Datum vydání: 07.04.2017
Nejen třeba Holandsko a Dánsko, ale i Belgie, Lucembursko, Francie nebo Itálie finančně podporují nebo plánují podporovat cyklistiku jako formu dopravy.
V Belgii, která se cestou daňových úlev pro dojíždějící na kole vydala už v roce 1999, nově zavedli paušální zvýhodnění 23 centů za kilometr. To znamená, že člověk, který bude pracovat například 5 kilometrů od domova (a bude jezdit každý den do práce na kole), ušetří za měsíc na daních v přepočtu přes 1200 korun. Mezi lety 2011 a 2015 přitom počet lidí, kteří vyměnili auto za bicykl, vzrostl o 30% na současných zhruba 400 000.
Belgickou vládu tento program stojí ročně necelé 2,5 miliardy korun, což je ale směšná částka proti 123 miliardám (!), na kolik tuto zemi přijde roční daňové zvýhodnění služebních automobilů.
Sousední Lucembursko se vydalo podobnou cestou. Lucemburčané si zde mohou odečíst 300 Euro (necelých 8 tisíc korun) z daní na nákup nového kola či e-kola a zaměstnanci mohou využívat benefitů půjčování nezdaněných firemních kol, které si pak taktéž bez přirážky mohou odkoupit.
Ve Francii je zatím daňová úleva fixována maximální částkou 200 Eur (5300 korun), což se příliš nelíbí tamním cyklistickým organizacím, které chtějí podobné schéma, jako mají v Belgii.
V Itálii jsou podobné iniciativy zatím vyvíjeny jen na komunální úrovni. Jedním z příkladů může být jihoitalské Bari, které plánuje vydávat zaměstnancům a studentům vouchery, které jim mohou přilepšit při koupi nového kola či zřízení jízdenek v MHD.
Zdroj: European Cyclists' Federation
Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.
Více informacíberu na vědomí