Mají těstoviny správné složení pro náš výkon?

Mají těstoviny správné složení pro náš výkon?

Datum vydání: 19. 4. 2017

Popularita těstovin je vysoká. Pomůžou nám ve výkonnosti?

V Evropě těstoviny známe již několik staletí. Udává se, že se do Itálie dostaly ve 12. století díky cestovateli Marco Polu, který je přivezl z Číny. Ve skutečnosti však Italové uměli připravovat těstoviny již několik stovek let předtím.

První zmínka o těstovinách pochází z 1. století n. l. Dodnes jsou obyvatelé Apeninského poloostrova největšími jedlíky těstovin na světě. Průměrný Ital pozře za jeden rok 30 kg nejrůznějších forem „pasty“. V České republice se udává spotřeba asi desetinová.

Z nutričního hlediska představují těstoviny výbornou potravinu. Ze 100 g uvařených těstovin (což je zhruba třetina až polovina běžné porce) získáme 125 kcal (525 kJ), pouze 1 g tuku, dále 5 g bílkovin (obsahují mimo jiné gluten - lepek, který vyvolává u pacientů s celiakií zánětlivé onemocnění tenkého střeva) a 25 g sacharidů.

Těstoviny jsou velmi dobře stravitelné. Na první pohled je patrné, že jsou ideálním zdrojem energie pro sportovce, ale i pro běžnou populaci. Vhodně připravené těstoviny dosahují průměrného glykemického indexu kolem 55. Energie se z nich uvolňuje postupně, nedochází k příliš rychlému vzrůstu hladiny krevního cukru a následně prudkému poklesu. Jiná situace nastane, pokud se podaří těstoviny rozvařit.

Při delším vaření dochází k růstu hodnoty glykemického indexu, což je z pohledu pozvolného uvolňování energie nevýhodné. Správně uvařené těstoviny jsou na zkus tužší – „al dente“. Kombinací vařených těstovin s nízkotučnou bílkovinou (sýr, drůbeží maso, sojové výrobky, vejce, luštěniny) výsledný glykemický index pokrmu klesá a takto sestavené jídlo také déle zasytí. Uvolňování energie z těstovin dále zpomaluje i přídavek tuku (nejlépe rostlinného oleje). Pozor však na jeho vysokou energetickou hodnotu.

Stejně tak dobrou, ale v nadbytečném množství zlou službu odvádí různé omáčky. Pokud si porci těstovin doplníme velkým množstvím tučné omáčky, stává se z původně lehkého pokrmu těžké a na kalorie bohaté jídlo. Z důvodu snížení glykemického indexu je dobré doplňovat těstoviny velkým množstvím zeleniny, která svým vysokým obsahem vlákniny sníží rychlost vstřebávání sacharidů a celkově „naředí“ hustotu kalorií celého jídla.



Těstoviny se od sebe liší nejen tvarem – kolínka, vřetena, mušle, nudle, fleky, flíčky, písmenka, lasagne, špagety, makarony, ale také surovinami, ze kterých se připravují. Základem bezvaječných těstovin je pšeničná mouka. Naši výrobci používají běžnou „chlebovou“ pšenici. Především v Itálii se využívá mouka z pšenice tvrdé (Triticum durum). Těstoviny z ní se nerozvaří, jsou chutnější a trvanlivější. Možné je připravovat těstoviny také z mouky celozrnné. Takové typy obsahují vyšší množství vlákniny, minerálních látek, vitamínů řady B a vykazují nižší glykemický index. U nás jsou velmi rozšířené těstoviny vaječné, kdy se na 1 kg mouky přidává 2 až 5 vajec. Díky obsahu žloutku přináší vaječné těstoviny malé množství cholesterolu, nasycených a mononenasycených mastných kyselin.

