Revoluce v cyklistice! Změní motorový doping cyklistiku?

Revoluce v cyklistice! Změní motorový doping cyklistiku?

Datum vydání: 01.02.2016

Není to tak dlouho, kdy se po vítězství Fabiana Cancellary na Paříž - Roubaix v roce 2010 začalo více debatovat o motorovém dopingu. Švýcar tehdy ujel skupince jezdců bez výrazného nástupu v sedle a bez problému urval soupeře z háku. Přestože mohl mít tehdejší jezdec Saxo-Banku jako kvalitní specialista na jarní klasiku výbornou výkonnost, u mnoha fanoušků to vzbudilo pochybnosti.

Cancellara tehdy nebyl obviněn, neboť kromě neusvědčujícího videozáznamu nikdo neměl žádné důkazy ukazující na nesportovní praktiky. Mezinárodní cyklistické unie (UCI) ještě v té době kola po závodě pravidelně nekontrolovala. Nikoho to totiž ani nenapadlo.

„Já vím, jak jsem dosáhl svého vítězství. Mám motor, ale ten je v mém těle. Ten je silnější než si dokážete představit. Za posledních deset let jsem ukázal, že nepotřebuji žádné jiné motory,“ sebevědomě prohlašoval Cancellara v roce 2010.

 
Od té doby byly skryté motorky tabu, o kterém se moc často nemluvilo, ale pouze spekulovalo, když někdo předvedl extrémní výkon. Navíc s příchodem elektrického řazení začaly být takové elektro-inovace cyklistice více otevřené.


S postupem času se testování na motorový doping v rámu kola nevyhnul například ani český jezdec Zdeněk Štybar po světovém šampionátu v cyklokrosu v roce 2014, kdy v boji o titul předvedl skvělý výkon. Český jezdec ale bez problému dokázal po kontrole kola své kvality, stejně jako ostatní jezdci šampionátu. UCI tak odstartoval sezonu 2014 hledáním něčeho neznámého.
 
Tvrdě se do toho UCI pustila na španělské Vueltě 2014, kdy bylo pěti jezdcům, včetně Alberta Contadora, odebráno kolo na kontrolu. Hlavním impulsem byl ale Kanaďan Rider Hesjedal, který v zatáčce nešikovně spadl a kolo se mu nečekaně ještě jednou otočilo, jak si můžete prohlédnout v přiloženém videu.
 
 
V loňské sezoně se již kontroly staly rutinou a UCI se snaží kola jezdců pravidelně kamerovou sondou kontrolovat. Například v loňské sezoně na klasice Milán-San Remo bylo rozebráno celkem 37 kol. Závodní stroje patřily týmu Trek Factory Racing, Etixx-Quick-Step, Orica-GreenEdge, Kaťuša a Giant-Alpecin. Celá sezona byla naštěstí čistá a žádný jezdec nebyl na motorický doping pozitivní.
 


 
První rybu chytla UCI o víkendu na světovém šampionátu v Heusden-Zolde, kdy měla Belgičanka Femke van den Driesscheová v sobotním závodě žen do 23 let v kole zabudovaný motorek. Tento prohřešek ji nejenom v cyklistickém světě proslavil více než, kdyby se sama stala šampionkou.  
 
Do kolokvia o motorovém dopingu navíc přispěl i bývalý profesionální italský jezdec Davide Cassani, jež dříve pro domácí média prohlásil, že se podobné stroje používaly profesionály od roku 2004.
 
Téma motorového dopingu se netýká pouze motorku ve středu kola, ale můžou to být i elektromagnetická kola, která mohou jezdci pomoci vyprodukovat 20-60 wattů a údajně jsou nyní nejdokonalejší formu mechanického dopingu. O tomto typu motorového dopingu dnes informoval italský deník Gazzetta dello Sport.
 
V cyklistice tak nastala nová éra. Jezdci hlásí: Jsme čistí! Ale je to opravdu tak? Pro UCI tak nastala sezona hledání a řešení nového závažného problému. 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

ŠKODA Pražský MTB pohár pokračuje závodem ve Kbelích!
29.04.2025 | Kategorie: MTB
Pět dílů má letošní seriál ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 v olympijském cross-country pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů, včetně cyklistů s handicapem. V pořadí třetí závod se uskuteční ve čtvrtek 1.5. v Lesoparku Letňany – Kbely pod názvem „Velká cena Prahy 19 – Kbely“.
Jarní klasiky 2025: Pogačarova dominance a české stopy
28.04.2025 | Kategorie: silniční
Jarní cyklistické klasiky roku 2025 přinesly očekávané triumfy i překvapení.
19. ročník Tour de Brdy startuje 1. května
27.04.2025 | Kategorie: ostatní, silniční
První závod Galaxy série 2025 Tour de Brdy - Velká cena Strašic startuje 1. května 2025 ve 12:00 hodin ve Strašicích u Rokycan.
Nejkrásnější závod seriálu Prima CUP už 11. května!
23.04.2025 | Kategorie: MTB
Přijďte si vychutnat jeden z nejmalebnějších závodů seriálu Prima CUP, který se uskuteční v neděli 11. května v kouzelné krajině Stolových hor. Druhý podnik letošní série slibuje jedinečné cyklistické zážitky v nádherném prostředí.
Remco Evenepoel zpět ve světové špičce!
19.04.2025 | Kategorie: silniční
Remco Evenepoel se po dlouhé rekonvalescenci z těžkého zranění vrátil mezi absolutní cyklistickou elitu.
Finiš Remca Evenepoela na Brabantse Pijl Final 2025 KM's
18.04.2025 | Kategorie:
Prague Bike Fest 2025: Adrenalin, technologie a zábava pro celou rodinu
18.04.2025 | Kategorie: ostatní
Třetí ročník největšího cyklistického svátku u nás Prague Bike Fest se uskuteční 26. a 27. dubna 2025.
Colnago V5Rs nastavuje nový standard závodních kol
17.04.2025 | Kategorie: silniční
Colnago V5Rs je nejnovější závodní silniční kolo z dílny legendární italské značky, které vzniklo ve spolupráci s týmem UAE Team Emirates.
První letošní reportáž seriálu Prima CUP je venku!
16.04.2025 | Kategorie:
V sobotu 12. dubna jsme odstartovali sezónu na skvělém závodě Decathlon Hradec Králové, který přilákal neuvěřitelnou tisícovku nadšených účastníků!
Tisícovka závodníků si užila úvodní závod Prima CUPu
15.04.2025 | Kategorie: MTB
Seriál Prima CUP odstartoval letošní bikovou sezónu ve velkém stylu! První závod, který se uskutečnil v sobotu 12. dubna v Hradci Králové, přilákal tisícovku nadšených závodníků všech věkových kategorií.
» více novinek a videí