Mají těstoviny správné složení pro náš výkon?

Mají těstoviny správné složení pro náš výkon?

Datum vydání: 19. 4. 2017

Popularita těstovin je vysoká. Pomůžou nám ve výkonnosti?

V Evropě těstoviny známe již několik staletí. Udává se, že se do Itálie dostaly ve 12. století díky cestovateli Marco Polu, který je přivezl z Číny. Ve skutečnosti však Italové uměli připravovat těstoviny již několik stovek let předtím.

První zmínka o těstovinách pochází z 1. století n. l. Dodnes jsou obyvatelé Apeninského poloostrova největšími jedlíky těstovin na světě. Průměrný Ital pozře za jeden rok 30 kg nejrůznějších forem „pasty“. V České republice se udává spotřeba asi desetinová.

Z nutričního hlediska představují těstoviny výbornou potravinu. Ze 100 g uvařených těstovin (což je zhruba třetina až polovina běžné porce) získáme 125 kcal (525 kJ), pouze 1 g tuku, dále 5 g bílkovin (obsahují mimo jiné gluten - lepek, který vyvolává u pacientů s celiakií zánětlivé onemocnění tenkého střeva) a 25 g sacharidů.

Těstoviny jsou velmi dobře stravitelné. Na první pohled je patrné, že jsou ideálním zdrojem energie pro sportovce, ale i pro běžnou populaci. Vhodně připravené těstoviny dosahují průměrného glykemického indexu kolem 55. Energie se z nich uvolňuje postupně, nedochází k příliš rychlému vzrůstu hladiny krevního cukru a následně prudkému poklesu. Jiná situace nastane, pokud se podaří těstoviny rozvařit.

Při delším vaření dochází k růstu hodnoty glykemického indexu, což je z pohledu pozvolného uvolňování energie nevýhodné. Správně uvařené těstoviny jsou na zkus tužší – „al dente“. Kombinací vařených těstovin s nízkotučnou bílkovinou (sýr, drůbeží maso, sojové výrobky, vejce, luštěniny) výsledný glykemický index pokrmu klesá a takto sestavené jídlo také déle zasytí. Uvolňování energie z těstovin dále zpomaluje i přídavek tuku (nejlépe rostlinného oleje). Pozor však na jeho vysokou energetickou hodnotu.

Stejně tak dobrou, ale v nadbytečném množství zlou službu odvádí různé omáčky. Pokud si porci těstovin doplníme velkým množstvím tučné omáčky, stává se z původně lehkého pokrmu těžké a na kalorie bohaté jídlo. Z důvodu snížení glykemického indexu je dobré doplňovat těstoviny velkým množstvím zeleniny, která svým vysokým obsahem vlákniny sníží rychlost vstřebávání sacharidů a celkově „naředí“ hustotu kalorií celého jídla.



Těstoviny se od sebe liší nejen tvarem – kolínka, vřetena, mušle, nudle, fleky, flíčky, písmenka, lasagne, špagety, makarony, ale také surovinami, ze kterých se připravují. Základem bezvaječných těstovin je pšeničná mouka. Naši výrobci používají běžnou „chlebovou“ pšenici. Především v Itálii se využívá mouka z pšenice tvrdé (Triticum durum). Těstoviny z ní se nerozvaří, jsou chutnější a trvanlivější. Možné je připravovat těstoviny také z mouky celozrnné. Takové typy obsahují vyšší množství vlákniny, minerálních látek, vitamínů řady B a vykazují nižší glykemický index. U nás jsou velmi rozšířené těstoviny vaječné, kdy se na 1 kg mouky přidává 2 až 5 vajec. Díky obsahu žloutku přináší vaječné těstoviny malé množství cholesterolu, nasycených a mononenasycených mastných kyselin.

