Gaspi v Mongolsku

Nainstalujte si prosím aktuální verzi Flash přehrávače

Get Adobe Flash player

Datum vydání: 16.10.2012

 

Představte si, že se probudíte na Špičáku nebo v Leogangu. Sednete na kolo, sjedete ke stanici lanovky a necháte se hodit na kopec. Nic takového neplatí v pohoří Altaj v západním Mongolsku. Kopce jsou skalnaté a těžko sjízdné. Spíš než trail tady potkáte orla nebo sviště. Hory v pozadí jsou i v červenci pokryté sněhem a ledem.

Nejvyšší vrchol Mount Khuiten má 4374 metrů. Celou dobu trávíme ve vysoké nadmořské výšce. Dokonce i v nejhlubších údolích neklesáme pod dva tisíce metrů nad mořem. Pozitivní je, že v takové výšce člověk může sníst skoro cokoli a nepřibere, protože tělo má co dělat samo se sebou. Ale pokud chcete tlačit kolo nebo běhat po svahu s kamerou a foťákem, za chvíli toho máte plné kecky. Když se k tomu připočítá vytrvalý déšť nebo ostré slunce, které skály rozpálí na padesát stupňů, dá se mluvit o extrému. Na některých místech se dá šlapat, ale většinu svahů si Gaspi musí poctivě vytlačit. Teď ve svých 35 letech už nezávodí a nepokouší štěstí skákáním pětimetrových dropů jako dřív. Místo toho po světě hledá nové bajkové destinace, kam pak se svou agenturou Simple Ride vozí klienty z Česka i ze zahraničí.
 

Jistě se to říct nedá, ale myslím, že v Mongolsku je prvním freeriderem v historii. On a Lukáš ze Simple Ride sem celou cestu z Prahy absolvovali autem po zemi, což vyžadovalo odřídit něco kolem sedmi tisíc kilometrů. Já (Adam Maršál, pozn. red.) a kameraman Márty Smolík jsme si zjednodušili situaci tím, že jsme letěli do ruského Novosibirsku, kde nás kluci vyzvedli. I odtud to ale bylo na mongolské hranice tisíc kiláků. Výběr auta padl na americký van Ford Econoline mírně upravený pro potřeby přežití v divočině. Na střechu dostal expediční zahrádku s držáky na čtyři kola, rozkládací stan pro dva lidi a na přední nárazník naviják s ocelovým lanem, které by mělo utáhnout skoro pět tun.

Plán je vcelku jednoduchý. Budeme se protloukat mongolskými horami a hledat hory vhodné ke sjíždění. V Mongolsku skoro vůbec neexistují asfaltky. Horská údolí jsou široká desítky kilometrů a jejich dna křižují hliněné cesty pro uazy. Náš ford je ale také v kondici a po deseti brodech už říčky pomalu ani nevnímá. Pokud narazíme na dobrý terén v dobrém světle, zastavíme, Gaspi sundá kolo a hodinu i dvě tlačí, než se dostane na kopec. Když se spouští z vrcholu hory, pálí to dolů kaňonem a za sebou zanechává oblak zvířeného prachu, nemůžu si nevzpomenout na amerického snowboardera Jeremy Jonese a jeho prvosjezdy smrtících svahů na Aljašce. Myslím, že Gaspi by si dal jízdu ještě o dost ostřeji, ale v každé vteřině musí mít na paměti jednu důležitou věc. V případě jakéhokoli zranění by si vykoledoval pořádný malér, protože do nejbližší nemocnice je to odtud tisíc kilometrů. Jiná pomoc neexistuje. V Mongolsku se člověk musí spolehnout sám na sebe a doufat, že se mu nic nestane. To samé platí o technice.
 

Gaspi si do Mongolska přivezl Specialized SX Trail a endurácké EVO pro jemnější práci. V každém případě tak má záložní bajk. Vedle toho ho Rubena vybavila slušnou zásobou plášťů, což se hodí, protože kameny a skály mongolských hor jsou často ostré jako žiletky a špičaté jak hřebíky. S sebou si vezeme i vlastní jídlo nakoupené ještě v ruských supermarketech. V mongolských vesničkách jsou sice také obchůdky, ale dostání je v nich vesměs je základní sortiment. V Mongolsku to znamená chléb, sušenky, pivo a vodka. Ta s etiketou Chinggis není mimochodem vůbec špatná. Jeden den se podobá jinému. Někdy nepotkáme jediného člověka. Stane se, že pět dní nemáme příležitost se ani umýt. Potoky jsou znečištěné výkaly kozích a ovčích stád a k jezerům se nedá dostat přes močáliště. Občas se změní krajina a místo ostrých skal se dostaneme do zaoblených. Všude však krouží orli a hvízdají svišti.

