Rozhovor s Jakubem Novákem

Datum vydání: 10.12.2013

 

Jakub Novák závodí za americký kontinentální tým BMC Development. Zajisté ho můžeme zařadit mezi naše nadějné cyklisty. V půlce letošní sezony dostal možnost závodit za profesionální tým BMC Racing team a ani tam se neztratil na velkých závodech.  V rozhovoru nám Jakub shrne uplynulou sezonu a jeho plány do budoucna.

Jak se teď máš? Jak jsi strávil posezonní volno?
Volno jsem si užil tenhle rok doma. Hodně jsem během sezony cestoval, a tak jsem neměl náladu jezdit někam do zahraničí. Když už, tak jsem chtěl jet někam surfovat k oceánu jako každý rok.
 
Už jsi začal se zimní přípravou?
Měl jsem 3 týdenní volno bez systematického tréninku. Od listopadu kombinuji posilovnu, horské a silniční kolo, túry a zejména běh. V tuhle dobu jsem na horách v Itálii, kde jen lyžuji (sjezdovky) a běhám. Od 14. prosince máme týmové týdenní soustředění ve Španělsku.
 
Jak celkově hodnotíš uplynulou letošní sezonu?
V sezoně 2013 jsem udělal velký skok. Hodnotím ji kladně. Dala mi velké ponaučení a zkušenosti. Neměl jsem ale tolik výsledků. V první polovině sezony jsem neměl takovou formu, a pomáhal jsem také týmovému parťákovi Silvanu Dillierovi, hlavně v závodě Tour of Normandie, kterou vyhrál.  
 
 
V týmu BMC Development zůstáváš?
Ano. V týmu zůstávám na další sezonu. Měl jsem nabídku od belgického Pro Continental týmu, ale to nevyšlo.  Největší zklamání pro mě je, že jsem nedostal smlouvu s BMC Pro Tour. Musím se přiznat, že motivaci a pevnou vůli na trénování hledám hůře než v předchozích letech.
 
Tvůj kontinentální tým BMC Development ti umožnil v půlce sezony přestup k profíkům do BMC Racing. Půlku sezony jsi tedy měl statut profesionála, byla to pro tebe dobrá zkušenost absolvovat sezonu za profesionální tým BMC?
Byla to obrovská příležitost ukázat, co dokážu. Dal jsem do toho 100 % a nemůžu být se sebou zklamán. Pomohl jsem svým parťákům, co nejvíce to šlo. Můžu říci, že jsem si sáhl na hranici svých sil. Hlavně jsem si dokázal, že jsem schopný konkurence v nejvyšší kategorii. 
 

Za profíky jsi jel velké závody jako Okolo Utahu, Tour of Alberta, GP Walllonie a Paris-Tours. Nebyl to pro tebe velký skok z kontinentálních závodů?
Ani bych neřekl. Mám radši závody vyšší kategorie. Sedí mi více. Závod je více kontrolovaný a hlavně se jede stálé tempo, které mi vyhovuje. I když poslední kilometry jsou někdy neuvěřitelně rychlé. Nejtěžší a nejnáročnější pro mě byl asi závod Tour of Utah.
 
Například v Kanadě na Tour of Alberta jsi byl hodně vidět a dařilo se ti skvěle. Tým BMC vyhrál dvě etapy, ty jsi skončil jedenáctý a mezi mladými jezdci jsi byl druhý. Nestačilo to na přestup k profíkům?
Tour of Alberta byl obrovský zážitek. Být v týmu s Evansem, který mi dokonce pomáhal poslední etapu, abych neztratil čas, v tu chvíli jsem si myslel, že se mi to snad zdá. Jedenácté místo je skvělé umístění, ale to je vedlejší. Je hlavní, že jsem pomáhal týmu. Od nás Bookwalter nakonec skončil druhý. Jak vidíte, asi to nestačilo na smlouvu s Pro Tour.

V týmu BMC si se potkal s Australanem Cadelem Evansem, ale i Belgičanem Philippem Gilbertem? Jak na tebe zapůsobili?
Velice profesionálně a vůbec se nepovažovali za hvězdy. Na nic si nehráli. Evans mi i sám od sebe dával rady. 
 
