Proč cyklisté nemohou jezdit vedle sebe?!

Proč cyklisté nemohou jezdit vedle sebe?!

Datum vydání: 18. 3. 2017

Zákon o silničním provozu oddíl 5, § 57, odst. 3 stanovuje, že cyklisté by nikdy neměli jezdit vedle sebe, ale pouze jednotlivě za sebou. Je to ale z praktického hlediska bezpečnější? 

Snad každý se ocitl v nepříjemné situaci, když na něho při projížďce nebo tréninku najel, ohrozil nebo "umyl vodou z odsřikovačů" motorista. Proč se tak děje? 
 
Zkušení cyklisté, ale i amatéři při jízdě ve dvou volí obvykle jízdu vedle sebe než jízdu za sebou dle platného zákona o silničním provozu. Pro cyklisty je to vždy dilema, ale většina tvrdí, že jízda vedle sebe je bezpečnější. V Polsku to dokonce řeší tak, že cyklisté za sebou mohou jet maximálně dva a další v pořadí musí držet rozestup alespoň pro předjíždějící auto.
 
Odlišný názor zastává Velká Británie a Nizozemsko, kde je jízda vedle sebe povolená. Dokonce v Austrálii je při větším počtu cyklistů jízda vedle sebe povinná.
 
Obvykle motoristé reagují na jízdu cyklistů vedle sebe troubením nebo bližším najetím k cyklistovi, čímž porušují zákon o silničním provozu a tak i malá chyba může způsobit smrtelné následky, čehož si většinou nejsou řidiči vůbec vědomi.
  
Například v Norsku měli již dříve v úmyslu bezpečnost cyklistů podpořit televizním spotem, ve kterém si zahrál Thor Hushovd ze stáje BMC. Klip se zaměřuje na konkrétní skupinu účastníků silničního provozu, když chce zvýšit sledovanost cyklistů v provozu.


Otázkou je, zdali je zákon o silničním provozu správně nastavený. Zde je pár příkladů k zamyšlení.

1. Jízda vedle sebe je bezpečnější!

Jednoduše řečeno, ve více jezdcích je bezpečnější jezdit vedle sebe. Znamená to, že motoristé mohou jezdce předjet daleko jednodušeji než řadu za sebou jedoucích cyklistů

Od motoristů se očekává ohleduplnost vůči cyklistům a poskytnutí dostatečného prostoru pro bezpečnou jízdu. Řidiči by měli dbát na bezpečnost cyklistů, což znamená, že by měli předjíždět skupinu cyklistů tehdy, když v protisměru nebude žádná překážka. Motoristé také musí počítat s tím, že cyklisté mají právo vyhýbat se překážkám na vozovce.

2. Motorista může předjíždět plynuleji!

Jízda vedle sebe také umožňuje motoristovi plynuleji předjet skupinu cyklistů. Je tedy zřejmé, že motorista mine skupinu v kratším čase, stráví méně času v protisměru vozovky a po boku skupiny cyklistů. Stává se tak pro cyklisty méně nebezpečným
 
Zde je naše grafické znázornění dané situace.
 
 
Cyklistické kolo má na délku přibližně 1,80 m, rozestup mezi jednotlivými cyklisty je přibližně okolo půl metru a ve čtyřčlenné skupině vedle sebe (po dvou) má na délku zhruba 5 m, zatímco v jízdě za sebou bude délka dvojnásobná. Berme v úvahu, že se délka skupiny bude měnit dle zkušeností skupiny.

3. Je to zábavnější!

Cyklisté prožívají díky jízdě vedle sebe a komunikaci s ostatními spolujezdci intenzivnější a zábavnější jízdu. Většina cyklistů dává přednost někomu, s kým si může poklábosit, což se nevylučuje s bezpečnou jízdou. Většina řidičů také mluví se svými spolujezdci a není to považováno za nebezpečnou jízdu!


 

Pro doplnění uvádíme některá vybraná fakta ze zákona o silničním provozu oddílu 5, § 57 a 58

§ 57

(1) Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít.

(3) Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou.

(6) Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty označená dopravní značkou "Stezka pro chodce a cyklisty", na které je oddělen pruh pro chodce a pruh pro cyklisty, je cyklista povinen užít pouze pruh vyznačený pro cyklisty. Pruh vyznačený pro chodce může cyklista užít pouze při objíždění, předjíždění, otáčení, odbočování a vjíždění na stezku pro chodce a cyklisty; přitom nesmí ohrozit chodce jdoucí v pruhu vyznačeném pro chodce.

