Dle ankety je nejpříjemnějším městem pro cyklisty Hradec Králové

Dle ankety je nejpříjemnějším městem pro cyklisty Hradec Králové

Datum vydání: 13.07.2016

Více než třináct set cyklistů se zapojilo do historicky prvního ročníku ankety Cyklobarometr měst. Odpovídali na třicítku otázek týkajících se infrastruktury, bezpečnosti ale i například vztahu veřejné správy k rozvoji cyklodopravy.

V prvním ročníku české ankety inspirované podobným průzkumem, který pravidelně probíhá v Německu, mohli odpovídat pouze účastníci kampaně Do práce na kole.

„Rozhodli jsme se využít kampaně, abychom zjistili pocity českých uživatelů kol. Právě oni tak vystavili svým městům vysvědčení a rozhodli, že vítězem ankety Cyklobarometr měst 2016 je Hradec Králové,“ vysvětluje Daniel Mourek z Nadace Partnerství, která anketu společně s dalšími partnery organizovala.

Na stupnici od jedné do šesti hodnotili respondenti města zapojená do kampaně Do práce na kole a do celkového hodnocení se dostala jen ta, kde odpovědělo více jak pětadvacet lidí. 

„Otázky byly rozděleny do čtyř hlavních bloků týkajících se stavu cyklodopravy, bezpečnosti cyklistů, komfortu na cyklostezkách a stavu infrastruktury. Výsledná známka je pak průměrem známek za jednotlivé bloky,“ vysvětluje metodiku Daniel Mourek za pořádající Nadaci Partnerství.

Vítězný Hradec Králové tak obdržel výslednou známku 2,75, díky čemuž získá od Nadace Partnerství sčítání cyklistů pomocí elektronických sčítačů Eco-counter na tři měsíce zdarma. Až za ním pak následují se shodnou výslednou známkou 2,85 Pardubice a Otrokovice. Na opačném konci pořadí se nachází severočeské duo Liberec, s výslednou známkou 3,76, a Ústí nad Labem s jednoznačně nejhorším výsledkem – 4,25. Radovat se nemohou ani v moravské a pražské metropoli. Třetí místo od konce pro Brno ani čtvrté pro Prahu ale bohužel odráží aktuální stav cyklodopravy v obou městech. 
 
Největší výhrady mají cyklisté ke komfortu na cyklostezkách. Zde hodnotili například to, zda jsou cyklostezky dostatečně široké nebo kvalitu povrchu. Žádné z hodnocených měst se nedostalo pod známku 3, nejlépe hodnocené jsou v tomto směru Otrokovice. Naopak nejsmířlivěji hodnotili cyklisté stav cyklodopravy – tedy například to, zda je pro ně jízda na kole ve městě spíše zábava nebo naopak, kolik se toho ve městě pro cyklistiku dělá, jak je cyklistika propagována nebo zda se na cyklostezkách cítí bezpečně. Průměrná známka všech hodnocených měst dohromady byla 2,94, nejlepším městem v této kategorii byl celkový vítěz Hradec Králové, kterého respondenti ocenili známkou 2,25.
 
 
Cyklistická kultura má vliv na celkovou spokojenost s životem ve městech. Na kvalitu života ale působí celá řada dalších činitelů, které se týkají dopravy a mobility obyvatel. 

„Za to, jakým dojmem město působí, mohou nejen specializovaná opatření pro cyklisty, ale také například množství tranzitní dopravy, velikost města a kvalita veřejné dopravy,“ říká Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu a dodává:

 „Město se chová jako organismus, kde by jednotlivé druhy dopravy měly být v rovnováze, včetně dopravy cyklistické.“

Anketu pod značkou Cyklobarometru hodlá Nadace Partnerství pořádat pravidelně a rozšířit ji i do měst, která se kampaně neúčastní.

 „V Německu se do podobné ankety zapojuje každé dva roky více jak sto tisíc respondentů, kteří hodnotí téměř pět set německých měst. Trendy ve vnímání cyklistiky v jednotlivých městech jsou pro místní politiky důležitou zpětnou vazbou,“ vysvětluje smysl ankety Daniel Mourek. 

