Velká jarní cyklojízda: čtyři pelotony a debata o dopravě

Velká jarní cyklojízda: čtyři pelotony a debata o dopravě

Datum vydání: 16. 5. 2018

V sobotu 12. května projelo Prahou 400 účastníků tradiční jarní cyklojízdy, kteří chtěli oslavit svobodný pohyb po městě.

Nešlo ale jen o společnou projížďku, cyklojízda je také příležitostí poukázat na dopravní problémy metropole. Čtyři pelotony z různých částí Prahy se spojily na Václavském náměstí a společně pokračovaly přes Nuselský most do cíle ve vršovickém vnitrobloku Petrohradská kolektiv.
 
Organizátoři cyklojízdy ze spolku Auto*Mat se znovu rozhodli pro hvězdicový formát, tedy několik menších ramen, které jedou z periferie a setkají se až v centru.

“Hvězdicové jízdy jsou v zahraničí oblíbené. U nás usnadní účastníkům příjezd z různých částí Prahy, méně zdržují dopravu a také můžeme ukázat, že cyklisté patří do všech částí města,” říká jedna z organizátorů, Petra Melingerová z Auto*Matu.

“V evropských městech se bulváry v centru pro auta zavírají třeba i každý víkend. My dostáváme jednou za rok dvacet minut na magistrále. Ale užili jsme si to a můžeme se také zamyslet nad tím, jak by magistrála a život ve vnitřní Praze mohly s nižší dopravou vypadat,” uzavírá další z organizátorů jízdy Vratislav Filler. 

Letošní novinkou cyklojízdy byla s ohledem na blížící se komunální volby závěrečná debata politiků a kandidátů o udržitelné dopravě (někteří z nich celou trasu také projeli). Pozvání přijali pražští zastupitelé Ondřej Mirovský (Zelení) a Ondřej Kallasch (Piráti), zastupitel MČ Praha 3 Radek Hlaváček (ČSSD), předseda výboru KDU-ČSL Prahy 5 Jan Martínek, člen komise pro cyklistickou dopravu Miroslav Prokeš (KSČM) a zástupce hnutí Praha sobě Adam Scheinherr. ANO, ODS a předvolební koalice TOP09+STAN nakonec do debaty své zástupce nevyslaly.
 
Politici vyjadřovali podporu cyklistické dopravě a doporučovali každoroční investice ve výši od 100 do 250 milionů Kč. Podpořili by také větší důraz na osvětu vedoucí k lepšímu vzájemnému chování cyklistů, motoristů a chodců.

“Chceme stavět cyklotrasy oddělené od silnic, tzv. cyklomagistrály, osvětlené cyklostezky, které by šlo používat i v mimosezóně,“ řekl například Pirát Ondřej Kallash.

“Nechtěli bychom dělat jen investice do stezek, za tu samou cenu se může zrekonstruovat několik ulic v centru tak, že budou odpovídat nárokům pěší, cyklo a automobilové dopravy,” přidal pohled uskupení Praha sobě Adam Scheinherr.

“Přáli bychom si, aby rozpočet na cyklodopravu byl 200 - 250 mil. ročně s tím, že by se dala větší podpora městským částem a jejich projektům,” prezentoval stanovisko KDU-ČSL Jan Martínek.


Cyklojízda záměrně projela Prahou 1, kde místní radnice hrozí omezením cyklistů od 10 do 17 hodin. Omezení je již připraveno a městská část ho může kdykoliv zavést. Auto*Mat a 5000 signatářů jeho petice naopak žádají pražský magistrát, aby začal připravovat bezpečné, kompromisní řešení.
 
Účastníci debaty se jednomyslně shodli na nevhodnosti zákazu v navrhované podobě a na tom, že je třeba pro jízdu na kole přes centrum zajistit bezpečný průjezd. Mezi návrhy k řešení padlo upravení režimu ve vybraných ulicích, které by tak byly určeny přednostně pro cyklisty, dopravní zklidnění centra, ke kterému nedošlo, ale mělo dojít po zprovoznění tunelu Blanka nebo zřízení cyklistického průtahu v koridoru Severojižní magistrály.
  
Na debatě politiků dále zaznělo:

Ondřej Mirovský (Zelení):

“Nechceme, aby jezdili na kole všichni, pro město je ale dobré, když se jezdí na kole maximálně.”

“Jakkoliv na magistrátě nejsou některé věci optimální, myslím si, že zrovna oblast bezmotorové dopravy, bezbariéry, podpora cyklodopravy, BESIP, to jsou věci, které se podařilo dostat na úroveň, která tady nikdy nebyla.” 

Ondřej Kallasch (Piráti):

“Je dobré, aby se cyklistická opatření dělala v době, kdy se silnice nebo křižovatka opravuje. Investovat by se mělo mezi 100-150 miliony ročně, abychom dosáhli uvažovaného 5-7% podílu cyklistiky v Praze.