 
Vraťme se ještě k mistrovství světa ve Florencii, kam si se nominoval. Jaký to byl pro tebe závod?
Nezapomenutelný zážitek. I to špatné počasí mě povzbuzovalo. Když kolem mě byly samé hvězdy, bylo jedno, jaké bylo počasí, jaká byla délka závodu nebo jaký byl profil. Byl jsem rád, že jsem mohl být součástí takového závodu. Budu jen litovat, že jsem trochu zbytečně upadl a poté už závod nedojel. Věřte mi, že kdyby to šlo dojet, tak to dojedu.
 
Velkou část sezony jsi pobýval na závodech v Americe a po Evropě. Jsou mezi závody rozdíly? Jak organizační tak fyzické?
V Americe jsou širší silnice a nejsou tak členité. Takže pohyb v balíku je lehčí. V Kanadě nám jednou na meetingu sportovní ředitel říkal více o trati: „Dnešní etapa je více technická, včera byli 3 zatáčky, dnes jich bude 5.
 
Vím o tobě, že studuješ i vysokou školu. Dá se stíhat profesionální sport a škola?
Záleží hodně na škole. Já chodím na soukromou školu finanční a správní, kde mi vycházejí vstříc. Mohu složit zkoušky v mém stanoveném náhradním termínu. Jak jsem již zmiňoval, zůstal jsem po sezoně doma, a tak jsem měl čas, dodělat si 1. ročník. Ted jsem tedy ve 2. ročníku. Studuji obor marketingová komunikace. 
 

Máš už nějaké konkrétní cíle do nadcházející sezony?
Cíl je věřit v to, co dělám a dělat to na maximum. Když jsem se ukázal v tak dobrém světle s Pro Tour a tam mě odmítli, tak už nevím, co bych pro to měl udělat. Asi bych měl začít závody vyhrávat.
 
Máš už bližší představu, jak bude vypadat tvůj závodní kalendář? Uvidíme tě znovu na jaře v nadcházející sezoně na tradiční české klasice Brno - Velká Bíteš - Brno?                                                    
Předběžný plán už máme. Pojedeme podobné závody jako minulý rok. Jestli nepojedu žádný závod v termínu, kdy se jede Bíteš, tak bych jí rád jel.
 
Děkujeme za rozhovor.
 

Foto: Vlastimil Homola

 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 
Reklama ► 
Reklama ► 



Reklama 


Aktuální novinky a videa

Vuelta 2025 - Výsledky 19. etapy
12.09.2025 | Kategorie: silniční
Šestnáctiletá Barbora Bukovská získala na MS juniorek bronzovou medaili
12.09.2025 | Kategorie: MTB
Šestnáctiletá česká bikerka Barbora Bukovská získala na mistrovství světa horských kol bronzovou medaili.
MS MTB 2025 - Výsledky XCO
12.09.2025 | Kategorie: MTB
MS MTB 2025 - Výsledky štafeta
11.09.2025 | Kategorie: MTB
Vuelta 2025 - Výsledky 18. etapy
11.09.2025 | Kategorie: silniční
Kolik berou bikeři? Platy horských cyklistů jsou žalostné proti silniční elitě
11.09.2025 | Kategorie: MTB
Mistrovství světa horských kol přitahuje nejlepší jezdce planety, rozhodně ale ne miliardové rozpočty.
Specialized Diverge 4 má přepracovanou geometrii a více prostoru pro pláště
11.09.2025 | Kategorie: gravel

Nový Diverge 4 posouvá hranice komfortu a univerzality.

Vuelta 2025 - Výsledky 17. etapy
10.09.2025 | Kategorie: silniční
SRAM slaví 38 let unikátní sadou Eagle Transmission 1987
10.09.2025 | Kategorie: MTB
SRAM k výročí 38 let od založení uvádí na trh unikátní limitovanou edici komponentů Eagle Transmission s názvem 1987.
Vuelta 2025 - Výsledky 16. etapy
09.09.2025 | Kategorie: silniční
» více novinek a videí