Mazal se chystá na kole objet svět

Mazal se chystá na kole objet svět

Datum vydání: 21.06.2015

Minulý víkend předával ceny nejlepším běžcům seriálu Rock Point - Horská výzva. Teď se Petr Mazal, sám vítěz Rock Point čtyřiadvacetihodinové výzvy, chystá na cestu okolo světa jen se svým bicyklem.  Na strastiplnou cestu se vydává už tuto neděli a skončit by chtěl zhruba po tři sta dnech a třiceti tisících kilometrech.

 
Petře, co stojí za rozhodnutím vydat se na cestu kolem světa?
Přede dvěma lety jsem byl na kole po Evropě tři neděle, loni už tři měsíce a prostě jsem to chtěl nějak rozšířit. Samotného na kole mě to hrozně baví. Člověk pozná, co opravdu potřebuje k životu a těší se a to, až si dá něco k jídlu, k pití a vyspí se. Nejen, že jsem své cesty chtěl rozšířit, ale současně chci lidem v západním světě ukázat, jaké to je žít v zemích, kde lidé doslova nemají co do huby. Chci to opravdu pojmout více expedičně.
 
Co si má běžný člověk představit, když se řekne – cesta kolem světa?
Už jsem se o tom bavil i s několika lidmi a někteří se opravdu ptají, jestli pojedu v noci přes moře na kole. To se člověk zasměje. Pravda je, že si to umí představit jen zasvěcený. Já se tomu projektu věnuji zhruba rok. Původně jsem chtěl přejet z jihu Asie, z Číny až na západ Evropy a pak přeletět do Jižní Ameriky a přejet ji z jihu na sever. Během plánování, se ale vyskytlo spoustu komplikací s vízy a se zeměmi jako je Turkmenistán, Uzbekistán, Pákistán, Afghánistán. Ty jsem vzhledem k bezpečnostní situaci raději chtěl vynechat, takže tam musím udělat jeden přelet z Jižního Kyrgyzstánu do Arménie. Pak dojedu domů do Poličky, kde bych si chtěl dát týden pauzu. Na konci září mám letenku do Afriky, kde bych chtěl jet z Keni přes Tanzanii, Botswanu a Zambii do Jihoafrické republiky. Pak se zase vrátím a v první půlce ledna chci odletět do Jižní Ameriky a tu přejet z jihu na sever.
 
Tedy nic ve stylu cesty Willyho Foga za osmdesát dní?
Tak to určitě nebude. Budou to takové tří až čtyřměsíční štace se zhruba týdenní pauzou, protože si myslím, že není v lidských silách valit takhle v kuse tři sta dní, i když jsem to původně v plánu měl. Bohužel jsem jen člověk a nikoli robot. I ten můj plán si myslím, že je tak nesmělý, že i kdyby dopadlo těch třicet tisíc kilometrů za tři sta dní, bude úspěšné.
 

Co si bereš s sebou?
To byl také velký oříšek. Člověk na kole, aby ujel za den zhruba sto padesát kilometrů, nemůže mít šedesátikilovou zátěž. Beru si stan, spacák, karimatku, vaření, ale suroviny budu shánět až na cestě. Největší zátěž je oblečení a náhradní díly na kolo. Oblečení si musím brát i teplé, protože v Číně budu přejíždět v Tádžikistánu a Kyrgyzstánu sedla, která jsou i kolem pěti a půl tisíc metrů nad mořem, takže musím mít péřovku, teplé návleky na tretry, čepici, rukavice a věci, které bych si jinak nebral. Všechno je třeba mít zdvojené, ale nikdy nebudete mít opravdu všechno. Když se mi zlomí rám, tak budu v pr., jak Baťa s dřevákama.
 
Jak je těžké se na takovou cestu připravit?
Původně jsem se rozhodl to celé vzít takřka na svá bedra, ale to prakticky nejde. Nejlepší by bylo, kdybych našel jednoho generálního partnera nebo byl rovnou milionář a nemusel se na nikoho obracet. Takhle jsem ale strávil stovky hodin tím, abych sehnal nějaké sponzory.  Nakonec se mi to podařilo a získal jsem alespoň firmy, které mi poskytnou materiál. S penězi to je horší, ale především firmy z Poličky, které mě znají, mi pomohly. Není to nijak horentní suma. Celkově mě ta cesta vyjde zhruba na čtvrt milionu a to jsem na té nejnižší hranici. Nejdražší jsou samozřejmě letenky.
 
Je něco, čeho se opravdu bojíš?
Určitě. Bojím se toho, že se mi stane s kolem něco, co si nebudu umět opravit. Bojím se, že dostanu zánět šlach nebo mě potká jiná zdravotní patálie. Bojím se i divokých zvířat, samoty, ale na tu se zároveň i těším. Člověk asi nad tím nesmí příliš přemýšlet, jinak by nikam nemohl odjet. Když jsem to měl v hlavně, tak první koho jsem se zeptal, byla má přítelkyně. Je to dlouhá doba, ale tím, že je cesta rozvrstvená po třech čtyřech měsících, tak to jde a ona je super, podporujeme mě. Byl to můj sen a nejdůležitější je se rozhodnout a pak do toho dát všechno.
 
