Cyklodoprava je v Česku na vzestupu. Infrastruktura však vedle evropských metropolí pokulhává

Cyklodoprava je v Česku na vzestupu. Infrastruktura však vedle evropských metropolí pokulhává

Datum vydání: 1. 11. 2020

Ze statistických dat Policie ČR​ vyplývá, že letos během cyklistické sezóny – od března do konce září – zavinili cyklisté celkem 2 267 nehod, během nichž bylo usmrceno 23 osob. 

V roce 2019 se za stejné období stalo 2 123 nehod a usmrceno bylo rovněž 24 lidí. Nárůst v počtu zaviněných nehod cyklisty je za letošní rok oproti tomu loňskému o 6 procent. Podle odborníků by se značné části nehod dalo předejít se zlepšením cyklistické infrastruktury, v čemž mohou jako vzor posloužit evropské metropole, kde nedochází k úmrtí cyklistů ani chodců.

Značný podíl na nárůstu cyklodopravy mají také trendy několika posledních let, jako jsou elektrokola a sdílené elektrokoloběžky. Z těchto trendů se dá odvodit i narůstající nehodovost – bicykly poháněné elektromotorem umožňují sednout na rám i lidem, pro které je běžné šlapání příliš namáhavé, a tedy nemají jízdu na kole dostatečně zažitou. Elektrokola navíc umožňují rychlejší jízdu, takže případné nehody mají fatálnější důsledky, čemuž ještě nahrává jejich vyšší hmotnost. 

Vzrůstající zájem o cyklistiku reflektují i pojišťovny. Je známo, že na kolo se nesjednává povinné ručení, ale v případě způsobené škody může cyklista, který ji zavinil, hradit tyto škody z takzvané pojistky na blbost, neboli z pojištění občanské odpovědnosti. Poměrně novou službou jsou cykloasistence. Například pojišťovna UNIQA nabízí službu cykloasistence jako připojištění k pojištění domácnosti. Služba funguje tak, že cyklista v případě nehody, kdy došlo k porouchání kola, telefonicky ohlásí závadu pojišťovně, která vyšle odborníky, a ti pomohou klientovi s opravou kola ve specializovaném servise, včetně dopravy bicyklu. 

Nedostatečná infrastruktura

Jak uvádí BESIP, nejčastěji za nehodami cyklistů stojí faktory jako nepozornost, nerespektování pravidel silničního provozu a přeceňování vlastních jezdeckých schopností. Vzhledem k nárůstu cyklistů za poslední roky ale také vyvstává otázka, zda zvyšujícímu se náporu dostačuje cyklistická infrastruktura. Praha například každoročně eviduje narůstající počet cyklistů a snaží se dle toho plánovat i investice infrastruktury. Město to eviduje na základě sedmadvaceti monitorovacích úseků na cyklostezkách, které zaznamenávají počet přijíždějících cyklistů. Musí však počítat s tím, že čísla generovaná čidly jsou jen zlomkem reality. 

Podle Centra dopravního výzkumu (CDV) je skutečně infrastruktura v mnoha ohledech nedostačující, ubírá na jejich bezpečném provozu. Například šířka cyklostezek už často neodpovídá intenzitám cyklistů, kteří se po nich prohánějí. Na bezpečnosti cyklostezek nepřidává ani nepřehlednost úseků a problémy nastávají i na úsecích, kde jsou cyklostezky vedeny v propojení se stezkami pro chodce. „V místech s vyššími intenzitami cyklistů a zejména na smíšených stezkách s pěšími, kde se vyskytuje hodně rodičů s malými dětmi a kočárky, je výrazným problémem různá rychlost jednotlivých účastníků dopravy. Z toho pak vznikají nebezpečné situace a také se výrazně snižuje chuť zejména zdatných cyklistů tuto infrastrukturu využívat, říká Veronika Valentová, ředitelka divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií z Centra dopravního výzkumu.

Co se týče pohybu cyklistů na silnicích, CDV kritizuje nesmyslně malé jízdní pruhy pro kola a nejasně vyznačené vedení cyklistů na křižovatkách, což mate jak cyklisty, tak řidiče.

„Někteří cyklisté vjíždějí na chodníky a využívají přechody, jiní se řadí podobně jako automobily apod. Tímto se snižuje akceptace cyklistů ze strany řidičů a také je nízký pocit bezpečí cyklistů,“ upozorňuje Veronika Valentová 

Pro podporu cyklodopravy a udržení jejího bezpečného provozu nestačí pouze budovat infrastrukturu, ale přizpůsobit i dopravu motorizovanou. Pak by dle Valentové mohla čísla nehodovosti vypadat docela jinak.

