Revoluce v cyklistice! Změní motorový doping cyklistiku?

Revoluce v cyklistice! Změní motorový doping cyklistiku?

Datum vydání: 01.02.2016

Není to tak dlouho, kdy se po vítězství Fabiana Cancellary na Paříž - Roubaix v roce 2010 začalo více debatovat o motorovém dopingu. Švýcar tehdy ujel skupince jezdců bez výrazného nástupu v sedle a bez problému urval soupeře z háku. Přestože mohl mít tehdejší jezdec Saxo-Banku jako kvalitní specialista na jarní klasiku výbornou výkonnost, u mnoha fanoušků to vzbudilo pochybnosti.

Cancellara tehdy nebyl obviněn, neboť kromě neusvědčujícího videozáznamu nikdo neměl žádné důkazy ukazující na nesportovní praktiky. Mezinárodní cyklistické unie (UCI) ještě v té době kola po závodě pravidelně nekontrolovala. Nikoho to totiž ani nenapadlo.

„Já vím, jak jsem dosáhl svého vítězství. Mám motor, ale ten je v mém těle. Ten je silnější než si dokážete představit. Za posledních deset let jsem ukázal, že nepotřebuji žádné jiné motory,“ sebevědomě prohlašoval Cancellara v roce 2010.

 
Od té doby byly skryté motorky tabu, o kterém se moc často nemluvilo, ale pouze spekulovalo, když někdo předvedl extrémní výkon. Navíc s příchodem elektrického řazení začaly být takové elektro-inovace cyklistice více otevřené.


S postupem času se testování na motorový doping v rámu kola nevyhnul například ani český jezdec Zdeněk Štybar po světovém šampionátu v cyklokrosu v roce 2014, kdy v boji o titul předvedl skvělý výkon. Český jezdec ale bez problému dokázal po kontrole kola své kvality, stejně jako ostatní jezdci šampionátu. UCI tak odstartoval sezonu 2014 hledáním něčeho neznámého.
 
Tvrdě se do toho UCI pustila na španělské Vueltě 2014, kdy bylo pěti jezdcům, včetně Alberta Contadora, odebráno kolo na kontrolu. Hlavním impulsem byl ale Kanaďan Rider Hesjedal, který v zatáčce nešikovně spadl a kolo se mu nečekaně ještě jednou otočilo, jak si můžete prohlédnout v přiloženém videu.
 
 
V loňské sezoně se již kontroly staly rutinou a UCI se snaží kola jezdců pravidelně kamerovou sondou kontrolovat. Například v loňské sezoně na klasice Milán-San Remo bylo rozebráno celkem 37 kol. Závodní stroje patřily týmu Trek Factory Racing, Etixx-Quick-Step, Orica-GreenEdge, Kaťuša a Giant-Alpecin. Celá sezona byla naštěstí čistá a žádný jezdec nebyl na motorický doping pozitivní.
 


 
První rybu chytla UCI o víkendu na světovém šampionátu v Heusden-Zolde, kdy měla Belgičanka Femke van den Driesscheová v sobotním závodě žen do 23 let v kole zabudovaný motorek. Tento prohřešek ji nejenom v cyklistickém světě proslavil více než, kdyby se sama stala šampionkou.  
 
Do kolokvia o motorovém dopingu navíc přispěl i bývalý profesionální italský jezdec Davide Cassani, jež dříve pro domácí média prohlásil, že se podobné stroje používaly profesionály od roku 2004.
 
Téma motorového dopingu se netýká pouze motorku ve středu kola, ale můžou to být i elektromagnetická kola, která mohou jezdci pomoci vyprodukovat 20-60 wattů a údajně jsou nyní nejdokonalejší formu mechanického dopingu. O tomto typu motorového dopingu dnes informoval italský deník Gazzetta dello Sport.
 
V cyklistice tak nastala nová éra. Jezdci hlásí: Jsme čistí! Ale je to opravdu tak? Pro UCI tak nastala sezona hledání a řešení nového závažného problému. 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama Reklama ► 
Reklama ► 



Reklama 


Aktuální novinky a videa

Tour de France 2025 - výsledky 1. etapa
05.07.2025 | Kategorie: silniční
Pravidla letošní Tour de France: Delší ochranné zóny a konec bonusových sprintů
05.07.2025 | Kategorie: silniční
Nejslavnější cyklistický závod světa se neodehrává jen na silnici, ale i mezi řádky regulí a technických předpisů.
Nová dětská kola Galaxy
04.07.2025 | Kategorie: MTB, ostatní
Představujeme dětská kola 20" české značky Galaxy, vhodná pro děti od 5 do 8 let.
Dopingové podezření před Tour de France 2025: AICAR, ARD a reakce UCI
04.07.2025 | Kategorie: silniční
Těsně před startem Tour de France 2025 přicházejí znepokojivé zprávy o možném dopingu.
Full Mounty kokpit? Canyon Grizl 2025 se nebojí vybočit z řady
03.07.2025 | Kategorie: gravel
Novinka přináší upravenou geometrii, větší prostor pro výbavu a hlavně dva výrazné prvky.
Tour de France 2025: program, etapy a trasa
02.07.2025 | Kategorie: silniční
Vrchol cyklistické sezony se blíží. Tour de France 2025 odstartuje 5. července.
Novinka Fox 2026 vidlice Podium
01.07.2025 | Kategorie: MTB
FOX představuje Podium, nový standard ve výkonnosti jednokorunkové vidlice, který byl navržen pro neúprosné sjezdy, technické závodní tratě a nejnáročnější jezdce na světě.
Pavel Bittner pojede poprvé Tour de France za tým DSM-Firmenich PostNL
30.06.2025 | Kategorie: silniční
Nizozemský tým Picnic PostNL dnes oznámil, že jej zařadil do osmičlenné nominace pro 112. ročník nejslavnějšího závodu světa.
ČEZ Karlovy Vary: Závod horských kol v kulisách slavného lázeňského centra
30.06.2025 | Kategorie: MTB, ostatní
Nejznámější české lázeňské město ožije v sobotu 9. srpna horskými koly. Do Karlových Varů míří další díl prestižního seriálu Prima CUP, a to v podobě jednoho z nejkrásnějších městských MTB maratonů u nás - ČEZ Karlovy Vary.
ČEZ Šumavský MTB maraton: bajková tradice, která trvá už 28 let
30.06.2025 | Kategorie: MTB
V sobotu 26. července 2025 se Zadov opět promění v centrum horské cyklistiky. Na programu je už 28. ročník legendárního ČEZ Šumavského MTB maratonu, jednoho z nejtradičnějších závodů v České republice.
» více novinek a videí