Při zazimování kola by měli věnovat zvýšenou pozornost péči o baterii

Při zazimování kola by měli věnovat zvýšenou pozornost péči o baterii

Datum vydání: 5. 11. 2020

Elektrokola letos zažívají svůj boom. Výrazné zvýšení poptávky všech kategorií potvrzuje také jeden z nejvýznamnějších tuzemských výrobců kol, firma BP Lumen, která stojí za značkami Apache a Qayron.
 

S rostoucím prodejem se zároveň mění věková struktura těch, kteří na e-kolech jezdí. Po vydařené a dlouhé sezóně nyní nastává čas věnovat pozornost údržbě kola, kde specifickou péči vyžaduje zejména baterie. Zvýšené riziko poškození hrozí, když baterii necháte přes zimu zcela vybít. Přinášíme několik dalších tipů, jak se o baterii v elektrokole starat, aby dlouho vydržela, a jak s ní naložit, když dosluhuje.
 

Podle Štěpána Pleskače, marketingového manažera BP Lumen, se vedle zvýšených prodejů zejména v posledních dvou letech mění profil zákazníků, kteří si elektrokola pořizují. Jak vysvětluje:

„Zájemci o elektrokola mládnou. Pokud bychom se v předchozích letech bavili o tom, že typickému kupujícímu je 55 a více let, tak dnes se nebojím říct, že převažují zájemci od 40 let a zajímají se i o pokročilejší modely elektrokol pro užití v terénu. Vedle horských kol roste také zájem o městská e-kola.“

K nárůstu počtu uživatelů elektrokol pravděpodobně přispěl i letošní specifický rok, kdy lidé častěji trávili dovolené a víkendy v Česku a na kole. Navíc cyklistika se řadí mezi omezený rámec volnočasových aktivit, které lze realizovat i v době zpřísňujících se protikoronavirových opatření. 

 

Uživatel může výrazně ovlivnit životnost baterie

Na konci sezóny je dobré si připomenout, že baterie je v elektrokole zpravidla nejdražší komponentou.

„V elektrokolech se nyní setkáte zhruba v 90 % s lithium-iontovými články. Tyto baterie, přesněji řečeno akumulátory, vydrží v kole několik stovek nabíjecích cyklů. Renomovaní výrobci většinou uvádí hodnoty kolem 500 cyklů, což může odhadem vystačit na 20 až 25 tisíc kilometrů,“ říká Petr Kratochvíl ze společnosti ECOBAT, která v ČR zajišťuje sběr a recyklaci baterií, a dodává:

„Správná péče o baterii je důležitá pro její životnost, zároveň není nijak složitá. Klíčem je nenechávat baterii zcela vybít, protože úplné vybití baterie vede k jejímu nevratnému poškození. Není ani dobře, když baterii necháváme na nabíječce dlouho poté, co je plně nabitá. To platí i v době, kdy kolo odložíme k zimnímu spánku.“ 

Jak zabezpečit baterii v elektrokole přes zimu, když kolo nepoužíváme

Určitě nic nezkazíte tím, když u elektrokola před zazimováním necháte udělat posezónní servis. Vedle toho u samotné baterie je třeba držet se těchto 4 základních doporučení:
 

1. Baterii vyjměte z kola a uskladněte ji na suchém místě, ideálně při pokojové teplotě (kolem 20 °C). Nechat baterii na kole se nedoporučuje, protože by mohlo dojít k nechtěné aktivaci přes kontakty.
2. Před uložením baterii očistěte a ošetřete její kontakty speciálním konzervačním přípravkem.
3. Baterii uchovávejte nabitou na cca 50-75 % kapacity. Tento stav je pak dobré pravidelně kontrolovat a v případě poklesu kapacity baterii je třeba baterii znovu nabít na výše zmíněný stav. Vlivem samovybíjení by mohlo dojít úplnému vybití a poškození baterie.
4. Baterii neponechávejte na nabíječce. I zbytečné „přebíjení“ jí škodí. 

 

Repase, recyklace, re-use

Kdy je třeba vyměnit baterii do elektrokola?

Obecně lze říci, že ve chvíli, kdy se dojezd nebo schopnost baterie udržet kapacitu rapidně sníží. Zákazníci se často ptají, za jak dlouho mohou tento stav očekávat. Životnost baterie elektrokola bývá nejčastěji kolem 4 až 5 let. Čím více se ale na elektrokole jezdí, tím delší životnost baterie má. Setkal jsem se i s majiteli elektrokol, kteří baterii kupovali po 8 letech, ale i s takovými, kteří ji museli vyměnit po roce užívání. To bylo nejčastěji ovlivněno přehnanou údržbou, například každodenním nabíjením na plnou kapacitu, nebo úplným vybíjením baterie,“ vysvětluje Štěpán Pleskač z BP Lumen.

Pokud baterie v kole dosluhuje, je možné ji vyměnit za novou nebo repasovat. Provedení repase lithiové baterie elektrokola v podstatě znamená kompletní výměnu všech článků baterie za nové. Z důvodů dlouhodobého balancování článků a jejich různého napětí a kapacity nelze vyměnit pouze jeden nebo několik článků, vždy se mění celý obsah. Šetří se však náklady na novu elektroniku a obal baterie. Protože jsou u repase většinou využity články s větší kapacitou, než byly původní, zpravidla se kapacita celé baterie ještě zvýší. Záleží však na celkovém stavu použité baterie. O vhodném řešení je dobré se poradit ve specializovaném servise.

