Revoluce v cyklistice! Změní motorový doping cyklistiku?

Revoluce v cyklistice! Změní motorový doping cyklistiku?

Datum vydání: 01.02.2016

Není to tak dlouho, kdy se po vítězství Fabiana Cancellary na Paříž - Roubaix v roce 2010 začalo více debatovat o motorovém dopingu. Švýcar tehdy ujel skupince jezdců bez výrazného nástupu v sedle a bez problému urval soupeře z háku. Přestože mohl mít tehdejší jezdec Saxo-Banku jako kvalitní specialista na jarní klasiku výbornou výkonnost, u mnoha fanoušků to vzbudilo pochybnosti.

Cancellara tehdy nebyl obviněn, neboť kromě neusvědčujícího videozáznamu nikdo neměl žádné důkazy ukazující na nesportovní praktiky. Mezinárodní cyklistické unie (UCI) ještě v té době kola po závodě pravidelně nekontrolovala. Nikoho to totiž ani nenapadlo.

„Já vím, jak jsem dosáhl svého vítězství. Mám motor, ale ten je v mém těle. Ten je silnější než si dokážete představit. Za posledních deset let jsem ukázal, že nepotřebuji žádné jiné motory,“ sebevědomě prohlašoval Cancellara v roce 2010.

 
Od té doby byly skryté motorky tabu, o kterém se moc často nemluvilo, ale pouze spekulovalo, když někdo předvedl extrémní výkon. Navíc s příchodem elektrického řazení začaly být takové elektro-inovace cyklistice více otevřené.


S postupem času se testování na motorový doping v rámu kola nevyhnul například ani český jezdec Zdeněk Štybar po světovém šampionátu v cyklokrosu v roce 2014, kdy v boji o titul předvedl skvělý výkon. Český jezdec ale bez problému dokázal po kontrole kola své kvality, stejně jako ostatní jezdci šampionátu. UCI tak odstartoval sezonu 2014 hledáním něčeho neznámého.
 
Tvrdě se do toho UCI pustila na španělské Vueltě 2014, kdy bylo pěti jezdcům, včetně Alberta Contadora, odebráno kolo na kontrolu. Hlavním impulsem byl ale Kanaďan Rider Hesjedal, který v zatáčce nešikovně spadl a kolo se mu nečekaně ještě jednou otočilo, jak si můžete prohlédnout v přiloženém videu.
 
 
V loňské sezoně se již kontroly staly rutinou a UCI se snaží kola jezdců pravidelně kamerovou sondou kontrolovat. Například v loňské sezoně na klasice Milán-San Remo bylo rozebráno celkem 37 kol. Závodní stroje patřily týmu Trek Factory Racing, Etixx-Quick-Step, Orica-GreenEdge, Kaťuša a Giant-Alpecin. Celá sezona byla naštěstí čistá a žádný jezdec nebyl na motorický doping pozitivní.
 


 
První rybu chytla UCI o víkendu na světovém šampionátu v Heusden-Zolde, kdy měla Belgičanka Femke van den Driesscheová v sobotním závodě žen do 23 let v kole zabudovaný motorek. Tento prohřešek ji nejenom v cyklistickém světě proslavil více než, kdyby se sama stala šampionkou.  
 
Do kolokvia o motorovém dopingu navíc přispěl i bývalý profesionální italský jezdec Davide Cassani, jež dříve pro domácí média prohlásil, že se podobné stroje používaly profesionály od roku 2004.
 
Téma motorového dopingu se netýká pouze motorku ve středu kola, ale můžou to být i elektromagnetická kola, která mohou jezdci pomoci vyprodukovat 20-60 wattů a údajně jsou nyní nejdokonalejší formu mechanického dopingu. O tomto typu motorového dopingu dnes informoval italský deník Gazzetta dello Sport.
 
V cyklistice tak nastala nová éra. Jezdci hlásí: Jsme čistí! Ale je to opravdu tak? Pro UCI tak nastala sezona hledání a řešení nového závažného problému. 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 

Reklama ► 
Reklama ► 

Reklama 
► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Nejvzácnější produkt od Shimano míří na eBay. Karbonové kliky Dura-Ace FC-7800-C šokují cenou
03.11.2025 | Kategorie:

Tohle není obyčejný komponent pro kolo, ale kousek cyklistické historie.

Bývalý mistr světa Costa ukončil profesionální kariéru
02.11.2025 | Kategorie: silniční
Mistr světa z roku 2013 Rui Costa oznámil konec kariéry a po sedmnácti letech opouští profesionální peloton.
Adolf Silva spustil videosérii o své léčbě
01.11.2025 | Kategorie: MTB
Elkov Kasper posiluje! Vrací se Kukrle, přichází Bittner, Ježek i mladý Rejzek
01.11.2025 | Kategorie: cyklokros, silniční
Hradecký tým Elkov Kasper odhalil posily pro sezonu 2026.
Bosch opouští Eurobike. Budoucnost cyklistického veletrhu je nejistá
31.10.2025 | Kategorie: ostatní
Napětí kolem budoucnosti veletrhu Eurobike dál roste.
Colnago se vrací na dráhu. Nový T1Rs je „nejvíce aerodynamické kolo v historii značky“
31.10.2025 | Kategorie: dráha, silniční
Po sedmi letech se Colnago vrací do světa dráhové cyklistiky s novinkou T1Rs, kterou označuje za nejvíce aerodynamické kolo, jaké kdy vyrobilo.
Izrael chce hostit Grand Départ Tour de France. „Všechno je možné,“ říká šéfka svazu
30.10.2025 | Kategorie: silniční
Prezidentka izraelské cyklistické federace Dafna Lang uvedla, že země je připravena přivítat největší cyklistický závod světa.
Budoucnost veletrhu Eurobike je nejistá. Dva klíčoví partneři se stahují
30.10.2025 | Kategorie: ostatní
Největší světový cyklistický veletrh Eurobike čelí zásadní krizi.
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (27. 10. - 02. 11. 2025)
26.10.2025 | Kategorie: ostatní, akce týdne
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
Češi září na MS na dráze: Peterka sedmý, Ševčíková devátá v omniu
25.10.2025 | Kategorie: silniční

Čeští dráhoví reprezentanti předvádějí na mistrovství světa v Santiago de Chile velmi solidní formu.

» více novinek a videí