Nejtěžší horská časovka na světě. To je Ultracycling Dolomitica

Nejtěžší horská časovka na světě. To je Ultracycling Dolomitica

Datum vydání: 13.07.2018

16 horských sed​el, 675 km, přes 16 000 výškových metrů a více než 16 000 spálených kcal.

„Nejtěžší horská časovka na světě“ nebo „nejkopcovitější závod pod sluncem“ a další podobná hesla posílali do světa organizátoři již pátého ročníku závodu Ultracycling Dolomitica, který byl zároveň italským mistrovstvím v ultracyklistice. Samé ultra, samé nej... Takové výzvě neodolal ani novopacký vytrvalec Dan Polman.
 
Na závodníky letos čekalo celkem 16 horských sedel, včetně těch nejvyšších v Dolomitech (sedm z nich má přes 2000 m!). Co sedlo, to pojem a ikona závodu Giro di Italia. Narozdíl od Gira se však nejelo na etapy, nýbrž pěkně non-stop, tak jak to mají ultramaratonci ve zvyku.


 
Na závod do italského Sarmede se Daniel Polman vydal sám. Více k tomu už sám závodník: 

„Jelikož byl závod naplánován na začátek července, kdy kamarádi z doprovodného týmu měli zamluvené dovolené, a já chtěl taky šetřit peníze na další závody, rozhodl jsem se pro kategorii sólo bez podpory.“

Závod bez podpory má několik specifik:
Člověk nese kompletní zodpovědnost na svých bedrech, musí se sám navigovat, shánět pití, jídlo, řešit oblečení, průběžné výsledky, případné poruchy... To vyžaduje samozřejmě transport nejrůznějších věcí na kole. V dolomitických sedlech je každé kilo znát, takže jakýkoliv náklad navíc notně zvyšuje spotřebu sil a snižuje rychlost... Dolů to pak jede pěkně, ale naložené kolo není zdaleka tak ovladatelné a v noci, pokud člověk za sebou nemá reflektory auta, vidí mnohem hůř, a tak brzdy raději svírá častěji. Posledním a pro mě asi nejvýznamnějším rozdílem je osamělost. Naštěstí jsem se potkával s jinými závodníky a mohl s nimi prohodit pár slov, ale s doprovodným týmem to je přeci jen o něčem jiném,“ uzavírá myšlenku nad zvolenou kategorií Dan Polman.

V závodě ho potrápil déšť, v noci a nad ránem pak zima (teplota klesala až na 3°C). I proto mezi 4. a 7. hodinou ranní přišla největší krize, protože jeho zimou rozklepané tělo navíc žádalo přísun spánku. Vše se změnilo až s vycházejícím sluníčkem uprostřed monumentálních skalních stěn Dolomit. Závod mu ze začátku nezlehčoval ani jeden ze soupeřů, s nímž se dlouho přetahoval o první místo v kategorii. Domácí závodník zvolil nečestnou taktiku, když jel oficiálně bez podpory, ale přitom na něj stále někde tajně čekalo auto. Tento závodník nakonec odstoupil z druhého místa kvůli bolestem v koleni.

Dan Polman se držel dlouho jen kousek za nejrychlejšími závodníky jedoucími s doprovodným vozidlem. Přeci jen nákupy jídla a pití, stavění u studánek a zatížení kola postupně sehrály svoji roli. Ale i tak dorazil do cíle v Sarmede ve vynikajícím čase 35 h a 38 min. V kategorii bez podpory zvítězil s pětihodinovým náskokem na druhého. Něco přes pět hodin naopak ztratil na prvního muže v cíli závodu – Mattia de Marchiho, který jel s podpůrným týmem.


 
Nejkrásnějším okamžikem na trati bylo pro Dana setkání se dvěma přáteli z Duratecu. V jednom ze stoupání ho na chvíli doprovodil zakladatel značky Milan Duchek a dlouholetý manažer Petr Stančík, kteří sledovali on-line průběh závodu a dokázali odhadnout Danovu pozici. Promluvit si se známými a navíc česky byla prý velká vzpruha. Po překonání dalších šesti sedel to konečně přišlo, Dana už čekal pouze sjezd z Piancavalla (1268 m) a rovinatý dojezd do cíle:

„Najednou jsem zíral na placku hluboko dole přede mnou zakončenou mořskou hladinou. Zakřivení Země se každý den nevidí. Připadal jsem si jako kosmonaut. A oprávněně – vždyť jsem se svou raketou Isaac Element překonal přes šestnáct vertikálních kilometrů!“

Zhruba pětadvacetikilometrový dojezd rovinatým terénem do cíle ještě řádně okořenily dvě průtrže. Dan dorazil do cíle v sobotu 7. 7. 2018 před devátou hodinou večerní:

„Když jsem vyjel nahoru na cílovou rampu, Italové se na mě sesypali jako kobylky. On-line přenos závodu sledovala celá vesnice a oni byli hrozně moc zvědaví, kdo že to je ten típek, co jede kategorii sólo bez podpory a drží se v závodě vpředu s jezdci s podpůrnými týmy.“

