Bez cyklistické duše budete rychlejší

Bez cyklistické duše budete rychlejší

Datum vydání: 22.08.2022

Rádi jezdíte na kole s větrem o závod? Přečtěte si, proč to bez cyklistické duše bude mnohem lepší. A k tomu prozradíme další 2 triky, jak zrychlit ještě víc.
 

Proč se zbavit cyklistické duše aneb 3 triky, jak jezdit na kole rychleji
 

Cyklisté se dají s trochou nadsázky jednoduše rozdělit do dvou skupin. Pro ty z první skupiny je nejdůležitější kochat se krásami okolní krajiny bez ohledu na rychlost. Ve druhé skupině najdeme pravý opak. S nadšením pořádně šlápnou do pedálů a řídí se heslem, že čím rychleji, tím lépe. Rádi závodí. S ostatními, nebo klidně i jen sami se sebou. Že vy patříte rozhodně do té druhé skupiny? Pak pro vás máme pár užitečných tipů, které vám pomůžou na kole zrychlit ještě víc.

 

1. Vsaďte na správné odpružení přední vidlice
 

Jedním z konstrukčních prvků, které mají zásadní vliv na váš celkový komfort při jízdě, a tím potažmo i na vaši výslednou rychlost, je vidlice na kolo. Jen těžko si totiž udržíte bleskovou rychlost, když se vám budou ruce třást jak osika. O to, aby vám ruce ani v tom nejdivočejším terénu nebrněly, se postará právě odpružená vidlice. Dokáže utlumit otřesy kola během jízdy, pomůže mu lépe se přizpůsobit povrchu a eliminuje nepříjemné vibrace, které by jinak přecházely do vašich rukou. 
 

Odpružené vidlice na kolo na kolo se ještě dále dělí na pružinové a vzduchové. Jednoduše podle toho, zda má eliminaci nárazů na starosti vinutá ocelová pružina, nebo komora se stlačeným vzduchem. Ale kterou si vybrat?
 

Je lepší pružinová, nebo vzduchová vidlice?

Na to bohužel nejde jednoznačně odpovědět. Každá varianta má své specifické vlastnosti, a tím i výhody a nevýhody. Pro pružinovou vidlici jasně hovoří její cena. Systém pružinového odpružení je konstrukčně jednodušší, a proto ani náklady na jeho pořízení nejsou vysoké. Zato je ale vyšší jeho váha a tím samozřejmě naroste i váha celého kola. 
 

Oproti tomu vzduchová vidlice na váze vašemu kolu téměř nepřidá. Vzduch bude zkrátka vždycky vážit míň než pružina. A oceníte určitě i větší flexibilitu nastavení. Zatímco u pružinové vidlice můžete změnit odpružení podle vaší hmotnosti jedině výměnou pružiny za měkčí či tvrdší, u vzduchové to jde mnohem rychleji a snadněji. Pomocí speciální pumpičky stačí jednoduše dofouknout vzduchovou komoru a změnit tak odpružení téměř kdykoliv a kdekoliv zrovna potřebujete. 
 

2. Zbavte se cyklistické duše
 

Tím nemyslíme, že byste svou duši měli prodat ďáblu, nýbrž pořízení bezdušového pláště na kolo. Díky němu může být vaše jízda mnohem komfortnější a bezpečnější. Bezdušové kolo totiž jen tak nepíchnete. Jak už z názvu vyplývá, bezdušové kolo nemá mezi ráfkem a pláštěm duši. Jde o plášť, většinou označený TLR (tubelesss-ready), který má speciální bezdušové ventilky a schopnost sám se v případě menšího defektu těsnícím tmelem opravit.
 

Eliminace defektů, jako je propíchnutí či procvaknutí pláště, byl původně hlavní důvod, proč speciální bezdušové pláště vznikly. Velké oblibě se však těší i pro to, že díky absenci duše dokáží snížit hmotnost kola – a tak i zvýšit jeho rychlost.
 

3. Kdo maže, ten jede
 

Není nic horšího, než když to dře. Řetěz nepříjemně vrže, zadrhává se a vám se nepovede ani pořádně zařadit rychlost. Aby se vám tohle nikdy nestalo, je potřeba se o řetěz dobře starat. A jen mazání nestačí. Občas je taky potřeba ho umýt. Pokud byste aplikovali olej stále dokola na špinavý řetěz, vytvoří se vám na něm postupem času silný nános, který by jednotlivé části řetězu obrušoval a ničil. 
 

