Mají těstoviny správné složení pro náš výkon?

Mají těstoviny správné složení pro náš výkon?

Datum vydání: 19. 4. 2017

Popularita těstovin je vysoká. Pomůžou nám ve výkonnosti?

V Evropě těstoviny známe již několik staletí. Udává se, že se do Itálie dostaly ve 12. století díky cestovateli Marco Polu, který je přivezl z Číny. Ve skutečnosti však Italové uměli připravovat těstoviny již několik stovek let předtím.

První zmínka o těstovinách pochází z 1. století n. l. Dodnes jsou obyvatelé Apeninského poloostrova největšími jedlíky těstovin na světě. Průměrný Ital pozře za jeden rok 30 kg nejrůznějších forem „pasty“. V České republice se udává spotřeba asi desetinová.

Z nutričního hlediska představují těstoviny výbornou potravinu. Ze 100 g uvařených těstovin (což je zhruba třetina až polovina běžné porce) získáme 125 kcal (525 kJ), pouze 1 g tuku, dále 5 g bílkovin (obsahují mimo jiné gluten - lepek, který vyvolává u pacientů s celiakií zánětlivé onemocnění tenkého střeva) a 25 g sacharidů.

Těstoviny jsou velmi dobře stravitelné. Na první pohled je patrné, že jsou ideálním zdrojem energie pro sportovce, ale i pro běžnou populaci. Vhodně připravené těstoviny dosahují průměrného glykemického indexu kolem 55. Energie se z nich uvolňuje postupně, nedochází k příliš rychlému vzrůstu hladiny krevního cukru a následně prudkému poklesu. Jiná situace nastane, pokud se podaří těstoviny rozvařit.

Při delším vaření dochází k růstu hodnoty glykemického indexu, což je z pohledu pozvolného uvolňování energie nevýhodné. Správně uvařené těstoviny jsou na zkus tužší – „al dente“. Kombinací vařených těstovin s nízkotučnou bílkovinou (sýr, drůbeží maso, sojové výrobky, vejce, luštěniny) výsledný glykemický index pokrmu klesá a takto sestavené jídlo také déle zasytí. Uvolňování energie z těstovin dále zpomaluje i přídavek tuku (nejlépe rostlinného oleje). Pozor však na jeho vysokou energetickou hodnotu.

Stejně tak dobrou, ale v nadbytečném množství zlou službu odvádí různé omáčky. Pokud si porci těstovin doplníme velkým množstvím tučné omáčky, stává se z původně lehkého pokrmu těžké a na kalorie bohaté jídlo. Z důvodu snížení glykemického indexu je dobré doplňovat těstoviny velkým množstvím zeleniny, která svým vysokým obsahem vlákniny sníží rychlost vstřebávání sacharidů a celkově „naředí“ hustotu kalorií celého jídla.



Těstoviny se od sebe liší nejen tvarem – kolínka, vřetena, mušle, nudle, fleky, flíčky, písmenka, lasagne, špagety, makarony, ale také surovinami, ze kterých se připravují. Základem bezvaječných těstovin je pšeničná mouka. Naši výrobci používají běžnou „chlebovou“ pšenici. Především v Itálii se využívá mouka z pšenice tvrdé (Triticum durum). Těstoviny z ní se nerozvaří, jsou chutnější a trvanlivější. Možné je připravovat těstoviny také z mouky celozrnné. Takové typy obsahují vyšší množství vlákniny, minerálních látek, vitamínů řady B a vykazují nižší glykemický index. U nás jsou velmi rozšířené těstoviny vaječné, kdy se na 1 kg mouky přidává 2 až 5 vajec. Díky obsahu žloutku přináší vaječné těstoviny malé množství cholesterolu, nasycených a mononenasycených mastných kyselin.

Na základě použitých surovin i přídavku potravinářských barviv mohou těstoviny získat barvu světle či sytě žlutou, oranžovou, červenou, fialovou, zelenou či dokonce černou. Těstoviny nejčastěji konzumujeme jako přílohu. Využíváme jich jako zavářky do polévek, pro přípravu těstovinových salátů, výborně se hodí i k zapékání. Lze je plnit masem, sýrem, zeleninou a také luštěninami. U dětí i u sportovců jsou oblíbené těstoviny „na sladko“ – s mákem nebo tvarohem dochucené cukrem, medem, kakaem nebo skořicí.

