Velká jarní cyklojízda: čtyři pelotony a debata o dopravě

Velká jarní cyklojízda: čtyři pelotony a debata o dopravě

Datum vydání: 16. 5. 2018

V sobotu 12. května projelo Prahou 400 účastníků tradiční jarní cyklojízdy, kteří chtěli oslavit svobodný pohyb po městě.

Nešlo ale jen o společnou projížďku, cyklojízda je také příležitostí poukázat na dopravní problémy metropole. Čtyři pelotony z různých částí Prahy se spojily na Václavském náměstí a společně pokračovaly přes Nuselský most do cíle ve vršovickém vnitrobloku Petrohradská kolektiv.
 
Organizátoři cyklojízdy ze spolku Auto*Mat se znovu rozhodli pro hvězdicový formát, tedy několik menších ramen, které jedou z periferie a setkají se až v centru.

“Hvězdicové jízdy jsou v zahraničí oblíbené. U nás usnadní účastníkům příjezd z různých částí Prahy, méně zdržují dopravu a také můžeme ukázat, že cyklisté patří do všech částí města,” říká jedna z organizátorů, Petra Melingerová z Auto*Matu.

“V evropských městech se bulváry v centru pro auta zavírají třeba i každý víkend. My dostáváme jednou za rok dvacet minut na magistrále. Ale užili jsme si to a můžeme se také zamyslet nad tím, jak by magistrála a život ve vnitřní Praze mohly s nižší dopravou vypadat,” uzavírá další z organizátorů jízdy Vratislav Filler. 

Letošní novinkou cyklojízdy byla s ohledem na blížící se komunální volby závěrečná debata politiků a kandidátů o udržitelné dopravě (někteří z nich celou trasu také projeli). Pozvání přijali pražští zastupitelé Ondřej Mirovský (Zelení) a Ondřej Kallasch (Piráti), zastupitel MČ Praha 3 Radek Hlaváček (ČSSD), předseda výboru KDU-ČSL Prahy 5 Jan Martínek, člen komise pro cyklistickou dopravu Miroslav Prokeš (KSČM) a zástupce hnutí Praha sobě Adam Scheinherr. ANO, ODS a předvolební koalice TOP09+STAN nakonec do debaty své zástupce nevyslaly.
 
Politici vyjadřovali podporu cyklistické dopravě a doporučovali každoroční investice ve výši od 100 do 250 milionů Kč. Podpořili by také větší důraz na osvětu vedoucí k lepšímu vzájemnému chování cyklistů, motoristů a chodců.

“Chceme stavět cyklotrasy oddělené od silnic, tzv. cyklomagistrály, osvětlené cyklostezky, které by šlo používat i v mimosezóně,“ řekl například Pirát Ondřej Kallash.

“Nechtěli bychom dělat jen investice do stezek, za tu samou cenu se může zrekonstruovat několik ulic v centru tak, že budou odpovídat nárokům pěší, cyklo a automobilové dopravy,” přidal pohled uskupení Praha sobě Adam Scheinherr.

“Přáli bychom si, aby rozpočet na cyklodopravu byl 200 - 250 mil. ročně s tím, že by se dala větší podpora městským částem a jejich projektům,” prezentoval stanovisko KDU-ČSL Jan Martínek.


Cyklojízda záměrně projela Prahou 1, kde místní radnice hrozí omezením cyklistů od 10 do 17 hodin. Omezení je již připraveno a městská část ho může kdykoliv zavést. Auto*Mat a 5000 signatářů jeho petice naopak žádají pražský magistrát, aby začal připravovat bezpečné, kompromisní řešení.
 
Účastníci debaty se jednomyslně shodli na nevhodnosti zákazu v navrhované podobě a na tom, že je třeba pro jízdu na kole přes centrum zajistit bezpečný průjezd. Mezi návrhy k řešení padlo upravení režimu ve vybraných ulicích, které by tak byly určeny přednostně pro cyklisty, dopravní zklidnění centra, ke kterému nedošlo, ale mělo dojít po zprovoznění tunelu Blanka nebo zřízení cyklistického průtahu v koridoru Severojižní magistrály.
  
Na debatě politiků dále zaznělo:

Ondřej Mirovský (Zelení):

“Nechceme, aby jezdili na kole všichni, pro město je ale dobré, když se jezdí na kole maximálně.”

“Jakkoliv na magistrátě nejsou některé věci optimální, myslím si, že zrovna oblast bezmotorové dopravy, bezbariéry, podpora cyklodopravy, BESIP, to jsou věci, které se podařilo dostat na úroveň, která tady nikdy nebyla.” 

Ondřej Kallasch (Piráti):

“Je dobré, aby se cyklistická opatření dělala v době, kdy se silnice nebo křižovatka opravuje. Investovat by se mělo mezi 100-150 miliony ročně, abychom dosáhli uvažovaného 5-7% podílu cyklistiky v Praze.

