Při zazimování kola by měli věnovat zvýšenou pozornost péči o baterii

Při zazimování kola by měli věnovat zvýšenou pozornost péči o baterii

Datum vydání: 05.11.2020

Elektrokola letos zažívají svůj boom. Výrazné zvýšení poptávky všech kategorií potvrzuje také jeden z nejvýznamnějších tuzemských výrobců kol, firma BP Lumen, která stojí za značkami Apache a Qayron.
 

S rostoucím prodejem se zároveň mění věková struktura těch, kteří na e-kolech jezdí. Po vydařené a dlouhé sezóně nyní nastává čas věnovat pozornost údržbě kola, kde specifickou péči vyžaduje zejména baterie. Zvýšené riziko poškození hrozí, když baterii necháte přes zimu zcela vybít. Přinášíme několik dalších tipů, jak se o baterii v elektrokole starat, aby dlouho vydržela, a jak s ní naložit, když dosluhuje.
 

Podle Štěpána Pleskače, marketingového manažera BP Lumen, se vedle zvýšených prodejů zejména v posledních dvou letech mění profil zákazníků, kteří si elektrokola pořizují. Jak vysvětluje:

„Zájemci o elektrokola mládnou. Pokud bychom se v předchozích letech bavili o tom, že typickému kupujícímu je 55 a více let, tak dnes se nebojím říct, že převažují zájemci od 40 let a zajímají se i o pokročilejší modely elektrokol pro užití v terénu. Vedle horských kol roste také zájem o městská e-kola.“

K nárůstu počtu uživatelů elektrokol pravděpodobně přispěl i letošní specifický rok, kdy lidé častěji trávili dovolené a víkendy v Česku a na kole. Navíc cyklistika se řadí mezi omezený rámec volnočasových aktivit, které lze realizovat i v době zpřísňujících se protikoronavirových opatření. 

 

Uživatel může výrazně ovlivnit životnost baterie

Na konci sezóny je dobré si připomenout, že baterie je v elektrokole zpravidla nejdražší komponentou.

„V elektrokolech se nyní setkáte zhruba v 90 % s lithium-iontovými články. Tyto baterie, přesněji řečeno akumulátory, vydrží v kole několik stovek nabíjecích cyklů. Renomovaní výrobci většinou uvádí hodnoty kolem 500 cyklů, což může odhadem vystačit na 20 až 25 tisíc kilometrů,“ říká Petr Kratochvíl ze společnosti ECOBAT, která v ČR zajišťuje sběr a recyklaci baterií, a dodává:

„Správná péče o baterii je důležitá pro její životnost, zároveň není nijak složitá. Klíčem je nenechávat baterii zcela vybít, protože úplné vybití baterie vede k jejímu nevratnému poškození. Není ani dobře, když baterii necháváme na nabíječce dlouho poté, co je plně nabitá. To platí i v době, kdy kolo odložíme k zimnímu spánku.“ 

Jak zabezpečit baterii v elektrokole přes zimu, když kolo nepoužíváme

Určitě nic nezkazíte tím, když u elektrokola před zazimováním necháte udělat posezónní servis. Vedle toho u samotné baterie je třeba držet se těchto 4 základních doporučení:
 

1. Baterii vyjměte z kola a uskladněte ji na suchém místě, ideálně při pokojové teplotě (kolem 20 °C). Nechat baterii na kole se nedoporučuje, protože by mohlo dojít k nechtěné aktivaci přes kontakty.
2. Před uložením baterii očistěte a ošetřete její kontakty speciálním konzervačním přípravkem.
3. Baterii uchovávejte nabitou na cca 50-75 % kapacity. Tento stav je pak dobré pravidelně kontrolovat a v případě poklesu kapacity baterii je třeba baterii znovu nabít na výše zmíněný stav. Vlivem samovybíjení by mohlo dojít úplnému vybití a poškození baterie.
4. Baterii neponechávejte na nabíječce. I zbytečné „přebíjení“ jí škodí. 

 

Repase, recyklace, re-use

Kdy je třeba vyměnit baterii do elektrokola?

Obecně lze říci, že ve chvíli, kdy se dojezd nebo schopnost baterie udržet kapacitu rapidně sníží. Zákazníci se často ptají, za jak dlouho mohou tento stav očekávat. Životnost baterie elektrokola bývá nejčastěji kolem 4 až 5 let. Čím více se ale na elektrokole jezdí, tím delší životnost baterie má. Setkal jsem se i s majiteli elektrokol, kteří baterii kupovali po 8 letech, ale i s takovými, kteří ji museli vyměnit po roce užívání. To bylo nejčastěji ovlivněno přehnanou údržbou, například každodenním nabíjením na plnou kapacitu, nebo úplným vybíjením baterie,“ vysvětluje Štěpán Pleskač z BP Lumen.

