Mají těstoviny správné složení pro náš výkon?

Mají těstoviny správné složení pro náš výkon?

Datum vydání: 19. 4. 2017

Popularita těstovin je vysoká. Pomůžou nám ve výkonnosti?

V Evropě těstoviny známe již několik staletí. Udává se, že se do Itálie dostaly ve 12. století díky cestovateli Marco Polu, který je přivezl z Číny. Ve skutečnosti však Italové uměli připravovat těstoviny již několik stovek let předtím.

První zmínka o těstovinách pochází z 1. století n. l. Dodnes jsou obyvatelé Apeninského poloostrova největšími jedlíky těstovin na světě. Průměrný Ital pozře za jeden rok 30 kg nejrůznějších forem „pasty“. V České republice se udává spotřeba asi desetinová.

Z nutričního hlediska představují těstoviny výbornou potravinu. Ze 100 g uvařených těstovin (což je zhruba třetina až polovina běžné porce) získáme 125 kcal (525 kJ), pouze 1 g tuku, dále 5 g bílkovin (obsahují mimo jiné gluten - lepek, který vyvolává u pacientů s celiakií zánětlivé onemocnění tenkého střeva) a 25 g sacharidů.

Těstoviny jsou velmi dobře stravitelné. Na první pohled je patrné, že jsou ideálním zdrojem energie pro sportovce, ale i pro běžnou populaci. Vhodně připravené těstoviny dosahují průměrného glykemického indexu kolem 55. Energie se z nich uvolňuje postupně, nedochází k příliš rychlému vzrůstu hladiny krevního cukru a následně prudkému poklesu. Jiná situace nastane, pokud se podaří těstoviny rozvařit.

Při delším vaření dochází k růstu hodnoty glykemického indexu, což je z pohledu pozvolného uvolňování energie nevýhodné. Správně uvařené těstoviny jsou na zkus tužší – „al dente“. Kombinací vařených těstovin s nízkotučnou bílkovinou (sýr, drůbeží maso, sojové výrobky, vejce, luštěniny) výsledný glykemický index pokrmu klesá a takto sestavené jídlo také déle zasytí. Uvolňování energie z těstovin dále zpomaluje i přídavek tuku (nejlépe rostlinného oleje). Pozor však na jeho vysokou energetickou hodnotu.

Stejně tak dobrou, ale v nadbytečném množství zlou službu odvádí různé omáčky. Pokud si porci těstovin doplníme velkým množstvím tučné omáčky, stává se z původně lehkého pokrmu těžké a na kalorie bohaté jídlo. Z důvodu snížení glykemického indexu je dobré doplňovat těstoviny velkým množstvím zeleniny, která svým vysokým obsahem vlákniny sníží rychlost vstřebávání sacharidů a celkově „naředí“ hustotu kalorií celého jídla.



Těstoviny se od sebe liší nejen tvarem – kolínka, vřetena, mušle, nudle, fleky, flíčky, písmenka, lasagne, špagety, makarony, ale také surovinami, ze kterých se připravují. Základem bezvaječných těstovin je pšeničná mouka. Naši výrobci používají běžnou „chlebovou“ pšenici. Především v Itálii se využívá mouka z pšenice tvrdé (Triticum durum). Těstoviny z ní se nerozvaří, jsou chutnější a trvanlivější. Možné je připravovat těstoviny také z mouky celozrnné. Takové typy obsahují vyšší množství vlákniny, minerálních látek, vitamínů řady B a vykazují nižší glykemický index. U nás jsou velmi rozšířené těstoviny vaječné, kdy se na 1 kg mouky přidává 2 až 5 vajec. Díky obsahu žloutku přináší vaječné těstoviny malé množství cholesterolu, nasycených a mononenasycených mastných kyselin.