“Nechceme kreslit cyklopruh úplně všude, chápeme také potřeby automobilové dopravy.”

Radek Hlaváček (ČSSD):

“Chceme vyčlenit cyklistickou dopravu a bezpečnost do zvláštní kategorie, aby se dala snáze prosazovat. Ve chvíli, kde to je zabalené do balíku dopravních opatření, tak to vedle automobilové dopravy nemá dostatečnou prioritu.” 

Adam Scheinherr (Praha sobě)

“Podíl cyklodopravy je 1-2%, městské dopravní investice jsou ročně kolem 10 miliard, což pak v té cyklistice odpovídá těm 100-200 milionům korun.” 

Jan Martínek (KDU-ČSL):

“Rádi bychom iniciovali větší zklidnění dopravy zónami 30, humanizovali ulice výsadbou stromů, zřizováním laviček, parkovacích míst.” 

“Podporovali bychom cyklostrády a další opatření, myslíme si, že cyklisté patří do provozu, že cyklopiktogramy pomáhají větší bezpečnosti provozu.“
 
“Chtěli bychom, aby rozpočet na cyklodopravu byl 200 - 250 mil. ročně s tím, že by se dala větší podpora městským částem a jejich projektům.”
 

Miroslav Prokeš (KSČM):

“V Praze máme v programovém prohlášení podporu cyklistické dopravy bezpečné, oddělené od automobilového provozu.”
 
“Souhlasím se vším, co tu bylo řečeno a rozhodně to budeme podporovat. Naši zastupitelé nebudou podporovat rozšiřování autodopravy na úkor cyklistů.”


Zdroj: Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat, foto: Kajetán


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 


   


Aktuální novinky a videa

TOMKET Pražský MTB pohár na Zličíně vyhrála Štěpánová a Škarnitzl!
25. 9. 2018 | Kategorie: MTB
V pořadí sedmý závod TOMKET Pražského MTB poháru 2018 vládli zkušení členové českého reprezentačního týmu, Karla Štěpánová a Jan Škarnitzl.
Otruba v elitní dvacítce v časovce na mistrovství světa
24. 9. 2018 | Kategorie: silniční
Druhý závodní den Mistrovství světa v silniční cyklistice v rakouském Innsbrucku byl ve znamení individuálních časovek juniorek a mužů do 23 let.
MS: Quick-Step Floors a Canyon-SRAM braly medaile v týmové časovce, Elkov-Author porazil 2 WT stáje!
23. 9. 2018 | Kategorie: silniční
Elitní belgická stáj Quick-Step Floors nadále zkrášluje už tak neskutečnou sezonu - na svém kontě má 69. triumf, česká stáj Elkov-Author zajela perfektní výsledek.
MTB Tour ovládl Michal Bubílek
23. 9. 2018 | Kategorie: MTB
Michal Bubílek se stal vítězem ​4. ročníku MTB Tour České středohoří.
KALAS CUP v Židovicích vyhrál Janiszewski
23. 9. 2018 | Kategorie: silniční
Závěrečný závod Českého poháru na silnici KALAS CU​P 2018 ovládli polští závodníci.
Staňte se pořadateli Českého poháru horských kol
23. 9. 2018 | Kategorie: MTB
Organizátor Českého poháru horských kol STRABAG CUP hledá na další sezóny pořadatele dílčích závodů v olympijské disciplíně cross country (XCO) na území České republiky.
Porte odřekl start na mistrovství světa
22. 9. 2018 | Kategorie: silniční
Australan Richie Porte bude na světovém šampionátu kvůli nemoci chybět.
Stará dobrá videa, která stoprocentně pobaví
21. 9. 2018 | Kategorie: ostatní
Nostalgická zábavná videa z cyklistického prostředí z roku 1990 až 2000.
Zličín se chystá na finále dětí, žáků a souboj Škarnitzl vs Cink!
21. 9. 2018 | Kategorie: MTB
Sedmý závod TOMKET Pražského MTB poháru 2018 v olympijském cross country pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů, včetně cyklistů s handicapem, má několik očekávání.
O víkendu vyvrcholí elitní i mládežnický KALAS CUP 2018
20. 9. 2018 | Kategorie: silniční
Závodníci napříč kategoriemi se o víkendu letos naposledy postaví na start závodu Českého poháru na silnici.
Přilba Moravy 2018
20. 9. 2018 | Kategorie: dráha
Bodovací závod na 50 km Přilba Moravy byl posledním letošním podnikem na brněnském velodromu.
Odhalení pamětní desky Miroslava Vymazala
20. 9. 2018 | Kategorie:
V pondělí 17. září 2018 byla slavnostně odhalena pamětní deska čtyřnásobného mistra světa v tandemech Miroslava Vymazala.
» více novinek a videí

 
Reklama