Chyby Čechů při rekreačních sportech: jak se vyhnout bolestivým zraněním

Chyby Čechů při rekreačních sportech: jak se vyhnout bolestivým zraněním

Datum vydání: 16. 5. 2018

V teplých měsících se lékařské ordinace plní typickými úrazy cyklistů, běžců a amatérských fotbalistů. Jakých chyb se Češi při svých oblíbených letních sportech nejčastěji dopouš​tějí a jak zbytečným zraněním předejít?

Podle údajů Českého statistického úřadu sportuje pravidelně zhruba třetina Čechů, nejvíc mladá generace od 15 do 24 let (68 %). Zatímco muži se věnují volnočasovým fyzickým aktivitám 3,6 hodiny týdně, u žen je to 3,2 hodiny týdně. Častěji sportují lidé s vyšším vzděláním, stejná skupina však vévodí i tabulkám sedavého zaměstnání. Kromě nesporných pozitiv s sebou sport nese také rizika.

„Zranění je až nejhorší varianta, ovšem i pravidelný sport, který je příliš jednostranný nebo nezvládnutý technicky, přispívá k prohloubení špatných pohybových návyků a přetížení některých svalových skupin. Vždy je proto důležité vnímat signály vlastního těla, reagovat na bolest, kterou k nám vysílá, důsledně se protahovat a regenerovat,“ upozornila Iva Bílková, hlavní fyzioterapeutka pražské FYZIOkliniky.

Na špici popularity letních sportů se mezi Čechy dlouhodobě drží pěší turistika, cyklistika, plavání, tenis a z kolektivních sportů fotbal. Rychle roste obliba běhu a díky školní výuce také florbalu. Následujících chyb by se měli vyvarovat všichni rekreační a amatérští sportovci:

Typická letní zranění:
  • úrazy hlavy a krční páteře, obecně páteře (skákání do neznámé vody)
  • zlomeniny lokte, nohy, poškození kolenních kloubů (kolečkové brusle)
  • zlomenina zápěstí, dlouhých kostí rukou a nohou (cyklistika)
  • odřeniny, hnisající rány
Zanedbání protažení

Cviky na protažení by měly být součástí sportovního výkonu. Riziko natažení nebo natržení svalu se díky nim sníží na minimum.

„Protažení celého těla, nejenom nohou nebo paží, je stejně důležité před výkonem i po něm. Na začátku se musí sval prohřát, protáhnout, aby nedošlo k mikrotrhlinám ve svalu a šlaše, po výkonu se uvolněním svalů zvýší odvod odpadních látek, aby mohl sval rychleji zregenerovat,“ vysvětlila Iva Bílková.

Doporučení: Před sportovní aktivitou nastartuje metabolismus rychlá chůze, tří- až pětiminutové skákání na místě nebo mírný poklus. Finální protahování by mělo být spíš statické, méně intenzivní, zato s delší výdrží v jednotlivých polohách.

Přecenění sil a nulová regenerace

U lidí, kteří nejsou v kondici nebo se sportem teprve začínají, je velmi nebezpečná únava a přecenění sil.

„Pak obvykle i při pěší turistice dochází ke zranění z nepozornosti, jako vyvrtnutí kotníku nebo podvrtnutí kolene. Pokud se během pohybu nebo následující den necítí člověk dobře, měl by dopřát tělu větší regeneraci,“ uvedla fyzioterapeutka Iva Bílková.

Doporučení: Zvlášť začátečníci by neměli „přepálit start“. Člověk, který nikdy neběhal, může nejprve zdolat jeden kilometr indiánskou chůzí (běh/krok/běh...), a když se bude cítit dobře, prodloužit trať nebo plynule běžet. Pravidelný sport je dobré doplnit o vhodnou regeneraci – saunu, masáž nebo plavání v bazénu jednou týdně.

Komplikované úrazy vyžadují delší rehabilitaci a tu stále víc Čechů nachází v lázních, kde přibývají i dětští pacienti.

„Nejčastější úrazy jsou na kole nebo kolečkových bruslích. Děti jezdí do lázní primárně z důvodu pooperačních stavů, těžších úrazů nebo vrozených vad. Léčí se například v Klimkovicích, Lázních Bělohrad, Jánských Lázních, Velkých Losinách nebo třeba v Lázních Luhačovice,“ dodal Richard Šipoš z portálu Spa.cz, který se specializuje na prodej lázeňských a relaxačních pobytů.

Ignorování bolestivých signálů

Tělo dá většinou dopředu vědět, že je unavené a že zátěž nechce. Svaly po tréninku bolí, klouby jsou tužší a méně ohebné.

