Velká jarní cyklojízda: čtyři pelotony a debata o dopravě

Velká jarní cyklojízda: čtyři pelotony a debata o dopravě

Datum vydání: 16. 5. 2018

V sobotu 12. května projelo Prahou 400 účastníků tradiční jarní cyklojízdy, kteří chtěli oslavit svobodný pohyb po městě.

Nešlo ale jen o společnou projížďku, cyklojízda je také příležitostí poukázat na dopravní problémy metropole. Čtyři pelotony z různých částí Prahy se spojily na Václavském náměstí a společně pokračovaly přes Nuselský most do cíle ve vršovickém vnitrobloku Petrohradská kolektiv.
 
Organizátoři cyklojízdy ze spolku Auto*Mat se znovu rozhodli pro hvězdicový formát, tedy několik menších ramen, které jedou z periferie a setkají se až v centru.

“Hvězdicové jízdy jsou v zahraničí oblíbené. U nás usnadní účastníkům příjezd z různých částí Prahy, méně zdržují dopravu a také můžeme ukázat, že cyklisté patří do všech částí města,” říká jedna z organizátorů, Petra Melingerová z Auto*Matu.

“V evropských městech se bulváry v centru pro auta zavírají třeba i každý víkend. My dostáváme jednou za rok dvacet minut na magistrále. Ale užili jsme si to a můžeme se také zamyslet nad tím, jak by magistrála a život ve vnitřní Praze mohly s nižší dopravou vypadat,” uzavírá další z organizátorů jízdy Vratislav Filler. 

Letošní novinkou cyklojízdy byla s ohledem na blížící se komunální volby závěrečná debata politiků a kandidátů o udržitelné dopravě (někteří z nich celou trasu také projeli). Pozvání přijali pražští zastupitelé Ondřej Mirovský (Zelení) a Ondřej Kallasch (Piráti), zastupitel MČ Praha 3 Radek Hlaváček (ČSSD), předseda výboru KDU-ČSL Prahy 5 Jan Martínek, člen komise pro cyklistickou dopravu Miroslav Prokeš (KSČM) a zástupce hnutí Praha sobě Adam Scheinherr. ANO, ODS a předvolební koalice TOP09+STAN nakonec do debaty své zástupce nevyslaly.
 
Politici vyjadřovali podporu cyklistické dopravě a doporučovali každoroční investice ve výši od 100 do 250 milionů Kč. Podpořili by také větší důraz na osvětu vedoucí k lepšímu vzájemnému chování cyklistů, motoristů a chodců.

“Chceme stavět cyklotrasy oddělené od silnic, tzv. cyklomagistrály, osvětlené cyklostezky, které by šlo používat i v mimosezóně,“ řekl například Pirát Ondřej Kallash.

“Nechtěli bychom dělat jen investice do stezek, za tu samou cenu se může zrekonstruovat několik ulic v centru tak, že budou odpovídat nárokům pěší, cyklo a automobilové dopravy,” přidal pohled uskupení Praha sobě Adam Scheinherr.

“Přáli bychom si, aby rozpočet na cyklodopravu byl 200 - 250 mil. ročně s tím, že by se dala větší podpora městským částem a jejich projektům,” prezentoval stanovisko KDU-ČSL Jan Martínek.


Cyklojízda záměrně projela Prahou 1, kde místní radnice hrozí omezením cyklistů od 10 do 17 hodin. Omezení je již připraveno a městská část ho může kdykoliv zavést. Auto*Mat a 5000 signatářů jeho petice naopak žádají pražský magistrát, aby začal připravovat bezpečné, kompromisní řešení.
 
Účastníci debaty se jednomyslně shodli na nevhodnosti zákazu v navrhované podobě a na tom, že je třeba pro jízdu na kole přes centrum zajistit bezpečný průjezd. Mezi návrhy k řešení padlo upravení režimu ve vybraných ulicích, které by tak byly určeny přednostně pro cyklisty, dopravní zklidnění centra, ke kterému nedošlo, ale mělo dojít po zprovoznění tunelu Blanka nebo zřízení cyklistického průtahu v koridoru Severojižní magistrály.
  
Na debatě politiků dále zaznělo:

Ondřej Mirovský (Zelení):

“Nechceme, aby jezdili na kole všichni, pro město je ale dobré, když se jezdí na kole maximálně.”

“Jakkoliv na magistrátě nejsou některé věci optimální, myslím si, že zrovna oblast bezmotorové dopravy, bezbariéry, podpora cyklodopravy, BESIP, to jsou věci, které se podařilo dostat na úroveň, která tady nikdy nebyla.” 

