Elektrokola nejsou jen pro důchodce!

Elektrokola nejsou jen pro důchodce!

Datum vydání: 10.11.2016

Možná také čím dál tím častěji potkáváte na cyklostezkách a silnicích cyklisty, kteří si to poklidně, bez viditelnější známky úsilí, šinou kraji​nou.

Vítr ani kopec pro ně není faktorem. Jízdu si zkrátka užívají. Jen snad s tím rozdílem, že jsou ochuzeni o tu hořko-sladkou bolest svalů.
 
Ne, už dávno není nahlíženo na elektrická kola jako na výsadu lidí v postarším věku. Společnost začíná chápat jejich obrovské výhody například při dojíždění do práce. Britský server Guardian například představil příběh jednoho nizozemského informatika (jistý pan Dekker), který na svém rychlostním e-biku denně dojíždí téměř 130 kilometrů! Každodenní zácpy na silnicích ho společně s prací totiž zdravotně i psychicky ničily. Dnes je šťastný muž.
 
 
E-biky přitom nepřinášejí „pouze“ pozitiva typu zdravý životní styl, pozitivní nálada či úspora peněz (náklady na užívání se vejdou do deseti korun na sto kilometrů). Jsou totiž mnohonásobně zdravější alternativou automobilů, motocyklů a prostředků hromadné dopravy i vzhledem k našemu životnímu prostředí, kdy například automobil zkonzumuje až patnáctkrát tolik energie na jednoho pasažéra.
 
Jediným bodem, kde e-kolo v tomto ohledu zaostává za konkurenčními dopravními prostředky, zůstává baterie. Pro její dobíjení je pochopitelně nutná elektřina, která je generována v elektrárnách a ty do ovzduší emitují velké množství oxidu siřičitého. Co se však týče emisí oxidu uhličitého, či dusitanů, je na tom elektrokolo i se svojí baterií mnohem lépe. 
 
V současnosti jsou používány de facto dva druhy baterií – olověné a lithiové. Nyní už častější a obecně asi výhodnější jsou ty lithiové. Jsou zhruba třikrát lehčí, mají daleko příznivější poměr váha-výkon, zhruba třikrát větší kapacitu pro počet nabití a vyžadují minimální údržbu. Výhodou olověných baterií je zase odolnost, bezpečný provoz a daleko nižší cena (Zdroj: Recenzetesty.cz)
Avšak s tím, jak rychle se nyní rozvíjí trh s e-koly, se dá očekávat, že náklady a tím i ceny půjdou dolů.
 
Ve vyspělých státech jakým je Nizozemsko navíc úřady, firmy nebo univerzity chápou veliký potenciál tohoto způsobu dopravy svých zaměstnanců do zaměstnání. A tak jim nabízejí různé bonusy, např. ve formě slev či finančního příspěvku na e-kolo, výměnou za to, že budou do práce dojíždět na kole. Kromě toho, že tím přispívají k veřejnému blahu, si totiž zaměstnavatelé moc dobře uvědomují, že ušetří za tvorbu parkovacích míst a budou se moci spolehnout na zdravější zaměstnance. V Česku absence výše zmíněných invencí není bohužel překvapením.
 

 
Se zemí tulipánů se ale hlavně nedá srovnávat naše příšerná infrastruktura. Nicméně, co máme jako členové Evropské unie společné, je legislativa týkající se e-biků. Vzpomínáte si ještě na pana Dekkera z úvodu článku? Tak i on se bude muset od ledna podřídit zákonu, který klasifikuje jeho výkonné kolo de facto na moped.
 
Evropská norma pro elektronicky poháněná kola totiž na e-kola, která dokážou vyvinout rychlost nad 25 km/h a mají baterii s výkonem nad 250 wattů a napětím nad 48 voltů už nepohlíží jako na „jízdní kola bez elektrické asistence“, nýbrž jako na malý skútr. S tím je spojena řada stejných povinností a příkazů jaké platí pro motoristy. Cyklista si musí pořídit registrační značku, řidičské oprávnění a pojistku. Samozřejmostí je pak přilba, kterou jinak u klasického e-biku musí nosit pouze děti do patnácti let. No a taky mu jsou zapovězeny cyklostezky.
 
V tomto případě je však otázkou na zákonodárce, kdo je komu větší hrozbou – jestli cyklista cyklistovi na cyklostezce, nebo automobil cyklistovi na silnici!?
 
Foto: Stevens


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 


Reklama ► 


Reklama 


Aktuální novinky a videa

Pedersen znovu vítězí v páté etapě Gira díky skvělé práci Mathiase Vacka
14.05.2025 | Kategorie: silniční
Mads Pedersen vybojoval v extrémně náročném finiši páté etapy Giro d’Italia další vítězství a upevnil své vedení v závodu. 
Giro d'Italia 2025 - výsledky 4. etapa
14.05.2025 | Kategorie: silniční
Van Uden vítězí ve 4. etapě Giro d’Italia 2024 po skvělém sprintu v Lecce
13.05.2025 | Kategorie: silniční
Casper van Uden z týmu Picnic PostNL získal ve čtvrté etapě Giro d’Italia své první vítězství na Grand Tour.
Giro d'Italia 2025 - výsledky 4. etapa
13.05.2025 | Kategorie: silniční
Bukovská bronzová v závodě Juniorské světové MTB série v Haimingu, Bažant čtvrtý!
12.05.2025 | Kategorie: MTB
Juniorka Barbora Bukovská dokázala zopakovat svůj nedávný úspěch z italského Nalles a v rakouském Haimingu vybojovala další bronz v závodě Juniorské světové MTB série.
Giro 2025: Pedersen vítězí ve 3. etapě, Vacek dál v bílém dresu
12.05.2025 | Kategorie: silniční
Mads Pedersen ovládl třetí etapu Giro d’Italia 2025 a vrátil se do růžového dresu. Český cyklista Mathias Vacek udržel bílý trikot a zůstává na třetím místě celkového pořadí.
Giro d'Italia 2025 - výsledky 3. etapa
11.05.2025 | Kategorie: silniční
Drama v časovce na Giru: Roglič obléká růžový dres, Vacek bere bílý a míří na pódium
10.05.2025 | Kategorie: silniční

Druhá etapa Giro d’Italia 2025 přinesla špičkovou podívanou. Brit Joshua Tarling ovládl časovku v Tiraně, ale do růžového dresu lídra se oblékl Primož Roglič. 

Giro d'Italia 2025 - výsledky 2. etapa
10.05.2025 | Kategorie: silniční
Vacek zářil v úvodu Gira. Pedersen vyhrál, Landa skončil v nemocnici
09.05.2025 | Kategorie: silniční
Úvodní etapa v albánské Tiraně ukázala sílu týmu Lidl–Trek i roli Mathiase Vacka, který dotáhl Pedersena k etapové výhře. Pro Landu závod bohužel skončil dřív, než pořádně začal.
» více novinek a videí