Jednou za čas proto řetěz z kola sundejte, vložte do vhodné nádoby a vyčistěte technickým benzinem nebo speciálním přípravkem na čištění řetězů. Poté ho důkladně propláchněte horkou vodou a případně ještě dočistěte kartáčkem. Než se pustíte do mazání olejem, nezapomeňte nechat řetěz řádně vyschnout. 
 

Interval mazání řetězu přizpůsobte intenzitě a prostředí, ve kterém jezdíte. Pokud nejraději jezdíte těžkým terénem plným bláta, řetěz promazávejte zhruba po každých padesáti kilometrech. Když jezdíte raději po čistých cestách a silnicích, bohatě bud stačit promazat olej až po sto kilometrech. 
 

Myslete však na to, že tady obzvlášť méně znamená více a s olejem šetřete. Když ho nanesete na řetěz příliš velké množství, zbytečně na něm budou ulpívat další nečistoty a prach. Přebytečný olej proto vždy raději pomocí čistého hadříku odstraňte.  

 

Tak co, nalákali jsme vás? Pořiďte si vhodné náhradní díly a pusťte se do přestavby vašeho kola třeba hned. 

 

Foto a zdroj: Canva/mytimi.cz


Používáním tohoto webu souhlasíte s využitím souborů cookies pro marketingové účely.Více informací
beru na vědomí
Reklama Reklama ► 
Reklama ► 



Reklama 


Aktuální novinky a videa

Pavel Bittner pojede poprvé Tour de France za tým DSM-Firmenich PostNL
30.06.2025 | Kategorie: silniční
Nizozemský tým Picnic PostNL dnes oznámil, že jej zařadil do osmičlenné nominace pro 112. ročník nejslavnějšího závodu světa.
ČEZ Karlovy Vary: Závod horských kol v kulisách slavného lázeňského centra
30.06.2025 | Kategorie: MTB, ostatní
Nejznámější české lázeňské město ožije v sobotu 9. srpna horskými koly. Do Karlových Varů míří další díl prestižního seriálu Prima CUP, a to v podobě jednoho z nejkrásnějších městských MTB maratonů u nás - ČEZ Karlovy Vary.
ČEZ Šumavský MTB maraton: bajková tradice, která trvá už 28 let
30.06.2025 | Kategorie: MTB
V sobotu 26. července 2025 se Zadov opět promění v centrum horské cyklistiky. Na programu je už 28. ročník legendárního ČEZ Šumavského MTB maratonu, jednoho z nejtradičnějších závodů v České republice.
Kellys a BMZ chystají revoluci: nové ultralehké baterie pro e‑kola
30.06.2025 | Kategorie: ostatní
Slovenský výrobce Kellys ve spolupráci s německou společností BMZ připravuje novou generaci baterií s mimořádně nízkou hmotností.
Tour de France Unchained: Finále série už 2. července na Netflixu
30.06.2025 | Kategorie: ostatní
V úterý 2. července se na Netflixu objeví cyklistickými fanoušky dlouho očekávaná nová série dokumentárního seriálu Tour de France: Bez příkras (Unchained).
Tour de France Unchained Trailer
29.06.2025 | Kategorie: ostatní
Tretry S-Works Torch od Remca Evenepoela
29.06.2025 | Kategorie: silniční
Specialized S-Works Torch Remco: Extralehké závodní tretry
29.06.2025 | Kategorie: silniční
S váhou pouhých 148 gramů patří k nejlehčím silničním tretrám na trhu.
Fox Podium Factory: Revoluce mezi XC vidlicemi
26.06.2025 | Kategorie: MTB
Americká značka Fox představila revoluční odpruženou vidlici s obrácenou konstrukcí, která cílí na enduro a náročné trailové ježdění.
Nová RockShox SID SL je nejlehčí 110mm XC vidlice na trhu
26.06.2025 | Kategorie: MTB
RockShox představuje inovovanou verzi své závodní vidlice SID SL s hmotností pod 1 300 gramů.
» více novinek a videí