikdy nedosáhne úspěchu i kdyby byl sebevíc talentovaný.

5. Závěr

Závěrem přidávám několik rad, kterou jsou důležité pro všechny cyklisty:

– dodržujte tréninkovou pravidelnost a rytmus, jinými slovy: pokud máte trénink, odtrénujte i kdyby „trakaře padaly“
– pokud máte málo času, snažte se trénink přesto absolvovat, byť v omezené míře – málo je víc než nic
– pořiďte si cyklistický trenažér či spinnigové kolo. Budete na něm absolvovat zimní tréninky, kdy vám počasí nedovolí vyjet ven
když trénujete trénujte – když závodíte závoďte. Je nesmyslné jezdit rychlé a náročné tréninky, když pak o víkendu na závodech pomalu únavou neotočíte nohama. Stejně absurdní je častá informace celé řady amatérských závodníků v cíli, že by závod klidně mohli ihned absolvovat znovu. Pak během závodu nezávodili, ale spíše pouze lehce potrénovali. 
– dbejte na to, abyste měli při tréninku zařazený spíše lehký převod
– pokud chcete jezdit dobře v kopcích, platí prosté – jezděte hodně v kopcích
– pokud chcete závodit na kole či pouze zlepšovat svou výkonnost, poraďte se o svém tréninku s odborníkem, ale mějte stále na paměti – přemýšlejte sami o svém tréninku, snažte se poznat a najít své slabiny a silné stránky a pracujte s těmito poznatky. Pokud budete měsíčně pouze utrácet nesmyslné částky za tréninkový plán na „míru“ a jezdit pak pouze podle této předlohy, nikdy nedosáhnete odpovídajícího úspěchu, protože budete jezdit pouze podle představy někoho jiného, nikoliv podle vašich potřeb. Aby trénink fungoval, musíte si ho sami individuálně upravit
– stanovte si výkonnostní cíle pro každou sezónu a snažte se je dodržet
– cyklistika je velmi náročný sport a výsledky vaší tréninkové píle se v plné míře projeví až po několika letech pravidelného tréninku, přesto doporučuji – jděte do toho a „Pojeďte s námi…!“
  

Článek je převzatý ze stránek SKC Praha a CATHS, autorem textu je reprezentační trenér Viktor Zapletal. Kompletní sbírku publikovaných článků naleznete na stránkách SKC Praha a zároveň na webu CATHS.


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 


Aktuální novinky a videa

Závod Segafredo Sahara Race nebyl jen o kávě
8. 8. 2022 | Kategorie: MTB
Pískový lom Marokánka u Hradce Králové patřil v pátek a sobotu osmému dílu seriálu Prima CUP, kterým byl závod Segafredo Sahara Race.
Patrik Jahoda bronzový ve Světovém poháru v Kanadě!
7. 8. 2022 | Kategorie: ostatní
Handbiker Patrik Jahoda, jezdec týmu NUTREND SPECIALIZED Racing má vynikající bronz z časovky Světového poháru handicapovaných cyklistů v kanadském Quebecku.
Početná výprava českých cyklistů na ME do Mnichova
5. 8. 2022 | Kategorie: MTB, silniční
Velká výprava českých cyklistů se chystá na mistrovství Evropy do Mnichova, který v rámci velkého sportovního svátku bude hostit kontinentální šampionáty nejen cyklistických, ale i řady dalších sportovních odvětví.
CYKLOŠVEC: Jak vybrat zadní tlumič na kolo
4. 8. 2022 | Kategorie: MTB
Radí vám odborník Jirka Karfík zástupce CYKLOŠVEC - dovozce a autorizovaný servis odpružení FOX a Marzocchi.
Regionem Orlicka 2022
3. 8. 2022 | Kategorie: silniční
Video z etapového závodu Regionem Orlicka 2022.
Prima CUP v Harrachově odstartuje 3. září!
31. 7. 2022 | Kategorie: MTB
Již po druhé v roce, po Českém poháru v cross country, zavítá česká biková špička do Harrachova. 3. září se uskuteční závod Kross Harrachov, kterého se můžou zúčastnit amatéři i ostřílení bikeři.
Nutrend Specialized Racing: Jahoda a Zatloukal Mistři republiky, Konečný má bronz!
27. 7. 2022 | Kategorie:
Jan Zatloukal a Filip Konečný dokázali ovládnout mistrovský závod horských kol v kategorii U23 ve Stupně. Jan Zatloukal vybojoval mistrovský dres a Filip Konečný dokončil závod na třetím místě.
Bikovými mistry republiky Cink a Czeczinkarová
24. 7. 2022 | Kategorie: MTB
Mistrovství České republiky v olympijském cross country, zároveň předposlední podnik seriálu Českého poháru - IZOMAT Cupu, přinesl již šestý titul pro Ondřeje Cinka a premiérový pro Janu Czeczinkarovou
MČR horských kol již tento víkend! Novopečený otec Ondřej Cink bude usilovat o šestý domácí titul
22. 7. 2022 | Kategorie: MTB
Biker Ondřej Cink bude na „domácí trati“ v západočeském Stupně o nadcházejícím víkendu útočit už na svůj šestý titul českého šampiona v cross country horských kol. Poprvé o něj bude bojovat v jiné roli, protože v úterý přivedla jeho manželka Pavlína na svět dceru Nelu.
Tip na léto: cyklovíkend ve Zlíně a v Luhačovicích
22. 7. 2022 | Kategorie: ostatní
Jestli ještě nemáte místo, kam si pojedete v létě odpočinout, máme pro vás jeden speciální tip. Sbalte kolo nebo elektrokolo a vydejte se na východ Moravy do Zlína a Luhačovic.
Závěrečný den ME a další zlato pro ČR! Milan Kadlec a Matyáš Koblížek mistry ME v madisonu!
20. 7. 2022 | Kategorie: dráha
Skvělé vystoupení českých mladých dráhařů na evropském šampionátu juniorských a kategorií U23 v portugalské Anadii završili dnes již pátým zlatem naší reprezentace junioři Milan Kadlec a Matyáš Koblížek, kteří kralovali v madisonu.
Sestry Jaborníkovy na ME vybojovaly zlato a stříbro!
19. 7. 2022 | Kategorie: dráha
Pátý den evropského dráhového šampionátu juniorských kategorií a kategorií U23 v portugalské Anadii byl pro české barvy znovu velmi úspěšný a nesl se ve znamení sester Jaborníkových.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►