Jaké kolo si pořídit? Základní rady při výběru

Datum vydání: 13. 3. 2017

 
Článek je se souhlasem autorů převzatý ze stránek Českého rozhlasu České Budějovice, který pravidelně své návštěvníky a posluchače informuje o cyklistice v seriálu Návod na cyklistiku.

Výběr správného jízdního kola j​e jednou z nejtěžších věcí. V seriálu Návod na cyklistiku proto přinášíme základní rady a fakta, která byste měli znát, než kolo koupíte. Stručné shrnutí sepsal bývalý profesionální cyklista Lukáš Martinek.

Existují čtyři základní typy kol:

1. Kolo silniční
Je určeno pouze pro jízdu na kvalitním zpevněném povrchu (asfaltu). Jeho výsadou je rychlost a tuhost při záběru. Hodí se pro ty, kdo chtějí polykat kilometry a užít si svižnou jízdu. 

2. Trekingové (krosové) kolo
Ideální společník pro cykloturistiku, je určeno pro jízdu po zpevněných cestách a do velmi mírného terénu. 

3. MTB (horské kolo)
Vhodné pro všechny, kdo se rádi pohybují v přírodě po nezpevněných cestách. Můžete si pořídit horské kolo s přední odpruženou vidlicí pro rychlejší jízdu, nebo komfortnější, nicméně dražší, variantu s rámovým tlumičem, díky kterému je jízda v terénu mnohem příjemnější. 

4. City bike (městské kolo)
Jeho předností je ovladatelnost a skladnost. Velmi jednoduché, ale odolné kolo na každodenní ježdění po městě. 

Při výběru kola hraje velkou roli cena. Obecně lze říci, že použitelná a bezpečná kola pořídíte od 10 tisíc korun. Za 20 tisíc korun a více již dostanete kolo, které je skutečně funkční a má mnohem menší nároky na servis. Jízda na dražších kolech více „chutná“, protože jsou lehčí a především jejich komponenty fungují tak, jak mají. 

Kolo si vždy před nákupem vyzkoušejte. Doporučuji navštěvovat specializované prodejny, supermarketům a univerzálním sportům se raději vyhněte. Po vyzkoušení daného kola už není problém ho zakoupit přes e-shop, nicméně jeho servis bude vždy u odborníků zpoplatněn. Při nákupu v kamenné prodejně se pravděpodobně dočkáte nabídky dvou servisních prohlídek zdarma. 

Zásadní je výběr správné velikosti. Velikosti jsou udávány buď písmeny S, M, L a XL podobně jako u oblečení, nebo číselně v rozmezí 15“ až 24“ (jednotky jsou palce). Výrobci se však ve velikostech rámů značně liší, protože právě velikost rámu je ovlivněna jeho geometrií, kterou má každý výrobce jinou. Můžete prostudovat webové stránky výrobce a zjistit, jakou velikost rámu by měl jedinec volit pro svou výšku, ale nejlepší je navštívit kamennou cykloprodejnu, kde vám s geometrií rámu a velikostí poradí. 

Obecně k filosofii prodeje kol:

Značka kola je často pouze značkou rámu. Ostatní komponenty už jsou totožné nebo velmi podobné u kol různých značek v podobných cenových relacích. 

Čím větší obvod kol (předního a zadního kola) zvolíte, tím rychleji pojedete, nicméně roztočení velkého obvodu vyžaduje větší úsilí. Vliv má i váha. Čím lehčí jsou kola na jízdním kole, tím lépe a ochotněji se roztočí a je k tomu třeba menší úsilí. 

Brzdy. Donedávna platilo, že hydraulické kotoučové brzdy jsou výsadou závodníků. Dnes už je najdete i na kole za 15 tisíc korun. Průměrné hydraulické kotoučové brzdy brzdí lépe než špičkové brzdy s gumovými špalky.  Ale nenechte se zmást. To, že kolo má kotoučovou brzdu, neznamená, že se jedná o hydraulickou brzdu. Existuje levnější varianta mechanických kotoučových brzd, jejichž brzdný účinek se s hydraulickými nedá srovnat. 

