Bílkoviny nám pomohou při hubnutí!

Bílkoviny nám pomohou při hubnutí!

Datum vydání: 16. 5. 2017

Při redukci nadváhy je nezbytné konzumovat dostatečné množství bílkoviny.

V období negativní energetické bilanci chrání bílkoviny dodané stravou vlastní tělesné bílkoviny před nadměrným katabolismem, který doprovází redukční režim.

V důsledku snížení energetického příjmu slouží totiž bílkoviny tělesných tkání jako náhradní, alternativní zdroj energie. Díky nadměrnému katabolismu tělesných bílkovin dochází k úbytku kosterní svaloviny, následnému snížení klidového i celkového energetické výdeje. Ztráta tělesných bílkovin se také negativně odráží na oslabení imunitních schopnosti těla.

Pro zajištění dostatečného příjmu bílkovin, by měly být bílkovinné potraviny obsaženy v každém větším jídle, které v průběhu dne sníme. Pozitivním přínosem bílkovin pro redukujícího jedince je jejich výborný dlouhodobý sytící efekt.

Po bílkovinných potravinách nepřichází brzy hlad. Příkladem může být rozdílný sytící účinek těstovin s tomatovou omáčkou a zeleninou bez přítomnosti koncentrovaných bílkovin a stejných těstovin (třeba i menší porce) s přídavkem sýra nebo plátku masa.

V případě druhé varianty pokrmu přijde hlad určitě později. Vedle ochrany tělesných bílkovin, výborných sytících schopností, jsou bílkoviny obsažené ve stravě hubnoucímu jedinci užitečné také svým značným specificko-dynamickým účinkem na látkovou výměnu. 

Ptáte se o čem je řeč? Sníme-li jakoukoliv potravinu, tělo ji musí strávit a následně vstřebat do krevního oběhu. K těmto dějům je třeba dodat energii – po jídle tak organismus spotřebovává v klidu více kalorií. Další ztráty energie vznikají vyšší produkcí tepla vznikajícího při práci zažívacího traktu. Srovnáme-li specificko-dynamický účinek jednotlivých živin, nejvyšší hodnotu nacházíme právě u bílkovin. Díky náročnější stravitelnosti bílkovin dochází k přibližně 25% ztrátě původní energetické hodnoty (u sacharidů činí tato ztráta 10% a u tuků pouhé 4%). Ve finále to znamená, že např. z teoretické-tabulkové hodnoty 110 kcal obsažených ve 100 g kuřecích prsíček, získáme cca 80 „čistých“ kilokalorií. To je příjemné zjištění, že ano?

Dle velikosti aktivní tělesné hmoty, věku, pohlaví, množství fyzické aktivity, příjmu ostatních živin a celkové energie je třeba při redukci nadváhy tělu denně poskytnout 70-130 g bílkovin. Bílkoviny by měly tvořit při redukci nadváhy 20-30 % z celkového energetického příjmu (tuky 20-30 %, sacharidy 45-55 %). To by při celkovém příjmu např. 1500 kcal znamenalo přijmout cca 90 g bílkovin.

V naší stravě mohou pocházet bílkoviny ze tří různých zdrojů:

Živočišné bílkoviny: jejich výhodou je vyšší podíl esenciálních aminokyselin. Nevýhodu je, že v důsledku konzumace živočišných potravin přinášíme tělu většinou také značné množství nasycených tuků, cholesterolu a purinů. Proto je třeba klást důraz na výběr nízkotučných zdrojů - libové maso, drůbež bez kůže, ryby, králík, šunka, zvěřina, vejce, bílky, Šmakoun, nízkotučné sýry, netučný tvaroh.

Rostlinné bílkoviny: výhody - většinou nízkotučné, přichází zároveň s vlákninou a řadou ochranných látek rostlinného původu. Nevýhoda – kromě sóji a sójových výrobků nemají dostatečné množství všech nepostradatelných aminokyselin. V potravinách rostlinného původu se větší množství bílkovin nachází v luštěninách, sójových bobech a sójových výrobcích (kostky, drť, plátky, boby, tofu), rostlinných „masech“ (Klaso, Seitan, Robi, Tempeh… ).

Bílkovinné koncentráty v podobě doplňků stravy: lze je použít jako přídavek k přirozeným zdrojům pro zabezpečení požadovaného příjmu bílkovin v redukčním režimu. Značný význam mají bílkovinné koncentráty jako rychlá, snadno stravitelná dodávka proteinů před a po fyzické zátěži. Výhody: jsou plnohodnotné, „čisté“ (s minimálním přísunem sacharidů, tuků, cholesterolu), rychlá příprava a snadná konzumace v podobě koktejlu.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 






Aktuální novinky a videa

Časovkářský stroj v rukou Stephanie De Santi
17. 8. 2017 | Kategorie: ostatní
Americká blogerka o zdravém životním stylu a pohybu, stejně tak triatlonistka absolvující Ironman. Tohle všechno jde vyčíst z profilu Stephanie De Santi, jenž okouzluje svými fotografiemi sociální sítě.
Tým Sky představil "Race Hub"
16. 8. 2017 | Kategorie: ostatní, silniční
Tým Sky vyzkouší svůj nový mobilní domov již na Vueltě.
Rošáda sprinterů v Quick-Step Floors, Češi zatím s otazníkem
16. 8. 2017 | Kategorie: silniční
Z Quick-Step Floors odchází Marcel Kittel, opačným směrem míří Elia Viviani. Zdeněk Štybar a Petr Vakoč jsou zatím pro příští rok bez smlouvy. 
Legendární Theo Bos míří na Memoriál Otmara Malečka!
16. 8. 2017 | Kategorie: dráha
Pomalu končící léto už po​osmnácté ozdobí Grand Prix Prostějov – Memoriál Otmara Malečka.
Před Saganem v nové reklamě utíkají děti
16. 8. 2017 | Kategorie: ostatní
Peter Sagan opět hlavní postavou v reklamě slovenského Telekomu.
Na cyklostezkách v Melbourne delší dobu řádí nebezpečný vandal
16. 8. 2017 | Kategorie: ostatní
Neznámý pachatel několik týdnů lil na městské cyklostezky olej, doposud nebyl dopaden. 
ECOBAT šlape napříč zemí na baterky za baterky
16. 8. 2017 | Kategorie: ostatní
Na podporu třídění a recyklace použitých baterií projede Českou republiku od východu na západ speciální tým Recyklojízda 2017 - na kolech na baterky. 
Budeme díky mastným kyselinám rychlejší?
15. 8. 2017 | Kategorie: ostatní
MCT tuky má smysl využívat, víte ale jak?
TOP 5 - Helmy roku 2018
15. 8. 2017 | Kategorie: ostatní, silniční
Prohlédněte si žebříček pěti nejlepších helem dle serveru BikeRadar.
Olympijský vítěz a čtyřnásobný mistr světa mrtev!
15. 8. 2017 | Kategorie: silniční
Bývalý australský cyklista Stephen Wooldridge je po smrti.
Ve Skotsku dostala ostraha novou výzbroj - bicykly!
15. 8. 2017 | Kategorie: ostatní
Obchodní centrum intu Braehead v Glasgow vybavilo své dva strážné horskými koly, aby se jim lépe hlídala rozlehlá parkoviště.
Blížící se Vuelta opět po dvou letech nejspíš bez Čechů
15. 8. 2017 | Kategorie:
Dvaasedmdesátý ročník slavného španělského třítýdenního závodu s největší pravděpodobností nepojede žádný Čech.
» více novinek a videí

 

Náhodně vybraní partneři