Ondřej Kallasch (Piráti):

“Je dobré, aby se cyklistická opatření dělala v době, kdy se silnice nebo křižovatka opravuje. Investovat by se mělo mezi 100-150 miliony ročně, abychom dosáhli uvažovaného 5-7% podílu cyklistiky v Praze.

“Nechceme kreslit cyklopruh úplně všude, chápeme také potřeby automobilové dopravy.”

Radek Hlaváček (ČSSD):

“Chceme vyčlenit cyklistickou dopravu a bezpečnost do zvláštní kategorie, aby se dala snáze prosazovat. Ve chvíli, kde to je zabalené do balíku dopravních opatření, tak to vedle automobilové dopravy nemá dostatečnou prioritu.” 

Adam Scheinherr (Praha sobě)

“Podíl cyklodopravy je 1-2%, městské dopravní investice jsou ročně kolem 10 miliard, což pak v té cyklistice odpovídá těm 100-200 milionům korun.” 

Jan Martínek (KDU-ČSL):

“Rádi bychom iniciovali větší zklidnění dopravy zónami 30, humanizovali ulice výsadbou stromů, zřizováním laviček, parkovacích míst.” 

“Podporovali bychom cyklostrády a další opatření, myslíme si, že cyklisté patří do provozu, že cyklopiktogramy pomáhají větší bezpečnosti provozu.“
 
“Chtěli bychom, aby rozpočet na cyklodopravu byl 200 - 250 mil. ročně s tím, že by se dala větší podpora městským částem a jejich projektům.”
 

Miroslav Prokeš (KSČM):

“V Praze máme v programovém prohlášení podporu cyklistické dopravy bezpečné, oddělené od automobilového provozu.”
 
“Souhlasím se vším, co tu bylo řečeno a rozhodně to budeme podporovat. Naši zastupitelé nebudou podporovat rozšiřování autodopravy na úkor cyklistů.”


Zdroj: Tisková zpráva iniciativy Auto*Mat, foto: Kajetán


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 
   


Aktuální novinky a videa

Ultralehké komponenty v silniční cyklistice pro rok 2019
13. 11. 2018 | Kategorie: silniční
Žebříček pěti novinek ultralehkých komponentů pro silniční cyklistiku.
Maxbike mistrovství Planety již tento víkend
13. 11. 2018 | Kategorie: dráha
V sobotu a v neděli 17. a 18. listopadu se na motolském velodromu uskuteční závody mistrovství České republiky v dráhové cyklistice v rámci tradičního mítinku Maxbike mistrovství Planety – Velká cena hlavního města Prahy.
Slavnostní večer TOMKET Pražského MTB poháru 2018 se blíží!
12. 11. 2018 | Kategorie: MTB
Už jenom jediná akce se musí uskutečnit a program TOMKET Pražského MTB poháru 2018 bude uzavřený a budeme se těšit na ročník 2019.
Van der Poel dál dominuje cyklokrosu
11. 11. 2018 | Kategorie: cyklokros
Mistr Evropy vyhrál už podeváté v sezoně, podruhé ve dvou dnech. 
SRAM Red eTap 12 speed
11. 11. 2018 | Kategorie: silniční
Dvanácti stupňový Sram Red eTap byl poprvé testován na závodě Saitama Criterium.
Froome odstartuje sezónu v Kolumbii
11. 11. 2018 | Kategorie: silniční
Čtyřnásobný vítěz Tour de France odstartuje sezónu na etapovém závodě Colombia Oro y Paz.
2009: Sagan přestupuje mezi profesionály
9. 11. 2018 | Kategorie: silniční
Podívejte se na reportáž z roku 2009, kdy Slovák Peter Sagan přestupoval mezi profesionály do týmu Cannondale.
Král cyklistiky již 28. listopadu
9. 11. 2018 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
Již 28. listopadu večer bude korunován v přímém přenosu na ČT Sport od 20.15 hodin nový Král cyklistiky pro rok 2018.
Canyon Inflite CF SLX
9. 11. 2018 | Kategorie: cyklokros
Prohlédněte si cyklokrosové kolo Mathieua van der Poela.
Vakoč se vrací do závodního kolotoče
7. 11. 2018 | Kategorie: silniční
Petr Vakoč se vrací do pelotonu! Český profesionální jezdec po srážce z náklaďákem a následným těžkým zraněním plánuje první start za méně než 100 dní.
TOP 10 horských kol pro rok 2019
6. 11. 2018 | Kategorie: MTB
Prohlédněte si výběr nejlepších deseti horských kol.
Nizozemský fenomén obhájil titul mistra Evropy v cyklokrosu
5. 11. 2018 | Kategorie: cyklokros
Mathieu van der Poel ovládl domácí mistrovství Evropy konané na jeho oblíbené trati v Hertogenboschi a obhájil loňský titul. 
» více novinek a videí

 
Reklama