Revoluce v cyklistice! Změní motorový doping cyklistiku?

Revoluce v cyklistice! Změní motorový doping cyklistiku?

Datum vydání: 01.02.2016

Není to tak dlouho, kdy se po vítězství Fabiana Cancellary na Paříž - Roubaix v roce 2010 začalo více debatovat o motorovém dopingu. Švýcar tehdy ujel skupince jezdců bez výrazného nástupu v sedle a bez problému urval soupeře z háku. Přestože mohl mít tehdejší jezdec Saxo-Banku jako kvalitní specialista na jarní klasiku výbornou výkonnost, u mnoha fanoušků to vzbudilo pochybnosti.

Cancellara tehdy nebyl obviněn, neboť kromě neusvědčujícího videozáznamu nikdo neměl žádné důkazy ukazující na nesportovní praktiky. Mezinárodní cyklistické unie (UCI) ještě v té době kola po závodě pravidelně nekontrolovala. Nikoho to totiž ani nenapadlo.

„Já vím, jak jsem dosáhl svého vítězství. Mám motor, ale ten je v mém těle. Ten je silnější než si dokážete představit. Za posledních deset let jsem ukázal, že nepotřebuji žádné jiné motory,“ sebevědomě prohlašoval Cancellara v roce 2010.

 
Od té doby byly skryté motorky tabu, o kterém se moc často nemluvilo, ale pouze spekulovalo, když někdo předvedl extrémní výkon. Navíc s příchodem elektrického řazení začaly být takové elektro-inovace cyklistice více otevřené.


S postupem času se testování na motorový doping v rámu kola nevyhnul například ani český jezdec Zdeněk Štybar po světovém šampionátu v cyklokrosu v roce 2014, kdy v boji o titul předvedl skvělý výkon. Český jezdec ale bez problému dokázal po kontrole kola své kvality, stejně jako ostatní jezdci šampionátu. UCI tak odstartoval sezonu 2014 hledáním něčeho neznámého.
 
Tvrdě se do toho UCI pustila na španělské Vueltě 2014, kdy bylo pěti jezdcům, včetně Alberta Contadora, odebráno kolo na kontrolu. Hlavním impulsem byl ale Kanaďan Rider Hesjedal, který v zatáčce nešikovně spadl a kolo se mu nečekaně ještě jednou otočilo, jak si můžete prohlédnout v přiloženém videu.
 
 
V loňské sezoně se již kontroly staly rutinou a UCI se snaží kola jezdců pravidelně kamerovou sondou kontrolovat. Například v loňské sezoně na klasice Milán-San Remo bylo rozebráno celkem 37 kol. Závodní stroje patřily týmu Trek Factory Racing, Etixx-Quick-Step, Orica-GreenEdge, Kaťuša a Giant-Alpecin. Celá sezona byla naštěstí čistá a žádný jezdec nebyl na motorický doping pozitivní.
 


 
První rybu chytla UCI o víkendu na světovém šampionátu v Heusden-Zolde, kdy měla Belgičanka Femke van den Driesscheová v sobotním závodě žen do 23 let v kole zabudovaný motorek. Tento prohřešek ji nejenom v cyklistickém světě proslavil více než, kdyby se sama stala šampionkou.  
 
Do kolokvia o motorovém dopingu navíc přispěl i bývalý profesionální italský jezdec Davide Cassani, jež dříve pro domácí média prohlásil, že se podobné stroje používaly profesionály od roku 2004.
 
Téma motorového dopingu se netýká pouze motorku ve středu kola, ale můžou to být i elektromagnetická kola, která mohou jezdci pomoci vyprodukovat 20-60 wattů a údajně jsou nyní nejdokonalejší formu mechanického dopingu. O tomto typu motorového dopingu dnes informoval italský deník Gazzetta dello Sport.
 
V cyklistice tak nastala nová éra. Jezdci hlásí: Jsme čistí! Ale je to opravdu tak? Pro UCI tak nastala sezona hledání a řešení nového závažného problému. 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 
Reklama ► 






Reklama 


Aktuální novinky a videa

Nová pravidla UCI: Oslavy pod pokutou, novinky v občerstvování i závodních kategoriích
13.01.2025 | Kategorie: silniční
S příchodem nového roku 2025 vstoupila v platnost nová pravidla Mezinárodní cyklistické unie.
Boroš a Zemanová opět kralují českému cyklokrosu
11.01.2025 | Kategorie: cyklokros
Hvězdami Mistrovství České republiky v cyklokrosu konané v zasněženém Jíčíně se stali favorizovaní Michael Boroš a Kristýna Zemanová.
Cannondale Factory Racing vstupuje do sezóny 2025 s hvězdnými posilami
10.01.2025 | Kategorie: ostatní

Cannondale Factory Racing začíná sezónu 2025 s ikonou Jolandou Neff a talentem Lucou Martinem.


Nejpopulárnější kola Festka v roce 2024 na sociálních sítích
08.01.2025 | Kategorie: silniční, gravel
Český výrobce špičkových karbonových rámů na kola Festka se sídlem v Praze, sestavuje již od roku 2020 hitparádu svých nejpopulárnějších příspěvků na sociálních sítích za uplynulý rok.
Teleskopická sedlovka FOX Transfer NEO
07.01.2025 | Kategorie: MTB
Přesná, rychlá, spolehlivá - taková je elektronicky ovládaná teleskopická sedlovka FOX Transfer NEO určená pro nejnáročnější jezdce.
Van der Poel kvůli zranění žeber vynechá Světový pohár v Dendermonde
04.01.2025 | Kategorie: cyklokros
Úřadující mistr světa v cyklokrosu Mathieu van der Poel nebude startovat v nedělním závodě Světového poháru v belgickém Dendermonde.
Styl a pohodlí v jednom. Brýle Nandej Action Wide na každé dobrodružství
03.01.2025 | Kategorie: Testy
Měli jsme možnost vyzkoušet brýle Nandej - model Action Wide, který je širší a větší než většina ostatních modelů, což přesně odpovídá trendům této doby.
Ondřej Cink míří do týmu Cube Factory Racing
01.01.2025 | Kategorie: MTB
Český biker Ondřej Cink zahajuje novou kapitolu své bohaté cyklistické kariéry. Od sezóny 2025 bude hájit barvy německého týmu Cube Factory Racing.
Odolnost a komfort s gravel plášti Goodyear County a Goodyear Peak
01.01.2025 | Kategorie: Testy
V této recenzi se zaměříme na jejich výkon v různých podmínkách a terénech.
PF 2025: Děkujeme za společnou jízdu v roce 2024!
31.12.2024 | Kategorie: ostatní
Přejeme vám, ať je rok 2025 plný nových výzev, dobrodružství a stovek najetých kilometrů, které vás dovedou k novým obzorům.
» více novinek a videí