Na základě použitých surovin i přídavku potravinářských barviv mohou těstoviny získat barvu světle či sytě žlutou, oranžovou, červenou, fialovou, zelenou či dokonce černou. Těstoviny nejčastěji konzumujeme jako přílohu. Využíváme jich jako zavářky do polévek, pro přípravu těstovinových salátů, výborně se hodí i k zapékání. Lze je plnit masem, sýrem, zeleninou a také luštěninami. U dětí i u sportovců jsou oblíbené těstoviny „na sladko“ – s mákem nebo tvarohem dochucené cukrem, medem, kakaem nebo skořicí.

Na závěr si můžeme připomenout správný postup vaření těstovin. Na každých 100 g „syrových“ těstovin počítejme 1 litr vody (na 500 g sáček je tedy třeba 5 litrů vody). Před varem je dobré přidat do vody olej a sůl, ihned těstoviny promíchat a ještě několikrát i v průběhu varu. Nejdůležitější je včas těstoviny z vody vytáhnout a myslet na to, že na talíři ještě „dojdou“. Doba vaření závisí na velikosti a druhu těstovin (obyčejně 7 až 12 minut). Při servírování je většinou ještě mastíme rostlinným olejem nebo máslem.

Článek Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 
  

  


Aktuální novinky a videa

Jak čistit řetěz na kole: je hned několik možností
20. 5. 2018 | Kategorie: ostatní
Trail Hunter vám poradí, jak čistit řetěz na kole.
Juniorka Kučerová v Albstadtu třetí, Průdek jedenáctý!
19. 5. 2018 | Kategorie: MTB
Ve Světovém poháru do třiadvaceti let zajel své životní maximum Matěj Průdek, který v nabité konkurenci skončil 11.
Froome vyhrál na Zoncolanu, Yates zvýšil náskok!
19. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Zmrtvýchstání Chrise Frooma na obávaném Monte Zoncolanu, v boji o vítězství těsně uhájil vítězství před suverénním lídrem Simonem Yatesem.
Viviani vyhrál na letošním Giru poprvé doma, ZONCOLAN už zítra!
18. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Ital Elia Viviani vyhrál na letošním Giru už třetí etapu, poprvé ale slavil v Itálii. Výšlap na slavný Zoncolan se blíží!
Vítězi Short Tracku Annika Langvad a Mathieu van der Poel
18. 5. 2018 | Kategorie: MTB
Úspěšnou premiéru na Světovém poháru horských kol v německém Albstadtu zaznamenala disciplína Short Track, díky níž se určilo startovní pole na nedělní cross country.
Začíná Světový pohár MTB v Albstadtu
18. 5. 2018 | Kategorie: MTB
Již před dvěma měsíci odstartoval v JAR Světový pohár horských kol, nyní se seriál přesouvá na evropský kontinent, kde pokračuje v německém Albstadtu.
Ráj E-biků na konci května v Mnichově
18. 5. 2018 | Kategorie: ostatní
V olympijském parku bavorské metropole Mnichova se o posledním květnovém víkendu uskuteční festival E-Bike Days.
Sagan opět poražen, Gaviria v Kalifornii vyhrál už druhou etapu
18. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Kolumbijec Fernando Gaviria (Quick-Step Floors) opanoval sprint ve finále páté etapy.
Na okruhu v Imole dominoval bourák Bennett
17. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Sprinter Sam Bennett vyhrál po krásném a chytrém manévru 12. etapu Gira.
Galaxy Proton 2018 - Rozumná volba pro cykloturisty
17. 5. 2018 | Kategorie: ostatní
Mnoho cyklistů dává přednost praktičnosti, kdy potřebuje spolehlivé přibližovadlo, co moc nestojí a dobře poslouží svému účelu.
Van Garderen po 5 letech v Kalifornii vyhrál časovku a jde do vedení
17. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Vítěz závodu z roku 2013, Tejay Van Garderen (BMC), nakročil k druhému titulu opět po pěti letech povedenou časovkou.
Giro - 11. etapa: Yates opět vítězný!
16. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Simon Yates vyhrál druhou etapu ve třech dnech a dál vévodí Giru, obhájce titulu mu je ale v patách.
» více novinek a videí

 
Reklama