Jak bude vypadat start a první cíle?
Odlétám v neděli 21. června v 15 hodin z Ruzyně k Bajkalu. V Rusku strávím tak dva tři dny, chtěl bych projet Mongolsko, severovýchod Číny, provincii Xian, kam byl největší problém získat vízum. To jsem zařizoval dva a půl měsíce a nebýt cestovaní kanceláře Kudrna a jejich známosti v Číně, tak bych to snad ani nezískal. Číňané si tam samostatně na kole nikoho nepustí. Pak přejedu do Kyrgyzstánu, Tádžikistánu, kde bych chtěl projet celou tu nejvýše postavenou silnici. Pak se vrátím zpět do Kyrgyzstánu, přeletím do Arménie a z Jerevanu to musím přejet přes sever přes Gruzii a pak teprve do Turecka. Pak asi přes Balkán zpět do Čech.
 
Budou tě moci fanoušci sledovat a na dálku podporovat?
Mám k této expedici stránky www.petr-mazal.cz a určitě budu na Facebook dávat nějaké aktuality. Díky klukům ze seriálu Rock Point - Horská výzva, kteří mě podporují, u sebe budu mít také GPS lokátor, který bude v hodinových intervalech přenášet on-line moji polohu.
 
Kdy a kde by vše mělo skončit? Jak bude vypadat tečka za celou výpravou?
Končit bych chtěl hlavně ve zdraví. Počítám, že to bude v květnu, červnu příštího roku někde v Brazílii či Venezuele. Můj sen je na konci expedice vydat knihu. Jde o ojedinělý projekt, takže bych následně chtěl pro školy pořádat přednášky o jednotlivých zemích a o tom jak tam ti lidé žijí.
 
Jak ses vůbec připravoval?
Nejlepší příprava je rekonstrukce bytu, chodit do práce a ještě se snažit jezdit na kole. Posledních čtrnáct dní spím tak čtyři hodiny denně a zbytek jsem v práci či na kole nebo s kladivem v ruce. Věřím, že si teď odpočinu. (usmál se na závěr).
 
Zdroj a foto: TZ Patrik Pátek/PatRESS.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 

Reklama ► 
Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Vítězové ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 převzali unikátní poháry
30.11.2025 | Kategorie: MTB
Nejlepší závodnice a závodníci celkového pořadí ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 převzali, v již tradičně zcela zaplněném sále Lidového domu Kbely, unikátní poháry s pražskou dlažební kostkou.
MS v cyklistice v Abú Zabí může změnit umělý kopec. Pořadatelé chystají až 11% stoupání
28.11.2025 | Kategorie: silniční
Mistrovství světa v silniční cyklistice 2028 v Abú Zabí nakonec nemusí být rovinatou záležitostí, jak mnozí předpokládali.
Fotogalerie: Světový pohár v cyklokrosu Tábor 2025
26.11.2025 | Kategorie: cyklokros
Světový pohár v cyklokrosu očima Pavla Křikavy. Mrkněte na galerii plnou bláta, emocí a pořádný CX energie!
Zemanová a Ježek vládli ve Veselí. Písečný cyklokros změnil závod v boj o přežití
18.11.2025 | Kategorie: cyklokros
Pátý závod seriálu HSF System Cupu ve Veselí nad Lužnicí přinesl drsné podmínky, těžkou trať a jasné vítěze.
Eurobike ruší kritizovanou výstavu Mobifuture. Největší cyklistický veletrh čelí tlaku na změny
12.11.2025 | Kategorie: ostatní
Největší světový cyklistický veletrh Eurobike čelí otřesům.
Cyklistika budoucnosti? Red Bull-Bora-Hansgrohe testuje aerodynamiku jako ve Formuli 1
12.11.2025 | Kategorie: silniční
Když se spojí preciznost Formule 1 a vášeň pro cyklistiku, vznikne něco mimořádného.
Shimano si patentuje vlastní uchycení přehazovačky UDH
11.11.2025 | Kategorie: MTB
Japonský gigant ukazuje, že ještě neřekl poslední slovo.
AKCE TÝDNE: Nejvýhodnější týdenní nabídky (27. 10. - 02. 11. 2025)
10.11.2025 | Kategorie: ostatní, akce týdne
Připravili jsme pro vás přehled nejlepších slevových akcí, které tento týden cyklistika nabízí!
Pavel Bittner prožil nejvyrovnanější sezonu kariéry. Jediné, co chybělo, bylo vítězství
10.11.2025 | Kategorie: silniční
Šestnáct umístění v první pětce, devětkrát na pódiu a premiérová účast na Tour de France.
Český šampion Tomáš Přidal míří do maďarské stáje United Shipping
09.11.2025 | Kategorie: silniční
Po třech letech v týmu Elkov Kasper mění prostředí.
» více novinek a videí