Jaké kolo si pořídit? Základní rady při výběru

Datum vydání: 13.03.2017

 
Článek je se souhlasem autorů převzatý ze stránek Českého rozhlasu České Budějovice, který pravidelně své návštěvníky a posluchače informuje o cyklistice v seriálu Návod na cyklistiku.

Výběr správného jízdního kola j​e jednou z nejtěžších věcí. V seriálu Návod na cyklistiku proto přinášíme základní rady a fakta, která byste měli znát, než kolo koupíte. Stručné shrnutí sepsal bývalý profesionální cyklista Lukáš Martinek.

Existují čtyři základní typy kol:

1. Kolo silniční
Je určeno pouze pro jízdu na kvalitním zpevněném povrchu (asfaltu). Jeho výsadou je rychlost a tuhost při záběru. Hodí se pro ty, kdo chtějí polykat kilometry a užít si svižnou jízdu. 

2. Trekingové (krosové) kolo
Ideální společník pro cykloturistiku, je určeno pro jízdu po zpevněných cestách a do velmi mírného terénu. 

3. MTB (horské kolo)
Vhodné pro všechny, kdo se rádi pohybují v přírodě po nezpevněných cestách. Můžete si pořídit horské kolo s přední odpruženou vidlicí pro rychlejší jízdu, nebo komfortnější, nicméně dražší, variantu s rámovým tlumičem, díky kterému je jízda v terénu mnohem příjemnější. 

4. City bike (městské kolo)
Jeho předností je ovladatelnost a skladnost. Velmi jednoduché, ale odolné kolo na každodenní ježdění po městě. 

Při výběru kola hraje velkou roli cena. Obecně lze říci, že použitelná a bezpečná kola pořídíte od 10 tisíc korun. Za 20 tisíc korun a více již dostanete kolo, které je skutečně funkční a má mnohem menší nároky na servis. Jízda na dražších kolech více „chutná“, protože jsou lehčí a především jejich komponenty fungují tak, jak mají. 

Kolo si vždy před nákupem vyzkoušejte. Doporučuji navštěvovat specializované prodejny, supermarketům a univerzálním sportům se raději vyhněte. Po vyzkoušení daného kola už není problém ho zakoupit přes e-shop, nicméně jeho servis bude vždy u odborníků zpoplatněn. Při nákupu v kamenné prodejně se pravděpodobně dočkáte nabídky dvou servisních prohlídek zdarma. 

Zásadní je výběr správné velikosti. Velikosti jsou udávány buď písmeny S, M, L a XL podobně jako u oblečení, nebo číselně v rozmezí 15“ až 24“ (jednotky jsou palce). Výrobci se však ve velikostech rámů značně liší, protože právě velikost rámu je ovlivněna jeho geometrií, kterou má každý výrobce jinou. Můžete prostudovat webové stránky výrobce a zjistit, jakou velikost rámu by měl jedinec volit pro svou výšku, ale nejlepší je navštívit kamennou cykloprodejnu, kde vám s geometrií rámu a velikostí poradí. 

Obecně k filosofii prodeje kol:

Značka kola je často pouze značkou rámu. Ostatní komponenty už jsou totožné nebo velmi podobné u kol různých značek v podobných cenových relacích. 

Čím větší obvod kol (předního a zadního kola) zvolíte, tím rychleji pojedete, nicméně roztočení velkého obvodu vyžaduje větší úsilí. Vliv má i váha. Čím lehčí jsou kola na jízdním kole, tím lépe a ochotněji se roztočí a je k tomu třeba menší úsilí. 

Brzdy. Donedávna platilo, že hydraulické kotoučové brzdy jsou výsadou závodníků. Dnes už je najdete i na kole za 15 tisíc korun. Průměrné hydraulické kotoučové brzdy brzdí lépe než špičkové brzdy s gumovými špalky.  Ale nenechte se zmást. To, že kolo má kotoučovou brzdu, neznamená, že se jedná o hydraulickou brzdu. Existuje levnější varianta mechanických kotoučových brzd, jejichž brzdný účinek se s hydraulickými nedá srovnat. 