My s Mártym nabíráme materiál a Gaspi jezdí do roztrhání. Expedice je slušnou prověrkou i pro jeho tlumiče Fox a komponenty FUNN. Až na drobnosti všechno drží. Někdy máme štěstí a dostaneme pozvánku na návštěvu jurty, kde nás nalejou zkvašeným kobylím mlékem, které chutná jako kefír a opíjí jako pivo. Ochutnat můžeme i vynikají žluklé máslo a zkamenělé rohlíčky. Za pohostinnost se mongolským Kazachům odvděčíme redbully. Je neuvěřitelné sledovat, jak rychle v nich energetická limonáda zmizí. Nakopne je to natolik, že nás nechají pózovat se svým největším bohatstvím: ochočeným orlem, s nímž podobně jako stovky dalších rodin loví vlky.

Po dvou týdnech v divočině otáčíme kormidlo. Kluci nás opět vyhodí v Novosibirsku a nasadí kurz domů, kam je to dalších šest tisíc kilometrů.
 

Text a foto: Adam Maršál
Video: Marty Smolík


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

BMX GALAXY novinky v akčních cenách
07.05.2025 | Kategorie: ostatní
Objevte širokou nabídku BMX kol značky GALAXY, která jsou nyní k dispozici za akční ceny se slevou 20 %.
Canyon představuje zcela nový Sender CFR s high pivot konstrukcí
06.05.2025 | Kategorie: MTB

Canyon si dal za cíl postavit nejrychlejší sjezdové kolo na světě. Kolo, které bude vyhrávat závody Světového poháru. A přesně to se stalo…

Víme, kdo je budoucností české cyklistiky!
02.05.2025 | Kategorie: ostatní
Česká cyklistika má za sebou éru slavných jmen, jako byli Jaroslav Kulhavý, Roman Kreuziger nebo Zdeněk Štybar, nyní se ale dere kupředu nová generace mladých závodníků.
ŠKODA Pražský MTB pohár pokračuje závodem ve Kbelích!
29.04.2025 | Kategorie: MTB
Pět dílů má letošní seriál ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 v olympijském cross-country pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů, včetně cyklistů s handicapem. V pořadí třetí závod se uskuteční ve čtvrtek 1.5. v Lesoparku Letňany – Kbely pod názvem „Velká cena Prahy 19 – Kbely“.
Jarní klasiky 2025: Pogačarova dominance a české stopy
28.04.2025 | Kategorie: silniční
Jarní cyklistické klasiky roku 2025 přinesly očekávané triumfy i překvapení.
19. ročník Tour de Brdy startuje 1. května
27.04.2025 | Kategorie: ostatní, silniční
První závod Galaxy série 2025 Tour de Brdy - Velká cena Strašic startuje 1. května 2025 ve 12:00 hodin ve Strašicích u Rokycan.
Nejkrásnější závod seriálu Prima CUP už 11. května!
23.04.2025 | Kategorie: MTB
Přijďte si vychutnat jeden z nejmalebnějších závodů seriálu Prima CUP, který se uskuteční v neděli 11. května v kouzelné krajině Stolových hor. Druhý podnik letošní série slibuje jedinečné cyklistické zážitky v nádherném prostředí.
Remco Evenepoel zpět ve světové špičce!
19.04.2025 | Kategorie: silniční
Remco Evenepoel se po dlouhé rekonvalescenci z těžkého zranění vrátil mezi absolutní cyklistickou elitu.
Finiš Remca Evenepoela na Brabantse Pijl Final 2025 KM's
18.04.2025 | Kategorie:
Prague Bike Fest 2025: Adrenalin, technologie a zábava pro celou rodinu
18.04.2025 | Kategorie: ostatní
Třetí ročník největšího cyklistického svátku u nás Prague Bike Fest se uskuteční 26. a 27. dubna 2025.
» více novinek a videí