Datum vydání: 21.01.2018
Vědci vůbec poprvé zkoumali dopady závodění ve vysoké nadmořské výšce na výkonnost cyklistů.
Mezinárodní tým vědců z Austrálie, Číny a Kataru se jako první na světě zaměřil na kvantitativní dopady rostoucí nadmořské výšky na výkonnost, srdeční tep a rychlost cyklistů v průběhu závodu.
Jako referenční skupinu si k tomu vybrali účastníky dvoutýdenního relativně kvalitního mezinárodně obsazeného čínského podniku Tour of Qinghai Lake, kde se peloton pohyboval (v roce 2013) v průměrné nadmořské výšce 2496 metrů nad mořem.
Pro srovnání vědci navodili závodní podmínky u pobřeží moře v Austrálii a v laboratoři, kde po dobu jednoho týdne měřili fyziologické parametry dobrovolníků z řad profesionální cyklistů, kteří zde byli vystaveni zátěži rovnající se té závodní.
Výsledkem byl výrazně nižší maximální dlouhodobý výkon u cyklistů (pocházejících z níže položených zemí), nižší srdeční tep, ale paradoxně vyšší či stejná rychlost v rámci náročného čínského závodu.
S rostoucí nadmořskou výškou dochází ke zpomalení procesu okysličení v tepnách a tedy zhoršení přísunu kyslíku do těla při fyzickém vytížení. Z důvodu nedostatečného okysličení mozku bylo prokázáno i zpomalení neurologických procesů a, zejména ve výškách nad 3000 metrů, také snížení frekvence srdečního tepu.
Reakce těla sportovce v takových situacích spočívá ve zrychlení dechu, což může vést k odklonění krevního řečiště směrem od svalů potřebných k fyzické činnosti, ke svalům zajišťujícím pouhé dýchaní. Zásadně se tak zvyšuje energetický výdej těla, což logicky snižuje výkonnost při závodění.
Z kvantitativního hlediska dosahovali sledovaní cyklisté při čínském etapáku průměrně o 12 % nižšího maximálního dlouhodobého výkonu v porovnání s testy prováděnými na úrovni hladiny moře. Sprinteři navíc nedokázali vyvinout stejný výkon ve finále etapy ani přesto, že se v průběhu etapy šetřili a nepodávali takový fyzický výkon, na jaký jsou obyčejně zvyklí.
Navzdory výše uvedenému nicméně umožňuje řídký vysokohorský vzduch dosahovat vyšších rychlostí. Podle různých modelů se ideální nadmořská výška pro vyvinutí maximální průměrné rychlosti v intervalu trvání od 5 sekund od jedné hodiny pohybuje mezi 2500 až 4000 metry.
Jezdci na Tour of Qinghai Lake skutečně i přes nižší výkonnost dosahovali vyšších rychlostí, než při testech v Austrálii, avšak vědci jedním dechem upozorňují na aerodynamické výhody jízdy v pelotonu.
Zdroj: Garvican-Lewis et al., 2015. Impact of Altitude on Power Output during Cycling Stage Racing
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí