Milán – San Remo pohledem zpět

Milán – San Remo pohledem zpět

Datum vydání: 21.03.2015

 

Milán – San Remo nebo-li La classica di Primavera (Jarní klasika) se poprvé konala v roce 1907. První ročník tohoto závodu zorganizoval italský sportovní deník La Gazzetta dello Sport v roce 1907. Závod se od  roku 1946 neustále prodlužuje... V článku více přičichněte k atmosféře prvního ročníku závodu.

První ročník tohoto závodu zorganizoval italský sportovní deník La Gazzetta dello Sport v roce 1907. Vše naplánoval manažer Eugenio Costamagna,ač netušil, zda je vůbec fyzicky možné závod dokončit. Fotografie, kterou můžete vidět, byla pořízena v Janově na jaře 1910. Je na ní i Costamagna spolu s funkcionáři závodu Giro d´Italia.
 
Na fotografii zleva  - Costamagna, Sghirla, Colombo and Cougnet.

Za účelem otestovat trať byl vyslán spolu se svými sparingpartnery vítěz závodu Kolem Lombardie z roku 1905 Giovanni Gerbi. Testování bylo prohlášené za úspěšné a závod byl oficiálně zapsán do cyklistického kalendáře. Tehdejší velice tvrdá pravidla zakazovala jak výměnu duše či bicyklu tak i dokonce občerstvování. Tehdejší nedávný vítěz závodu Paříž – Tours, Lucien Petit Breton, byl pozván týmem Bianchi, tedy stájí, za kterou jezdil také Gerbi.

Píše se 14. duben roku 1907. Peloton vyrazil v časných hodinách do deštivého rána. Po klidném startu se o vzplanutí závodní vášně postaral Giovanni Gerbi, v té době nejpopulárnější Italský cyklista, když zaútočil na Pozzolo Formigaro. Gerbi využil svých znalostí této tratě a navzdory všudypřítomnému bahnu pokračoval v nastoleném tempu, zatímco ostatní padali či byli nuceni slézt a kolo tlačit. Tvrďák z Tour de France Gustave Garrigou byl jediným jezdcem, který dokázal Gerbiho dojet. Jak se přibližovali k městu Savona, vypadalo to na bitvu pouze mezi nimi. Avšak Gerbi se rozhodl, že počká na svého týmového parťáka Petit Bretona.

Když pak tato trojice společně dosáhla San Rema, Ital sáhl po Garrigouovi. To umožnilo Petit Bretonovi ujet a zvítězit v historicky prvním ročníku tohoto závodu. Měl přitom v nohách 288 kilometrů. Gerbi dosáhl cíle 15 sekund za Francouzem, ale Garrigou na něj podal oficiální stížnost. Gerbi byl odsunut jury na 3. místo, zatímco Garrigou se posunul na druhé. Čtvrtým mužem v cíli byl Ganna, který zaostal za vítězem o více než půl hodiny. Z celkových 33 jezdců, kteří se postavili na start, jich dokončilo závod pouhých 14. 

Od roku 1946 se závod neustále prodlužuje. Se svou současnou délkou téměř 300 kilometrů je nejdelším klasickým závodem na světě.

Dnes tento cyklistický svátek organizuje skupina RCS Organisazzioni Sportivi, která také vlastní list Gazzeta dello Sport.

Přehled vítězů závodu Milán – San Remo
1907 Lucien Petit-Breton (Fra) Bianchi
1908 Cyrille Van Hauwaert (Bel) Alcyon-Dunlop
1909 Luigi Ganna (Ita) Atala
1910 Eugene Christophe (Fra) Alcyon-Dunlop
1911 Gustave Garrigou (Fra) Alcyon-Dunlop
1912 Henri Pellissier (Fra) Alcyon-Dunlop
1913 Odiel Defraeye (Bel) Alcyon
1914 Ugo Agostoni (Ita) Bianchi
1915 Ezio Corlaita (Ita) Dei
1917 Gaetano Belloni (Ita) Bianchi
1918 Costante Girardengo (Ita) Bianchi
1919 Angelo Cremo (Ita) Stucchi
1920 Gaetano Belloni (Ita) Bianchi
1921 Costante Girardengo (Ita) Stucchi-Pirelli
1922 Giovanni Brunero (Ita) Legnano
1923 Costante Girardengo (Ita) Maino
1924 Pietro Linari (Ita) Legnano
1925 Costante Girardengo (Ita) Wolsit
1926 Costante Girardengo (Ita) Wolsit
1927 Pietro Chesi (Ita) Nicolò Biondo di Carpi
1928 Costante Girardengo (Ita) Maino
1929 Alfredo Binda (Ita) Legnano
1930 Michele Mara (Ita) Bianchi
1931 Alfredo Binda (Ita) Legnano
1932 Alfredo Bovet (Ita) Bianchi
1933 Learco Guerra (Ita) Maino-Clèment
1934 Joseph Demuysère (Bel) Ganna
1935 Giuseppe Olmo (Ita) Bianchi
1936 Angelo Varetto (Ita) Gloria
1937 Cesare Del Cancia (Ita) Ganna
1938 Giuseppe Olmo (Ita) Bianchi
1939 Gino Bartali (Ita) Legnano
1940 Gino Bartali (Ita) Legnano
1941 Pierino Favalli (Ita) Legnano
1942 Adolfo Leoni (Ita) Bianchi
1943 Cino Cinelli (Ita) Bianchi
1946 Fausto Coppi (Ita) Bianchi
1947 Gino Bartali (Ita) Legnano
1948 Fausto Coppi (Ita) Bianchi
1949 Fausto Coppi (Ita) Bianchi-Ursus
1950 Gino Bartali (Ita) Bartali-Gardiol
1951 Louison Bobet (Fra) Bottecchia-Ursus
1952 Loretto Petrucci (Ita) Bianchi
1953 Loretto Petrucci (Ita) Bianchi-Pirelli
1954 Rik Van Steenbergen (Bel) Girardengo
1955 Germain Derijcke (Bel) Alcyon-Dunlop
1956 Fred DeBruyne (Bel) Mercier-BP
1957 Miguel Poblet (Spa) Ignis-Doniselli
1958 Rik Van Looy (Bel) Faema-Guerra
1959 Miguel Poblet (Spa) Ignis-Frejus
1960 René Privat (Fra) Mercier-BP
1961 Raymond Poulidor (Fra) Mercier-BP

