Pět cyklistických inovací, o nichž se vedou žhavé diskuse

Pět cyklistických inovací, o nichž se vedou žhavé diskuse

Datum vydání: 10.11.2014

Britský server BBC přišel se zajímavým článkem, kde představil pět inovací, které by mohly přispět k větší bezpečnosti cyklistů, ale které zároveň rozdělují veřejnost na dva rozdílné názorové tábory.

Ty se nemohou shodnout na tom, co je vlastně v konečném důsledku lepší. Zavést povinné nošení přileb, či ne? Oblékat si reflexní oblečení i přes den, či nikoliv? Sluchátka, ano, či ne? Vyhnout se nebezpečím krajnice a zaparkovaným autům jízdou blíže středu silnice a jsou lepší blikající světla nebo stálá?

Povinné přilby, ano, či ne?

Vozit na hlavě přilbu je povinné v Austrálii, na Novém Zélandu či v USA. Na první pohled se jedná o jasně odůvodnitelnou záležitost, jelikož až 75% smrtelných úrazů na kole předchází poranění hlavy.

Nicméně, podle některých výzkumů jsou řidiči automobilů daleko méně obezřetní a nechávají cyklistům s přilbou při jejich předjíždění daleko méně prostoru. Další odborníci zase upozorňují na to, že význam helem je přeceňován s tím, že jsou navrženy chránit člověka pouze při karambolu za nízké rychlosti a to za podmínky, že nedojde ke srážce s vozidlem.

Většina lidí však namítne, že alespoň něco je rozhodně lepší než nic, protože když už spadnete, cokoliv, co utlumí náraz, může pomoci.

Zajímavým argumentem je, že pokud by se zavedlo povinné užívání přilby, odradilo by to řadu lidí od cyklistiky, která sama o sobě přináší zdravotní benefity a to by možná uškodilo početně širší populaci.

Měli by si cyklisté oblékat reflexní oblečení i přes den?

V Británii je reflexní oblečení povinné za tmy, a i za denního světla se doporučuje oblékat fluoreskující, či světlo-barevný oděv.

Avšak závěr výzkumu doktora Garrarda vyznívá pro to, že přes den vcelku nezáleží na tom, co si na sebe oblečete. Ze 6000 aut, které ho předjížděly, byl jeden až dva řidiči ze sta při tomto manévru nebezpečně agresivní. Tedy až jednu výjimku, to když si doktor Garrard oblékl napodobeninu policejní vesty :). Mluvíme-li o jízdě v noci, zde je nutnost obléci se co nejvýrazněji a použít světla bez debat. Přes den však okolí mění barvy a tak i fluoreskující oblečení cyklisty může řidič přehlédnout.

Zákaz používání sluchátek

Být ostražitý a naslouchat okolí je při jízdě na kole naprosto nezbytné. Asi nikoho by nenapadlo oponovat. Nicméně zcela zakázat užívání sluchátek může narazit na odpor veřejnosti, jelikož jen v Anglii je používá téměř pětina cyklistů. Někteří navíc mohou namítat, že řidiči automobilů si často také pouštějí nahlas muziku a studie australského internetového magazínu BikeBiz dokonce uvádí, že cyklista, který poslouchá muziku, stejně slyší více, než řidič auta se staženým okénkem a vypnutým rádiem.

Měli by cyklisté jezdit dál od krajnice?

Ježděním v blízkosti patníků, příkopů, kanálů, či zaparkovaných aut riskujete své zdraví. Podle některých je vzdálenost pomyslného pruhu komunikace (po kterém jedete) od krajnice zásadní. Cyklista by se přitom neměl přibližovat patníku blíže než na jeden a půl metru. Jezdec dokonce může ze zákona jet i v půli pruhu, jestli usoudí, že je to blíže krajnici nebezpečné a může tak znemožnit předjetí automobilu. Řidiči jsou však často agresivní a takové chování považují jako provokaci. Paradoxně tedy může dojít k ještě většímu ohrožení cyklisty, jelikož automobil ho bude předjíždět riskantněji s tím, že bude na tento manévr mít méně prostoru.

Je lepší používat blikající světla nebo ta, která svítí stále?