Vidlice je jednou ze stěžejních součástí kola, obzvláště horského. Kvalita vidlice ovlivňuje nejen komfort jízdy, ale především náklady na její údržbu. Obecně lze říci, že méně kvalitní, tedy levnější, vidlice jsou náchylnější k poškození, a tím pádem dražší na provoz. 

Co se týče dalších komponentů jako přehazovačka, přesmykač, řazení, kazeta či řetěz, lze tvrdit, že jejich funkčnost je stejná na kole za 25 tisíc jako na kole za 80 tisíc. Komponenty se dále od sebe liší hmotností, což ale nezávodníky nemusí příliš trápit. Lépe zhubnout tři kilogramy než kupovat o tři kilogramy lehčí kolo, kde cenový rozdíl činí i 20 tisíc a více. 

-

NÁVOD NA CYKLISTIKU - seriál Českého rozhlasu o všem, co patří k jízdě na kole. Připravuje Mária Pfeiferová, odborným garantem je Lukáš Martinek, bývalý profesionální cyklista, který nyní působí na Západočeské univerzitě v Plzni jako odborník na veřejné zdraví. Všechny díly najdete zde. 
 
Zdroj: 
Český rozhlas České Budějovice


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 



 

Aktuální novinky a videa

Kavárna Rafkarna Factory zpestří hradeckou cyklistiku
30. 5. 2017 | Kategorie: ostatní
Nový koncept cyklistické kavárny společně se showroomem nově v Hradci Králové.
Další italský profík sražen autem při tréninku
29. 5. 2017 | Kategorie: ostatní, silniční
Další nehoda, další (naštěstí jen lehce) zraněný cyklista. 
Trilobiti se prý chovali jako cyklisté v pelotonu
29. 5. 2017 | Kategorie: ostatní
K migracím napříč prvohorními oceány se trilobiti prý vydávali v "pelotonech", přičemž slabší na to neměli. 
Výborné vystoupení silničního družstva žen v Kyjevě!
29. 5. 2017 | Kategorie:
Velmi dobře si vedly závodnice silničního týmu žen pražské Dukly na závodech v Kyjevě.
König se vrací k závodění na Critérium du Dauphiné
29. 5. 2017 | Kategorie: silniční
Po problémech s kolenem se český cyklista vrací k závodění na Critérium du Dauphiné.
Trumpův navrhovaný rozpočet ohrozí rozvoj americké cyklistiky
29. 5. 2017 | Kategorie: ostatní
Administrativa prezidenta Donalda Trumpa plánuje radikální utáhnutí kohoutku toku financí zejména do fondu zastřešujícího rekreační infrastrukturu. 
Den, který rozhodl vše! Poslední den Gira v pěti minutách
29. 5. 2017 | Kategorie: silniční
Tom Dumoulin se díky famóznímu výkonu v časovce, kdy zajel druhý nejlepší čas, může radovat z titulu na jubilejním stém Giro d'Italia.
Terpstrovi zachránila helma život
28. 5. 2017 | Kategorie: ostatní, silniční
Holanďan po pádu utrpěl mírný otřes mozku.
V čem jezdí profíci? Přece v Mini Clubman Cooper S
28. 5. 2017 | Kategorie: ostatní
V čem jezdí profíci z týmu Sunweb?
Králem Gira je Dumoulin! Bárta v závěrečné časovce šestý!
28. 5. 2017 | Kategorie: silniční
Jan Hirt dojel při premiéře na Grand Tour dvanáctý, což je třetí nejlepší české umístění na Giru v jeho stoleté historii!  
Bojoval o vítězství, ošklivý pád ho ale vyřadil ze hry
28. 5. 2017 | Kategorie: MTB
Švýcarský jezdec nezvládl technický usek na druhém dílu Světového poháru.
Stroj času: Pinarello Bolide
28. 5. 2017 | Kategorie: silniční
Prohlédněte si stroj času, se kterým bojuje tým Sky.
» více novinek a videí

Náhodně vybraní partneři