Pořadí měst podle celkové známky (čím nižší známka, tím lepší):

1. Hradec Králové | počet respondentů: 34 | výsledná známka: 2.75               
2. Pardubice | počet respondentů: 81 | výsledná známka: 2.85 *
3. Otrokovice | počet respondentů: 39 | výsledná známka: 2.85 *

4. Jihlava | počet respondentů: 74 | výsledná známka: 2.86             
5. Olomouc | počet respondentů: 79 | výsledná známka: 2.94         
6. Nový Jičín | počet respondentů: 30 | výsledná známka: 2.96        
7. Jindřichův Hradec | počet respondentů: 33 | výsledná známka: 3.12           
8. Zlín | počet respondentů: 34 | výsledná známka: 3.20  
9. Ostrava | počet respondentů: 58 | výsledná známka: 3.21           
10. České Budějovice | počet respondentů: 67 | výsledná známka: 3.26         
11. Přerov | počet respondentů: 29 | výsledná známka: 3.39           
12. Plzeň | počet respondentů: 102 | výsledná známka: 3.57           
13. Praha | počet respondentů: 333 | výsledná známka: 3.58          
14. Brno | počet respondentů: 175 | výsledná známka: 3.59            
15. Liberec | počet respondentů: 34 | výsledná známka: 3.76          
16. Ústí nad Labem | počet respondentů: 29 | výsledná známka: 4.25            
*(v případě shody rozhoduje počet respondentů)

Celkem | počet respondentů (měst zařazených do finálního pořadí): 1231 | výsledná známka: 3.26
 
Města s méně než pětadvaceti respondenty nebyla do finálního pořadí zahrnuta.
 
Všechny informace včetně kompletních výsledků na www.cyklobarometr.cz
 

Zdroj: TZ Martin Gillár/Nap.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama ► 

Reklama ► 

Reklama 



Reklama ► 


Reklama 


Reklama ► 



Aktuální novinky a videa

Pogačar dává přednost monumentům před Tour. Cílí na San Remo a Roubaix
16.12.2025 | Kategorie: silniční
Slovinský cyklista Tadej Pogačar naznačil, že jeho priority pro nadcházející sezonu se částečně mění.
Tour of Norway zrušena kvůli výpadku státní podpory. Organizátoři věří v návrat
12.12.2025 | Kategorie: silniční
Etapový závod Tour of Norway se v roce 2026 neuskuteční.
Elkov Kasper půjde do nové sezony pod novým názvem Kasper Crypto4Me
11.12.2025 | Kategorie: silniční
Cyklistický tým Elkov Kasper se před sezonou 2026 představuje v nové podobě a oznamuje zásadní změny, které mají posunout celé zázemí i sportovní ambice ještě dál.
Revoluce v MTB: SRAM vyvíjí zcela bezdrátový brzdový systém
10.12.2025 | Kategorie: MTB
Společnost SRAM pracuje na plně bezdrátovém brzdovém systému, který zcela odstraní kabely z kokpitu a jednotku schová do rámu.
Van der Poel jen těsně unikl pádu během neplánovaného sprintu s amatérem ve Španělsku
07.12.2025 | Kategorie: silniční
Francouzský amatér Anatole Leboucher zažil trénink, na který rozhodně nezapomene.
Alpecin-Deceuninck získává nového titulárního partnera. Tým se mění na Alpecin-Premier Tech
06.12.2025 | Kategorie: silniční
Kanadská společnost Premier Tech se stává druhým titulárním sponzorem.
Red Bull-Bora-Hansgrohe uzavírá soupisku pro rok 2026. Posledním podpisem je Arne Marit
05.12.2025 | Kategorie: silniční
Tým Red Bull-Bora-Hansgrohe finalizoval soupisku pro sezónu 2026 a jako posledního nového jezdce přivádí šestadvacetiletého Arneho Marita.
Česko je cycling paradise, říká Štybar. Kde ztrácíme mladé talenty?
03.12.2025 | Kategorie: silniční
Zdeněk Štybar v podcastu Přes Příkop otevřeně promluvil o budoucnosti české cyklistiky.
Vítězové ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 převzali unikátní poháry
30.11.2025 | Kategorie: MTB
Nejlepší závodnice a závodníci celkového pořadí ŠKODA Pražského MTB poháru 2025 převzali, v již tradičně zcela zaplněném sále Lidového domu Kbely, unikátní poháry s pražskou dlažební kostkou.
MS v cyklistice v Abú Zabí může změnit umělý kopec. Pořadatelé chystají až 11% stoupání
28.11.2025 | Kategorie: silniční
Mistrovství světa v silniční cyklistice 2028 v Abú Zabí nakonec nemusí být rovinatou záležitostí, jak mnozí předpokládali.
» více novinek a videí