Na závěr si můžeme připomenout správný postup vaření těstovin. Na každých 100 g „syrových“ těstovin počítejme 1 litr vody (na 500 g sáček je tedy třeba 5 litrů vody). Před varem je dobré přidat do vody olej a sůl, ihned těstoviny promíchat a ještě několikrát i v průběhu varu. Nejdůležitější je včas těstoviny z vody vytáhnout a myslet na to, že na talíři ještě „dojdou“. Doba vaření závisí na velikosti a druhu těstovin (obyčejně 7 až 12 minut). Při servírování je většinou ještě mastíme rostlinným olejem nebo máslem.

Článek Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 






Aktuální novinky a videa

Iontové nápoje - kdy, jak a proč
18. 8. 2017 | Kategorie: ostatní
Provozování sportovních činností spotřebovává značné množství energetických zásob. Jak tomu zabránit?
Železný muž z Tour mění tým
18. 8. 2017 | Kategorie: silniční
Ir Daniel Martin opouští stáj Quick-Step Floors a jde na dva roky do UAE Team Emirates. 
Přírodní studánky jako zdroj vody. Pít či nepít?
18. 8. 2017 | Kategorie: ostatní
Nemá cenu opakovat, jak je nutné při sportu pravidelně doplňovat tekutiny.
Machačová zvítězila v silně obsazeném GP BEO Bank!
18. 8. 2017 | Kategorie: silniční
Záv​odnice Dukly Praha Jarmila Machačová zvítězila ve velmi silně obsazeném silničním závodě GP BEO Bank v Nizozemsku.
Tour de France 2017 - Slow Motion
17. 8. 2017 | Kategorie: silniční
Prohlédněte si zpomalené záběry z úvodních etap Tour de France.
V nizozemském Utrechtu už funguje cyklistické parkoviště snů
17. 8. 2017 | Kategorie: ostatní
První sekce největšího krytého parkoviště pro bicykly na světě dokončena, vejde se sem 6000 kol. 
Španělský veterán pozitivně testován při mimozávodní kontrole
17. 8. 2017 | Kategorie: silniční
Samuel Sánchez se připravoval na svou pravděpodobně poslední Grand Tour zřejmě i jinak, než dovolují pravidla. 
Martin Bláha triumfoval ve finále Turné čtyř drah v Brně
17. 8. 2017 | Kategorie:
Pořadatelé posledního ze čtyř mítinků turné po českých velodromech v Brně zařadili do finálového klání kompletní olympijské omnium, ve kterém zvítězil v elitní kategorii mužů matador Dukly Praha Martin Bláha.
Časovkářský stroj v rukou Stephanie De Santi
17. 8. 2017 | Kategorie: ostatní
Americká blogerka o zdravém životním stylu a pohybu, stejně tak triatlonistka absolvující Ironman. Tohle všechno jde vyčíst z profilu Stephanie De Santi, jenž okouzluje svými fotografiemi sociální sítě.
Tým Sky představil "Race Hub"
16. 8. 2017 | Kategorie: ostatní, silniční
Tým Sky vyzkouší svůj nový mobilní domov již na Vueltě.
Rošáda sprinterů v Quick-Step Floors, Češi zatím s otazníkem
16. 8. 2017 | Kategorie: silniční
Z Quick-Step Floors odchází Marcel Kittel, opačným směrem míří Elia Viviani. Zdeněk Štybar a Petr Vakoč jsou zatím pro příští rok bez smlouvy. 
Legendární Theo Bos míří na Memoriál Otmara Malečka!
16. 8. 2017 | Kategorie: dráha
Pomalu končící léto už po​osmnácté ozdobí Grand Prix Prostějov – Memoriál Otmara Malečka.
» více novinek a videí

 

Náhodně vybraní partneři