Cyklodoprava je v Česku na vzestupu. Infrastruktura však vedle evropských metropolí pokulhává

Cyklodoprava je v Česku na vzestupu. Infrastruktura však vedle evropských metropolí pokulhává

Datum vydání: 1. 11. 2020

Ze statistických dat Policie ČR​ vyplývá, že letos během cyklistické sezóny – od března do konce září – zavinili cyklisté celkem 2 267 nehod, během nichž bylo usmrceno 23 osob. 

V roce 2019 se za stejné období stalo 2 123 nehod a usmrceno bylo rovněž 24 lidí. Nárůst v počtu zaviněných nehod cyklisty je za letošní rok oproti tomu loňskému o 6 procent. Podle odborníků by se značné části nehod dalo předejít se zlepšením cyklistické infrastruktury, v čemž mohou jako vzor posloužit evropské metropole, kde nedochází k úmrtí cyklistů ani chodců.

Značný podíl na nárůstu cyklodopravy mají také trendy několika posledních let, jako jsou elektrokola a sdílené elektrokoloběžky. Z těchto trendů se dá odvodit i narůstající nehodovost – bicykly poháněné elektromotorem umožňují sednout na rám i lidem, pro které je běžné šlapání příliš namáhavé, a tedy nemají jízdu na kole dostatečně zažitou. Elektrokola navíc umožňují rychlejší jízdu, takže případné nehody mají fatálnější důsledky, čemuž ještě nahrává jejich vyšší hmotnost. 

Vzrůstající zájem o cyklistiku reflektují i pojišťovny. Je známo, že na kolo se nesjednává povinné ručení, ale v případě způsobené škody může cyklista, který ji zavinil, hradit tyto škody z takzvané pojistky na blbost, neboli z pojištění občanské odpovědnosti. Poměrně novou službou jsou cykloasistence. Například pojišťovna UNIQA nabízí službu cykloasistence jako připojištění k pojištění domácnosti. Služba funguje tak, že cyklista v případě nehody, kdy došlo k porouchání kola, telefonicky ohlásí závadu pojišťovně, která vyšle odborníky, a ti pomohou klientovi s opravou kola ve specializovaném servise, včetně dopravy bicyklu. 

Nedostatečná infrastruktura

Jak uvádí BESIP, nejčastěji za nehodami cyklistů stojí faktory jako nepozornost, nerespektování pravidel silničního provozu a přeceňování vlastních jezdeckých schopností. Vzhledem k nárůstu cyklistů za poslední roky ale také vyvstává otázka, zda zvyšujícímu se náporu dostačuje cyklistická infrastruktura. Praha například každoročně eviduje narůstající počet cyklistů a snaží se dle toho plánovat i investice infrastruktury. Město to eviduje na základě sedmadvaceti monitorovacích úseků na cyklostezkách, které zaznamenávají počet přijíždějících cyklistů. Musí však počítat s tím, že čísla generovaná čidly jsou jen zlomkem reality. 

Podle Centra dopravního výzkumu (CDV) je skutečně infrastruktura v mnoha ohledech nedostačující, ubírá na jejich bezpečném provozu. Například šířka cyklostezek už často neodpovídá intenzitám cyklistů, kteří se po nich prohánějí. Na bezpečnosti cyklostezek nepřidává ani nepřehlednost úseků a problémy nastávají i na úsecích, kde jsou cyklostezky vedeny v propojení se stezkami pro chodce. „V místech s vyššími intenzitami cyklistů a zejména na smíšených stezkách s pěšími, kde se vyskytuje hodně rodičů s malými dětmi a kočárky, je výrazným problémem různá rychlost jednotlivých účastníků dopravy. Z toho pak vznikají nebezpečné situace a také se výrazně snižuje chuť zejména zdatných cyklistů tuto infrastrukturu využívat, říká Veronika Valentová, ředitelka divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií z Centra dopravního výzkumu.

Co se týče pohybu cyklistů na silnicích, CDV kritizuje nesmyslně malé jízdní pruhy pro kola a nejasně vyznačené vedení cyklistů na křižovatkách, což mate jak cyklisty, tak řidiče.

„Někteří cyklisté vjíždějí na chodníky a využívají přechody, jiní se řadí podobně jako automobily apod. Tímto se snižuje akceptace cyklistů ze strany řidičů a také je nízký pocit bezpečí cyklistů,“ upozorňuje Veronika Valentová 

Pro podporu cyklodopravy a udržení jejího bezpečného provozu nestačí pouze budovat infrastrukturu, ale přizpůsobit i dopravu motorizovanou. Pak by dle Valentové mohla čísla nehodovosti vypadat docela jinak.