 

Baterie, která již dosloužila, a také při repasi nahrazené staré články baterie, patří na recyklaci. Ukládá to přímo směrnice 2006/66/EU, a i proto je v ceně baterie zakomponován recyklační poplatek. V České republice sběr a recyklaci baterií zajišťuje kolektivním systém ECOBAT pro zpětný odběr přenosných baterií a akumulátorů.

„V letech 2017 až 2019 se v České republice prodalo přibližně 160 000 elektrokol. To představuje zhruba 640 tun lithiových akumulátorů, které budou muset být bezpečně zpracovány a zrecyklovány v následujících letech. Za letošní rok statistiky ještě nemáme, ale předpokládáme, že dojde k významnému nárůstu,“ dodává Petr Kratochvíl z ECOBATu.

Vedle samotné recyklace baterií vidíme příznivý trend ve znovupoužití lithiových článků z baterií určených pro elektromobilitu. Zejména v případě elektromobilů je to velké téma. Po demontáži baterií a důkladném proměření jednotlivých článků mohou být tyto použity třeba pro sestavení nových baterií – například pro ukládání energie ze solárních panelů,“ dodává Kratochvíl.

Zdroj: TZ Ecobat


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

 



Aktuální novinky a videa

Fotogalerie: Brno - Velká Bíteš - Brno
19. 4. 2021 | Kategorie: silniční

Konečně se domácí cyklistika v letošní sezoně dočkala. První závod silniční sezony uspořádal TJ Favorit Brno v rámci ŠKODA CUPU na trati Brno - Velká Bíteš - Brno.

Kukrle z Elkov Kasper vyhrál jarní klasiku Brno - Velká Bíteš - Brno
18. 4. 2021 | Kategorie: silniční
Vítězstvím Michaela Kukrleho ze stáje Elkov Kasper skončil úvodní podnik Českého poháru - ŠKODA Cupu 2021 Brno - Velká Bíteš - Brno.
Co Čech, to cyklista. Poptávka po kolech stoupla o polovinu
16. 4. 2021 | Kategorie: ostatní
První rozvolňování v kombinaci s dlouho očekávanými jarními teplotami způsobilo, že se české luhy a háje plní nadšenými cyklisty.
Silniční cyklistická sezona startuje v sobotu tradiční Bíteší
14. 4. 2021 | Kategorie: silniční
S mírným zpožděním odstartuje v sobotu 17. dubna domácí silniční sezona. Prvním závodem bude úvodní podnik ŠKODA Cupu - česká jarní klasika Brno - Velká Bíteš – Brno, která se pojede již po pětačtyřicáté.
Z centra Prahy na hlavní třídy Manhattanu
14. 4. 2021 | Kategorie: ostatní, silniční
Cyklistické pop-up akce organizované během pandemie COVID-19 komunitním cyklistickým sdružením Rubber N’ Road pomohly značce FESTKA dostat se na newyorský trh.
Biker Cink v Nalles čtvrtý, juniorka Novotná sedmá
10. 4. 2021 | Kategorie: MTB
Italská série pokračovala třetím závodem v Nalles, kde se na závodě Sunhine Race zařazeném v kategorii HC sešla téměř kompletní biková špička.
MONTONE: Převezte své kolo bezpečně
8. 4. 2021 | Kategorie: ostatní
Kolo již dávno ​není jen pouhý dopravní prostředek, díky němuž se dopravíme z bodu A do budu B.
Tréninková poradna: Spánek v průběhu extrémních sportovních výkonů
5. 4. 2021 | Kategorie: ostatní
Dotaz: „Věnuji se extrémním vytrvaleckým závodům a závodům typu ultra no support jako je např. Trans Continental Race, Trans Atlantic Race, North Cup 4000, atd. Nemám úplně vyřešenou problematiku spánku. Dá se toto nějak natrénovat?“
Pozvánka: cyklistický kemp Singltrek
1. 4. 2021 | Kategorie: MTB, ostatní
Po úspěšném cyklistickém kempu  v minulém roce pořádá cyklistický oddíl Eleven Head Cyklolive opět kemp pro děti!
Nejnašlapanější modely mezi elektrokoly Crussis pro rok 2021
30. 3. 2021 | Kategorie: MTB, ostatní
Hledáte to nejlepší elektrokolo, v jehož​ sedle se budete cítit jako ryba ve vodě, vyrazíte odhodlaně a s radostí vstříc dobrodružství, nekonečným dálkám i malebným výhledům?
Prvními mistry v e-cyklistice se stali Sáblíková a Turek
26. 3. 2021 | Kategorie: ostatní
Historicky první Mistrovství ČR v e-cyklistice zná své vítěze! Jsou jimi Martina Sáblíková (KRS Svratka-CSMV), Daniel Turek (Team Felbermayr - Simplon Wels) a v kategorii juniorů Štěpán Telecký (Favorit Brno)!
SP horských kol v NMNM 2021 – další jízda ve stínu korony?
24. 3. 2021 | Kategorie: MTB
Jaro se hlásí o slovo a s ním i tradiční „svěťák“ horských kol v Novém Městě na Moravě.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►