Není náhodou, že sanitky, hasiči, či policejní auta používají blikající světla, jelikož tak lépe upoutají pozornost. Nicméně i automobily začínají být až nesmyslně ozářeny a to v kombinaci s rušivými městskými osvětleními může ztížit rozpoznání cyklistů či chodců.

Avšak na vesnicích, či v neosvětlených místech by se možná více nabízelo vozit klasické světlo, jelikož u toho blikajícího je hůře rozpoznatelná dráha a přesná pozice cyklisty. Řidiči o vás ví, ale neví přesně, jak daleko jste, a jak rychle jedete.

Jaký si tedy z tohoto můžeme vzít závěr? Většina rozumných cyklistů dělá vše proto, aby se na silnici vyhnula všem nebezpečím, a že jich je dost. Avšak pořád se jedná pouze o jednostranná opatření, to znamená, že drtivá většina nákladů na bezpečí cyklistů jde z jejich peněženky. Motoristé stále ještě zaujímají nadřazenou pozici s tím, že oni mají privilegium na to užívat komunikace a cyklisté jsou zde nevítanými hosty. Jsou tedy jen dvě možnosti jak toto vyřešit. Buď výrazně omezit motoristy, nebo cyklistiku zcela oddělit od automobilů, ideálně tvorbou cyklostezek.


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 

Reklama ► 

Reklama 



Reklama ► 


Reklama 


Reklama ► 



Aktuální novinky a videa

Tour of Norway zrušena kvůli výpadku státní podpory. Organizátoři věří v návrat
12.12.2025 | Kategorie: silniční
Etapový závod Tour of Norway se v roce 2026 neuskuteční.
Elkov Kasper půjde do nové sezony pod novým názvem Kasper Crypto4Me
11.12.2025 | Kategorie: silniční
Cyklistický tým Elkov Kasper se před sezonou 2026 představuje v nové podobě a oznamuje zásadní změny, které mají posunout celé zázemí i sportovní ambice ještě dál.
Revoluce v MTB: SRAM vyvíjí zcela bezdrátový brzdový systém
10.12.2025 | Kategorie: MTB
Společnost SRAM pracuje na plně bezdrátovém brzdovém systému, který zcela odstraní kabely z kokpitu a jednotku schová do rámu.
Van der Poel jen těsně unikl pádu během neplánovaného sprintu s amatérem ve Španělsku
07.12.2025 | Kategorie: silniční
Francouzský amatér Anatole Leboucher zažil trénink, na který rozhodně nezapomene.
Alpecin-Deceuninck získává nového titulárního partnera. Tým se mění na Alpecin-Premier Tech
06.12.2025 | Kategorie: silniční
Kanadská společnost Premier Tech se stává druhým titulárním sponzorem.
Red Bull-Bora-Hansgrohe uzavírá soupisku pro rok 2026. Posledním podpisem je Arne Marit
05.12.2025 | Kategorie: silniční
Tým Red Bull-Bora-Hansgrohe finalizoval soupisku pro sezónu 2026 a jako posledního nového jezdce přivádí šestadvacetiletého Arneho Marita.
Česko je cycling paradise, říká Štybar. Kde ztrácíme mladé talenty?
03.12.2025 | Kategorie: silniční
Zdeněk Štybar v podcastu Přes Příkop otevřeně promluvil o budoucnosti české cyklistiky.
Vítězové ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 převzali unikátní poháry
30.11.2025 | Kategorie: MTB
Nejlepší závodnice a závodníci celkového pořadí ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 převzali, v již tradičně zcela zaplněném sále Lidového domu Kbely, unikátní poháry s pražskou dlažební kostkou.
MS v cyklistice v Abú Zabí může změnit umělý kopec. Pořadatelé chystají až 11% stoupání
28.11.2025 | Kategorie: silniční
Mistrovství světa v silniční cyklistice 2028 v Abú Zabí nakonec nemusí být rovinatou záležitostí, jak mnozí předpokládali.
Fotogalerie: Světový pohár v cyklokrosu Tábor 2025
26.11.2025 | Kategorie: cyklokros
Světový pohár v cyklokrosu očima Pavla Křikavy. Mrkněte na galerii plnou bláta, emocí a pořádný CX energie!
» více novinek a videí