1962 Emil Daems (Bel) Philco
1963 Joseph Groussard (Fra) Pelforth-Sauvage
1964 Tom Simpson (GB) Peugeot-BP
1965 Arie den Hartog (Ned) Ford-Gitane
1966 Eddy Merckx (Bel) Peugeot-BP-Michelin
1967 Eddy Merckx (Bel) Peugeot-BP-Michelin
1968 Rudi Altig (Ger) Salvarani
1969 Eddy Merckx (Bel) Faema
1970 Michele Dancelli (Ita) Molteni
1971 Eddy Merckx (Bel) Molteni
1972 Eddy Merckx (Bel) Molteni
1973 Roger De Vlaeminck (Bel) Brooklyn
1974 Felice Gimondi (Ita) Bianchi-Campagnolo
1975 Eddy Merckx (Bel) Molteni
1976 Eddy Merckx (Bel) Molteni
1977 Jan Raas (Ned) Frisol-Gazelle
1978 Roger De Vlaeminck (Bel) Sanson
1979 Roger De Vlaeminck (Bel) Gis Gelati
1980 Pierino Gavazzi (Ita) Magniflex Olmo
1981 Alfons De Wolf (Bel) Vermeer-Thijs-Gios
1982 Marc Gomez (Fra) Wolber
1983 Giuseppe Saronni (Ita) Del Tongo
1984 Francesco Moser (Ita) Gis Gelati-LucTuc
1985 Hennie Kuiper (Ned) Verandalux-Dries
1986 Sean Kelly (Ire) Kas-Mavic
1987 Erich Mächler (Swi) Carrera
1988 Laurent Fignon (Fra) Systèm U
1989 Laurent Fignon (Fra) Systmè U
1990 Gianni Bugno (Ita) Château d'Ax
1991 Claudio Chiappucci (Ita) Carrera
1992 Sean Kelly (Ire) Festina
1993 Maurizio Fondriest (Ita) Lampre
1994 Giorgio Furlan (Ita) Gewiss Ballan
1995 Laurent Jalabert (Fra) ONCE
1996 Gabriele Colombo (Ita) Gewiss Playbus
1997 Erik Zabel (Ger) Telekom
1998 Erik Zabel (Ger) Telekom
1999 Andrei Tchmil (Bel) Lotto
2000 Erik Zabel (Ger) Telekom
2001 Erik Zabel (Ger) Telekom
2002 Mario Cipollini (Ita) Acqua & Sapone
2003 Paolo Bettini (Ita) Quick Step-Davitamon
2004 Oscar Freire Gomez (Spa) Rabobank
2005 Alessandro Petacchi (Ita) Fassa Bortolo
2006 Filippo Pozzato (Ita) Quick Step-Innergetic
2007 Oscar Freire (Spa) Rabobank
2008 Fabian Cancellara (Swi) Team CSC
2009 Mark Cavendish (GB) Team Columbia-Highroad
2010 Oscar Freire Gomez (Spa) Rabobank
2011 Matthew Harley Goss (Aus) HTC-Highroad
2012 Simon Gerrans (Aus) Orica-GreenEDGE
2013 Gerald Ciolek (Ger) MTN Qhubeka
2014 Alexander Kristoff (Nor) Katusha
 
  • Kompletní výsledky ze všech ročníků závodu najdete zde.
  • Zajímavá fakta o závodu Milán – San Remo zde.

Historické video z roku 1922, kdy závod vyhrál Ital Giovanni Brunero 

Foto: pořadatelé
 

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 
Reklama ► 
Reklama ► 



Reklama 


Aktuální novinky a videa

Vuelta 2025 - Výsledky 19. etapy
12.09.2025 | Kategorie: silniční
Šestnáctiletá Barbora Bukovská získala na MS juniorek bronzovou medaili
12.09.2025 | Kategorie: MTB
Šestnáctiletá česká bikerka Barbora Bukovská získala na mistrovství světa horských kol bronzovou medaili.
MS MTB 2025 - Výsledky XCO
12.09.2025 | Kategorie: MTB
MS MTB 2025 - Výsledky štafeta
11.09.2025 | Kategorie: MTB
Vuelta 2025 - Výsledky 18. etapy
11.09.2025 | Kategorie: silniční
Kolik berou bikeři? Platy horských cyklistů jsou žalostné proti silniční elitě
11.09.2025 | Kategorie: MTB
Mistrovství světa horských kol přitahuje nejlepší jezdce planety, rozhodně ale ne miliardové rozpočty.
Specialized Diverge 4 má přepracovanou geometrii a více prostoru pro pláště
11.09.2025 | Kategorie: gravel

Nový Diverge 4 posouvá hranice komfortu a univerzality.

Vuelta 2025 - Výsledky 17. etapy
10.09.2025 | Kategorie: silniční
SRAM slaví 38 let unikátní sadou Eagle Transmission 1987
10.09.2025 | Kategorie: MTB
SRAM k výročí 38 let od založení uvádí na trh unikátní limitovanou edici komponentů Eagle Transmission s názvem 1987.
Vuelta 2025 - Výsledky 16. etapy
09.09.2025 | Kategorie: silniční
» více novinek a videí