Mají těstoviny správné složení pro náš výkon?

Mají těstoviny správné složení pro náš výkon?

Datum vydání: 19. 4. 2017

Popularita těstovin je vysoká. Pomůžou nám ve výkonnosti?

V Evropě těstoviny známe již několik staletí. Udává se, že se do Itálie dostaly ve 12. století díky cestovateli Marco Polu, který je přivezl z Číny. Ve skutečnosti však Italové uměli připravovat těstoviny již několik stovek let předtím.

První zmínka o těstovinách pochází z 1. století n. l. Dodnes jsou obyvatelé Apeninského poloostrova největšími jedlíky těstovin na světě. Průměrný Ital pozře za jeden rok 30 kg nejrůznějších forem „pasty“. V České republice se udává spotřeba asi desetinová.

Z nutričního hlediska představují těstoviny výbornou potravinu. Ze 100 g uvařených těstovin (což je zhruba třetina až polovina běžné porce) získáme 125 kcal (525 kJ), pouze 1 g tuku, dále 5 g bílkovin (obsahují mimo jiné gluten - lepek, který vyvolává u pacientů s celiakií zánětlivé onemocnění tenkého střeva) a 25 g sacharidů.

Těstoviny jsou velmi dobře stravitelné. Na první pohled je patrné, že jsou ideálním zdrojem energie pro sportovce, ale i pro běžnou populaci. Vhodně připravené těstoviny dosahují průměrného glykemického indexu kolem 55. Energie se z nich uvolňuje postupně, nedochází k příliš rychlému vzrůstu hladiny krevního cukru a následně prudkému poklesu. Jiná situace nastane, pokud se podaří těstoviny rozvařit.

Při delším vaření dochází k růstu hodnoty glykemického indexu, což je z pohledu pozvolného uvolňování energie nevýhodné. Správně uvařené těstoviny jsou na zkus tužší – „al dente“. Kombinací vařených těstovin s nízkotučnou bílkovinou (sýr, drůbeží maso, sojové výrobky, vejce, luštěniny) výsledný glykemický index pokrmu klesá a takto sestavené jídlo také déle zasytí. Uvolňování energie z těstovin dále zpomaluje i přídavek tuku (nejlépe rostlinného oleje). Pozor však na jeho vysokou energetickou hodnotu.

Stejně tak dobrou, ale v nadbytečném množství zlou službu odvádí různé omáčky. Pokud si porci těstovin doplníme velkým množstvím tučné omáčky, stává se z původně lehkého pokrmu těžké a na kalorie bohaté jídlo. Z důvodu snížení glykemického indexu je dobré doplňovat těstoviny velkým množstvím zeleniny, která svým vysokým obsahem vlákniny sníží rychlost vstřebávání sacharidů a celkově „naředí“ hustotu kalorií celého jídla.



Těstoviny se od sebe liší nejen tvarem – kolínka, vřetena, mušle, nudle, fleky, flíčky, písmenka, lasagne, špagety, makarony, ale také surovinami, ze kterých se připravují. Základem bezvaječných těstovin je pšeničná mouka. Naši výrobci používají běžnou „chlebovou“ pšenici. Především v Itálii se využívá mouka z pšenice tvrdé (Triticum durum). Těstoviny z ní se nerozvaří, jsou chutnější a trvanlivější. Možné je připravovat těstoviny také z mouky celozrnné. Takové typy obsahují vyšší množství vlákniny, minerálních látek, vitamínů řady B a vykazují nižší glykemický index. U nás jsou velmi rozšířené těstoviny vaječné, kdy se na 1 kg mouky přidává 2 až 5 vajec. Díky obsahu žloutku přináší vaječné těstoviny malé množství cholesterolu, nasycených a mononenasycených mastných kyselin.