Na základě použitých surovin i přídavku potravinářských barviv mohou těstoviny získat barvu světle či sytě žlutou, oranžovou, červenou, fialovou, zelenou či dokonce černou. Těstoviny nejčastěji konzumujeme jako přílohu. Využíváme jich jako zavářky do polévek, pro přípravu těstovinových salátů, výborně se hodí i k zapékání. Lze je plnit masem, sýrem, zeleninou a také luštěninami. U dětí i u sportovců jsou oblíbené těstoviny „na sladko“ – s mákem nebo tvarohem dochucené cukrem, medem, kakaem nebo skořicí.

Na závěr si můžeme připomenout správný postup vaření těstovin. Na každých 100 g „syrových“ těstovin počítejme 1 litr vody (na 500 g sáček je tedy třeba 5 litrů vody). Před varem je dobré přidat do vody olej a sůl, ihned těstoviny promíchat a ještě několikrát i v průběhu varu. Nejdůležitější je včas těstoviny z vody vytáhnout a myslet na to, že na talíři ještě „dojdou“. Doba vaření závisí na velikosti a druhu těstovin (obyčejně 7 až 12 minut). Při servírování je většinou ještě mastíme rostlinným olejem nebo máslem.

Článek Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 
  


Aktuální novinky a videa

Borci z Lotta to přehnali s prášky na spaní
17. 12. 2017 | Kategorie: silniční
Dva mladí nizozemští cyklisté a a zkušený španělský spurter si na týmovém soustředení bez vedení týmu naordinovali prášky na spaní, málem to mělo tragickou dohru.
Přírodní studánky jako zdroj vody. Pít či nepít?
17. 12. 2017 | Kategorie: ostatní
Nemá cenu opakovat, jak je nutné při sportu pravidelně doplňovat tekutiny.
Pět nejlepších gravel biků pro rok 2018
17. 12. 2017 | Kategorie: ostatní
Prohlédněte si pět nejlepších gravel biků dle serveru BikeRadar.
Trek Procaliber 9.8 SL 2018
17. 12. 2017 | Kategorie: MTB
Představme si druhý nejvyšší model značky Trek - Procaliber 9.8 SL.
Dukla Praha má všechny tituly v olympijském omniu!
17. 12. 2017 | Kategorie: dráha
Čtyři starty, čtyři tituly Mistrů České republiky na dráze v olympijském omniu, to je bilance jezdců Dukly Praha v kategoriích juniorka, junior, ženy Elite a muži Elite.
Tourminátor se spojil s terminátorem v boji za dobrou věc!
16. 12. 2017 | Kategorie: ostatní, silniční
Peter Sagan jako ambasador cyklistiky ve městech poslal z Mallorky zdravici za stejnou věc bojujícímu Arnoldu Schwarzeneggerovi a starostce Paříže Anně Hidalgo.
Organizátoři Gira mají v poslední době těžké spaní
16. 12. 2017 | Kategorie: silniční
Další hluboké vrásky pořadatelům Gira.
Cyklista si na kolo upevnil odstřelovač na ohňostroj a pronásleduje motocykl
16. 12. 2017 | Kategorie: ostatní
Podívejte se na další video skupiny Dafne Fixed, kde cyklista odpalující ohňostroj pronásleduje motocykl.
Kalas sportswear partnerem ČSC
16. 12. 2017 | Kategorie: ostatní
Firma Kalas Sportswear, která je hrdým partnerem české (dříve československé) reprezentace už od roku 1990, vstoupí po boku českých reprezentantů do další sezóny.
Froome sáhl po "ďáblovu" advokátovi
16. 12. 2017 | Kategorie: silniční
V pořádném průšvihu se nacházející Chris Froome nyní spoléhá na služby právníka, který hájil v dopingových kauzách Johana Bruyneela či ruský olympijský výbor.
Nash se stala prezidentkou komise sportovců UCI
15. 12. 2017 | Kategorie: MTB, cyklokros, ostatní
Česká cyklistka byla zvolena prezidentkou sportovní komise UCI.
Tým LottoNL-Jumbo vyhodil tři jezdce ze soustředění
14. 12. 2017 | Kategorie: silniční
Tým LottoNL-Jumbo vyhodil z disciplinárních důvodů tři členy z týmového soustředění v Gironě.
» více novinek a videí

 

Reklama 



Náhodně vybraní partneři