„Problém je, že řada lidí považuje bolest za součást sportu a myslí si, že dalším sportováním odezní. Opak je ale pravdou. Když budu ignorovat fakt, že mě bolí koleno, a dál budu běhat bez dostatečného protažení, budu se po zátěži cítit stále hůř, časem pocítím bolest i při běhu a později i v klidu. Typickým důsledkem jednostranné zátěže bývají bolesti zad nebo vyhřeznutá meziobratlová ploténka, která postihuje zvlášť sportovce se shrbenými postoji – tenisty, florbalisty či basketbalisty,“ varovala Iva Bílková.

Doporučení: U sportů s intenzivní zátěží na určité svalové skupiny je nutná kompenzace v závěrečném protažení, které svalům uleví. Problémům s meziobratlovou ploténkou a přetíženou měkkou tkání v páteři lze předcházet důkladným protažením zad (úklony). Moderní léčba bolestivých svalů a kloubů využívá aplikaci vysokoenergetické rázové vlny, která bolavé tkáně rychle uvolní. Účinně hojí záněty šlach, přetížení vazů, stavy po podvrtnutí kolena a další.

Faulující soupeři...

K létu patří také kolektivní sporty. Muži tíhnou k fotbalu na trávě, ženy spíš k volejbalu v písku. Riziko se při nich zvyšuje společně se zápalem hry. Úrazy z nečekaných nárazů a podražení pak bývají ty nejhorší.

„Ve všech kontaktních sportech, kde se napadají soupeři, bývá častým důsledkem střetů podvrtnutí kolene, až přetržení předního zkříženého vazu. To se velmi komplikovaně hojí, respektive buď o vaz přijdete na doživotí, nebo sportovci podstupují operace kvůli nedokonalé stabilitě kolene,“ potvrdila Iva Bílková.

Doporučení: Svaly a klouby by měly mít neustále stabilní teplotu. I při střídání během hry by se měli aktivní hráči stále udržovat zahřátí. Náhlý přechod z maximálního vypětí do úplného útlumu je pro svaly šok, vychladnou a stanou se náchylnější ke zranění i při běžných pohybech.

Zdroj: TZ Mgr. Eliška Crkovská

Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 
   


Aktuální novinky a videa

Ultralehké komponenty v silniční cyklistice pro rok 2019
13. 11. 2018 | Kategorie: silniční
Žebříček pěti novinek ultralehkých komponentů pro silniční cyklistiku.
Maxbike mistrovství Planety již tento víkend
13. 11. 2018 | Kategorie: dráha
V sobotu a v neděli 17. a 18. listopadu se na motolském velodromu uskuteční závody mistrovství České republiky v dráhové cyklistice v rámci tradičního mítinku Maxbike mistrovství Planety – Velká cena hlavního města Prahy.
Slavnostní večer TOMKET Pražského MTB poháru 2018 se blíží!
12. 11. 2018 | Kategorie: MTB
Už jenom jediná akce se musí uskutečnit a program TOMKET Pražského MTB poháru 2018 bude uzavřený a budeme se těšit na ročník 2019.
Van der Poel dál dominuje cyklokrosu
11. 11. 2018 | Kategorie: cyklokros
Mistr Evropy vyhrál už podeváté v sezoně, podruhé ve dvou dnech. 
SRAM Red eTap 12 speed
11. 11. 2018 | Kategorie: silniční
Dvanácti stupňový Sram Red eTap byl poprvé testován na závodě Saitama Criterium.
Froome odstartuje sezónu v Kolumbii
11. 11. 2018 | Kategorie: silniční
Čtyřnásobný vítěz Tour de France odstartuje sezónu na etapovém závodě Colombia Oro y Paz.
2009: Sagan přestupuje mezi profesionály
9. 11. 2018 | Kategorie: silniční
Podívejte se na reportáž z roku 2009, kdy Slovák Peter Sagan přestupoval mezi profesionály do týmu Cannondale.
Král cyklistiky již 28. listopadu
9. 11. 2018 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
Již 28. listopadu večer bude korunován v přímém přenosu na ČT Sport od 20.15 hodin nový Král cyklistiky pro rok 2018.
Canyon Inflite CF SLX
9. 11. 2018 | Kategorie: cyklokros
Prohlédněte si cyklokrosové kolo Mathieua van der Poela.
Vakoč se vrací do závodního kolotoče
7. 11. 2018 | Kategorie: silniční
Petr Vakoč se vrací do pelotonu! Český profesionální jezdec po srážce z náklaďákem a následným těžkým zraněním plánuje první start za méně než 100 dní.
TOP 10 horských kol pro rok 2019
6. 11. 2018 | Kategorie: MTB
Prohlédněte si výběr nejlepších deseti horských kol.
Nizozemský fenomén obhájil titul mistra Evropy v cyklokrosu
5. 11. 2018 | Kategorie: cyklokros
Mathieu van der Poel ovládl domácí mistrovství Evropy konané na jeho oblíbené trati v Hertogenboschi a obhájil loňský titul. 
» více novinek a videí

 
Reklama