Pokud baterie v kole dosluhuje, je možné ji vyměnit za novou nebo repasovat. Provedení repase lithiové baterie elektrokola v podstatě znamená kompletní výměnu všech článků baterie za nové. Z důvodů dlouhodobého balancování článků a jejich různého napětí a kapacity nelze vyměnit pouze jeden nebo několik článků, vždy se mění celý obsah. Šetří se však náklady na novu elektroniku a obal baterie. Protože jsou u repase většinou využity články s větší kapacitou, než byly původní, zpravidla se kapacita celé baterie ještě zvýší. Záleží však na celkovém stavu použité baterie. O vhodném řešení je dobré se poradit ve specializovaném servise.

 

Baterie, která již dosloužila, a také při repasi nahrazené staré články baterie, patří na recyklaci. Ukládá to přímo směrnice 2006/66/EU, a i proto je v ceně baterie zakomponován recyklační poplatek. V České republice sběr a recyklaci baterií zajišťuje kolektivním systém ECOBAT pro zpětný odběr přenosných baterií a akumulátorů.

„V letech 2017 až 2019 se v České republice prodalo přibližně 160 000 elektrokol. To představuje zhruba 640 tun lithiových akumulátorů, které budou muset být bezpečně zpracovány a zrecyklovány v následujících letech. Za letošní rok statistiky ještě nemáme, ale předpokládáme, že dojde k významnému nárůstu,“ dodává Petr Kratochvíl z ECOBATu.

Vedle samotné recyklace baterií vidíme příznivý trend ve znovupoužití lithiových článků z baterií určených pro elektromobilitu. Zejména v případě elektromobilů je to velké téma. Po demontáži baterií a důkladném proměření jednotlivých článků mohou být tyto použity třeba pro sestavení nových baterií – například pro ukládání energie ze solárních panelů,“ dodává Kratochvíl.

Zdroj: TZ Ecobat


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

ŠKODA Pražský MTB pohár pokračuje závodem ve Kbelích!
29.04.2025 | Kategorie: MTB
Pět dílů má letošní seriál ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 v olympijském cross-country pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů, včetně cyklistů s handicapem. V pořadí třetí závod se uskuteční ve čtvrtek 1.5. v Lesoparku Letňany – Kbely pod názvem „Velká cena Prahy 19 – Kbely“.
Jarní klasiky 2025: Pogačarova dominance a české stopy
28.04.2025 | Kategorie: silniční
Jarní cyklistické klasiky roku 2025 přinesly očekávané triumfy i překvapení.
19. ročník Tour de Brdy startuje 1. května
27.04.2025 | Kategorie: ostatní, silniční
První závod Galaxy série 2025 Tour de Brdy - Velká cena Strašic startuje 1. května 2025 ve 12:00 hodin ve Strašicích u Rokycan.
Nejkrásnější závod seriálu Prima CUP už 11. května!
23.04.2025 | Kategorie: MTB
Přijďte si vychutnat jeden z nejmalebnějších závodů seriálu Prima CUP, který se uskuteční v neděli 11. května v kouzelné krajině Stolových hor. Druhý podnik letošní série slibuje jedinečné cyklistické zážitky v nádherném prostředí.
Remco Evenepoel zpět ve světové špičce!
19.04.2025 | Kategorie: silniční
Remco Evenepoel se po dlouhé rekonvalescenci z těžkého zranění vrátil mezi absolutní cyklistickou elitu.
Finiš Remca Evenepoela na Brabantse Pijl Final 2025 KM's
18.04.2025 | Kategorie:
Prague Bike Fest 2025: Adrenalin, technologie a zábava pro celou rodinu
18.04.2025 | Kategorie: ostatní
Třetí ročník největšího cyklistického svátku u nás Prague Bike Fest se uskuteční 26. a 27. dubna 2025.
Colnago V5Rs nastavuje nový standard závodních kol
17.04.2025 | Kategorie: silniční
Colnago V5Rs je nejnovější závodní silniční kolo z dílny legendární italské značky, které vzniklo ve spolupráci s týmem UAE Team Emirates.
První letošní reportáž seriálu Prima CUP je venku!
16.04.2025 | Kategorie:
V sobotu 12. dubna jsme odstartovali sezónu na skvělém závodě Decathlon Hradec Králové, který přilákal neuvěřitelnou tisícovku nadšených účastníků!
Tisícovka závodníků si užila úvodní závod Prima CUPu
15.04.2025 | Kategorie: MTB
Seriál Prima CUP odstartoval letošní bikovou sezónu ve velkém stylu! První závod, který se uskutečnil v sobotu 12. dubna v Hradci Králové, přilákal tisícovku nadšených závodníků všech věkových kategorií.
» více novinek a videí