Bílkoviny nám pomohou při hubnutí!

Bílkoviny nám pomohou při hubnutí!

Datum vydání: 16. 5. 2017

Při redukci nadváhy je nezbytné konzumovat dostatečné množství bílkoviny.

V období negativní energetické bilanci chrání bílkoviny dodané stravou vlastní tělesné bílkoviny před nadměrným katabolismem, který doprovází redukční režim.

V důsledku snížení energetického příjmu slouží totiž bílkoviny tělesných tkání jako náhradní, alternativní zdroj energie. Díky nadměrnému katabolismu tělesných bílkovin dochází k úbytku kosterní svaloviny, následnému snížení klidového i celkového energetické výdeje. Ztráta tělesných bílkovin se také negativně odráží na oslabení imunitních schopnosti těla.

Pro zajištění dostatečného příjmu bílkovin, by měly být bílkovinné potraviny obsaženy v každém větším jídle, které v průběhu dne sníme. Pozitivním přínosem bílkovin pro redukujícího jedince je jejich výborný dlouhodobý sytící efekt.

Po bílkovinných potravinách nepřichází brzy hlad. Příkladem může být rozdílný sytící účinek těstovin s tomatovou omáčkou a zeleninou bez přítomnosti koncentrovaných bílkovin a stejných těstovin (třeba i menší porce) s přídavkem sýra nebo plátku masa.

V případě druhé varianty pokrmu přijde hlad určitě později. Vedle ochrany tělesných bílkovin, výborných sytících schopností, jsou bílkoviny obsažené ve stravě hubnoucímu jedinci užitečné také svým značným specificko-dynamickým účinkem na látkovou výměnu. 

Ptáte se o čem je řeč? Sníme-li jakoukoliv potravinu, tělo ji musí strávit a následně vstřebat do krevního oběhu. K těmto dějům je třeba dodat energii – po jídle tak organismus spotřebovává v klidu více kalorií. Další ztráty energie vznikají vyšší produkcí tepla vznikajícího při práci zažívacího traktu. Srovnáme-li specificko-dynamický účinek jednotlivých živin, nejvyšší hodnotu nacházíme právě u bílkovin. Díky náročnější stravitelnosti bílkovin dochází k přibližně 25% ztrátě původní energetické hodnoty (u sacharidů činí tato ztráta 10% a u tuků pouhé 4%). Ve finále to znamená, že např. z teoretické-tabulkové hodnoty 110 kcal obsažených ve 100 g kuřecích prsíček, získáme cca 80 „čistých“ kilokalorií. To je příjemné zjištění, že ano?

Dle velikosti aktivní tělesné hmoty, věku, pohlaví, množství fyzické aktivity, příjmu ostatních živin a celkové energie je třeba při redukci nadváhy tělu denně poskytnout 70-130 g bílkovin. Bílkoviny by měly tvořit při redukci nadváhy 20-30 % z celkového energetického příjmu (tuky 20-30 %, sacharidy 45-55 %). To by při celkovém příjmu např. 1500 kcal znamenalo přijmout cca 90 g bílkovin.

V naší stravě mohou pocházet bílkoviny ze tří různých zdrojů:

Živočišné bílkoviny: jejich výhodou je vyšší podíl esenciálních aminokyselin. Nevýhodu je, že v důsledku konzumace živočišných potravin přinášíme tělu většinou také značné množství nasycených tuků, cholesterolu a purinů. Proto je třeba klást důraz na výběr nízkotučných zdrojů - libové maso, drůbež bez kůže, ryby, králík, šunka, zvěřina, vejce, bílky, Šmakoun, nízkotučné sýry, netučný tvaroh.

Rostlinné bílkoviny: výhody - většinou nízkotučné, přichází zároveň s vlákninou a řadou ochranných látek rostlinného původu. Nevýhoda – kromě sóji a sójových výrobků nemají dostatečné množství všech nepostradatelných aminokyselin. V potravinách rostlinného původu se větší množství bílkovin nachází v luštěninách, sójových bobech a sójových výrobcích (kostky, drť, plátky, boby, tofu), rostlinných „masech“ (Klaso, Seitan, Robi, Tempeh… ).

