Specialized představil nového Stumpjumpera 15 s novým tlumičem Fox Genie

Specialized představil nového Stumpjumpera 15 s novým tlumičem Fox Genie

Datum vydání: 05.07.2024

Specialized uvedl na trh 15. verzi celoodpruženého modelu Stumpjumper, který je označován za jedno z prvních sériově vyráběných horských kol, původně vydaného v roce 1981 jako hardtail. Spolu s vydáním nového modelu Stumpjumper se objevilo několik odvážných tvrzení o vylepšeném řízení síly nárazu, trakci a kontrole spodní části kola.



Hlavním cílem společnosti Specialized při vývoji modelu Stumpjumper 15 bylo zjednodušit jejich produktovou řadu a nabídnout jezdcům ideální trailové kolo. Předchozí model Stumpjumper (130 mm zadní tlumič// 140 mm vidlice) byl živý a výkonný, zatímco Stumpjumper EVO (150 mm zadní tlumič // 160 mm vidlice) byl schopný a přizpůsobitelný. Toto rozdělení sice vyhovovalo mnoha jezdcům, ale způsobovalo také zmatek - obě kola jsou trailová, dobře stoupají i klesají, vypadají téměř stejně, ale nejezdí stejně?



Jak funguje nový tlumič Fox Genie?

Genie je technologie vyvinutá společností Specialized, která čeká na schválení patentu, a představuje inovaci v oblasti vzduchových pružin s pneumatickým asistovaným pružením (PSA). Využitím dvou oddělených, ale propojených pozitivních vzduchových komor se celkový objem vzduchu zvýší, což vede k mnohem plošší křivce pružení během prvních 70 % zdvihu tlumiče. Tato "měkčí" pružina zajišťuje řízení síly nárazů podobné pružinové pružině v celé zóně nárazů.

Když se tlumič stlačuje do posledních 30 % zdvihu, Genie Band se posune a uzavře otvory do vnější vzduchové komory, čímž účinně sníží celkový objem. To vede k mnohem progresivnější křivce pružení v posledních 30 % zdvihu, což účinněji zabraňuje dosednutí než standardní vzduchová pružina. Je to nejlepší z obou světů - pružiny i vzduchové pružiny - s extra možností nastavení a bez kompromisů.



Graf výše ilustruje vztah mezi nárazovou silou a zdvihem kola u modelů Stumpjumper 15 a Stumpjumper EVO. Všimněte si, že Stumpjumper 15 využívá o 16,3 % více zdvihu při stejném nárazu, což naznačuje lepší řízení nárazové síly u modelu Stumpjumper 15 s technologií Genie.




Mullet nebo devětadvacítky

Specialized dává na výběr mezi rychlostí, trakcí a schopností překonávat překážky s velkými 29” koly vpředu i vzadu, nebo zvolit 27,5” zadní kolo pro citlivější a hravější jízdu. Ať už si vyberete cokoli, změna velikosti kol neovlivní geometrické a odpružené vlastnosti, které umožňují modelu Stumpjumper 15 jezdit perfektně.

big_wheels_or_mixed_-width-1920.png


Nastavitelná geometrie

Dokonalá nastavitelnost modelu Stumpjumper 15 z něj dělá nejpřizpůsobivější trailové kolo vůbec. Šest různých nastavení geometrie umožňuje jezdcům vyladit výkon pro jakýkoli styl a terén. Úhel hlavy lze nastavit na tři hodnoty mezi 63 a 65,5 stupni pomocí unikátní excentrické horní misky hlavového složení. Výšku středového složení lze jemně doladit o 7 mm nahoru nebo dolů výměnou čipů Horst link. Snižte ji pro stabilnější jízdu nebo ji nastavte výš pro větší průjezdnost terénem.



Modely a jejich ceny

S-Works Stumpjumper 15 - 315 000 Kč
Rám S-Works Stumpjumper 15 - 109 000 Kč
Stumpjumper 15 Pro - 230 000 Kč
Stumpjumper Expert - 182 000 Kč
Stumpjumper 15 Öhlins Coil - 207 000 Kč
Stumpjumper 15 Comp - 158 000 Kč

Navštivte stránky výrobce Specialized.cz a prohlédněte si všechny detaily.



Autor: Tým CykloRepublic
Foto: Specialized

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 

Reklama ► 

Reklama 



Reklama ► 


Reklama 


Reklama ► 



Aktuální novinky a videa

Tour of Norway zrušena kvůli výpadku státní podpory. Organizátoři věří v návrat
12.12.2025 | Kategorie: silniční
Etapový závod Tour of Norway se v roce 2026 neuskuteční.
Elkov Kasper půjde do nové sezony pod novým názvem Kasper Crypto4Me
11.12.2025 | Kategorie: silniční
Cyklistický tým Elkov Kasper se před sezonou 2026 představuje v nové podobě a oznamuje zásadní změny, které mají posunout celé zázemí i sportovní ambice ještě dál.
Revoluce v MTB: SRAM vyvíjí zcela bezdrátový brzdový systém
10.12.2025 | Kategorie: MTB
Společnost SRAM pracuje na plně bezdrátovém brzdovém systému, který zcela odstraní kabely z kokpitu a jednotku schová do rámu.
Van der Poel jen těsně unikl pádu během neplánovaného sprintu s amatérem ve Španělsku
07.12.2025 | Kategorie: silniční
Francouzský amatér Anatole Leboucher zažil trénink, na který rozhodně nezapomene.
Alpecin-Deceuninck získává nového titulárního partnera. Tým se mění na Alpecin-Premier Tech
06.12.2025 | Kategorie: silniční
Kanadská společnost Premier Tech se stává druhým titulárním sponzorem.
Red Bull-Bora-Hansgrohe uzavírá soupisku pro rok 2026. Posledním podpisem je Arne Marit
05.12.2025 | Kategorie: silniční
Tým Red Bull-Bora-Hansgrohe finalizoval soupisku pro sezónu 2026 a jako posledního nového jezdce přivádí šestadvacetiletého Arneho Marita.
Česko je cycling paradise, říká Štybar. Kde ztrácíme mladé talenty?
03.12.2025 | Kategorie: silniční
Zdeněk Štybar v podcastu Přes Příkop otevřeně promluvil o budoucnosti české cyklistiky.
Vítězové ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 převzali unikátní poháry
30.11.2025 | Kategorie: MTB
Nejlepší závodnice a závodníci celkového pořadí ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 převzali, v již tradičně zcela zaplněném sále Lidového domu Kbely, unikátní poháry s pražskou dlažební kostkou.
MS v cyklistice v Abú Zabí může změnit umělý kopec. Pořadatelé chystají až 11% stoupání
28.11.2025 | Kategorie: silniční
Mistrovství světa v silniční cyklistice 2028 v Abú Zabí nakonec nemusí být rovinatou záležitostí, jak mnozí předpokládali.
Fotogalerie: Světový pohár v cyklokrosu Tábor 2025
26.11.2025 | Kategorie: cyklokros
Světový pohár v cyklokrosu očima Pavla Křikavy. Mrkněte na galerii plnou bláta, emocí a pořádný CX energie!
» více novinek a videí