§ 58

(3) Na jednomístném jízdním kole není dovoleno jezdit ve dvou; je-li však jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro přepravu dítěte a pevnými opěrami pro nohy, smí osoba starší 15 let vézt osobu mladší 7 let. Osoba starší 18 let může vézt nejvýše dvě děti mladší 10 let v přívěsném vozíku určeném pro přepravu dětí, který splňuje technické podmínky stanovené zvláštním předpisem 2), nebo dítě na dětském kole připojeném k jízdnímu kolu spojovací tyčí.

(4) Cyklista nesmí jet bez držení řídítek, držet se jiného vozidla, vést za jízdy druhé jízdní kolo, ruční vozík, psa nebo jiné zvíře a vozit předměty, které by znesnadňovaly řízení jízdního kola nebo ohrožovaly jiné účastníky provozu na pozemních komunikacích. Při jízdě musí mít cyklista nohy na šlapadlech.

(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu 2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.
 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 


Aktuální novinky a videa

Gočárovy schody v Hradci Králové již 28. září
24. 9. 2021 | Kategorie: MTB
Tradiční termín 28. září patří exhibiční akci Gočárovy schody, která se uskuteční na Svatého Václava a Den české státnosti v Hradci Králové.
Biková sezóna končí - startuje finálový víkend Pražského MTB poháru!
24. 9. 2021 | Kategorie: MTB
Sezóna horských kol 2021 finišuje a ke svému vyvrcholení směřuje i seriál v olympijském cross country pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů.
Galaxy Stevens série: Sušický High Point maraton vyhrál Jiří Reeh
21. 9. 2021 | Kategorie: MTB
V Sušici proběhl již čtvrtý ročník Sušického High Point MTB maratonu.
Prima CUP: Maratonskými mistry Holubová a Strož
20. 9. 2021 | Kategorie: MTB
Na devátém závodě seriálu Prima CUP se rozhodlo o národních šampionech v maratonu. Proporce mistrovského závodu Kross Harrachov byly 115 kilometrů s převýšením přes 3.750 výškových metrů. S extrémně náročnou trasou si nejlépe poradila mladičká Adéla Holubová a Jan Strož.
Na MS do Belgie jede 17 českých cyklistů
16. 9. 2021 | Kategorie: silniční
Celkem 17 silničních cyklistů bude reprezentovat Českou republiku na mistrovství světa v Belgii, které se koná od 19. do 26. září.
Konečný i Zatloukal celkovými vítězi Českého poháru MTB!
16. 9. 2021 | Kategorie: MTB
Jezdci týmu NUTREND Specialized Racing, Filip Konečný a Jan Zatloukal se stali, ve svých kategoriích junior a U23, celkovými vítězi IZOMAT Českého poháru horských kol 2021.
Brambora z Tokia potvrzuje životní sezónu Patrika Jahody!
13. 9. 2021 | Kategorie: ostatní
Výborné, ale nepopulární čtvrté místo vybojoval na paralympijských hrách v Tokiu český reprezentant a člen týmu NUTREND Specialized Racing.
Pozvánka na 2. závod Galaxy Stevens série - Sušický High Point maraton
11. 9. 2021 | Kategorie: MTB
Přijeďte si zazávodit i s dětmi na 2. závod Galaxy Stevens série 2021 - Sušický High Point maratontřetí zářijovou sobotu do Sušice, pomyslné brány Šumavy. Koná se zde již tradiční MTB maraton, který prověří, kolik jste toho letos natrénovali.
Stevens G. Benedikt MTB maraton vyhrál Jan Písař
11. 9. 2021 | Kategorie:
Stevens G. Benedikt MTB maraton vyhrál na trase 50 km Jan Písař z týmu Cycle Experts Mezi ženami slavila vítězství Kateřina Stanzelová.
Pražský MTB pohár čekají finálové závody ve Kbelích a Libuši!
8. 9. 2021 | Kategorie: MTB
ŠKODA Pražský MTB pohár 2021 se připravuje na dva finálové závody ve Kbelích a Libuši, které určí celkové vítěze celoroční soutěže a držitele originálních trofejí s pražskou dlažební kostkou.
Silniční cyklisty čeká ME v Itálii, trenér věří v medaili
7. 9. 2021 | Kategorie: silniční
Od středy do neděle hostí italské Trento mistrovství Evropy silničních cyklistů. Česko bude reprezentovat celkem 20 závodníků a reprezentační trenér Tomáš Konečný věří, že se podaří vybojovat nějaká medaile.
Prima CUP - Silesia Bike Marathon
6. 9. 2021 | Kategorie: MTB
Podívejte se na reportáž ze závodu Silesia Bike Marathon. 
» více novinek a videí

 
Reklama 
►