„Pokud chceme podporovat růst cyklistiky, není moc jiných možností, než ubrat prostor motorové dopravě a snížit její rychlost. Chodci, cyklisté a hromadná doprava jsou základem bezpečné a udržitelné mobility ve městech. Dokazují to v Evropě např. Oslo či Helsinky, kde v loňském roce nebyl žádný chodec ani cyklista usmrcen. Inspirují se i další velká města, např. Brusel, který od ledna 2021 zavádí plošně rychlost 30 km/h, vyšší rychlosti budou dovolené pouze na hlavních dopravních tepnách městem,“ uzavírá Valentová.  

Zdroj: TZ Jan Cihlář


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

 



Aktuální novinky a videa

Fotogalerie: Brno - Velká Bíteš - Brno
19. 4. 2021 | Kategorie: silniční

Konečně se domácí cyklistika v letošní sezoně dočkala. První závod silniční sezony uspořádal TJ Favorit Brno v rámci ŠKODA CUPU na trati Brno - Velká Bíteš - Brno.

Kukrle z Elkov Kasper vyhrál jarní klasiku Brno - Velká Bíteš - Brno
18. 4. 2021 | Kategorie: silniční
Vítězstvím Michaela Kukrleho ze stáje Elkov Kasper skončil úvodní podnik Českého poháru - ŠKODA Cupu 2021 Brno - Velká Bíteš - Brno.
Co Čech, to cyklista. Poptávka po kolech stoupla o polovinu
16. 4. 2021 | Kategorie: ostatní
První rozvolňování v kombinaci s dlouho očekávanými jarními teplotami způsobilo, že se české luhy a háje plní nadšenými cyklisty.
Silniční cyklistická sezona startuje v sobotu tradiční Bíteší
14. 4. 2021 | Kategorie: silniční
S mírným zpožděním odstartuje v sobotu 17. dubna domácí silniční sezona. Prvním závodem bude úvodní podnik ŠKODA Cupu - česká jarní klasika Brno - Velká Bíteš – Brno, která se pojede již po pětačtyřicáté.
Z centra Prahy na hlavní třídy Manhattanu
14. 4. 2021 | Kategorie: ostatní, silniční
Cyklistické pop-up akce organizované během pandemie COVID-19 komunitním cyklistickým sdružením Rubber N’ Road pomohly značce FESTKA dostat se na newyorský trh.
Biker Cink v Nalles čtvrtý, juniorka Novotná sedmá
10. 4. 2021 | Kategorie: MTB
Italská série pokračovala třetím závodem v Nalles, kde se na závodě Sunhine Race zařazeném v kategorii HC sešla téměř kompletní biková špička.
MONTONE: Převezte své kolo bezpečně
8. 4. 2021 | Kategorie: ostatní
Kolo již dávno ​není jen pouhý dopravní prostředek, díky němuž se dopravíme z bodu A do budu B.
Tréninková poradna: Spánek v průběhu extrémních sportovních výkonů
5. 4. 2021 | Kategorie: ostatní
Dotaz: „Věnuji se extrémním vytrvaleckým závodům a závodům typu ultra no support jako je např. Trans Continental Race, Trans Atlantic Race, North Cup 4000, atd. Nemám úplně vyřešenou problematiku spánku. Dá se toto nějak natrénovat?“
Pozvánka: cyklistický kemp Singltrek
1. 4. 2021 | Kategorie: MTB, ostatní
Po úspěšném cyklistickém kempu  v minulém roce pořádá cyklistický oddíl Eleven Head Cyklolive opět kemp pro děti!
Nejnašlapanější modely mezi elektrokoly Crussis pro rok 2021
30. 3. 2021 | Kategorie: MTB, ostatní
Hledáte to nejlepší elektrokolo, v jehož​ sedle se budete cítit jako ryba ve vodě, vyrazíte odhodlaně a s radostí vstříc dobrodružství, nekonečným dálkám i malebným výhledům?
Prvními mistry v e-cyklistice se stali Sáblíková a Turek
26. 3. 2021 | Kategorie: ostatní
Historicky první Mistrovství ČR v e-cyklistice zná své vítěze! Jsou jimi Martina Sáblíková (KRS Svratka-CSMV), Daniel Turek (Team Felbermayr - Simplon Wels) a v kategorii juniorů Štěpán Telecký (Favorit Brno)!
SP horských kol v NMNM 2021 – další jízda ve stínu korony?
24. 3. 2021 | Kategorie: MTB
Jaro se hlásí o slovo a s ním i tradiční „svěťák“ horských kol v Novém Městě na Moravě.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►