Stává se Velká Británie novou Amerikou?

Stává se Velká Británie novou Amerikou?

Datum vydání: 17.11.2018

Rostoucí závislost na automobilech v důsledku špatného územního plánování je velkým nebezpečím pro zemi s druhou nejvyšší hustotou zalidnění v Evropě. 

Závěry nové britské studie, která hodnotila kvalitu života v nových obytných čtvrtích a městských satelitech nejsou pozitivní a nutno podotknout, že řadu podobností nalezneme i v naší zemi. Autoři se zaměřovali zejména na dostupnost a kvalitu veřejné hromadné dopravy, cyklistických stezek a pěších zón. Rovněž brali v potaz zkušenosti místních a analyzovali předpovědi vývoje dopravy, plány rozvoje dopravní infrastruktury, dopravní zácpy a vytížení dopravních tepen do průmyslových zón. 

Hlavní chybou je podle autorů strategie výstavby obytných kolonií mimo dosavadní města či vesnice, téměř na zelené louce. Dvojnásobným problémem je i to, že parcely pro výstavbu domů a bytů jsou často na úrodné zemědělské půdě, developerům se to vyplatí. 

Podle dosavadního vzorce se nejdříve plánují obydlí a až poté infrastruktura, jejíž financování je podněcováno právě nutností spojovat satelity s městy. Městská hromadná doprava trpí nedostatkem financí a naráží na špatnou infrastrukturu, kdy se autobusy stejně nevyhnou zácpám.

Řidiči automobilů cestující na delší vzdálenosti jsou často ovlivněni kolonami způsobenými lidmi cestujícími na krátké vzdálenosti ze satelitů do průmyslových zón či měst. Často chybí vyhrazené jízdní pruhy pro MHD, jako tomu je třeba v Nizozemsku, které autoři použili jako porovnání pro britská města. 
Když už je vybudována infrastruktura, lidé jsou téměř zcela odkázáni na používání automobilu. Cyklistické a pěší stezky totiž buď vůbec neexistují a nebo nevedou tam, kam lidé potřebují.

V těchto obytných koloniích podle výsledků studie v drtivé většině případů chybí vyžití. Nejsou tu obchody ani kavárny či hospody. Tamní scenérii naopak vévodí velké parkovací plochy a široké cesty pro auta. Obecně pak vyplývalo, že čím levnější bydlení, tím stísněnější prostory a život pro obyvatele. 

Na rozdíl od v titulku článku zmiňovaných Spojených států tu navíc domy většinou nemají ani zahrady. V okolí chybí zeleň, děti jsou závislé na rodičích a jejich automobilech, důchodci jsou odříznutí od vnějšího okolí a ženy s malými dětmi jsou zcela samy. Pro mnohé britské rodiny tak zajištění bydlení znamená nutnost jednoho, nebo spíše dvou automobilů k tomu. Jízdní kola v tomto případě prostě nepomohou. 

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama 

Reklama 

Reklama 


Aktuální novinky a videa

DT Swiss představil nový Ratchet DEG Freehub s vůbec nejnižším záběrovým úhlem
19.04.2024 | Kategorie: ostatní
DT Swiss, světový lídr v oblasti cyklistických komponentů, představil svůj nejnovější produkt - Ratchet DEG freehub. Tento freehub je výsledkem dlouhých let vývoje a inovací, které DT Swiss přináší do světa cyklistiky.
Světový pohár horských kol na Vysočině spustil nový web i přihlášky do doprovodných závodů
19.04.2024 | Kategorie: MTB
Světový pohár horských kol v Novém Městě na Moravě odstartuje již 24. 5. 2024!
Když vozík, tak jednokolka – proč se vyplatí na ně přesedlat
18.04.2024 | Kategorie: ostatní
Táhnout za sebou na kole vozík nemusí být otrava. Pravda, když se řekne cyklovozík, každému hned naskočí obrázek neforemné dvoukolové boudy s praporkem, která ztěžuje předjíždění na už tak úzkých a vybombardovaných okrskách.
Zahájení cykloturistické sezóny s Harmony a CykloŠvec v Písku
18.04.2024 | Kategorie: ostatní
Zveme vás na ZAHÁJENÍ CYKLOTURISTICKÉ SEZÓNY v Písku v sobotu 20. 4. 2024.
Yeti SB165 2024 nově v mullet konfiguraci
17.04.2024 | Kategorie: MTB
Yeti SB165 2024 je nejnovější přírůstek do rodiny horských kol Yeti, který přináší několik inovací a vylepšení. Toto kolo je určeno pro náročné terény a bike parky a je navrženo tak, aby poskytovalo vynikající jízdní vlastnosti a vysoký výkon.
» více novinek a videí