Bílkovinné koncentráty v podobě doplňků stravy: lze je použít jako přídavek k přirozeným zdrojům pro zabezpečení požadovaného příjmu bílkovin v redukčním režimu. Značný význam mají bílkovinné koncentráty jako rychlá, snadno stravitelná dodávka proteinů před a po fyzické zátěži. Výhody: jsou plnohodnotné, „čisté“ (s minimálním přísunem sacharidů, tuků, cholesterolu), rychlá příprava a snadná konzumace v podobě koktejlu.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 
  

  


Aktuální novinky a videa

Yates má nakročeno k titulu na Giru, Dumoulina udržel v klíčové časovce za zády
22. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Čtyřiatřicetikilometrovou časovku vyhrál Australan Rohan Dennis, Tom Dumoulin najel na lídra Simona Yatese "jen" minutu a čtvrt a na druhém místě před finálními horskými zkouškami stále zaostává za vrchařským suverénem o téměř minutu. 
Kritička cyklistů povede odbor dopravy v Londýně
22. 5. 2018 | Kategorie: ostatní
Cyklisté z britské metropole kritizují dosazení obhájkyně tvrdých postupů vůči přestupkům cyklistů do čela odboru dopravy Londýna.
TOP 20 sprintů Petra Sagana
20. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Podívejte se na dvacet vybraných sprintů, kde dominoval trojnásobný světový šampion Peter Sagan.
Sagan odjíždí z Kalifornie s prázdnou, závod ovládli Kolumbijci
20. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Celkovým vítězem nejprestižnějšího závodu v Americe je teprve jednadvacetiletý Kolumbijec Egan Bernal z týmu Sky, Peter Sagan se tentokrát vítězství nedočkal.
Další drama na Giru a do třetice vítězný Yates!
20. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Britský lídr závodu pokračuje i nádale v neskutečných výkonech, dnes vyhrál horskou etapu osamocen, po sedmnáctikilometrové sólo jízdě!
Kulhavý ani Cink na SP V Albstadtu nedojeli
20. 5. 2018 | Kategorie: MTB
Nejlepším českým bikerům Jaroslavu Kulhavému a Ondřeji Cinkovi nevyšla generálka před domácím Světovým pohárem v Novém Městě na Moravě, když ani jeden v německém Albstadtu nedojeli.
Jak čistit řetěz na kole: je hned několik možností
20. 5. 2018 | Kategorie: ostatní
Trail Hunter vám poradí, jak čistit řetěz na kole.
Juniorka Kučerová v Albstadtu třetí, Průdek jedenáctý!
19. 5. 2018 | Kategorie: MTB
Ve Světovém poháru do třiadvaceti let zajel své životní maximum Matěj Průdek, který v nabité konkurenci skončil 11.
Froome vyhrál na Zoncolanu, Yates zvýšil náskok!
19. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Zmrtvýchstání Chrise Frooma na obávaném Monte Zoncolanu, v boji o vítězství těsně uhájil vítězství před suverénním lídrem Simonem Yatesem.
Viviani vyhrál na letošním Giru poprvé doma, ZONCOLAN už zítra!
18. 5. 2018 | Kategorie: silniční
Ital Elia Viviani vyhrál na letošním Giru už třetí etapu, poprvé ale slavil v Itálii. Výšlap na slavný Zoncolan se blíží!
Vítězi Short Tracku Annika Langvad a Mathieu van der Poel
18. 5. 2018 | Kategorie: MTB
Úspěšnou premiéru na Světovém poháru horských kol v německém Albstadtu zaznamenala disciplína Short Track, díky níž se určilo startovní pole na nedělní cross country.
Začíná Světový pohár MTB v Albstadtu
18. 5. 2018 | Kategorie: MTB
Již před dvěma měsíci odstartoval v JAR Světový pohár horských kol, nyní se seriál přesouvá na evropský kontinent, kde pokračuje v německém Albstadtu.
» více novinek a videí

 
Reklama