Na základě použitých surovin i přídavku potravinářských barviv mohou těstoviny získat barvu světle či sytě žlutou, oranžovou, červenou, fialovou, zelenou či dokonce černou. Těstoviny nejčastěji konzumujeme jako přílohu. Využíváme jich jako zavářky do polévek, pro přípravu těstovinových salátů, výborně se hodí i k zapékání. Lze je plnit masem, sýrem, zeleninou a také luštěninami. U dětí i u sportovců jsou oblíbené těstoviny „na sladko“ – s mákem nebo tvarohem dochucené cukrem, medem, kakaem nebo skořicí.

Na závěr si můžeme připomenout správný postup vaření těstovin. Na každých 100 g „syrových“ těstovin počítejme 1 litr vody (na 500 g sáček je tedy třeba 5 litrů vody). Před varem je dobré přidat do vody olej a sůl, ihned těstoviny promíchat a ještě několikrát i v průběhu varu. Nejdůležitější je včas těstoviny z vody vytáhnout a myslet na to, že na talíři ještě „dojdou“. Doba vaření závisí na velikosti a druhu těstovin (obyčejně 7 až 12 minut). Při servírování je většinou ještě mastíme rostlinným olejem nebo máslem.

Článek Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 
 



Aktuální novinky a videa

Kulhavý a Štěpánová vyhráli druhý závod ČP horských kol
24. 4. 2017 | Kategorie: MTB
Kulhavý a Štěpánová vyhráli druhé závody bikového seriálu Českého Strabag Cup.
Hirt celkově třetí na Okolo Chorvatska, Schlegel si odvezl bílý trikot
23. 4. 2017 | Kategorie: silniční
Českým cyklistům se v dramatické poslední etapě závodu podařilo udržet svá výborná postavení, celkovým vítězem je nakonec Nibali. 
Lutych - Bastogne - Lutych: Fenomén moderní cyklistiky zase řádil!
23. 4. 2017 | Kategorie: silniční
Alejandro Valverde v cíli 103. ročníku Lutych - Bastogne - Lutych opět bez konkurence! 
Pět nezapomenutelných cyklistických momentů
23. 4. 2017 | Kategorie: ostatní, silniční
Tyhle momenty se zapsaly do historie cyklistiky. Pamatujete si je?
Extraligový hráči Mountfieldu HK sedají na kolo
23. 4. 2017 | Kategorie: MTB
Na závodě metaXtren Hradec ​Králové nebude o známé tváře nouze.
Michele Scarponi bude chybět nejen cyklistickému světu
22. 4. 2017 | Kategorie: silniční
Věčně usměvavý, přátelský otec od rodiny, který miloval svou práci a neotočil se zády k žádnému fanouškovi, to byl Michele Scarponi.
Cyklistika bez žen? Nesmysl!
22. 4. 2017 | Kategorie: ostatní
Cyklistika je krásná. Zde jsou důkazy!
Okolo Chorvatska: Hirt třetí v královské etapě i průběžně
22. 4. 2017 | Kategorie: silniční
Hirt dojel třetí za Rosonem a Nibalim a stejné pořadí mu patří v průběžné klasifikaci, Schlegel také v top ten a je zpět v bílém trikotu! 
Tragédie! Vítěz Gira Scarponi zemřel při tréninku!
22. 4. 2017 | Kategorie: silniční
Smutná zpráva obletěla cyklistický svět!
La Doyenne - poslední z jarních klasik je tu
22. 4. 2017 | Kategorie: silniční
Už 103. ročník slavného závod Lutych - Bastogne - Lutych v neděli uzavře sezonu jarních klasik.
Skvělá iniciativa amerických pořadatelů!
21. 4. 2017 | Kategorie: silniční
Na etapáku Okolo Kalifornie budou cyklisty místo konvenčních motocyklů doprovázet motorky na elektrický pohon.
Když cyklisté zuří, kola za statisíce letí do příkopu
21. 4. 2017 | Kategorie: silniční
Zhlédněte několik momentů, kdy cyklistům v rozhodujícím momentu závodu kolo vypoví službu
» více novinek a videí

Náhodně vybraní partneři