“Nechceme kreslit cyklopruh úplně všude, chápeme také potřeby automobilové dopravy.”

Radek Hlaváček (ČSSD):

“Chceme vyčlenit cyklistickou dopravu a bezpečnost do zvláštní kategorie, aby se dala snáze prosazovat. Ve chvíli, kde to je zabalené do balíku dopravních opatření, tak to vedle automobilové dopravy nemá dostatečnou prioritu.” 

Adam Scheinherr (Praha sobě)

“Podíl cyklodopravy je 1-2%, městské dopravní investice jsou ročně kolem 10 miliard, což pak v té cyklistice odpovídá těm 100-200 milionům korun.” 

Jan Martínek (KDU-ČSL):

“Rádi bychom iniciovali větší zklidnění dopravy zónami 30, humanizovali ulice výsadbou stromů, zřizováním laviček, parkovacích míst.” 

“Podporovali bychom cyklostrády a další opatření, myslíme si, že cyklisté patří do provozu, že cyklopiktogramy pomáhají větší bezpečnosti provozu.“
 
“Chtěli bychom, aby rozpočet na cyklodopravu byl 200 - 250 mil. ročně s tím, že by se dala větší podpora městským částem a jejich projektům.”
 

Miroslav Prokeš (KSČM):

“V Praze máme v programovém prohlášení podporu cyklistické dopravy bezpečné, oddělené od automobilového provozu.”
 
“Souhlasím se vším, co tu bylo řečeno a rozhodně to budeme podporovat. Naši zastupitelé nebudou podporovat rozšiřování autodopravy na úkor cyklistů.”


Zdroj: Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat, foto: Kajetán


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

   


Aktuální novinky a videa

Šlapání o vysoké kadenci je nevhodné pro amatéry
16. 2. 2019 | Kategorie: ostatní, silniční
Nejnovější studie vědců z prestižní britské univerzity King's College London svými výsledky doporučuje amatérským cyklistům šlapání o vysoké kadenci.
Co pít a jíst během sportovní aktivity?
16. 2. 2019 | Kategorie: ostatní
Vytvořili jsme pro ​vás základní přehled výživy, na níž by měl dbát jak amatérský sportovec, tak profesionál.
Šestidenní kolumbijský etapák přilákal kromě Frooma i čtyři Čechy
15. 2. 2019 | Kategorie: silniční
Závod Okolo Kolumbie v těchto dnes absolvují i čtyři Češi včetně teprve osmnáctiletého Karla Vacka.​
Petr Hampl: Mám za sebou nejlepší sezónu kariéry
14. 2. 2019 | Kategorie: silniční
Petr Hampl má za sebou nejlepší sezónu kariéry a věří, že ta nadcházející bude minimálně stejně dobrá.
Registrace Cycling University otevřena!
13. 2. 2019 | Kategorie: MTB, dráha, silniční
Český svaz cyklistiky otevřel informační server svého projektu Cycling University, kde je zároveň možnost se registrovat k jednotlivým seminářům.
Josef Černý začne svou "World Tour" v neděli v Almerii
13. 2. 2019 | Kategorie: silniční
Pětadvacetiletý český nováček v pelotonu World Tour, Josef Černý, odstartuje svou kariéru mezi cyklistickou elitou na španělské jednorázovce Clasica de Almeria.
Patrik Jahoda v plné přípravě na sezónu 2019!
13. 2. 2019 | Kategorie: ostatní
Jeden z nejlepších světových hanbikerů současnosti, Patrik Jahoda, který závodí v kategorii H1 má za sebou úspěšné soustředění na větrném Lanzarote.
Výkonnostní trénink dětí a mládeže - III. část
13. 2. 2019 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
Zveřejňujeme třetí díl Tréninkové poradny reprezentačního trenéra horských kol Viktora Zapletala na téma Výkonnostní trénink dětí a mládeže.
Výkonnostní trénink dětí a mládeže - II. část
12. 2. 2019 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
Zveřejňujeme druhý díl Tréninkové poradny reprezentačního trenéra horských kol Viktora Zapletala na téma Výkonnostní trénink dětí a mládeže.
Výkonnostní trénink dětí a mládeže - I. část
11. 2. 2019 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
Zveřejňujeme první díl Tréninkové poradny reprezentačního trenéra horských kol Viktora Zapletala na téma Výkonnostní trénink dětí a mládeže.
TUFO-PARDUS Prostějov se připravuje v Toskánsku
11. 2. 2019 | Kategorie: silniční
Elitní tým mužů TUFO-PARDUS Prostějov doplněný o nadějné juniory se vydal najíždět kilometry do slunného Toskánska.
Rok 2014 v podání Petra Sagana
10. 2. 2019 | Kategorie: dráha
Zavzpomínejte s námi na rok 2014 a Slováka Petra Sagana, který zářil v cyklistickém poli.
» více novinek a videí

 
Reklama