Na základě použitých surovin i přídavku potravinářských barviv mohou těstoviny získat barvu světle či sytě žlutou, oranžovou, červenou, fialovou, zelenou či dokonce černou. Těstoviny nejčastěji konzumujeme jako přílohu. Využíváme jich jako zavářky do polévek, pro přípravu těstovinových salátů, výborně se hodí i k zapékání. Lze je plnit masem, sýrem, zeleninou a také luštěninami. U dětí i u sportovců jsou oblíbené těstoviny „na sladko“ – s mákem nebo tvarohem dochucené cukrem, medem, kakaem nebo skořicí.

Na závěr si můžeme připomenout správný postup vaření těstovin. Na každých 100 g „syrových“ těstovin počítejme 1 litr vody (na 500 g sáček je tedy třeba 5 litrů vody). Před varem je dobré přidat do vody olej a sůl, ihned těstoviny promíchat a ještě několikrát i v průběhu varu. Nejdůležitější je včas těstoviny z vody vytáhnout a myslet na to, že na talíři ještě „dojdou“. Doba vaření závisí na velikosti a druhu těstovin (obyčejně 7 až 12 minut). Při servírování je většinou ještě mastíme rostlinným olejem nebo máslem.

Článek Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

  

 


Aktuální novinky a videa

König chce příští rok na Tour a míří vysoko!
18. 10. 2017 | Kategorie: silniční
Jeden z největších talentů české cyklistiky se vrací po zranění kolene zpět do hry. 
Velits se rozloučí v Číně
18. 10. 2017 | Kategorie: silniční
I druhého ze slovenských bratří Velitsů, Martina, čeká rozlučka s kariérou - na čínském WorldTour etapáku Tour of Guangxi. 
Trasa Tour de France 2018 je venku!
17. 10. 2017 | Kategorie: silniční
V Paříži byla dnes oficiálně představena trasa Tour pro příští rok - na programu budou i kostky a prašné cesty. 
Cink potvrdil návrat na horská kola
17. 10. 2017 | Kategorie: MTB, silniční
Ondřej Cink bude jezdit za španělský tým Primaflor Modraker Rotor.
Chris Froome vyhrál potřetí cenu Vélo d'Or
17. 10. 2017 | Kategorie: silniční
Dvaatřicetiletý britský vítěz letošní Tour a Vuelty zvolen novináři z celého světa nejlepším cyklistou roku. 
Velšan chce jet na kole za vlaštovkami až do Afriky
17. 10. 2017 | Kategorie: ostatní
Velšan, který neseděl na kole 20 let, chce následovat své oblíbené vlaštovky až do Afriky - na kole. 
Freire: Sagan dominuje, protože má slabou konkurenci
17. 10. 2017 | Kategorie: silniční
Freire se domnívá, že úroveň profesionální cyklistiky v současnosti klesla a jen díky tomu Sagan nad svou konkurencí tolik vyčnívá. 
Nákladní kola jsou v kurzu, už je chce i UCI
17. 10. 2017 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
Nákladní kola se v zemích na západ od nás stávají integrovanou součástí městské nákladní dopravy. 
Vítězství Jarmily Machačové i Lucie Hochmann těsně před odjezdem na ME
17. 10. 2017 | Kategorie: dráha
Řadu skvělých umístění vybojovali čeští dráhaři na dvoudenních dráhových závodech ve Vídni, které byly zařazeny do první kategorie kalendáře UCI.
Mathieu van der Poel prokázal špičkové dovednosti
16. 10. 2017 | Kategorie: cyklokros
Nizozemec prokázal skvělé dovednosti v technice.
Boroš má za sebou výborný víkend, suverén Van der Poel nadále dominuje
15. 10. 2017 | Kategorie: cyklokros
Boroš zajel o víkendu dva top ten výsledky, na suverénního Nizozemce Mathieu van der Poela konkurence hledala recept marně. 
Okolo Turecka: Ulissi celkovým vítězem, Bennett spadnul
15. 10. 2017 | Kategorie: silniční
Ital Ulissi potvrdil skvělou formu z posledních týdnů a stal se celkovým vítězem závodu.
» více novinek a videí

Reklama 

 

Náhodně vybraní partneři