Vidlice je jednou ze stěžejních součástí kola, obzvláště horského. Kvalita vidlice ovlivňuje nejen komfort jízdy, ale především náklady na její údržbu. Obecně lze říci, že méně kvalitní, tedy levnější, vidlice jsou náchylnější k poškození, a tím pádem dražší na provoz. 

Co se týče dalších komponentů jako přehazovačka, přesmykač, řazení, kazeta či řetěz, lze tvrdit, že jejich funkčnost je stejná na kole za 25 tisíc jako na kole za 80 tisíc. Komponenty se dále od sebe liší hmotností, což ale nezávodníky nemusí příliš trápit. Lépe zhubnout tři kilogramy než kupovat o tři kilogramy lehčí kolo, kde cenový rozdíl činí i 20 tisíc a více. 

-

NÁVOD NA CYKLISTIKU - seriál Českého rozhlasu o všem, co patří k jízdě na kole. Připravuje Mária Pfeiferová, odborným garantem je Lukáš Martinek, bývalý profesionální cyklista, který nyní působí na Západočeské univerzitě v Plzni jako odborník na veřejné zdraví. Všechny díly najdete zde. 
 
Zdroj: 
Český rozhlas České Budějovice


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 

Reklama ► 
Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Bosch opouští Eurobike. Budoucnost cyklistického veletrhu je nejistá
31.10.2025 | Kategorie: ostatní
Napětí kolem budoucnosti veletrhu Eurobike dál roste.
Colnago se vrací na dráhu. Nový T1Rs je „nejvíce aerodynamické kolo v historii značky“
31.10.2025 | Kategorie: dráha, silniční
Po sedmi letech se Colnago vrací do světa dráhové cyklistiky s novinkou T1Rs, kterou označuje za nejvíce aerodynamické kolo, jaké kdy vyrobilo.
Izrael chce hostit Grand Départ Tour de France. „Všechno je možné,“ říká šéfka svazu
30.10.2025 | Kategorie: silniční
Prezidentka izraelské cyklistické federace Dafna Lang uvedla, že země je připravena přivítat největší cyklistický závod světa.
Budoucnost veletrhu Eurobike je nejistá. Dva klíčoví partneři se stahují
30.10.2025 | Kategorie: ostatní
Největší světový cyklistický veletrh Eurobike čelí zásadní krizi.
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (27. 10. - 02. 11. 2025)
26.10.2025 | Kategorie: ostatní, akce týdne
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
Češi září na MS na dráze: Peterka sedmý, Ševčíková devátá v omniu
25.10.2025 | Kategorie: silniční

Čeští dráhoví reprezentanti předvádějí na mistrovství světa v Santiago de Chile velmi solidní formu.

Tour de France 2026 odhalena, odstartuje v Barceloně a vyvrcholí v Alpách
23.10.2025 | Kategorie: silniční
Organizátoři představili trasu Tour de France 2026.
Vimperský cyklokros TBC série startuje 1. listopadu
23.10.2025 | Kategorie: cyklokros
Zveme vás na pátý závod TBC série 2025, cyklokros ve Vimperku v areálu Vodník, kde bude partnerem závodu opět CYKLOŠVEC, Galaxy bike, Cyklostar a Progress sportswear.
Strava stáhla žalobu proti Garminu tři týdny po jejím podání. Co bude dál?
22.10.2025 | Kategorie: ostatní
Pouhých 21 dní po zahájení právního sporu Strava překvapivě stáhla svou žalobu na Garmin kvůli údajnému porušení patentů.
Ketony a cyklistika: zázračné palivo, nebo slepá ulička?
21.10.2025 | Kategorie: ostatní

Vyplatí se jim věřit, nebo jde jen o předražený trend?

» více novinek a videí