Nový cyklistický fenomén: Colnago Y1Rs, kolo Tadeje Pogačara

Nový cyklistický fenomén: Colnago Y1Rs, kolo Tadeje Pogačara

Datum vydání: 13.12.2024

Italská značka Colnago, jeden z nejuznávanějších výrobců cyklistických rámů na světě, představil své nové závodní kolo Y1Rs, které bude jezdit na těch nejprestižnějších závodech. Tento model byl navržen s cílem podpořit ještě vyšší výkon a rychlost, jeho prvním oficiálním jezdcem bude jeden z největších talentů současné profesionální silniční cyklistiky – Tadej Pogačar.

Kolo, které mění pravidla hry

Colnago odhalilo svůj nejnovější model Y1Rs, který má být jedním z nejrychlejších a nejradikálnějších závodních kol na světě. Kolo, na kterém bude jezdit Tadej Pogačar a tým UAE Team Emirates, slibuje výrazné zlepšení aerodynamiky, pohodlí i tuhosti. Vývoj trval tři roky a přinesl výsledky, které mohou změnit standardy závodní cyklistiky.



Colnago Y1Rs přichází s revolučními technologiemi, které mají podpořit nejen aerodynamiku, ale i komfort a ovladatelnost. Zatímco Pogačar je známý svou všestranností, rychlostí a silou, nový model je navržen tak, aby splnil všechny jeho požadavky na závodech té nejvyšší úrovně, od etapových závodů po jednoetapové závody.

Konstrukce rámu Y1Rs je z karbonu, což zajišťuje skvělou tuhost, nízkou hmotnost a vysokou odolnost. Přední vidlice a tvar rámu byly navrženy tak, aby minimalizovaly vzdušný odpor, což je nezbytné pro maximální výkon při vysokých rychlostech.



Hlavní předností Y1RS je úspora 20 wattů oproti modelu V4RS při rychlosti 50 km/h. To znamená, že například jezdec jako Mikkel Bjerg, který často vede peloton, vynaloží o 20 wattů méně energie při stejné rychlosti. Podle šéfa vývoje Colnago Davideho Fumagalliho je to rozdíl, který může rozhodovat o vítězství.


Vynikající technologie, design a inovace

Design Y1RS se vymyká běžným standardům. Nejvýraznějším prvkem je rozdělená sedlová trubka se sklonem 65°, což přináší větší pohodlí a lepší aerodynamiku. Dalším klíčovým prvkem je unikátní řídítkový systém CC.Y1 a úzké, snížené, výklopné hlavové trubce. Colnago uvádí, že čelní plocha modelu Y1Rs  je o 19 % menší než u modelu V4RS. Tento prvek přispěl k výraznému snížení odporu vzduchu.



Na vývoji spolupracovaly špičkové univerzity – Khalifa University v Abú Dhabí a Politecnico di Milano v Itálii. Tým inženýrů využíval masivní simulace proudění vzduchu (CFD) a testování v aerodynamickém tunelu, přičemž na rám i řídítka umístili senzory měřící tlak na 70 místech. Díky tomu se podařilo dosáhnout přesnějších výsledků než u běžných metod.


Tuhost a hmotnost

Tuhost kola Y1RS je o 3,5 % vyšší než u modelu V4RS, což je klíčové při sprintech. Rám váží 965 g, ale kvůli robustní vidlici (450 g) je celková hmotnost závodní verze kolem 7,45 kg – tedy nad limitem 6,8 kg stanoveným UCI. Přesto Colnago tvrdí, že u závodních situací, kde aerodynamika hraje větší roli než hmotnost, bude Y1RS preferovanou volbou.


Tadej Pogačar a jeho nároky na kolo

Tadej Pogačar, dvojnásobný vítěz Tour de France, je známý tím, že neustále hledá způsoby, jak ještě více posunout své limity. Pogačar požaduje od svého vybavení naprostou preciznost. Zmínil, že jeho přechod na Colnago je spojen nejen s vysokou výkonností, ale i s vášní pro detaily a tradiční italskou kvalitu. Toto kolo je pro mě výzvou i příležitostí," řekl Pogačar při představení Y1Rs. Věřím, že mi pomůže dosáhnout těch nejvyšších výkonů, zvláště na závodech, kde každý detail rozhoduje."



Colnago přešlo na nový způsob označování velikostí rámu, který zahrnuje pět variant od XS po XL. Řídítka si lze vybrat ve třinácti různých variantách, zatímco představce jsou k dispozici v délkách 80, 90, 100, 110, 120 a 130 mm. Šířka řídítek se pohybuje od 370 mm do 410 mm, vždy po 20 mm. 

Cena modelu se sadou Shimano Dura-Ace Di2 a koly Enve SES 4.5 činí 16 700 eur, což je přibližně 419 000 korun.

Colnago Y1Rs tak není jen obyčejným závodním kolem, ale je to kolo navržené s ohledem na neustálý posun v cyklistickém sportu. Kdo ví, možná právě toto kolo pomůže Pogačarovi vytvořit nové cyklistické dějiny.

Více informací na webu colnago.cz.




Autor: Jiří Hozák - Tým CykloRepublic
Foto: Colnago


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

Reklama ► 
Reklama ► 



Reklama 


Aktuální novinky a videa

Zbytečná práce pro soupeře? Evenepoel nechápe taktiku týmů
18.07.2025 | Kategorie: silniční
Po náročné 12. etapě letošní Tour de France, která vyvrcholila dojezdem na legendární Hautacam, se mezi závodníky rozproudila debata o taktice některých týmů
Tour de France 2025 - výsledky 13. etapy
18.07.2025 | Kategorie: silniční
Tour de France 2025 - výsledky 12. etapy
17.07.2025 | Kategorie: silniční
Devatenáctiletý cyklista Gianmarco Privitera zemřel po pádu na Giro Valle d’Aosta
17.07.2025 | Kategorie: ostatní
Devatenáctiletý cyklista Gianmarco Privitera podlehl svým zraněním po těžkém pádu ve sjezdu.
Tour de France v Česku? Oficiální jednání běží a ambice jsou vysoké
17.07.2025 | Kategorie: silniční
Česká republika oficiálně zahájila jednání o možnosti uspořádání Grand Départ.
Czech Tour projede napříč Českem, poprvé v historii odstartuje v Praze
16.07.2025 | Kategorie: silniční
Peloton poprvé startuje v Praze, poté zavítá do Karlových Varů a Pardubic.
Tour de France 2025 - výsledky 11. etapy
16.07.2025 | Kategorie: silniční
Objevte městská kola Galaxy - vaši parťáci do každodenní džungle ulic!
15.07.2025 | Kategorie: ostatní
Přinášíme vám modely Castalia a Ju​liet, které kombinují pohodlí, styl a spolehlivost za skvělou cenu.
Pět hodin bolesti za 275 tisíc. Stojí to cyklistům za to?
15.07.2025 | Kategorie: silniční
Organizátoři každoročně rozdělují přes milion eur a cyklisté si mohou během tří týdnů přijít na slušné peníze.
Tour de France - 10. etapa
14.07.2025 | Kategorie: silniční
» více novinek a videí