„Pokud chceme podporovat růst cyklistiky, není moc jiných možností, než ubrat prostor motorové dopravě a snížit její rychlost. Chodci, cyklisté a hromadná doprava jsou základem bezpečné a udržitelné mobility ve městech. Dokazují to v Evropě např. Oslo či Helsinky, kde v loňském roce nebyl žádný chodec ani cyklista usmrcen. Inspirují se i další velká města, např. Brusel, který od ledna 2021 zavádí plošně rychlost 30 km/h, vyšší rychlosti budou dovolené pouze na hlavních dopravních tepnách městem,“ uzavírá Valentová.  

Zdroj: TZ Jan Cihlář


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 




Aktuální novinky a videa

Festka získala ocenění Impact Stars v soutěži Delloite Technology Fast 50 CE
21. 11. 2020 | Kategorie: ostatní, silniční
Česká technologická firma Festka, která se specializuje na zakázkovou výrobu silničních kol a rámů nejvyšší kvality, získala ocenění Impact Stars v soutěži Delloite Technology Fast 50 CE oceňující nejrychleji rostoucí technologické společnosti ve střední Evropě.
Štěpán Telecký: Mým snem je jednou startovat na Grand Tour
19. 11. 2020 | Kategorie: silniční
Patří k nejta​lentovanějším závodníkům Favoritu Brno. Kadet Štěpán Telecký má za sebou na kole Stevens velmi dobrou sezónu.
Termíny seriálu NOVA CUP 2021
17. 11. 2020 | Kategorie: MTB
Uložte si do kalendáře termíny seriálu NOVA CUP v roce 2021!
Termíny závodů ŠKODA Pražský MTB pohár 2021!
17. 11. 2020 | Kategorie: MTB
Pořadatelé seriálu závodů horských kol v olympijském cross country pro všechny věkové a výkonnostní skupiny cyklistů, včetně cyklistů s handicapem zveřejnili termíny závodů pro rok 2021.
Ze hry do reality a zpět. Biker a mistr světa Tomáš Slavík hrdinou nevšedního videa
12. 11. 2020 | Kategorie: MTB
Do historického centra Prahy se vřítí jeden z nejlepších bikerů světa. Skáče schody ve více než šedesátikilometrové rychlosti a vypadá, že před něčím ujíždí.
Scalatore Samurai – nejnovější superkolo z dílny českého výrobce kol Festka
11. 11. 2020 | Kategorie: silniční
Každé kolo Festka Prime je mistrovský kousek a originál připravený na míru budoucímu jezdci. Festka je jedním z mála výrobců na světě, kteří dokáží postavit karbonové kolo na míru.
Při zazimování kola by měli věnovat zvýšenou pozornost péči o baterii
5. 11. 2020 | Kategorie: MTB, ostatní
Elektrokola letos zažívají svůj boom. Výrazné zvýšení poptávky všech kategorií potvrzuje také jeden z nejvýznamnějších tuzemských výrobců kol, firma BP Lumen, která stojí za značkami Apache a Qayron.
Cyklodoprava je v Česku na vzestupu. Infrastruktura však vedle evropských metropolí pokulhává
1. 11. 2020 | Kategorie: ostatní
Ze statistických dat Policie ČR​ vyplývá, že letos během cyklistické sezóny – od března do konce září – zavinili cyklisté celkem 2 267 nehod, během nichž bylo usmrceno 23 osob.
Slavnostní večer ŠKODA TOMKET Pražského MTB poháru je zrušen, „KOSTKU V KLECI“ dostanou vítězové poštou!
1. 11. 2020 | Kategorie: MTB
Slavnostní večer ŠKODA TOMKET Pražského MTB poháru pro rok 2020 musí být z důvodu pandemických opatření zrušen.
Martin Stošek má světový bronz z turecké Sakarye!
25. 10. 2020 | Kategorie: MTB
Biker Martin Stošek zaznamenal zatím svůj největší životní úspěch, když v turecké Sakaryi vybojoval bronz na mistrovství světa v maratonu horských kol.
Jan Zatloukal je pátým juniorem v Evropě!
23. 10. 2020 | Kategorie: MTB
Výborným pátým místem na mistrovství Evropy ve švýcarském Monte Tamaru ukončil junior týmu NUTREND SPECIALIZED Racing Jan Zatloukal sezónu, která byla z větší části ovlivněná dlouhodobým zraněním.
Turecká Sakarya hostí světový šampionát v maratonu horských kol, Češi patří k favoritům!
22. 10. 2020 | Kategorie: MTB
Bratislavský závod GP Slovakia byl pro závodníky Topforex Lapierre posledníVe středu dopoledne odletěl dvanáctičlenný tým Reprezentace MTB do turecké Sakarye, kde se uskuteční další vrcholná akce tohoto roku, Mistrovství světa horských kol v maratonu.
» více novinek a videí

 
Reklama 
►