Bílkoviny nám pomohou při hubnutí!

Bílkoviny nám pomohou při hubnutí!

Datum vydání: 16. 5. 2017

Při redukci nadváhy je nezbytné konzumovat dostatečné množství bílkoviny.

V období negativní energetické bilanci chrání bílkoviny dodané stravou vlastní tělesné bílkoviny před nadměrným katabolismem, který doprovází redukční režim.

V důsledku snížení energetického příjmu slouží totiž bílkoviny tělesných tkání jako náhradní, alternativní zdroj energie. Díky nadměrnému katabolismu tělesných bílkovin dochází k úbytku kosterní svaloviny, následnému snížení klidového i celkového energetické výdeje. Ztráta tělesných bílkovin se také negativně odráží na oslabení imunitních schopnosti těla.

Pro zajištění dostatečného příjmu bílkovin, by měly být bílkovinné potraviny obsaženy v každém větším jídle, které v průběhu dne sníme. Pozitivním přínosem bílkovin pro redukujícího jedince je jejich výborný dlouhodobý sytící efekt.

Po bílkovinných potravinách nepřichází brzy hlad. Příkladem může být rozdílný sytící účinek těstovin s tomatovou omáčkou a zeleninou bez přítomnosti koncentrovaných bílkovin a stejných těstovin (třeba i menší porce) s přídavkem sýra nebo plátku masa.

V případě druhé varianty pokrmu přijde hlad určitě později. Vedle ochrany tělesných bílkovin, výborných sytících schopností, jsou bílkoviny obsažené ve stravě hubnoucímu jedinci užitečné také svým značným specificko-dynamickým účinkem na látkovou výměnu. 

Ptáte se o čem je řeč? Sníme-li jakoukoliv potravinu, tělo ji musí strávit a následně vstřebat do krevního oběhu. K těmto dějům je třeba dodat energii – po jídle tak organismus spotřebovává v klidu více kalorií. Další ztráty energie vznikají vyšší produkcí tepla vznikajícího při práci zažívacího traktu. Srovnáme-li specificko-dynamický účinek jednotlivých živin, nejvyšší hodnotu nacházíme právě u bílkovin. Díky náročnější stravitelnosti bílkovin dochází k přibližně 25% ztrátě původní energetické hodnoty (u sacharidů činí tato ztráta 10% a u tuků pouhé 4%). Ve finále to znamená, že např. z teoretické-tabulkové hodnoty 110 kcal obsažených ve 100 g kuřecích prsíček, získáme cca 80 „čistých“ kilokalorií. To je příjemné zjištění, že ano?

Dle velikosti aktivní tělesné hmoty, věku, pohlaví, množství fyzické aktivity, příjmu ostatních živin a celkové energie je třeba při redukci nadváhy tělu denně poskytnout 70-130 g bílkovin. Bílkoviny by měly tvořit při redukci nadváhy 20-30 % z celkového energetického příjmu (tuky 20-30 %, sacharidy 45-55 %). To by při celkovém příjmu např. 1500 kcal znamenalo přijmout cca 90 g bílkovin.

V naší stravě mohou pocházet bílkoviny ze tří různých zdrojů:

Živočišné bílkoviny: jejich výhodou je vyšší podíl esenciálních aminokyselin. Nevýhodu je, že v důsledku konzumace živočišných potravin přinášíme tělu většinou také značné množství nasycených tuků, cholesterolu a purinů. Proto je třeba klást důraz na výběr nízkotučných zdrojů - libové maso, drůbež bez kůže, ryby, králík, šunka, zvěřina, vejce, bílky, Šmakoun, nízkotučné sýry, netučný tvaroh.