Dan sice jel zcela sám, ale přeci jen určitou podporu vnímal:

„Věděl jsem, že v ČR závod sleduje mnoho lidí – rodina, kamarádi, známí – psali mi během závodu zprávy. Navíc jsem měl párkrát problém s navigací, a tak jsem volal domů manželce, aby podle mé polohy zjistila, zda jedu správně po trase. Telefon byla připravená zdvihnout v každou denní dobu. Takže podpora na dálku byla a veliká. Díky všem za ní!“


Informace:
 
Ultracycling Dolomitica (675 km / 16 300 m) – mistrovství Itálie v ultracyklistice, nominační závod na Race Across America (limit pro sólo jezdce 40 h)
 
Vítězové jednotlivých sólo kategorií v roce 2018:
 
S podpůrným týmem do 50 let:
Mattia de Marchi (ITA), čas 30 h a 26 min
(2. Eduard Fuchs (AT), čas 32 h a 12 min)
 
S podpůrným týmem nad 50 let:
Jean Marc Besson (SUI), čas 35 h a 20 min
 
S podpůrným týmem – ženy:
Daniela Genovesi (BRA), čas 40 h
 
Bez podpůrného týmu:
Daniel Polman (CZE), čas 35 h a 38 min
 
Horská sedla, přes která závod vede:
1/ Passo della Crocetta (1127 m)
2/ Passo San Boldo (705 m)
3/ Monte Grappa (1775 m)
4/ Col Perer (1420 m)
5/ Passo Manghen (2047 m)
6/ Passo Valles (2032 m)
7/ Passo Duran (1601 m)
8/ Forcella Staulanza (1773 m)
9/ Passo Fedaia (2057 m)
10/ Passo Sella (2240 m)
11/ Passo Gardena (2136 m)
12/ Passo Valparola (2192 m)
13/ Passo Giau (2236 m)
14/ Passo Cibiana (1530 m)
15/ Passo di Sant'Osvaldo (827 m)
16/ Piancavallo (1268 m)
 
Více o závodě: www.ultracyclingdolomitica.com

Výsledky: http://www.ultracyclingdolomitica.com/classifica/


Zdroj a foto: Daniel Polman
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Víme, kdo je budoucností české cyklistiky!
02.05.2025 | Kategorie: ostatní
Česká cyklistika má za sebou éru slavných jmen, jako byli Jaroslav Kulhavý, Roman Kreuziger nebo Zdeněk Štybar, nyní se ale dere kupředu nová generace mladých závodníků.
ŠKODA Pražský MTB pohár pokračuje závodem ve Kbelích!
29.04.2025 | Kategorie: MTB
Pět dílů má letošní seriál ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 v olympijském cross-country pro všechny věkové a výkonnostní kategorie cyklistů, včetně cyklistů s handicapem. V pořadí třetí závod se uskuteční ve čtvrtek 1.5. v Lesoparku Letňany – Kbely pod názvem „Velká cena Prahy 19 – Kbely“.
Jarní klasiky 2025: Pogačarova dominance a české stopy
28.04.2025 | Kategorie: silniční
Jarní cyklistické klasiky roku 2025 přinesly očekávané triumfy i překvapení.
19. ročník Tour de Brdy startuje 1. května
27.04.2025 | Kategorie: ostatní, silniční
První závod Galaxy série 2025 Tour de Brdy - Velká cena Strašic startuje 1. května 2025 ve 12:00 hodin ve Strašicích u Rokycan.
Nejkrásnější závod seriálu Prima CUP už 11. května!
23.04.2025 | Kategorie: MTB
Přijďte si vychutnat jeden z nejmalebnějších závodů seriálu Prima CUP, který se uskuteční v neděli 11. května v kouzelné krajině Stolových hor. Druhý podnik letošní série slibuje jedinečné cyklistické zážitky v nádherném prostředí.
Remco Evenepoel zpět ve světové špičce!
19.04.2025 | Kategorie: silniční
Remco Evenepoel se po dlouhé rekonvalescenci z těžkého zranění vrátil mezi absolutní cyklistickou elitu.
Finiš Remca Evenepoela na Brabantse Pijl Final 2025 KM's
18.04.2025 | Kategorie:
Prague Bike Fest 2025: Adrenalin, technologie a zábava pro celou rodinu
18.04.2025 | Kategorie: ostatní
Třetí ročník největšího cyklistického svátku u nás Prague Bike Fest se uskuteční 26. a 27. dubna 2025.
Colnago V5Rs nastavuje nový standard závodních kol
17.04.2025 | Kategorie: silniční
Colnago V5Rs je nejnovější závodní silniční kolo z dílny legendární italské značky, které vzniklo ve spolupráci s týmem UAE Team Emirates.
První letošní reportáž seriálu Prima CUP je venku!
16.04.2025 | Kategorie:
V sobotu 12. dubna jsme odstartovali sezónu na skvělém závodě Decathlon Hradec Králové, který přilákal neuvěřitelnou tisícovku nadšených účastníků!
» více novinek a videí