Rostlinné bílkoviny: výhody - většinou nízkotučné, přichází zároveň s vlákninou a řadou ochranných látek rostlinného původu. Nevýhoda – kromě sóji a sójových výrobků nemají dostatečné množství všech nepostradatelných aminokyselin. V potravinách rostlinného původu se větší množství bílkovin nachází v luštěninách, sójových bobech a sójových výrobcích (kostky, drť, plátky, boby, tofu), rostlinných „masech“ (Klaso, Seitan, Robi, Tempeh… ).

Bílkovinné koncentráty v podobě doplňků stravy: lze je použít jako přídavek k přirozeným zdrojům pro zabezpečení požadovaného příjmu bílkovin v redukčním režimu. Značný význam mají bílkovinné koncentráty jako rychlá, snadno stravitelná dodávka proteinů před a po fyzické zátěži. Výhody: jsou plnohodnotné, „čisté“ (s minimálním přísunem sacharidů, tuků, cholesterolu), rychlá příprava a snadná konzumace v podobě koktejlu.

Zdroj: Mgr. Vlastimil Chadim - nutricoach.cz 


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama 

  

 


Aktuální novinky a videa

König chce příští rok na Tour a míří vysoko!
18. 10. 2017 | Kategorie: silniční
Jeden z největších talentů české cyklistiky se vrací po zranění kolene zpět do hry. 
Velits se rozloučí v Číně
18. 10. 2017 | Kategorie: silniční
I druhého ze slovenských bratří Velitsů, Martina, čeká rozlučka s kariérou - na čínském WorldTour etapáku Tour of Guangxi. 
Trasa Tour de France 2018 je venku!
17. 10. 2017 | Kategorie: silniční
V Paříži byla dnes oficiálně představena trasa Tour pro příští rok - na programu budou i kostky a prašné cesty. 
Cink potvrdil návrat na horská kola
17. 10. 2017 | Kategorie: MTB, silniční
Ondřej Cink bude jezdit za španělský tým Primaflor Modraker Rotor.
Chris Froome vyhrál potřetí cenu Vélo d'Or
17. 10. 2017 | Kategorie: silniční
Dvaatřicetiletý britský vítěz letošní Tour a Vuelty zvolen novináři z celého světa nejlepším cyklistou roku. 
Velšan chce jet na kole za vlaštovkami až do Afriky
17. 10. 2017 | Kategorie: ostatní
Velšan, který neseděl na kole 20 let, chce následovat své oblíbené vlaštovky až do Afriky - na kole. 
Freire: Sagan dominuje, protože má slabou konkurenci
17. 10. 2017 | Kategorie: silniční
Freire se domnívá, že úroveň profesionální cyklistiky v současnosti klesla a jen díky tomu Sagan nad svou konkurencí tolik vyčnívá. 
Nákladní kola jsou v kurzu, už je chce i UCI
17. 10. 2017 | Kategorie: MTB, ostatní, silniční
Nákladní kola se v zemích na západ od nás stávají integrovanou součástí městské nákladní dopravy. 
Vítězství Jarmily Machačové i Lucie Hochmann těsně před odjezdem na ME
17. 10. 2017 | Kategorie: dráha
Řadu skvělých umístění vybojovali čeští dráhaři na dvoudenních dráhových závodech ve Vídni, které byly zařazeny do první kategorie kalendáře UCI.
Mathieu van der Poel prokázal špičkové dovednosti
16. 10. 2017 | Kategorie: cyklokros
Nizozemec prokázal skvělé dovednosti v technice.
Boroš má za sebou výborný víkend, suverén Van der Poel nadále dominuje
15. 10. 2017 | Kategorie: cyklokros
Boroš zajel o víkendu dva top ten výsledky, na suverénního Nizozemce Mathieu van der Poela konkurence hledala recept marně. 
Okolo Turecka: Ulissi celkovým vítězem, Bennett spadnul
15. 10. 2017 | Kategorie: silniční
Ital Ulissi potvrdil skvělou formu z posledních týdnů a stal se celkovým vítězem závodu.
» více novinek a videí

Reklama 

 

Náhodně vybraní partneři